Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko henkilökohtaisen avustajan duuni vain siivota?

Vierailija
12.07.2013 |

luulin työhön kuuluvan muutakin kuin 3h viikossa siivoamista?!

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan tuoretta tietoa asiasta, koska olen tehnyt keikkaa henkilökohtaisena avustajana ihan tänä vuonna.

Meille ainakin työnantaja muistutti jatkuvasti erittäin painokkaasti, että emme SAA siivota tai tiskata. Siivoamisessa tai ruoanlaitossa sai toki auttaa, mutta niin että avustettav oli koko ajan mukana ja teki itse kaiken mitä suinkin pystyi. Ei puhettakaan, että olisimme saaneet hoitaa avustajan lapsia tai vaikka käyttää heitä kerhossa (eri asia, jos on vammaisen lapsen oma avustaja) tai käydä kaupassa ilman avustettavan mukanaoloa. Saati siivota tai tehdä muita kotitöitä avustettavan köllötellessä pihalla. Toki omat jäljet piti siivota (esim. ulkoillessa pyörätuolin sisään tuoma kura) mutta ei mitään tavallista viikkosiivousta. Sitä varten asiakas palkkaa siivousfirmasta jonkun.

Työtehtävät olivat hyvin paljon asiointi-ja ulkoiluapua. Esim. uimahallissaapua ppukemisessa, riisumisessa, peseytymisessä ja altaaseen pääsyssä. Kaupassa pyörätuolin työntämistä ja tavaroiden ojentamista. Myös syöttämistä ja vessa-apua, jos asiakas sitä tarvitsee, kotona apua esim. askareissa tai tietokoneella kirjoittamisessa, lehtien lukemista ääneen näkövammaisille... Mutta ei asiakkaan puolesta tekemistä!

Vierailija
42/69 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirissäni on ollut henk. koht. avustaja. Ja avustajan tehtäviin kuului se mitä avustettava ja avustettavan läheinen määrittelivät. Siitä maksetaan palkkaa ja työ on juuri sitä mitä halutaan.

Toki riippuu työnantajasta miten homma toimii, mutta henk. koht. avustajan tehtävä ei ole miettiä mitä työtehtäviä tehdään vaan hän tekee mitä sanotaan. Eli töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 11:04"]

Mulla on ihan tuoretta tietoa asiasta, koska olen tehnyt keikkaa henkilökohtaisena avustajana ihan tänä vuonna.

Meille ainakin työnantaja muistutti jatkuvasti erittäin painokkaasti, että emme SAA siivota tai tiskata. Siivoamisessa tai ruoanlaitossa sai toki auttaa, mutta niin että avustettav oli koko ajan mukana ja teki itse kaiken mitä suinkin pystyi. Ei puhettakaan, että olisimme saaneet hoitaa avustajan lapsia tai vaikka käyttää heitä kerhossa (eri asia, jos on vammaisen lapsen oma avustaja) tai käydä kaupassa ilman avustettavan mukanaoloa. Saati siivota tai tehdä muita kotitöitä avustettavan köllötellessä pihalla. Toki omat jäljet piti siivota (esim. ulkoillessa pyörätuolin sisään tuoma kura) mutta ei mitään tavallista viikkosiivousta. Sitä varten asiakas palkkaa siivousfirmasta jonkun.

Työtehtävät olivat hyvin paljon asiointi-ja ulkoiluapua. Esim. uimahallissaapua ppukemisessa, riisumisessa, peseytymisessä ja altaaseen pääsyssä. Kaupassa pyörätuolin työntämistä ja tavaroiden ojentamista. Myös syöttämistä ja vessa-apua, jos asiakas sitä tarvitsee, kotona apua esim. askareissa tai tietokoneella kirjoittamisessa, lehtien lukemista ääneen näkövammaisille... Mutta ei asiakkaan puolesta tekemistä!

