Vuorotyötä tekevät, miksi tuotte lastanne milloin sattuu pk:hon?
Olen oman lapseni kanssa ollut viikolla harjoittelemassa ja havainnut kuin jotkut ihmiset tuovat lapsiaan ihan miten sattuu, kenen etu tämä on?
Yksikin äiti toi lapsen lounaalle, kuulemma juuri heräsivät, joten ei varmaan sitten nuku päikkäreitä..
Miksi ette valitse vuoropäiväkotia siellä tuommoinen voi toimia (tai sitten ei). Ja lisäkysymys, miksi päiäkodin henkilökunta ei tee selväkis, että lapset pitää tuoda hoitoon niin, ettei se häiritse yhteisön toimintaa. (esim. kesken aamupiirin).
Itse vielä harkitsen otanko tätä päiväkotipaikkaa vai yksityiseltä joilla on tarkat säännöt, että esim. aamupiiriä ei keskeytetä jne.
Tietysti se on kalliimpi ja aika kaukana, mutta toiminnassa on järkeä, eikä hypitä asiakkaiden (aikuisasiakkaiden pillin mukaan) vaan ajatellaan yhteisöä ja lasta!
Kommentit (264)
vanhempien on tuotava muksunsa ennen aamupiiriä. Ei siis kesken, oli ollut kuulemma ongelmia, kun uusia lapsia tuli ryhmään elokuussa aikas paljon. Tuodaan siis miten sattuu, muuhun en ota kantaa.
Tietysti jokainen tietää että on suotavaa tuoda lapsi ennen esim. klo 11.00. Sitä käsittääkseni vanhemmat yleensä noudattavatkin käyttämässämme päiväkodissa.
Perheillä on myös erilaisia rutiineja ja työaikoja, joten on turha yrittää väittää että sama rutiini kuin itsellä on sopisi aina ja kaikille muillekin parhaiten.
kuin muu vain sen takia että siellä on pilkuntarkka rytmi ja luomuruoka.
Minä, äitinä ja tavallisen kunnallisen päiväkodin työntekijänä kääntäisin tuon pilkuntarkan rytmin negatiiviseksi asiaksi.
Minusta on sekä, lapsen, vanhempien että yhteisön etu että tiettyä joustoa on.
Joka aamu samaan aikaan ylös, nukutti ta ei, aamupala, ulos pariksi tunniksi tuli taivaalta vaikka puukkoja KOSKA RUTIINIT JA RYTMI PITÄÄ OLLA... voi vittu, minkälainen työkaveri mahdat muuten olla?? Varmaan aika karsea. Sut olis tosi helppo ajaa hulluuden partaalle just for fun...
että tavallisesti kehittyvän (erityislapset ja vauvat ovat asia erikseen) lapsen on erittäin hyvä kokea myös " ei-rytmisyyttä" jonkin verran. Siis jonkin verran, en tarkoita sitä että eletään kuin siat pellossa. Asiat voivat mennä toisinaan vähän erillä kaavalla kuin aikaisimpina kertoina, ja tähän on lapsenkin hyvä tottua, jotta uudet tilanteet pystytään kohtaamaan ilman kauhua ja pelkoa.
Säännöllinen päivärytmi tarkoittaa mielestäni sitä, että lapsella on säännölliset ruoka-ajat ja uniajat. Lasta voi ja ehdottomasti kannattaa altistaa myös erinlaisille ympäristöille ja tilanteille, kunhan nämä ruokailu- ja uniajat pysyvät samoina. Sitä se rytmisyys tarkoittaa, eikä sitä että lapsen on ehdottomasti joka aamu oltava klo 8.00 päiväkodin ovella ja hänet on haettava sieltä heti kun kello lyö 16.00. Se että lapsi tietää että ruokaa tulee tiettyinä hetkinä ja hän saa nukkua tiettyinä hetkinä tuo turvaa. Tuollainen ahdistuminen muutaman tunnin heitoista sinne tänne kuulostaa jo hälyyttävästi jonkinlaiselta häiriöltä mielenterveydessä (varsinkin kun kyse on lapsen kotona olemisesta omien vanhempien kanssa, joka on tärkeintä jokaisen hoitajankin mielestä ihan varmasti). Kontrolloitko ap muutenkin elämässäsi asioita liikaa?
En ole rutiinifriikki, mutta säännöllisen elämänrytmin kannattaja. Eli meillä on ruoka-ajat ja nukkumaajat. Koululainen menee 21.30 ja herää tai usein herätetään kun on jo teini niin klo 7.30 jos viikonloppu niin saa nukkua klo 10 asti. 3,5 v menee nukkumaan n klo 20- 21 ja herää 6-7 välissä.
Steinerpäiväkoti ei ole kyseessä, on ns. " luontopäiväkoti" .
