Vuorotyötä tekevät, miksi tuotte lastanne milloin sattuu pk:hon?
Olen oman lapseni kanssa ollut viikolla harjoittelemassa ja havainnut kuin jotkut ihmiset tuovat lapsiaan ihan miten sattuu, kenen etu tämä on?
Yksikin äiti toi lapsen lounaalle, kuulemma juuri heräsivät, joten ei varmaan sitten nuku päikkäreitä..
Miksi ette valitse vuoropäiväkotia siellä tuommoinen voi toimia (tai sitten ei). Ja lisäkysymys, miksi päiäkodin henkilökunta ei tee selväkis, että lapset pitää tuoda hoitoon niin, ettei se häiritse yhteisön toimintaa. (esim. kesken aamupiirin).
Itse vielä harkitsen otanko tätä päiväkotipaikkaa vai yksityiseltä joilla on tarkat säännöt, että esim. aamupiiriä ei keskeytetä jne.
Tietysti se on kalliimpi ja aika kaukana, mutta toiminnassa on järkeä, eikä hypitä asiakkaiden (aikuisasiakkaiden pillin mukaan) vaan ajatellaan yhteisöä ja lasta!
Kommentit (264)
Vierailija:
Sitä en tajua että miten olit _viikon_ paikanpäällä tutustumassa yli 3-vuotiaan kanssa päiväkotiin, johon et edes aio lastasi viedä? Onko sun lapsi poikkeuksellisen arka vai oletko itse poikkeuksellisen kontrollifriikki?
Eli siellä on myös yli 3v. lapsia!
On jo aika myöhä enkä todella tätä riidaksi aikonut, nyt vaan tuntuu, että aihe on todella arka ja ajatukseni otetaan liian henkilökohtaisesti.
Jos päiväkotinne kanssa sujuu yhteistyö hyvin niin mahtavaa, se on hienoa!
Me taas tarkoituksella etsimme lapselle sellaista päiväkotia joka vastaisi eniten kodinomaista ja omia arvojamme vastaavaa.
Jos sellaista ei löydy hoidan lapsen kotona, näinhän olen jo kirjoittanut ja se on perheessä sovittu.
Onnea kaikille työn ja perheen sovitteluun.
ap (joka jaksaa vielä niukin olla korrekti vaikka monet viestit ovat todella asiattomia)
Miehelläni on säänöllinen työ 6-14 ja itselläni kaikkea 8.30-21 välillä + matkat 1h. ja maksimissaan kerran viikossa saan tuon aamuvuoron ja muuten työaikani alkaa 11.30-> + matkat.. ja jos siis ajatellaan että työpäiviä viikossa on 5-6 niin pitääkö mun viedä lapset joka aamu klo 8 tarhaan tulla kotiin odottelemaan ja lähteä illaksi töihin? ja kun töistä tulen niin lapset nukkuvat. Eli hyvällä tuurilla en näkisi lapsiani kuin n. 1h (klo 7-8 aamulla) 5pv:n ajan???? Mutta tällä hetkellä lapseni eivät vielä hoidossa ole, joten varsinaisesti kokemusta tästä asiasta ei ole mutta mun mielipide on et on varmaan lastenkin ihan kiva nähdä äitiä useemmin kuin yhtenä tai kahtenä päivänä viikossa? No katsotaan, miten tullaan toimimaan kun työhönpaluu on ajankohtainen mutta kyllä jos ei säännöllistä päivätyötä tule saamaan niin aivan varmasti koitan keskustella päiväkodin kanssa vaihtoehdosta, että toisin lapset hoitoon kun itse lähden töihin.
Millähän ap näitä olettamuksiaan perustelee?
t. koko 90-luvun lto:na toiminut kunnallisella puolella
Vierailija:
Koska kuten jo sanoin 90-luvulla lapset tuotiin viim. 8.30 tarhaan ja se siitä. Hyvä, että näin toimintaa koska nyt tiedän, että vien lapseni kauemmaksi, mutta hoitoon jossa pidetään säännöistä kiinni. Säännöistä joita minun on helppo noudattaa ja ymmärrän miksi ne on olemassa, LASTEN takia. Ei meidän vanhempien, se ei ole meidän työpaikka.
ap
Toisesta aloitimme viime viikolla ja seuraavasta marraskuun alusta. Teemme sittenpäätöksen otmmeko vastaan pk nro 2 vai jäänkö edelleen kotiin.
Päiväkotipaikan voi perua milloin vaan, tiedoksi..
T. ap jolla terveys kunnossa
Hyvää elämää myös sinulle!
että siltä pohjalta " latelen" . ja minusta se oli ihan perusteltua!
ap
Se, että olet loppuun asti jääräpäisesti oikeassa ja muut väärässä, tekee sinun kirjoituksistasi vastenmielisiä.
Lapsesi eivät tule sinua aikuisena kiittämään tästä gurlingista.
Mikset kerro mitä itse teet työksesi? Se kertoo mitä suuremmassa määrin maailmankatsomuksestasi
Vierailija:
Olen maininnut jo asuinpaikkani ja täällä on 22 lasta 1-3 vuotiaden ryhmässä. (tässä pk:ssa jossa olimme viikon harjoittelemassa).ap
Vierailija:
Eli siellä on myös yli 3v. lapsia!--HEH, puhut itsesi pussiin.