[/quote]

Tässä on mielestäni asian ydin. Avustajan tehtävä on avustaa, ei tehdä kaikkea puolesta.

Vierailija
44/69 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 11:42"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 11:04"]

[/quote]

Tässä on mielestäni asian ydin. Avustajan tehtävä on avustaa, ei tehdä kaikkea puolesta.

[/quote] Olet ollut ilmeisesti jossain yrityksessä töissä, ja kunta on järjestänyt vaikeavammaisille henkilökohtaista apua ostopalveluna yritykseltä. Työnantajana on tässä järjestämistavassa yritys, ei vaikeavammainen. No, tällä ei ole merkitystä itse asian kannalta, kunhan totesin pohjustukseksi.

Työnantajasi (eli yritys) on antanut sinulle lainvastaiset määräykset. Henkilökohtaisesta avusta säädetään vammaispalvelulain 8 c §:ssä. Laissa tarkoitetaan henkilökohtaisella avulla vaikeavammaisen henkilön välttämätöntä avustamista kotona ja kodin ulkopuolella:

1) päivittäisissä toimissa;

2) työssä ja opiskelussa;

3) harrastuksissa;

4) yhteiskunnallisessa osallistumisessa; tai

5) sosiaalisen vuorovaikutuksen ylläpitämisessä.

Hallituksen esityksessä on tarkemmin määritelty mm. "päivittäiset toimet". Niihin kuuluu hallituksen esityksen mukaan esimerkiksi siivoaminen. Lain mukaan vaikeavammainen itse määrittelee avun sisällön ja toteuttamistavan. Jos vaikeavammainen määrittelee, että apuun kuuluu siivoamista, silloin avustajan tehtäviin kuuluu siivoaminen. Ei ole mitään syytä, miksei avustaja siivoaisi avustettavan käskystä.

Tarkoituksenmukaista ei ole, että avustettava seisoisi vieressä vahtimassa siivoamista tai muutenkaan osallistuisi siihen, jos se on vamman takia vaikeaa. Riittää, kun avustettava antaa avustajalle ohjeet siivoamisesta eli johtaa työtä.

Henkilökohtainen apu on tarkoitettu asioihin, jotka avustettava tekisi itse, jos ei olisi vaikeavammainen. Jos vaikeavammainen ei vammansa takia pysty siivoamaan itse, ja jos hän määrittelee avustajan tehtäviksi myös siivoamisen, niin silloin avustajan on siivottava. Näin saatetaan vaikeavammainen samalle viivalle vammattomien kanssa. Eihän vammattomienkaan tarvitse palkata maksullista siivoojaa kotiinsa.

Vierailija
45/69 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei puhettakaan, että olisimme saaneet hoitaa avustajan lapsia tai vaikka käyttää heitä kerhossa"

Tuokin on laiton määräys. Hallituksen esityksessä (166/2008) on todettu, että myös tuollaiset kuuluvat päivittäisiin toimiin ja siten avustajan tehtäviin: "Myös vaikeavammaisen henkilön mahdollisuus huollossaan tai hoidossaan olevan lapsen päivittäisiin toimiin osallistuminen mahdollistettaisiin henkilökohtaisella avulla."

Vierailija
46/69 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun avustettavani asuu yksin, ja hänellä on avustus käytännössä vuorokauden ympäri. Kuka siellä sitten siivoaisi, ellei avustaja :D? Avustajat tekee siellä oikeastaan ihan kaiken: siivotaan, tehdään ruuat, tarvittaessa syötetään, hoidetaan lemmikit, autetaan suihkussa ja vessassa, autetaan pukemisessa, nostetaan pyörätuoliin, annetaan lääkkeet jne.

Olen ollut sellaisessakin paikassa töissä, jossa avustettava ei asunut yksin. Meillä oli onneksi selkeät rajat siinä, mikä alue talosta kuuluu avustajan vastuulle ja mikä on muiden henkilöiden vastuulla (siisteydestä huolehtiminen jne).

