Vuorotyötä tekevät, miksi tuotte lastanne milloin sattuu pk:hon?
Olen oman lapseni kanssa ollut viikolla harjoittelemassa ja havainnut kuin jotkut ihmiset tuovat lapsiaan ihan miten sattuu, kenen etu tämä on?
Yksikin äiti toi lapsen lounaalle, kuulemma juuri heräsivät, joten ei varmaan sitten nuku päikkäreitä..
Miksi ette valitse vuoropäiväkotia siellä tuommoinen voi toimia (tai sitten ei). Ja lisäkysymys, miksi päiäkodin henkilökunta ei tee selväkis, että lapset pitää tuoda hoitoon niin, ettei se häiritse yhteisön toimintaa. (esim. kesken aamupiirin).
Itse vielä harkitsen otanko tätä päiväkotipaikkaa vai yksityiseltä joilla on tarkat säännöt, että esim. aamupiiriä ei keskeytetä jne.
Tietysti se on kalliimpi ja aika kaukana, mutta toiminnassa on järkeä, eikä hypitä asiakkaiden (aikuisasiakkaiden pillin mukaan) vaan ajatellaan yhteisöä ja lasta!
Kommentit (264)
merkittäviä asioita. En ole natsi, en edes kommari tuossa mielessä, mutta minusta yhteisöllä on aina hyvä olla säännöt. Ja ne tulee laatia yhdessä, demokraattisesti, enemmistön toiveista käsin. Ei niin, että 2-4 perhettä pompottaa palvelun tuottajaa.
ap
Vierailija:
Voi toki hakea jo klo 14 tms. minusta tämä on hyvä sääntö, se ei sovi kaikille eikä kunnalline n voi sellaista esittääkään, mutta yksityinen voi erikoistua ja sanella mitä odottavat asiakkailta ja se on hyvä ja ajaa kaikkien etua. Sen takia me hakeudumme yksiyiseltä hakemaan palvelua.Ja kuten jo sanoin, en tiedä oliko kaikki myöhään tuojat vuorotyöläisiä, joka tapauksessa lounaalle juuri heränneen lapsen tuominen oli todella ikävän näköistä. Enkä pysty sitä mitenkään ymmärtämään, miten se oli lapsen etu.
ap
Kuule. Ei se lapsi siitä pilalle mennyt jos sattui kerran nukkumaan pitkään ja unirytmit meni vähän vinksalleen. Sellaista sattuu. Se on elämää. On lapsen etu että sillä on vanhemmat, jotka osaavat ajatella joustavasti.
voisi päättää että aamupiiriä ei keskeytetä ym. Sääntöjä päiväkotiin ei laadi näissä asioissa kunta vaan pk johtaja ja henkilökunta.
Kaikissa pk:ssa missä olen työskennellyt kesken aamupiirin ei esim. oteta lapsia sisään aamupiiri tilaan jne. Mutta joillekkin vanhemmille tämä ei vaan mene kaaliin ja jos viereisessä tilassa joku ei ole " vahtimassa" vanhempia, en voi sanoa venhemmalle joka tulee lapsen kanssa aamupiiriin että mene pois. Se on ikävää. Tiedän. Se Todella häiritsee kun piirin joutuu keskeyttämään useampaan kertaan. Varsinkin erityisryhmässä jossa muutenkin lapsilla on vaikeuksia keskittyä...
hyvä juttu...
mulla on hämäläiset juuret.
vai eikö löytynyt googlesta : )
Vierailija:
.. Kaikissa pk:ssa missä olen työskennellyt kesken aamupiirin ei esim. oteta lapsia sisään aamupiiri tilaan jne. Mutta joillekkin vanhemmille tämä ei vaan mene kaaliin ja jos viereisessä tilassa joku ei ole " vahtimassa" vanhempia, en voi sanoa venhemmalle joka tulee lapsen kanssa aamupiiriin että mene pois. Se on ikävää. Tiedän. Se Todella häiritsee kun piirin joutuu keskeyttämään useampaan kertaan. Varsinkin erityisryhmässä jossa muutenkin lapsilla on vaikeuksia keskittyä...
ja minä tunnen aika tarkkaan kasvatusajatuksen, mutta mielenkiinnolla odotan asiantuntijan pelkoskenaarioita, koska oli sitä mieltä ettei sekään varmasti meille sovi ; )
ap
alkaa 9 lapsi tulee vaikka 10 yli hän lukee vaikka kirjaa toisen hoitajan kanssa viereisessä huoneessa eikä tule piiriin.