Kiva, että täällä moni on ymmärtänytkin mistä puhun, kyllä se lasten " tipahtelu" pitkin 9-12 välillä aiheuttaa aina pakan heilahdusta. Itse sen viikon ajan näin ja se oli minusta lapsilta pois.
Meidän lapsilla on rytmi, he nousevat joka aamu kuudelta, illalla nukkumaan kahdeksalta. Kiitos sen, että olen itse säännöllisessä toimistotyössä. Mutta jos molemmat vanhemmat olisivat vuorotyössä, olisi rytmin ylläpitäminen vaikeampaa.
Meilläkin yritetään viikkorytmiä saaha lapset tajuamaan. Pienempi ei vielä ymmärrä eroa arjen ja viikonlopun välillä. Isompi on vuoden verran ymmärtänyt (nyt 5½v.).
Minä en kyllä ala sinun takia roudaamaan lapsiani aikaisemmin hoitoon. Nytkin menevät jo liian aikaisin mielestäni (hoitajien toivomuksesta). Ulos, sitten syömään ja päikille. Ja ymmärrän hyvin, ettei lapset vois olla kotona päiväruokaan asti ja sitten mies veis ne puoli yksi hoitoon. Sillä sehän rikkoisi päiväkodin rytmiä. Mutta mielestäni riittäisi, että lapset vietäisiin ruoka-aikaan hoitoon. Nyt kuitenkin vanhempi lapsista osaa jo vaatia ulos ennen päiväruokaa, joten viedään kuten hoitajat pyytävät.
Meillä koululainen menee nukkumaan klo 20, 8 v .
että lapsenkin päiväkotipäivä olisi suht saman pituinen. En halua itsekään tehdä ylitöitä : )
ap
silloin kun menevät. Se on voivoi jos se jonkun hoitajan elämää riipii, että pidän lapsia kotona niin pitkään kuin mahdollista. Jos on joku retki, vien heidät siihen aikaan, että pääsevät mukaan tai jos on tarhakuvaus tms. Mutta muuten se on vain kestettävä miten milloinkin.
Vierailija:
että lapsenkin päiväkotipäivä olisi suht saman pituinen. En halua itsekään tehdä ylitöitä : )ap
Oikeesti, silloin kun miehellä on aamuvuoro, on lasten hoitopäivä 7.30-15.45. Aivan turhan pitkä mun mielestä. Joskus jopa puoli viiteen asti, jos miehelle sattuu ns. myöhäinen aamu. Iltavuoropäivinä, minä lähden ajoissa töihin, että voin hakea lapset neljän pintaan, joskus kuitenkin tulee työtilanteita, etten pääsekään ajoissa, vaan menee lähemmäs viittä tuo haku. Ja mies vie tosiaan n. klo 10.30. Lisäksi meidän lapsilla on vapaita viikollakin, kun isälle sattuu viikkovapaat. Aatella joo, mies hoitaa vapaaehtoisesti lapsiaan vapaapäivinään. Tottakai.
Lapset ovat ihan normaaleja lapsia, iloineen ja suruineen.
Joka paikassa toitotetaan, että lasten hoitopäivien pitäisi olla mahdollisimman lyhyitä. Sinun logiikalla lastemme päiviä pitäisi pidentää. Eivätkä he näkisi isäänsä paljon lainkaan iltavuoroviikoilla. Kenenkähän etu se olisi???
Ei se aina ole mahdollista, mutta kai se sentään on useimman tavoite? Toivottavasti! Meillä siis tilanne on se, että meillä lapsi tulee tekemään n. 9-15 päivää koska meillä on päivätyö. Se miten te järjestelette niin on teidän asia. Kunhan vaan kerroin, että tuntui aika paljon päiväkodissa rasittavan lasten pitkä liukuma. Ja nyt ihan oikeasti tämä on se pointtini, älkää nyt ottako niin kamalan henkilökohtaisesti.
ap
Ei se erityislapsienkaan kohdalla ole mitään pilkun viilausta, mutta selkeästi erottaa kyllä ne vanhemmat, jotka elävät hyvinkin usein ilman mitään rytmejä ja rutiineja. Tullaan ja mennään milloin huvittaa. Eletään vähän omien tarpeiden mukaan unohtaen lapsen tarpeet.
Joustoa ja poikkeuksia saa olla, mutta se ei saa olla pääsääntöistä.
Meillä eletään vapaasti viikonloppuisin ja arkisin mennään rytmillä ja rutiineilla.
t. Se kahden erityislapsen äiti.
Kyllä toisissa tarhoissa huomautellaan, jos lapsi tuodaan tarhaan miten sattuu. Juuri yksi äiti oli joutunut puhutteluun, varsinkin kun lapsi on levoton , niin silloin hän tarvitsee rytmin ja rutiinit.