Kuitenkin tässä tapauksessa raja pääsi muiden henkilöiden ohella aina hieman lipsahtamaan.. Oltiin sovittu, että avustaja huolehtii koko perheen keittiön siisteydestä. Mielestäni tämä kattaa vain sen ajan, kun olen itse työvuorossa.  Ymmärrän tämän, mutta mun mielestä aikuisten ihmisten pitäisi osata laittaa tyhjään astianpesukoneeseen omat likaiset astiansa. Avustettavalta en tietenkään tätä oleta. Aina kun tulin töihin, oli hirveä kasa tiskiä altaissa. Olivat myös usein tehneet itselleen ruokaa, ja odottaneet ilmeisesti minua työvuoroon, jotta voisin tiskata heidän kattilat, pannut ja siivota muutkin jäljet.. Mitä mieltä? Vähän sama asia, jos keittoa täynnä oleva kattila olisi kaatunut keittiön lattialle illalla, ne odottaisi aamuun ihan vain siksi, että avustajan kuuluu siivota tämä :D

Vierailija
47/69 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä olen sokea, joten avustajan tehtävänä on lukea minulle ääneen kiinnostavimmat keskustelut av:lta sekä kirjoittaa minun kommenttini tänne saneluni mukaan."

Käy se sokealta ilman avustajaakin, kun käytössä on ruudunlukuohjelma, puhesyntetisaattori ja pistenäyttö.

Vierailija
48/69 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen näkövammaisen miehen henkilökohtainen avustaja ja cp-vammaisen opiskelijan vapaa-ajan avustaja, eli teen viikolla ensiksi mainittua työtä ja satunnaisina viikonloppuina toista.

Näkövammaisen (joka on siis silmän näkökykyä heikentävä, tässä tapauksessa kokonaan 99% näkökyvyn poistava vamma) avustamisessa työtehtäviini kuuluu:

-postin=kirjeiden/lehtien luku avustettavalle, koska hyvin pieni osa postista tulee pistekirjotuksella

-ruuan laitto, koska avustettava polttaisi koko talon ja luultavasti itsensäkkin, jos yrittäisi itse tehdä ruokaa

-siivoaminen, koska siihen tarvii aika paljon näköaistia (Kokeileppa ite siivota silmät kiinni)

-pyykin pesu (Sama)

-laskujen maksaminen/muu nettiasiointi jota hän ei pysty itse tekemään, koska kaikki nettisivut ei hyväksy näkövammaisten apuvälineitä, joilla pystyis ite selaamaan.

-Asiapapereiden/kirjeiden/muun kääntämistä pistekirjoitukselle. Tämä tapahtuu avustettavan pistekirjoituskoneella, jolla hän opetti itse minut kirjoittamaan piste-tekstiä. Avustettavani opetti myös minulle pisteaakkoset ja välimerkitmerkit ja lukemaan pistetekstiä.

-Tulen tekeminen takkaan, jolla lämmitetään taloa.

-Kaupassa käynnissä auttaminen, esim. eri juustomerkkien luetteleminen, tavaroiden ojentelu jne.

Apuvälineitä, joita avustettavani helpottaa jokapäiväistä elämäänsä ja minun työtäni:

-Väri-ilmaisin

-Valoilmaisin

-Puhuva lämpömittari

-Puhuva herätyskello

-Puhuva verenpainemittari

-Puhesyntetisaattori tietokoneessa

-Äänikirjojen kuuntelulaite

-Valkoinen keppi

Cp-vammaisen (Joka on siis liikuntavamma, eikä yksinään vaikuta muuhun aivotoimintaan, tässä tapauksessa vaikea 100% cp-vamma, johon liittyy muita vammoja, kuten keskivaikea puhevamma) avustamisessa tehtäviini kuuluu:

-Pukeminen, riisuminen ja vaatteitten vaihto.

-Ruuan teko, syöttäminen, juottaminen.

