Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuorotyötä tekevät, miksi tuotte lastanne milloin sattuu pk:hon?

Vierailija
20.10.2007 |

Olen oman lapseni kanssa ollut viikolla harjoittelemassa ja havainnut kuin jotkut ihmiset tuovat lapsiaan ihan miten sattuu, kenen etu tämä on?

Yksikin äiti toi lapsen lounaalle, kuulemma juuri heräsivät, joten ei varmaan sitten nuku päikkäreitä..

Miksi ette valitse vuoropäiväkotia siellä tuommoinen voi toimia (tai sitten ei). Ja lisäkysymys, miksi päiäkodin henkilökunta ei tee selväkis, että lapset pitää tuoda hoitoon niin, ettei se häiritse yhteisön toimintaa. (esim. kesken aamupiirin).

Itse vielä harkitsen otanko tätä päiväkotipaikkaa vai yksityiseltä joilla on tarkat säännöt, että esim. aamupiiriä ei keskeytetä jne.

Tietysti se on kalliimpi ja aika kaukana, mutta toiminnassa on järkeä, eikä hypitä asiakkaiden (aikuisasiakkaiden pillin mukaan) vaan ajatellaan yhteisöä ja lasta!

Kommentit (264)

Vierailija
121/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä, koko ryhmä on ulkona aamulla kello 9.

Vierailija
122/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

koska kaiketi ei muten ole varaa myöhästellä...

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon viikon aikana jolloin harjoittelimme vaan ihmettelin sitä liukumaa ja tosiaan voi olla, että moni ei ollut vuorotyöläinen vaan muuten " myöhässä" . Totuus on se, että päivä keskeytyi todella monta kertaa ja hoitajien silmäyksistä toisiinsa huomasin, etteivät olleet iloisia asiasta.

Kysynkin: oletteko keskustelleet päivähoidossa mikä olisi lapsen kannalta järkevin päivä? Mnusta varmasti pihaalle voi viedä esim. klo 10 ihan ok lapsen ketään häiritsemättä (kunhan ei ole retkipäivä), jolloin lapsi joutuu muuhun ryhmään odottamaan.

Ja esim. lounaalle jos päiväuniasia on sovittu jne.

Tässä ryhmässä (missä lapseni harjoitteli) kaikki lapset laitettiin sänkyyn, oli väsy tai ei koska ryhmä oli 1-3v ryhmä.

ap

Vierailija
124/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Totuus on se, että päivä keskeytyi todella monta kertaa ja hoitajien silmäyksistä toisiinsa huomasin, etteivät olleet iloisia asiasta.

Koetappa raottaa ap tätä elämän verhoa ja uskalla ottaa askel tälle meidän puolelle, jookos ?

Vierailija
125/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ja sitten ulos. Eikös näin.. Kyllä toiminta (askartelu, retket, ohjatut toiminnat ajoittuvat aamupäivään). Sen tietää kaikki joilla lapset on hoidossa, vai ettekö?

ap

Ei pidä paikkaansa tämä. Esim. meidän lasten päiväkodissa ei ole aamupiiriä lainkaan, vaan tämä kokoontuminen on sitten, kun tullaan ulkoa sisään syömään, ja kaksi täti valmistelee lounaan valmiiksi, yksi pitää piirin. Jumppa ja metsäretket ovat aamupäivisin, mutta hyvin usein askarrellaan iltapäivisin, ja aamuisin jumppapäivää lukuunottamatta ulkoillaan aina. Jumppakin meillä alkaa vasta nyt ensi viikolla ja korvaa metsiretkitoiminnan.

Vierailija
126/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viedään lapset 8.30-9.00 päiväkotiin ja usein se sattuu olemaan kesken aamupiirin. Koskaan ei kukaan ole valittanut. Jos valittaisivat niin en tiedä mitä tekisin kun ei niitä lapsia olisi mitään järkeä sen aikaisemmin tarhaan kiikuttaa ja mennä itse kotiin venaamaan töihin lähtöä.

