Vuorotyötä tekevät, miksi tuotte lastanne milloin sattuu pk:hon?
Olen oman lapseni kanssa ollut viikolla harjoittelemassa ja havainnut kuin jotkut ihmiset tuovat lapsiaan ihan miten sattuu, kenen etu tämä on?
Yksikin äiti toi lapsen lounaalle, kuulemma juuri heräsivät, joten ei varmaan sitten nuku päikkäreitä..
Miksi ette valitse vuoropäiväkotia siellä tuommoinen voi toimia (tai sitten ei). Ja lisäkysymys, miksi päiäkodin henkilökunta ei tee selväkis, että lapset pitää tuoda hoitoon niin, ettei se häiritse yhteisön toimintaa. (esim. kesken aamupiirin).
Itse vielä harkitsen otanko tätä päiväkotipaikkaa vai yksityiseltä joilla on tarkat säännöt, että esim. aamupiiriä ei keskeytetä jne.
Tietysti se on kalliimpi ja aika kaukana, mutta toiminnassa on järkeä, eikä hypitä asiakkaiden (aikuisasiakkaiden pillin mukaan) vaan ajatellaan yhteisöä ja lasta!
Kommentit (264)
Oikeasti tämä ketjukin osoittaa, että ap kuuluu vähemmistöön. Jos päiväkoti siis toimisi ap:n toivomusten mukaa, se toimisi vain yhden tai muutaman vanhemman toiveiden mukaan.
Sitä paitsi meidän pk:ssa jokaiselle päivälle oma teema, mutta mitään hirveän tarkkaa päiväohjelmaa ei vanhemmille ole koskaan esitelty. Jos tuo aamupiiri olisi tärkeä asia, niin ihan varmaan meidän (ihanassa) päiväkodissa olisi asiasta ihan positiivisessa hengessä huomautettu. Meilläkin lapsi joskus tullut aamupiirin aikaan hoitoon, luikahtanut omalle paikalleen, enkä usko että on häirinnyt piiriä mitenkään. Enkä voisi kuvitella, että hoitajat kurtistelisivat kulmiaan toisilleen. Meidän pk:ssa ollaan avoimia puolin ja toisin. Hoitajat kyselevät vanhempien mielipiteitä asioihin ja toivovat vanhempien heti kertovan, jos jokin asia ei suju. Samoin he asiallisesti kertovat, jos toivovat meiltä jotain tai jos lapsemme kohdalla jotain ongelmia. En voisi kuvitella, että siellä olisi tuollaista, kun ap:n kuvaamassa päiväkodissa, jossa vanhemmat ilmeisesti käyttäyivät pk:n mielestä " väärin" ja hoitajat avoimesti ilmeilivät tämän vuoksi toisilleen.
meillä ainakin se aamupiirin ajankohta liukuu jossakin määrin. Siinä on TOSI pieni " ikkuna" aamupalan ja aamupiirin välissä, jossa lapsi voisi täysin häiriöttä tulla päiväkotiin! Ja se hetki vaihtelee: joinakin päivinä aamupiiri alkaa 8.30, toisina esim. 8.25, tai 8.40. Jos haluaa, että lapsi saa rauhassa syödä aamupalansa kotona ja tulla sitten vasta hoitoon, niin KOSKA hänet sinne voisi tuoda niin, ettei varmuudella osu JONKUN päivän tapahtuman keskelle??
Hä?
Ap kertoo nyt, koska näkyy viikon totuttelujakson jälkeen olevan päivähoidon asiantuntija koko maassa ja sen sadoissa eri päiväkodeissa!
buahahahahha
Mutta kyllä se on musta ihan hoitajia kohtaan reilua, että lapsi tuodaan sovitusti. Eli jos on sovittu klo 8 niin tuodaan silloin. Mutta mun mielestä siinä ei oo kellään valittamista, jos mä ilmoitan päiväkotiin, että tuon klo 10. Mä opiskelen, ja joinain aamuina tuon lapsen seiskaan, joinain päivinä kymmeneen. Välillä haen viideltä, välillä kolmelta. Tuon kymmeneen, vaikka koulu alkaisi yhdeltä, koska huomasin että yhteentoista on huono aika tuoda, kun lapset siirtyvät ulkoa sisälle syömään. Olin vain tiellä.
Jokin pointsi jää multa ehkä tajuamatta, mutta miksi ihmeessä toisten lasten vanhemmat tai edes päiväkodin hoitajat saisivat sanella, milloin tuon lapsen hoitoon? Tietty en voi häntä tuoda kesken uniajan tai muutoin. Mutta kamoon, tää on taas niitä asioita, missä pitäs muistaa, että on erilaisia tilanteita ja perheitä. Ja myös erilaisia rytmejä, joko valittu tai pakon edessä. Eikä toi mun 2-vuotiasta tunnu vaivaavan, että välillä on pitkää päivää, välillä lyhyttä, välillä mennään aamulla ja välillä myöhemmin, välillä lomaillaan keskellä viikkoa, välillä ollaan hoidossa viikonloppuna.
Kyllä meillä herätään seittemältä vaikkei mihinkään lähettäiskään. Se on taas eri asia, että miksi joissain perheissä nukutaan aamupäivälle ja valvotaan myöhään. Mutta ap:n ekasta viestistä tulee sellainen mielikuva, että tässä kritisoidaan nimenomaan sitä, että lapsi tuodaan vaikka kymmeneen hoitoon. Tätä väitettä en sulata, mutta toki kannatan säännöllistä unirytmiä, oli hoidossa tai ei.
Aamulla on monet erityistekemiset: askartelut, konsertit, retket. Jos lapsi tuodaan vasta myöhemmin, hän jää noista paitsi.
Isommilla lapsilla päivän leikkikaverit usein valikoituvat jo aamulla ja myöhemmin tuleva saattaa jäädä sivuun leikeistä.
Kolmas syy, miksi tuloaika kannattaa joskus pitää vakiona on se, että lapsen on helpompi ryhmäytyä ja oppia pk-rutiinit, kun hän tulee mahdollisimman samanlaiseen tilanteeseen.
Mutta: miksi ihmeessä vuorotyöläiset eivät voisi pitää lastaan tavallisessa päiväkodissa, jos se vain hoitoaikoineen heille riittää???
Ap ei taida tietää, että vuoropäiväkoteja on vähän tarpeeseen verrattuna ja niihin voi joutua kulkemaan hyvinkin kauas. Lähipäiväkoti on parempi vaihtoehto monasti!
Se on muuten myös veronmaksajien etu, ettei vuoropäiväkotipaikkoja oteta kuin todelliseen tarpeeseen - ne maksavat paljon enemmän, koska hoitajia pitää palkata niihin ilta- ja yötyöhön.
Järki käteen siis, ap!