Vierailija:
Olen oman lapseni kanssa ollut viikolla harjoittelemassa ja havainnut kuin jotkut ihmiset tuovat lapsiaan ihan miten sattuu, kenen etu tämä on?
Yksikin äiti toi lapsen lounaalle, kuulemma juuri heräsivät, joten ei varmaan sitten nuku päikkäreitä..Miksi ette valitse vuoropäiväkotia siellä tuommoinen voi toimia (tai sitten ei). Ja lisäkysymys, miksi päiäkodin henkilökunta ei tee selväkis, että lapset pitää tuoda hoitoon niin, ettei se häiritse yhteisön toimintaa. (esim. kesken aamupiirin).
Itse vielä harkitsen otanko tätä päiväkotipaikkaa vai yksityiseltä joilla on tarkat säännöt, että esim. aamupiiriä ei keskeytetä jne.
Tietysti se on kalliimpi ja aika kaukana, mutta toiminnassa on järkeä, eikä hypitä asiakkaiden (aikuisasiakkaiden pillin mukaan) vaan ajatellaan yhteisöä ja lasta!
Pienen lapsen kannalta on hyvä asia että on selkeä rytmi päivässä, ruokailusta, unesta ja perushoidosta huolehditaan. Mutta se ei ole lapsen kannalta hyvä, että vanhemmatt alkavat noudattaa ohjeita kirjaimellisesti. Tällaisista lapsista kehittyy joustamattomia.
Toiseksi päivähoito on luotu tukemaan lasten kotikasvatusta. Päiväkodin tehtävä on tukea vanhempia kasvatustehtävässään. Päiväkoti on sitä varten että vanhemmat voivat turvallisin mielin käydä töissä ja heidän lapsistaan huolehditaan sillä aikaa. Päiväkodin on joustettava vanhempien työpaikan vaatimusten suhteen. Päivähoitoon täytyy voida tulla silloin kun se vanhemmille parhaiten sopii.
Erittäin vanhanaikaisen kasvatusnäkemyksen mukaan päiväkoti oli se, joka saneli säännöt. Kunnes huomattiin, että joustamattomuus ei ole hyve vaan jarru asioiden kehittymiselle.
Nyky-yhteiskunta tarvitsee joustavia, laajakatseisia ja muita arvostavia aikuisia. Joustamattomuudella tällaisia ei kasvateta. Valitettavasti. Toki ymmärrän pointtisi ap, mutta olen kanssasi eri mieltä. Luulen, että olet itse hyvin kapeakatseinen ja omahyväinen tyyppi?
Kontrollifriikiksi nimittäisin tuollaista äitiä, jos olisit asiakkaani.
Terv. erityiskasvatuksen asiantuntija
Yhteisö saa ja sen täytyykin sanella omat sääntönsä. Itse uskon yhteisön voimaan, en niinkänn yksilön. Olen tässä asiassa kaiketi nykypäivänä.
Itse en usko yksilökeskeisyyden kaikkivoipasuuteen ja joustoon tilanteissa joissa se luo enemmän hämminkiä 20 lapselle kuin joustoa yhdelle.
Asioista voi olla montaa mieltä, ilman solvaamatta ketään, itse ainakin pyrin tähän, ilman asiantuntijan koulutusta.
ap
Jäävät aamuisin pihalle. Jonain aamuna myöhästytään ja vienkin heidät vasta 9.30 ja jäävät silloinkin pihalle. Mitenköhän tämä häiritsee muita lapsia (tai niiden vanhempia)?
Jos tekisin vuorotyötä niin kyllä mä haluaisin iltavuoroviikkoinakin viettää aikaa lasteni kanssa ja silloin veisin heidät myöhemmin päiväkotiin.
Se että ap ja hänen miehensä ovat päässeet päivätöihin on toki hyvä mutta ei todellakaan mahdollista kaikille joten aivan turhaa päänaukomista ap:lta mun mielestäni.
Ja hakea neljän jälkeen (miehen työ 7-16). Jos itse menisin kahteen töihin iltavuorossa ja pääsisin kymmeneltä jolloin lapset jo nukkuisi niin millä välin näkisin lapseni? Sekö on lapsen etu ettei näe äitiään koko päivänä viikon aikana kuin ihan pikaisesti ohimennen...
koska kaiketi ei muten ole varaa myöhästellä...
Ihmettelen miten ryhmä on jo klo 9 ulkona. Mutta toki jos näin on niin näin on. Riippuu kaiketi myös ryhmän koosta ja minkä ikäisiä ryhmän lapset on. Ilmeisesti päiväkodeissa on kovasti eroa ja toivonkin, että jokainen löytää itselleen ja perheelleen sopivan.
Me löydettiin ja olen tosi onnellinen!
ap
Uskon sen..! t: vuorotyöläinen, jonka lapset ovat ympärivuorokautisessa päiväkodissa