Onko henkilökohtaisen avustajan duuni vain siivota?
luulin työhön kuuluvan muutakin kuin 3h viikossa siivoamista?!
Kommentit (69)
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 22:37"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 22:29"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 22:19"]
On muuten lisääntymässä määrin tuo, että henkilökohtaisia avustajia palkataan kotiin ja yritettään pitää ihan orjina. Joku porsaanreikä on laissa, kun tuntuu, että mitä typerimmät sairaudet menee läpi. Jos kotona on terve puoliso sairaan lisäksi niin rajansa se kaikella mitä tekee.
[/quote]
Tuo on subjektiivinen näkemyksesi, joka ei perustu mihinkään. Avustajaa ei saa helposti tarpeeseenkaan. Katso vaikka tilastoja kuinka vähän mitään apuja on tarjottu vammaisille, vanhuksille tai taakan alla oleville perheille. Sosiaalitoimi leikkaa kaikessa jossa on mahdollista. Kenenkään ei tarvitse mennä toisen avustajaksi palkatta orjaksi, vaan avustajille maksetaan sopimusten mukaista palkkaa. Jos työ ei maistu, eli jos ei halua siivota, laittaa ruokaa tai avustaa, silloin kannattaa hakea muita töitä. Avustajan kuuluu auttaa.
[/quote]
Tuosta mun työsuhteesta on jo aikaa yli 10 vuotta. Tuon muun kerroin ihan sen mitä kuulee ja näkee lähiipiiristä yms.
[/quote]
Juu, näitä hevosmiesten tietotoimistoja, joita sinunlaiset levittää totuutena.
Oikeasti tälläkin hetkellä tiedän monta, jotka hakevat henk. koht. avustajaa. Eräässä perheessä henk.kohta avustaja esim. viime viikolla hakkasi halkoja (on mies) ja teki ruokaa, vaikka vaimokin perheestä löytyy. On käynyt myös kaupassa ja siivonnut, vaikka vaimo perheestä löytyy.
Mutta koska vaimo kulkee töissä ja hoitaa miestään (pesee pyllyt ja käyttää vessassa ja pyykkihuolto ja sänkyyn avustamiset yms.) ei aika hänellä riitä ihan kaikkeen ja ei jaksaminenkaan.
Eli teidän avustajienko mielestä sen puolison pitää tehdä kaikki mahdollinen ja hoitaa se vammainen puoliso ja kulkea töissä ja te avustajana tulette pihalle grillailemaan ja ottamaan aurinkoa.
Se hetki, kun te siivoatte, on sille puolisolle hetki ladata voimiaan, että hän jaksaa taas sen 6 päivää tehdä ensin työpäivän ja sitten kotihommat ja sen jälkeen hoitaa vielä puolisonsa.
Ja todellakaan henk. koht, avustajia on todella vaikea saada. Työ ei meinaa kelvata kenellekään, koska moni pitkäaikaistyötönkin haluaa heti 20 euroa tunti ja nähtävästi istua sohvalla ja grillailla.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 22:37"]
On muuten lisääntymässä määrin tuo, että henkilökohtaisia avustajia palkataan kotiin ja yritettään pitää ihan orjina. Joku porsaanreikä on laissa, kun tuntuu, että mitä typerimmät sairaudet menee läpi. Jos kotona on terve puoliso sairaan lisäksi niin rajansa se kaikella mitä tekee.
[/quote]
Tuo on subjektiivinen näkemyksesi, joka ei perustu mihinkään. Avustajaa ei saa helposti tarpeeseenkaan. Katso vaikka tilastoja kuinka vähän mitään apuja on tarjottu vammaisille, vanhuksille tai taakan alla oleville perheille. Sosiaalitoimi leikkaa kaikessa jossa on mahdollista. Kenenkään ei tarvitse mennä toisen avustajaksi palkatta orjaksi, vaan avustajille maksetaan sopimusten mukaista palkkaa. Jos työ ei maistu, eli jos ei halua siivota, laittaa ruokaa tai avustaa, silloin kannattaa hakea muita töitä. Avustajan kuuluu auttaa.
[/quote]
Tuosta mun työsuhteesta on jo aikaa yli 10 vuotta. Tuon muun kerroin ihan sen mitä kuulee ja näkee lähiipiiristä yms.
[/quote]
Mitähän mahtaa olla se työnteko, joka ei kuuluisi avustajalle? On totta, että työn vieroksunta on lisääntynyt. Avustaminen on sellaisten tehtävien tekemistä, joka vähentää avustettavan kuormitusta, ei se ole seurustelua ja pyörätuolilla liikkuvan nostelua, vaan oikeaa työtä.