-Tietokoneapuvälineiden laittaminen avustettavan pyörätuoliin kiinni. (Ohjaa hiirtä ja kirjoittaa vasemmalla kädellä ja pääohjaimella, ohjain kiinnitetään pyörätuolin päätukeen ja käsiohjain kyynärpään kohdalle käsinojaan.) 

-Äänikirjan laittaminen laitteeseen. (Ei pysty kääntämään kirjojen sivuja. koska kädet eivät toimi kunnolla, joten kuuntelee kirjat laitteella. 

-Suihkussa ja wc:ssä käynti.

-Seisomatelineeseen ja siitä pois auttaminen.

-Kaikki muu pieni missä tarvii apua, esim. hiusten harjaaminen.

Apuvälineitä, joita avustettavani käyttää helpottaakseen omaa arkeaan ja minun työtäni:

-Nostolaite, jolla nostetaan avustettava sänkyyn, pyörätuoliin, wc:seen yms.

-Suihkutuoli, jossa avustettava istuu suihkussa ollessaan.

-Sänky, jonka korkeutta ja asentoa saa säädeltyä napista painamalla.

-Äänikirjojen kuuntelulaite.

-Seisomateline, jossa viettää osan päivästään harjoittaen lihaksiaan.

-Tietokone-ohjelmat, jotka mahdollistavat kirjoittamisen pääohjaimilla yms.

-Ohjaimet, jotka kytketään tietokoneeseen.

-Maalaus/piirustus-kypärä, johon siis pensseli/kynä kiinnitetään.

-Tavallinen pyörätuoli ja sähköpyörätuoli.

-Erikoispulkka, jossa ohjaaja seisoo istujan takana ns.jalaksilla pulkkamäkiä varten.

-Käsi- ja jalkatukia eri toimintoihin. 

Toivottavasti nyt muistin kaikki apuvälineet, joita avustettavani käyttävät. Apuvälineitä on lukemattomiin eri tilanteisiin, tässä on nyt mainittu vain ne joita minun avustettavillani on, joita he tarvitsevat elääkseen ''normaalia'' elämää.

Pidän avustajan työstä, koska saa konkreettisesti auttaa ihmisiä. Työssäni opin uusia asioita, tapaan erilaisia ihmisiä ja opin elämään ei niin täydellisessä maailmassa, jossa kaikelle ei ole selitystä. Avustettavani ovat ihania, elämäniloisia ihmisiä, joiden elämänasenteesta monilla olisi opittavaa. Tässä siis mun kokemuksia henkilökohtaisena avustajana toimimisesta. 

Vierailija
49/69 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavia tuollaiset "apua" vuokraavat firmat ja voi sääli niitä, jotka joutuvat tuollaiseen tyytymään! Olenkin ihmetellyt mikä juttu tuo on. 

Henkilökohtaisesta avusta ei saa koitua vammaiselle kustannuksia, ja mitä muuta se on kuin turhaa kustannusta, jos joutuu vielä omista rahoistaan palkkaamaan siivoojan. Voi haloo, todellakaan em. kirjoittajalla ei ole mitään tuoretta tietoa asiasta...

Ja tuo kaikki selitettiin satavarmasti "kuntouttavalla työotteella". Ikäänkuin useimmilla olisi siitä oikeasti edes mitään käsitystä.

t avustaja

Vierailija
50/69 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustaja toimii avustettavan käsinä, jalkoina tai esim. silminä, avustettavan tarpeiden ja vammojen mukaan.

Avustaja ei kuitenkaan ole palvelija eikä kotiapulainen. Vammaton ihminenkin joutuu yhtälailla palkkaamaan siivousapua, jos haluaa että siistiä tulee samalla kun itse makaa sohvalla tekemättä mitään.