Ja kuten jo sanoin, en tiedä oliko kaikki myöhään tuojat vuorotyöläisiä, joka tapauksessa lounaalle juuri heränneen lapsen tuominen oli todella ikävän näköistä. Enkä pysty sitä mitenkään ymmärtämään, miten se oli lapsen etu.
ap
[/quote]
mutta mikä ihmeen pyhä asia tämä niin monessa komentissa mainuttu aamupiiri on? Mikä tekee tästä piiristä sellaisen ettei sinne pieni " myöhässä tullut mahdy mukaan??
eli nukutaan pitkään (sitä edeltää pitkään valvominen) sitten viedään lounaalle juuri herännyt lapsi jonka pitää mennä nukkariin 2 tunniksi lepäämään. Koska tämä on tämän päiväkodin sääntö. Nukkarissa ollaan vähintään 2h, koska on pienten ryhmä siellä ei hilluta ja mennä ja tulla miten sattuu. Pienten uni on turvattava.
Tähän ei kapasiteetti todella riitä. Ja julkisestihan yleensä ajatuksia tuodaan esiin, vai miten niitä piäisi tuoda telepaattisesti?
Olitko kenties tämä lapsen lounalle tuoja?
ap
etkö ole jo tehnyt kantasi selväksi tässä asiassa, ei tarvinne enää vatvoa...?
Oma työpäiväni alkaa klo 9.15 ja päättyy klo 14.00 ja työmatkani kestää n. 15 min.
Mieheni työaika sijoittuu klo 9 ja 18 välille. työmatka myös 15 min.
Miten lapset hoitoon?
Ap on ilmiselvästi päiväkodin sijainen, jolla ei ole itsellään koulutusta... Ja mistäköhän sen huomaa? Lukekaa ap:n kommentit
Vatvon, koska näköjään viestini ei mennyt perille ja viestejäni tarkoituksenmukaisesti vääristellään jne.
Eli mun ajatus asiasta on:
- jokainen perhe saa itse etsiä perheelleen sopivan hoitomuodon
- sopia pelisäännöistä hoitotahon kanssa
Ollaanko samaa mieltä? miksi aihe on niin arka?
ap
yhden opettajan johdolla sanomaan hyvät huomenet ja samalla monesti käydään kalenteri läpi, lauletaan ja puhutaan päivän ohjelmasta. Se on opetustuokio ja kyllä muilla lapsilla ja opettajalla on oikeus siihen että tämä käydään läpi rauhassa. Kyllä se häiritsee jos joudut esim. aamulaulun keskeyttämään 3 kertaa kun koko ajan joku ramppaa ovesta sisään. Ja monesti vanhemmat vielä alkavat juttelemaan lapsensa asioista tms. Sen jäkeen menee taas muutama minutti saada porukka kuuntelemman ja keskittymään ja taas aloitat alusta...
Vierailija:
eli nukutaan pitkään (sitä edeltää pitkään valvominen) sitten viedään lounaalle juuri herännyt lapsi jonka pitää mennä nukkariin 2 tunniksi lepäämään. Koska tämä on tämän päiväkodin sääntö. Nukkarissa ollaan vähintään 2h, koska on pienten ryhmä siellä ei hilluta ja mennä ja tulla miten sattuu. Pienten uni on turvattava.Tähän ei kapasiteetti todella riitä. Ja julkisestihan yleensä ajatuksia tuodaan esiin, vai miten niitä piäisi tuoda telepaattisesti?
Olitko kenties tämä lapsen lounalle tuoja?
ap
Entä jos jossain perheessä nukutaan pommiin tmv. niin pitäisikö vanhempien siinä tapauksessa jäädä kotiin ja jättää loppupäivänkin työt tekemättä? Soittaisin pomolle, että sorry nyt vaan mutta Nico-Petterin äiti suuttuu jos vien Maijan myöhässä hoitoon!
Kyllä lapsenne sitten hämmästyy kun kouluun ei saa enää mennäkään kun on herännyt vaan silloin kun lukkarissa sanotaan!
Loistavaa esimerkkiä annatte! Lycka till!
ap
jos se on niin että jokainen saa itse päättää missä lasta hoidetaan, kerro heti pykälä missä näin sanotaan, niin menen päivähoitotoimistoon ilmoittamaan. että tämä uusi paikka ei käy vaan haluamme entisen asuinalueen hoitajan takaisin!!!!
Vierailija:
Minä olen kyllä nuorempana äänestänytkin kommareita enkä ajattele niin.
t: se joka kirjoitti kammoksuvansa laitostamista.