Mitä ihmettä se avustaminen voi muuta olla kuin työntekoa? Laki määrittelee avustamisen ja sosiaalitoimen ohjeetkin juuri avustettavan määrittämiksi tehtäviksi. Avustajat eivät ole läsnä 24/7, vaan niillä muutamalla tunnilla viikossa katsotaan, että saadaan riittävästi työtehtäviä hoidettua, että se auttaa avustettavaa. Esimerkiksi aivan voipuneelle äidille juuri loppuunpalamisen takia määrätty avustaja auttaa sillä, että vie lapsia vähäksi aikaa muualle tai hoitaa kodin askareita. Käytännössä avustajan kuuluu hoitaa mitä tahansa tehtäviä, jotka vähentävät avustettavan kuormitusta. Juuri avun tarvitsija määrittelee laissakin sen avun tai jos hän ei siihen kykene, hän ei saa avustajaa.
Kuuluuko noihin avustajan töihin aina myös avustettavan pyllynpesua yms. henkilökohtaisesta hygieniasta huolehtimista?
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 22:55"]
Kuuluuko noihin avustajan töihin aina myös avustettavan pyllynpesua yms. henkilökohtaisesta hygieniasta huolehtimista?
[/quote]
Riippuu avustettavasta
töitä voi olla esim
-koululaisen hakeminen kouluun ja avustaminen koko koulupäivän ja tuominen kotiin
-henk.kohta hoito eli halvaantuneen pukeminen ja koko päivän toiminnot
--lapsen hoito eli pyörätuoliäidin vauvan hoito
-siivous ja kaupassa käynti
Eli juuri sitä, mitä vammainen tarvitsee
[/quote]
Jos avustettava niin pyytää. Eiköhän se riipu avustettavasta. Harvemmin taitaa avustettavat kuitenkaan itse haluta, että avustaja tai ylipäätään kukaan muu on huolehtimassa hänen intiimipesuista. Joillain sekään ei onnistu ilman avustajaa.
Minä olin avustajana monta vuotta täyspäiväisesti useilla työnantajilla, ja siivoaminen kuului ilman muuta kuvioon. Kuten joissakin paikoissa ruoanlaitto, kaupassakäynti jne. Muuten työnkuva oli hyvin vaihtelevaa - matka-avustajasta saattohoitoon.
Kyllä avustajan tulee siivota. Vaikka muidenkin perheenjäsenten sotkut, silloin kun paikalla on. Harvemmalla on ympärivuorokautinen avustaja, monella ei ole edes päivittäistä vaan se vakkari 30 t/kk. Jos apua saa vain vähän sen täytyy olla tehokasta.
Monessa paikassa kyllä törmäsin avustajiin, jotka ovat ihan väärässä paikassa. "Varallaolosta", netin selaamisesta jne. pitäisi maksaa vaikka avustettavan kämppä on kuin pommin jäljiltä. Kauheasti vaan mielipiteitä siitä, mitä avustajalla saa teettää! Siivoaminen sellaiselle ihmiselle, joka ei siihen itse pysty on arvokkaimpia töitä. Avustaja ei ole (pääsääntöisesti) hoitaja, avustajan työ on arkielämän toimia.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 22:57"]
[/quote]
Riippuu avustettavasta
töitä voi olla esim
-koululaisen hakeminen kouluun ja avustaminen koko koulupäivän ja tuominen kotiin
-henk.kohta hoito eli halvaantuneen pukeminen ja koko päivän toiminnot
--lapsen hoito eli pyörätuoliäidin vauvan hoito
-siivous ja kaupassa käynti
Eli juuri sitä, mitä vammainen tarvitsee
[/quote]
Sanotaanko työpaikkailmoituksessa tuosta, jos se kuuluu työhön?
Voiko sen avustajan laittaa vaikka lenkille tai salile puolestani, jos olen saanut avustajan esim uupumuksen takia?
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 23:11"]
Voiko sen avustajan laittaa vaikka lenkille tai salile puolestani, jos olen saanut avustajan esim uupumuksen takia?
[/quote]
Reps :D
Noin tekee takuulla jokainen tossa tilanteessa oleva AV-mamma. Kirjaa kalorilaskuriin liikunnaksi noi ja sitten tulee palstalle itkemään, kun kalorilaskurinkin mukaan syö vähemmän kuin kuluttaa, mutta takapuoli vaan leviää ja jenkkakahvat paisuu.