Ja itse olisin kyllä palJon mielummin vaikka siivonnut tai tehnyt ruokaa kuin istunut toistuvasti kolme tuntia tyhjänpanttina sohvalla yrittäen keksiä väkisin jotain juteltavaa odottaessani että avustettava tarvitsisi jotain tai vaikka vessa-apua. Olisi aika kulunut paljon nopeammin. Mutta oikeudenmukaisuuden nimissä samoista säännöistä oli pidettävä kiinni koko henkilökunnan ja kaikkien asiakkaiden kanssa.

Uskon, että siihen oli syynsä, miksi tällaiseen periaatteeseen oli päädytty, koska nuo säännöt laatineet olivat kuitenkin olleet alalla tosi pitkään. Ehkä aiemmin asiakkailta oli liikaa hämärtynyt mikä ero on juurikin vaikka siivoojalla ja avustajana.

Vierailija
51/69 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 00:24"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 23:23"]

Parhaassa tapauksessa avustaja voi olla melkein kuin kaveri, käydään yhdessä kaupassa ja leffassa ja ulkoilemassa. Toisessa ääripäässä on taas kotiorja, joka siivoaa, luuttuaa ja tekee ruuat sekä avustettavan että hänen (laiskahkon) puolisonsa puolesta. 

[/quote]

No kyllä on vähissä paikat, joista maksetaan tuntipalkkaa siitä, että käy ulkoilemassa ja leffoissa. Jos avustettavalla on puoliso ja muuta perhettä, eiköhän avustettava sen elokuvan käy mieluummin puolisonsa kanssa katsomassa.

Näkee kyllä millä tasolla ajatuksesi on. Se kotiorjuus on siis mielestäsi sitä, että joutuu tekemään ihan töitä. Voi hurja. Ja vaimon pitäisi varmaan hoitaa avustettavan kaikki kotityöt, vaikka vaimon puolisolle on palkattu avustaja. Koska avustaja kokee, että hänen kuuluisi päästä elokuviin, ehkä ulkomaanmatkoillekin? 

Kaikki ne työt, joita avustaja tekee sen muutaman tunnin viikossa eivät tosiaankaan ole kaikki mitä viikon mittaan tehdään kotona. Se puoliso hoitaa muina aikoina sitä. Eli valveillaolosta avustajan tehdessä joku tunti puoliso on päivittäin tekemässä kotona 3 - 4 tuntia vastaavaa. Avustajalle silti kuuluisi ne rusinat pullasta? 

Satuin löytää tämän ketjun olin itse pahassa autokolarissa minulla maailman ihanin avustaja nainen ollaan parhaat ystävät hän ei ole orjani vaan yhdessä teemme asioita. Surullista että monilla täällä outoja näkemyksiä. Minulla vammani tekee vaikeaa väsymystä aivovamma (aivot heilahtaneet autokolarissa) ja avustaja tietää et saatan nukkua. Mutta voidaan ottaa rauhallisemmin joinakin päivinä esim. eilen tehtiin ruokaa ja siivoiltiin vähän YHDESSÄ!!! ja katsoimme kumman kaata. Käymme myös leffoissa ja konserteissa. Nyt lähdetään lappiin viikoksi :) 

Vierailija
52/69 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tod. kuulu toimia mm. suursiivoojana avustettavan kotona, jossa terve puoliso ja aikuisia "lapsia" talo täynnä esim. Pelkkää avustajan hyväksikäyttöä. Siivooja on kuulkaa erikseen ja v.ä.h.ä.n eri taksalla ! (Tämän tosin tajuavat normaalilla ajattelulla varustetut ihmiset)  Aivan levinny käsistä henkilökohtaisen avustajan työ. Ei suositeltavaa kenellekkään, niin kauan kuin avustajan oikeudet ei vammaispalvelu toimistoa kiinnosta.Todella laaja käsite se, että on tehtävä "mitä avustettava tekisi itse terveenä ollessaan" Se mahdollistaa avustajan täydellisen hyväksikäytön. Kaljan roudaamisesta jatkuvaan suursiivouttamiseen. Ei mikään ihme että avustajia ei (esim. vantaalla) juurikaan ole! Välttäkää... Vaikka sitten siivoamaan ennemmin. Silloin ainakin tekee sitä mitä työnkuvaan oikeasti kuuluu. Johan se nimitys HENKILÖKOHTAINEN AVUSTAJA viittaa muuhun kuin ilmaiseen suursiivoojaan/piikaan yms. yms.hävetkää kaupungit, kun mahdollistatte pienipalkkaisten avustajien hyväksikäytön.