Sitä en tajua että miten olit _viikon_ paikanpäällä tutustumassa yli 3-vuotiaan kanssa päiväkotiin, johon et edes aio lastasi viedä? Onko sun lapsi poikkeuksellisen arka vai oletko itse poikkeuksellisen kontrollifriikki?

Vierailija
127/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

+ muitakin yhteisöllisä sääntöjä ei vaan minäminäminä keskeisyyttä.

Itse uskon, siihen, että lapsen mahd. säännöllinen päiväkotipäivä tuo turvaa. En itsekään haluaisi olla työssä määrittelmätöntä aikaa vaan mulla on kiinteä työaika. Tämä sopii mulle ja myös lapselleni.

Onneksi yksityinen voi sanella toimintaajatuksiaan ja mallejaan, jotta saavat sellaisia perheitä sinne jotka noudattavat pelisääntöjä.

Kuntapuoli ei kaiketi tähän enää pysty. Vielä 90-luvulla päiväkoti oli kova auktoriteetti ja sieltä sanottiin miten mennään. Nykyään kaiketi vanhemmat sanelee miten mennään.

ap

Vierailija
128/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy häntä ei ole koskaan hoitanut kukaan muu kuin minä ja mieheni koska meillä ei ole sukua. Ja toinen syy, halusin " kilpailuttaa" ja oikeasti nähdä arkea päiväkodissa, mitä se oikeasti on. Olin aika ihmeissäni.

Koska kuten jo sanoin 90-luvulla lapset tuotiin viim. 8.30 tarhaan ja se siitä. Hyvä, että näin toimintaa koska nyt tiedän, että vien lapseni kauemmaksi, mutta hoitoon jossa pidetään säännöistä kiinni. Säännöistä joita minun on helppo noudattaa ja ymmärrän miksi ne on olemassa, LASTEN takia. Ei meidän vanhempien, se ei ole meidän työpaikka.

ap

Vierailija
129/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Yhteisö saa ja sen täytyykin sanella omat sääntönsä. Itse uskon yhteisön voimaan, en niinkänn yksilön. Olen tässä asiassa kaiketi nykypäivänä.

Itse en usko yksilökeskeisyyden kaikkivoipasuuteen ja joustoon tilanteissa joissa se luo enemmän hämminkiä 20 lapselle kuin joustoa yhdelle.

Asioista voi olla montaa mieltä, ilman solvaamatta ketään, itse ainakin pyrin tähän, ilman asiantuntijan koulutusta.

ap

Missä 1-3 -vuotiaiden ryhmässä on muka 20 lasta. Sellaiseen en itse tuon ikäistä lastani missään tapauksessa veidi, koska tuon kokoinen ryhmä on levoton ja liian suuri.

Pienten lasten ryhmässä muutenkin mielestäni yksilöllisyys on tärkeää. Tietyt asiat suoritetaan rytmissä ja rutiinilla, mutta lapset ovat yksilöitä, siinä missä yksi haluaa lohdukseen syliä toinen haluaa olla rauhassa. Ja todellakin toivon omien lapsieni yksilöllistä huomioimista ryhmässä.

Toki on kohteliasta tuoda lapset ennen aamupiiriä, ja ellei ehdi, voi hyvin odotella vaikkapa käytävällä. Sitä paitsi harvoin kaikki 3 tätiä sitä piiriä pitävät, lapsi voi tehdä sitten jotain muuta muiden kanssa. Tosin meillä ei nykysin olekaan enää aamukokoontumista, vaan kokoontuminen on aamupäivän ulkoilun jälkeen.

Ihmisillä toki on erilaisia työaikoja, ja minä ainakin toivon omille lapsilleni mahdollisimman lyhyitä hoitopäiviä, me tosin viemme lapset aamiaiselle, koska aamut silloin sujuvat sukkelammin kotonakin. Mutta ymmärrän hyvin vaikkapa kaupan tätiä, jonka työpäivä voi olla vaikkapa klo. 12 -20, mies hakee lapset. Miksi ihmeessä lapset pitäisi viedä hoitoon heti aamusta ja äiti ei lapsia näkisi sitten tuona päivänä lainkaan?