Vaikuttaa siltä, kun katselee noita alaspäin peukutuksia, että jos henkilökohtaisella avustajalla on tylsiä ja ikäviä kokemuksia työstään, tulee peukku alas. Kaiken perusteella henk.koht. avustajan työ on aika tylsää ja rasittavaa hommaa, jota onneksi joku suostuu tekemään, koska avustettavat tuskin ovat vähenemässä.
Tuurista kiinni myös, millaiseen hommaan joutuu. Riippuu täysin avustettavasta ja hänen mahdollisesta perheestään, mitä on odotettavissa. Parhaassa tapauksessa avustaja voi olla melkein kuin kaveri, käydään yhdessä kaupassa ja leffassa ja ulkoilemassa. Toisessa ääripäässä on taas kotiorja, joka siivoaa, luuttuaa ja tekee ruuat sekä avustettavan että hänen (laiskahkon) puolisonsa puolesta.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 23:23"]
Vaikuttaa siltä, kun katselee noita alaspäin peukutuksia, että jos henkilökohtaisella avustajalla on tylsiä ja ikäviä kokemuksia työstään, tulee peukku alas. Kaiken perusteella henk.koht. avustajan työ on aika tylsää ja rasittavaa hommaa, jota onneksi joku suostuu tekemään, koska avustettavat tuskin ovat vähenemässä.
Tuurista kiinni myös, millaiseen hommaan joutuu. Riippuu täysin avustettavasta ja hänen mahdollisesta perheestään, mitä on odotettavissa. Parhaassa tapauksessa avustaja voi olla melkein kuin kaveri, käydään yhdessä kaupassa ja leffassa ja ulkoilemassa. Toisessa ääripäässä on taas kotiorja, joka siivoaa, luuttuaa ja tekee ruuat sekä avustettavan että hänen (laiskahkon) puolisonsa puolesta.
[/quote]
Avustaja saa palkkaa työtunneilta, joten totta ihmeessä hän tekee silloin töitä, eikä siinä ole mitään ihmeteltävää.
En ole vammainen tai vammaisen läheinen, mutta todella erikoiselta kuulostavat nämä terveiden avustajien yritykset määritellä, mikä on vammaisen tarvitsemaa apua. Jos vammaisella on puoliso, hän varmaan auttaa vammaista juurikin pyllynpesussa yms. intiimissä arjen asiassa. Vastapainoksi on tosi hyvä, jos on avustaja joskus auttamassa vaikka pyykinpesussa. Jaksaisivatko avustajat viikot ja vuodet läpeensä auttaa toista ihmistä lähes kaikessa, ilman taukoja?
Jos avustaja on paikalla muutamia tunteja viikosta, miten hän kehtaa väittää vammaisen puolisoa laiskaksi? Eikö ole luonnollista, että puoliso ottaa rennommin juuri silloin, kun palkattua apua on läsnä? Sitten jaksaa taas auttaa tunnista toiseen.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 23:43"]
Jos avustaja on paikalla muutamia tunteja viikosta, miten hän kehtaa väittää vammaisen puolisoa laiskaksi? Eikö ole luonnollista, että puoliso ottaa rennommin juuri silloin, kun palkattua apua on läsnä? Sitten jaksaa taas auttaa tunnista toiseen.
[/quote]
Muutama tunti viikossa on eri juttu, mutta onhan sellaisiakin avustettavia, jotka tarvitsevat paljon enemmän apua ja tunteja viikossa. Niitä lähinnä ajattelin. Vaikea uskoa, ettei joku jaksaisi paria, kolmea tuntia viikossa siivota tai tehdä jotain muuta vähemmän hohdokasta.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 23:48"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 23:43"]
[/quote]
Muutama tunti viikossa on eri juttu, mutta onhan sellaisiakin avustettavia, jotka tarvitsevat paljon enemmän apua ja tunteja viikossa. Niitä lähinnä ajattelin. Vaikea uskoa, ettei joku jaksaisi paria, kolmea tuntia viikossa siivota tai tehdä jotain muuta vähemmän hohdokasta.
[/quote]
Noh, vaikka avustustamista olisi 37,5 tuntia viikossa, ei sen tarvitse olla "hohdokasta" miltään osin. Se on nimittäin avustajalle TYÖTÄ. Avustettavan ja hänen puolisonsa parisuhteen keskinäinen työnjako ei kuulu avustajalle sitten niin tippaakaan.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 23:23"]
Parhaassa tapauksessa avustaja voi olla melkein kuin kaveri, käydään yhdessä kaupassa ja leffassa ja ulkoilemassa. Toisessa ääripäässä on taas kotiorja, joka siivoaa, luuttuaa ja tekee ruuat sekä avustettavan että hänen (laiskahkon) puolisonsa puolesta.