Vierailija
53/69 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä kannattaa lukea, millaisia sekopäitä meillä muilla henkkareilla on tullut vastaa. Itse lopetin nämä hommat, kun narsistinen avustettava soitteli minulle pitkin öitä ja syytti minua rahaongelmistaan ja avioerostaan.

http://m.vauva.fi/mobiilikeskustelut/index.html#!/ketju/3906766/ei_enaa_ikina_henkilokohtaisen_avustajan_toita

Vierailija
54/69 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin on taas havaittavissa nettifoorumien valitettava ilmiö: pelkät ääripäät. Joko avustaja on pelkkä kotiorja ja koko avustettavan perhe sikailee avustajan kustannuksella tai sitten avustaja on kiittämätön lurjus joka vain haluaisi istua grillaamassa palkan juostessa eikä pistää tikkua ristiin avustettavan eteen. Eiköhän se totuus ole siellä välimaastossa.

Avustajaa ei saa käyttää pääasiallisesti vain siivousapuna, koska pelkkä siivouspalvelun osto tulee avustajapalvelun ostoa edullisemmaksi kunnille. SiivotaKIN avustaja toki voi ja kuuluukin avustettavan näin pyytäessä, mutta jos kahdeksan tunnin päivästä kuusi tuntia menee siivoamiseen niin maalaisjärjellä voi päätellä, ettei avustettava itse terveenä tekisi moista.

Vierailija
55/69 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 21:53"]

Avustajalle kuuluu tehtävät, joita hänen työnantajansa, eli avustettava hänelle päättää. Tehtäviä, joita avustettava itsekin saattaisi hoitaa. Kertooko sanapari "henkilökohtainen avustaja" mitään? Jos avustettavalla vanhemmalla on lapsia, lasten käyttäminen leikkikentällä tai metsässä ei välttämättä avustettavalta onnistu, vaikka kuuluu vanhempien tehtäviin. Lain perusedellytys avustajalle on, että avustettava kykenee itse määrittelemään tarpeen ja tehtävät.

Jos annetut tehtävät häiritsevät, kannattaa kertoa avustettavalle suoraan, eikä hidastaa töitä. Avustettavalle lasketaan avustettavat tunnit normaalin joutuisuuden mukaan. Etenkin siivous on avustettavalle tärkeä apu ja se mitä jää tekemättä, avustettava ei yleensä pysty itse hoitamaan. 3 tuntia viikossa on todella vähän avustusta kenelle vaan avustusta tarvitsevalle, joten jos sen hukkaa, koska itse ei näe tehtävän tarvetta, on väärässä paikassa töissä. Kai avustajat omankin kodin siivoavat? Miksi mennä toista avustamaan, jos ei avustakaan?

[/quote]Jaa että se mies siivoaisi tuntikausia päivässä jos vaan pystyisi? Niin varmasti.

Vierailija
56/69 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 08:20"]

Itse olen henkilökohtaisen avustajan työnantaja, perheellinen ja vammattoman miehen vammainen vaimo. Minun avustajani tekee kaiken sen, mitä itse tekisin, jos en olisi vammainen tai auttaa minua tekemään asioita niin, että teemme yhdessä, jolloin minä teen sen, mihin kohtuudella pystyn ja hän loput. Tämä kattaa lähes kaiken normaalista lapsiperhe-elämästä: askartelut, kokkaamiset, leipomiset, siivoamiset, asioiden hoidon kaupungilla, minun harrastukseni, kaupassakäyntejä siltä osin, kun emme ole hoitaneet koko perheellä jne.