Rytmi on muutakin kuin säännöllisiä kellonaikoja päiväkodissa!

Vierailija
130/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset lapset (ja aikuisetkin) menevät täysin sekaisin, jos rytmit muuttuvat. Toiset lapsetkin taas nauttivat, kun on vähän muutoksia elämässä. Kannattaa huomioida, että kaikki lapset eivät ole samanlaisia kuin ne omat.

Ei minulle ainakaan ole koskaan huomautettu vientiajoista missään päiväkodissa tai ryhmässä. Jos asiat häiritsevät päiväkotia, olisi siitä hyvä keskustella avoimesti vanhempien kanssa. On ihan eri asia, ettei viedä aamupiirin aikana kuin se, että joka aamu pitäisi viedä samaan aikaan. Lapsi ei takuulla kärsi siitä, että menee joskus kello 8 ja joskus kello 10 päiväkotiin. Enemmän lapsi kärsii siitä, jos joutuu olemaan joka päivä 9-10 tuntia hoidossa.

Vierailija
131/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, se on jo moneen kertaan todettu, että meitä perheitä on monenlaisia ja hyvä niin. Toivon kaikille, että löytävät sellaisen hoitopaikan lapselle joka tyydyttää perheen tarpeita. Me löysimme sellaisen.

Mutta koska ketjussa aletaan vetämään täysin naurettavia johtopäätöksiä ja selvästi asiaa ja minua trivialisoidaan, sanon hyvää yötä ja kaikkea hyvää kaikille lapsiperheille.

Pointtini on tullut varmasti jo selväksi (jos on jaksanut lukea viestejäni) ilman provosoitumista.

Hyvää jatkoa kaikille.

ap

Vierailija
132/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ihminen joka olisi ihan huvikseen roikkunut jossain päiväkodissa viikon lapsensa kanssa väittäisi että toiset sotkevat päiväkodin rytmiä tuomalla lapsia miten sattuu. No hän varmaan oli siellä säännöllisesti 9-15.30 niin ei rytmi mennyt sekaisin. Mitä nyt jos pari vierasta tyyppiä siellä roikkuu viikon.

Huonosti on organisoitu päiväkoti jos rytmi häiriintyy siitä kun lapsia tuodaan eri aikaan. Ehkä tälläisen työntekijän ihanne olisi päiväkoti, joka aukeaisi kello 7 ja menisi kiinni viiden minuutin päästä auetaksen jälleen kello 17, jolloin vanhemmat saisivat tulla hakemaan muksunsa pois.

Vierailija
133/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika outoa sinänsä kun its ekuitenkin kirjoitat arvostavasi yhteisöllisyyttä enemmän?

Kuitenkin haluat omalle lapsellesi sellaiset säännöt kuin SINÄ sanelet. Hmmm

Yhteisöllisyydessä joustetaan heikoimman mukaan eikä korosteta ketään yksilönä. Got it?

Tuo " luontopäiväkoti" saattaa olla vielä sinulle yllätys =) Aiemminkin olen ollut tekemisissä tapauksessa ettei ko paikka sovi kontrollifriikille.

T: se asiantuntija

(erityiskasvatuksen asiantuntija olen siis koulutukseltani, toiminut sekä lto:na ja keltona, nyt suunnittelu ja johtotehtävissä)

Vierailija
134/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sanele sääntöjä, mutta jos jossain päiväkodissa on mielestäni hyvät pelisäännöt ja kasvatusidea otan sen paikan lapselleni kuin sen missä joustetaan ja joustetaan vaikka se olisi yhteisöltä pois.

Tätä samaa ollaan käyty esikoisen vanhempainilloissa, siellä muutama perhe kokee,e ttä he vio sanelle säännöt opettajalle ja koululle, mutta kun ei se mene niin.

Päiväkoti kuitenkin valmentaa kouluun ja koulu työelämään. Harva meistä on yksityisyrittäjiä ja voi sanella omat pelsisääntönsä, työaikansa jne.

T. ap joka ei viitsi edes mainita omaa työhistoriaansa ja koulutustaan, koska tässä asiassa olen äiti ja vanhempi sek yhteiskunnan jäsen.