[/quote]
No kyllä on vähissä paikat, joista maksetaan tuntipalkkaa siitä, että käy ulkoilemassa ja leffoissa. Jos avustettavalla on puoliso ja muuta perhettä, eiköhän avustettava sen elokuvan käy mieluummin puolisonsa kanssa katsomassa.
Näkee kyllä millä tasolla ajatuksesi on. Se kotiorjuus on siis mielestäsi sitä, että joutuu tekemään ihan töitä. Voi hurja. Ja vaimon pitäisi varmaan hoitaa avustettavan kaikki kotityöt, vaikka vaimon puolisolle on palkattu avustaja. Koska avustaja kokee, että hänen kuuluisi päästä elokuviin, ehkä ulkomaanmatkoillekin?
Kaikki ne työt, joita avustaja tekee sen muutaman tunnin viikossa eivät tosiaankaan ole kaikki mitä viikon mittaan tehdään kotona. Se puoliso hoitaa muina aikoina sitä. Eli valveillaolosta avustajan tehdessä joku tunti puoliso on päivittäin tekemässä kotona 3 - 4 tuntia vastaavaa. Avustajalle silti kuuluisi ne rusinat pullasta? Palkallisena?
Itse olen henkilökohtaisen avustajan työnantaja, perheellinen ja vammattoman miehen vammainen vaimo. Minun avustajani tekee kaiken sen, mitä itse tekisin, jos en olisi vammainen tai auttaa minua tekemään asioita niin, että teemme yhdessä, jolloin minä teen sen, mihin kohtuudella pystyn ja hän loput. Tämä kattaa lähes kaiken normaalista lapsiperhe-elämästä: askartelut, kokkaamiset, leipomiset, siivoamiset, asioiden hoidon kaupungilla, minun harrastukseni, kaupassakäyntejä siltä osin, kun emme ole hoitaneet koko perheellä jne.
Meidän perheen molemmat aikuiset on työssäkäyviä ihmisiä. Minä en tarvitse työssäni avustajaa, joten avustajan työaikaa ovat illat, viikonloput ja loma-ajat. Minä päätän, mitä näihin tehtäviin kuuluu. Sellainen avustaja, joka tietää työnantajaansa paremmin, mitä pitäisi tehdä, on tasan väärässä paikassa töissä.
Ei tässä ketjussa ole mainittu oikein mitään sellaista työtehtävää, joka ei kuuluisi henkilökohtaisella avustajalle. On se vähän outoa käyttää avustajaa vain pelkkänä siivoojana, kun olisi ammattitaitoisia siivoajiakin, joita voi kotiinsa palkata, mutta tässä tapauksessa ei varmaan vaadittukaan sairaanhoitajan pätevyyttä ja avustajan käyttö tuli jotenkin halvemmaksi?
Yhden vastaajan mainitsema vetoketjun vaihto on vähän rajatapaus, ompelijallehan se kuuluisi, jos avustettava ei itsekään osaisi vaihtaa eikä neuvoa, miten pitäisi tehdä. Kuluu kohtuuttomasti aikaa, kun tekee tuollaista ja jää kiireellisemmät ja avustettavan elämää helpottavat asiat tekemättä. Siis sellaista ajan tuhlaamista, vaikka ei työ itsessään vääränlaista olekaan.
35, paljonko maksat itse palkasta? Niin kauan kuin yhteiskunta maksaa palkan kokonaan tai melkein kokonaan, en jaksaisi leikkiä kovin mahtipontista työnantajaa. Henkilökohtaisen avustan duuni on varmasti raskasta ja tympeää, erityisesti, jos tämä avustettava alkaa simputtamaan.
Olen huomannut, että jotkut avustettavat hakee avustajaa jatkuvasti mol:ssa. Mistäköhän johtuu?
"Olen huomannut, että jotkut avustettavat hakee avustajaa jatkuvasti mol:ssa. Mistäköhän johtuu?"
Muun muassa siitä, että monesti avustajat ovat opiskelijoita ja henkilöitä, jotka tekevät niitä hommia väliaikaisesti saadakseen hieman lisätuloja – palkka kun on varsin huono. Minulla on kavereita, joilla avustajat vaihtuvat melko usein. Avustajat valmistuvat, saavat muita töitä, muuttavat toiselle paikkakunnalle jne., jne. Tietysti avustajat vaihtuvat, kun henkilökemiat eivät pelaa, mutta erittäin usein syynä on vain käytännön asiat ja elämäntilanteiden muuttuminen.
[/quote]
[/quote]