Meidän perheen molemmat aikuiset on työssäkäyviä ihmisiä. Minä en tarvitse työssäni avustajaa, joten avustajan työaikaa ovat illat, viikonloput ja loma-ajat. Minä päätän, mitä näihin tehtäviin kuuluu. Sellainen avustaja, joka tietää työnantajaansa paremmin, mitä pitäisi tehdä, on tasan väärässä paikassa töissä.

[/quote]

Tämähän nimenomaan kertoo tekevänsä itse sen mitä pystyy ja lopussa auttaa avustaja, ihan niin kuin on tarkoituskin. Miksi tätäkin pidetään vääränä tapana, molemmat käyvät töissä ja työllistävät lisäksi yhden ihmisen avustajana.

Vierailija
57/69 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sokea, joten avustajan tehtävänä on lukea minulle ääneen kiinnostavimmat keskustelut av:lta sekä kirjoittaa minun kommenttini tänne saneluni mukaan. Tämänkin tekstin on siis näpytellyt avustajani, mutta minun sanelustani. Kuulemma tekee tätä mieluummin kuin siivoaisi.

Mielenkiintoinen keskustelu, kiitos kaikille! <3

Vierailija
58/69 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 21:33"]

Minä olin vammaiselle vain ilmainen kotiorja. Vaikka vaimo oli täysin toimiva, minä tein ruuat, hoidin lapset, siivosin, pesin mattoja, järjestelin varastoa jne. Perhe grillaili ja rentoutui ja meikäläinen ahersi, varsinaisia hoidollisia toimenpiteitä oli tosi vähän. (Työhön piti olla hoitajan koulutus koska siihen kuului "vaativia hoidollisia toimenpiteitä", jotka sitten olivatkin pyllyn pesu ja insuliinin pisto.)

[/quote]Ymmärrätkö, että sinä olit töissä ja sait palkkaa? Heille se oli vapaa-aikaa.

Vierailija
59/69 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtainen avustaja,ei ole muiden omaisten avustaja ja myöskään näin ollen ei ole toisten sotkujen siivooja,pääosin ei siivooja lainkaan ja useimmilla on erikseen siivoojat.Työhön voi silti liittyä kevyttä siivousta esim ylläpitosiivousta.Erikseen työntekijän suostumuksella voinee poiketa asioista.

Näin olen antanut suurinpyörtein vuosien kuluessa itseni ymmärtää ohjeistuksien valossa,ellen sitten ole ymmärtänyt väärin.

Vierailija
60/69 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On muuten lisääntymässä määrin tuo, että henkilökohtaisia avustajia palkataan kotiin ja yritettään pitää ihan orjina. Joku porsaanreikä on laissa, kun tuntuu, että mitä typerimmät sairaudet menee läpi. Jos kotona on terve puoliso sairaan lisäksi niin rajansa se kaikella mitä tekee.

Olen ollut joskus henkilökohtaisena avustajana. Homma toimi aikansa. SItten alkoi tulla ongelmia. Isoin ongelma oli perheen nainen. Mustasukkaisuus jylläsi. Turhasta. Joo lopetin aika pian. EN jaksanut sitä.

Minä olen ollut henkilökohtainen avustaja yli puolitoista vuotta ja nyt alan väsymään avustettavan vaimon asenteeseen minua kohtaan. Mihin minun kuuluisi ottaa yhteyttä näissä asioissa? Koen että avustettavan perhe(etenkin vaimo) ei haluaisi minun olevan läsnä. Jos ei minusta pidetä ja apuani arvosteta niin miksi minua ei vaihdeta? Minä en voi irtisanoutua ilman etten kärsisi taloudellisesti vieläkin enemmän.