.Me taas tarkoituksella etsimme lapselle sellaista päiväkotia joka vastaisi eniten kodinomaista ja omia arvojamme vastaavaa.
ap--HEH, kodinomaista:))) (tiukat ajat, herkeämätön keskittäytyneisyys aamupiirissä..)
mitenkään siitä onko se yksityinen vai kunnallinen. Hyvä johtaja ja hyvä henki työntekijöiden kesken tekee hyvän päiväkodin perusteet. Itse olen työskennellyt sekä kunnalla että yksityisissä ja kokemuksia on sekä hyviä että huonoja. Oma lapseni on ihanassa 18 lapsen yksityisessä päiväkodissa jossa on 5 hoitajaa ja se on vielä halvempi kuin kunnallinen alle 3 vuotiaalle (silloin jos joutuu kunnallisella maksamaan täyden maksun).
Että sillai.
Ja sinulle joka syyttää minua curlaamisesta. Olet täysin hakoteillä. Jokaisella on oikeus valita lapselleen sopivin hoitomuoto, sitä oikeutta myös itse vaalin. Olen jämäkkä kasvattaja ja se on tuottanut ns. tulosta jo esikoisen kohdalla, joka on erittäin mukava, vastuullinen, urheileva partiopoika joka istuu 2 hallituksessa ja havittelee poliitikon uraa.
Minun ammattini ei kerro maailimankatsomuksestani mitään. Tyhmempikin sen ymmärtää. Sanon sen verran, että ole koulutuksltani perehtynyt luonnontieteisiin.
ap
Vierailija:
ja tätä kautta muodostaa kokonaiskuvaa. Teetkö usein pitkälle vietyjä johtopäätöksiä lukemalla vain 10% aineistosta?Taidat olla pienen kunnan, pieni asiantuntija. Tai sitten vaan ihan tavallinen mamma jolla meni herne nekkuun ja syvälle.
Kerro mulle tästä luontopäiväkodista kun kerta luulet siitä jotain tietäväsi, keroo ihmeessä : )
ap
se oleellinen tieto.
Monet pitävätkin Helsinkiä pienenä kaupunkina, ainakin kollegani Keski-Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Kadehtivat myös kun työni on niin hyvin rajattua pienelle alueelle =)
Ja meillä ei esim. kotona ramppaa kesken koti-illan ihmisiä tai kesken kimblen peluun. Kun meillä on perheilta, niin puhelimiin ei vastata eikä vieraita silloin tule. Se on kodinomaisuutta MEILLÄ!
Se mitä se teille edustaa on eri asia. Ei tarvitse kettuilla.
ap
omaan napaansa tuijottavasta ihmisestä. Kaikki mikä pätee häneen ja hänen perheeseensä on yleistettävissä ja toteutettavissa kaikissa muisssakin perheissä.
Toiset häiritsivät, mutta ei hän...
Ole kiltti ap, äläkä kommentoi tätä. Olet sen verran itsekeskeinen ettet voi ymmärtää viestiäni.
Ollaanko samaa mieltä tästä? Koska TÄSTÄ on nyt ainoastaan kyse, ei minun omahyväisyydestäni! Ja tuokin, älä edes vastaa mun kommenttiin: mieti miten fiksun ja avarakatseisen kuvan se SINUSTA antaa.
Huh, onpa kuuma aihe..
ap (joka jäi ihan koukkuun tähän nyt)
myönnän etten ole kovin fiksu enkä edes avarakatseinen.
Toivottavasti lapsemme eivät ole samassa päiväkodissa. ; )
vain siitä, että jokainen saa itse valita päiväkodin? Aloituksesi koskee ihan eri juttua, eli kummastelet vuorotyöläisten tapaa tuoda lapsi milloin sattuu päiväkotiin.
Minä pitäisin kammottavana yhteiskuntaa, jossa lapset suljettaisiin koko päiväksi laitokseen vain siksi, että rytmi pysyisi aina samana.
lapset ovat yhteisön hyvinvointia varten ja mahdollisimman aikainen laitostaminen takaa kurin ja järestyksen...
Voi toki hakea jo klo 14 tms. minusta tämä on hyvä sääntö, se ei sovi kaikille eikä kunnalline n voi sellaista esittääkään, mutta yksityinen voi erikoistua ja sanella mitä odottavat asiakkailta ja se on hyvä ja ajaa kaikkien etua. Sen takia me hakeudumme yksiyiseltä hakemaan palvelua.
Ja kuten jo sanoin, en tiedä oliko kaikki myöhään tuojat vuorotyöläisiä, joka tapauksessa lounaalle juuri heränneen lapsen tuominen oli todella ikävän näköistä. Enkä pysty sitä mitenkään ymmärtämään, miten se oli lapsen etu.
ap
Missään paikassa ei lasta voi viedä päiväkotiin, johon ei ole menossa hoitoon.
Tiedätkö luulen, että sinä tarvitset jotain hoitoa. Ehkä saatkin. Toivottavasti.
Hyvää elämää.