Vierailija
135/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ette olleet säännöllisesti joka aamu aamupiirissä, jäi sinulle ehkä kolme päivää seurata kuinka muut aikuiset toivat lapsiaan päiväkotiin. Montako lasta tuli noina muutamana päivänä kesken aamupiirin? Monta tuli ulos. Monta lasta tuossa pienten ryhmässä oli ylipäänsä paikalla?

Kertoisitko muutamalla sanalla noista pienten aamupiireistä ja kuinka tärkeäksi koit ne lapsille?

Ja koita päättää, häiritseekö lapsen tuominen päiväkotiin kesken aamupiirin sinua, lastasi, koko ryhmää vai sitä joka tuli kesken mukaan? Noista sun viesteistä ei siitä saa selvää?

Päiväkoti on lasta varten ei lapsi päiväkotia varten.

Vierailija:

Olin lapseni kanssa viikon aikana eri kellon aikoina siellä hänen kanssaan.

Vierailija
136/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tätä kautta muodostaa kokonaiskuvaa. Teetkö usein pitkälle vietyjä johtopäätöksiä lukemalla vain 10% aineistosta?

Taidat olla pienen kunnan, pieni asiantuntija. Tai sitten vaan ihan tavallinen mamma jolla meni herne nekkuun ja syvälle.

Kerro mulle tästä luontopäiväkodista kun kerta luulet siitä jotain tietäväsi, keroo ihmeessä : )

ap

Vierailija
137/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

En sanele sääntöjä, mutta jos jossain päiväkodissa on mielestäni hyvät pelisäännöt ja kasvatusidea otan sen paikan lapselleni kuin sen missä joustetaan ja joustetaan vaikka se olisi yhteisöltä pois.

Tätä samaa ollaan käyty esikoisen vanhempainilloissa, siellä muutama perhe kokee,e ttä he vio sanelle säännöt opettajalle ja koululle, mutta kun ei se mene niin.

Päiväkoti kuitenkin valmentaa kouluun ja koulu työelämään. Harva meistä on yksityisyrittäjiä ja voi sanella omat pelsisääntönsä, työaikansa jne.

T. ap joka ei viitsi edes mainita omaa työhistoriaansa ja koulutustaan, koska tässä asiassa olen äiti ja vanhempi sek yhteiskunnan jäsen.

Vierailija
138/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainostat kokoa jan joustavia työaikoja ja nyt sitten väität, ettei kukaan muu kuin yksityisyrittäjä voi sanella työaikojaan...

ja millaista käytöstä muka olis se, että roikuit päiväkodissa viikon milloin mihinkin aikaan? Eiköhän se jos mikä sotkenut päiväkodin rytmiä ja ne henkilökunnan silmienpyörittelyt olivat sinulle.

Vierailija
139/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Olen maininnut jo asuinpaikkani ja täällä on 22 lasta 1-3 vuotiaiden ryhmässä..

Vierailija
140/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 aamuna aamupiiriin meni myöhässä n. 2-4 lasta. Kerran oli tämä lounaalle tuotu uninen lapsi joka oli juuri herännyt ja joka ei kuulemma sitten nuku. Hoitajat eivät sanoneet mitään vanhemmalle mutta kun puin lastani kotiin niin poikaa oltiin riisumassa nukkariin.

Ja kyllä tunnelman voi aistia, hoitohenkilökunta ei tykännyt yhtään näistä myöhässä tulijoista.

Onneksi on päiväkoteja joissa tälläistä ei sallita. Me valitsemme sen päiväkodin, viekää te lapsenne mihin lystäätte.

Päiväkodit on LAPSIA varten ei ainoastaan sinun tai minu lastani varten.

Ja niille jotka luulevat minun olleeni siellä koko päivää, niin ei. Vaan olin n. 30 min 3 aamuna ja 1 lounaalla 30min ja 1 välipalalla n. 30min.

Kaiketi ihan tavallinen tutustuminen ainakin minun tuttavapiirissä näin monet ovat toimineet ja tätä pk suositteli.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi