Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuorotyötä tekevät, miksi tuotte lastanne milloin sattuu pk:hon?

Vierailija
20.10.2007 |

Olen oman lapseni kanssa ollut viikolla harjoittelemassa ja havainnut kuin jotkut ihmiset tuovat lapsiaan ihan miten sattuu, kenen etu tämä on?

Yksikin äiti toi lapsen lounaalle, kuulemma juuri heräsivät, joten ei varmaan sitten nuku päikkäreitä..

Miksi ette valitse vuoropäiväkotia siellä tuommoinen voi toimia (tai sitten ei). Ja lisäkysymys, miksi päiäkodin henkilökunta ei tee selväkis, että lapset pitää tuoda hoitoon niin, ettei se häiritse yhteisön toimintaa. (esim. kesken aamupiirin).

Itse vielä harkitsen otanko tätä päiväkotipaikkaa vai yksityiseltä joilla on tarkat säännöt, että esim. aamupiiriä ei keskeytetä jne.

Tietysti se on kalliimpi ja aika kaukana, mutta toiminnassa on järkeä, eikä hypitä asiakkaiden (aikuisasiakkaiden pillin mukaan) vaan ajatellaan yhteisöä ja lasta!

Kommentit (264)

Vierailija
81/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos äiti menee 15.00 töihin ja kotiutuu kun lapsi nukkuu. Jos kerran lapsi pitää viedä 08.00 hoitoon, niin yhteistä aikaa ei ole ollenkaan. äiti ja lapsi näkisi mahdollisesti vaan esim 2-3 pvä viikossa. Ja vuorotarhaan ei saada paikkaa..revi siitä.

Vierailija
82/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni on miettinyt tulevaa alaansa ja on ollut harjoittelemassa yksityisessä päiväkodissa, joka myös mainostaa itseään tuolla luomulla, luonnonmukaisuudella ja luontoa korostavalla ideologiallaan. Hän oli hieman ihmeissään muutaman viikon harjoittelun jälkeen, monistakin asioista.

Luomuruoka oli todella luomuruokaa, mutta sen riitävyys olikin sitten mielenkiintoista. Aamulla keitettiin kaurapuuro hieman " pitkään veteen" , päälle ei mitään. Lisänä oli leipää, mutta hänelle oli huomautettu, kun oli laittanut liian paljon kurkkuviipaleita, joita oli leivällä siis 3kpl. Päiväruoka tuli jostain muualta, hyvää oli ollut, mutta kun harjottelijoita ei raskittu laskea mukaan ruokaa tilattaessa, vähennettiin lasten lautasilta sen verran ruokaa, että harjoittelijatkin saivat omansa. Ja maitoa puoli lasia, jonka jälkeen vain vettä.

Välipalalle hän oli joutunut kaapimaan kokoon, mita edellisiltä päiviltä oli jäänyt, ja niistä kehiteltiin ateraa. Lapselle tuli puolikas omena, näkkileipä, ei voi mutta siivu juustoa. Ja juotavaksi vettä.

Kaikki oli siis luomua, mutta määrän kustannuksella se tehtiin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa päikkyyn tulla koska tahansa 6.30-17 välillä. Kenenkään tuleminen kesken aamupiirin (jos sellaista edes järjestetään) ei häiritse ketään. Kaikkia aikuisia ei piirillä tarvita. Aina on yksi ottamassa vastaan myöhemmin tulijoita. Lapselle on paljon tärkeämpää ja tarpeellisempaa viettää rauhallista aamua kotona äidin tai isän kanssa, kuin kiirehtiä tarhaan jonkun aamupiirin takia.

Lisäksi kuulostaa todella oudolta, että lapsia makuutetaan 2 tuntia nukkarissa. Ja että iltapäivisin ei olisi ohjattua toimintaa. En todellakaan veisi lastani tuollaiseen tarhaan. Meillä lapset lepäävät 30 min ja sen jälkeen on vuorossa hiljaiset toimet. Tämäkin aika on ohjattua toimintaa, vapaa leikki kun yleensä on aika meluisaa. :) Sallittakoon se lapsille. Välipalan jälkeenkin on yhteistä ja ohjattua toimintaa, josta sitten lähdetään ulos tai huonolla ilmalla vapaavalintaisiin puuhiin. Meillä toiminta on ehdottomasti enemmän iltapäiväpainotteista.

Vierailija
84/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä mistä otamme paikan vastaan tämä yksityinen ei ota alle 3v.

Ja sisäpäivinä (jolloin lapsemme ei ulkoile päiväkodissa kovin paljon) me ulkoilemme enemmän. Se ei ole meille mikään ongelma, itse asiassa olen tässä enää hetken, lapsi kohta herää ja lähdemme retkelle lähimetsään.

Joten jos jotain vielä kysyttävää/herjattavaa, viimeiset minuutit.

ap

Vierailija
85/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin ohjattu toiminta, ihan tutkimustenkin mukaan. Se on saali, etta usein leikin tarkeys unohtuu...

t. lto

Vierailija
86/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että klo 8.30 mennes pitää tuoda jos haluaa aamupalan. Kuitenkin jotkut vanhemmat eivät olleet saaneet lapselleen annettua mitään, toivat klo 9 ja pyysivät josko tuo saisi aamupalan. Valitettavasti keittiöstä sitä ei enää saatu.

Vuoropäiväkodissa lapsia tuotiin aina sen mukaan, miten vanhempi meni töihin. Mutta iltavuoroon (klo 13-14 alkavaan) toivat siinä puolen päivän jälkeen.

Mun mielestä ei ollut häiritsevää jos lapsia tuli kesken kaiken, päin vastoin he yleensä pääsivät heti mukaan juttuihin toisin kuin aikaisin sängystä kiskotut uniset kaverinsa.

En ymmärrä mitä tarkoitat lapsen edulla jutussasi? Lapset sopeutuvat aikuisia huomattavasti paljon paremmin ja nopeammin uusiin tilanteisiin. Se on hienoa että voit valita hoitopaikan ja tee se ilman muuta oman lapsesi edun mukaisesti. Toivottavasti löydätte mieluisan hoitopaikan. Kannattaa sinne yksityiselle mennä kyttäämään... siellähän on vähän erilaisia juttuja... ja luomuruoka on hieno ajatus jos siinä ajatellaan lapsen etua.

Vierailija
87/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ole lainkaan tietoinen siitä, kuinka tärkeä lapsille on säännöllinen päivärytmi? Ei iltaulkoilu eri kellonaikaan vanhempien kanssa ole ollenkaan sama asia kuin se, että päiväkodin kanssa mennään puoli yhdeksältä aamulla ulos joka armas aamu.

Vierailija
88/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ensinnäkin..vuoropäiväkodit ovat TODELLA kysyttyjä. Sinne ei pääse hoitoon ellei molemmat vanhemmat tee vuorotyötä. Itse olen ympärivuorokautisessa päiväkodissa töissä ja lapseni tavallisessa päiväkodissa. Vien lapset viimeistään 13.30 hoitoon ja mieheni hakee 16.30. Aikasintaan haen 12.15 hoidosta pois ja aikasin aamu alkaa 7.00. Ja arkena on vielä vapaa päiviäkin..aatella.

Hoitajien mielestä ajat on ollut hyvät.

Hänen perheessään ilmeisesti toinen vanhempi tekee päivätyötä ja toinen vuoroa niin ettei tarvetta ilta- ja yöhoidolle ole. Ihan luonnollista että iltaa tekevänä vanhempana sitä ei halua raahata lasta 8:lta hoitoon jos on mahdollisuus viettää aamupäivä lapsen kanssa kotona. Jos itse palaa kotiin töistä vasta kun lapsi jo nukkuu, ei tuota yhteistä aikaa juuri jää.

Meilläkin ollaan vuorotyöläisiä, mutta ollaan saatu asiat järjestettyä niin että pärjätään ilman vuoropäiväkotia. Ei viedä lapsia aamuaikaisesta hoitoon jos ei ole pakko ja haetaan kotiin heti kun mahdollista. Vapaapäivinä pidetään lapset kotona, eli loppupelissä hoitoajat meilä aika vähäiset (vaikka tietty vanhempien yhteinen aika tässä kärsii).

Tietysti ajatellaan noissa päiväkotiakin, eli heidän kanssaan ollaan neuvoteltu mikä olisi sopiva aika tuoda lapsi hoitooon kun menee iltavuoroon ja milloin sopisi hakea kotiin. Yleensä viedään iltavuoroon mennessä lapset lounaalle, mutta silloin ovat jo aamupäivän touhunneet kotona vanhemman kanssa, ulkoilleet jne eli ruuan jälkeen päiväunet maistuu. Jos itsellä on viimeinen yö takana, mies vie lapset hoitoon aamulla 7.30 maissa ja itse haen kotiin jo heti lounaan jälkeen. Mikäli öitä vielä edessä niin haen vasta päiväunien ja välipalan jälkeen kl 15 paikkeilla.

Jos jonkun muun lapsen vanhemmat tästä kärsivät niin voi voi.

Vierailija
89/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niin haluankin! Mutta ei pienet kotiaskareetkaan pahalta kuullosta. Minä toivon kaikille perheille että saavat arkensa sujumaan ja edelleen kunnioitan vuorotyöläisiä, se on raskasta työtä ilman lapsiakin!

ap

Vierailija
90/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ja niin haluankin! Mutta ei pienet kotiaskareetkaan pahalta kuullosta. Minä toivon kaikille perheille että saavat arkensa sujumaan ja edelleen kunnioitan vuorotyöläisiä, se on raskasta työtä ilman lapsiakin!

ap

Mihin aikaan lapsi pitäisi tuoda hoitoon ja milloin hakea ettei häiritsisi toisia lapsia (=näiden vanhempia)? Entä jos toinen vanhempi on aamuvuorossa ja toinen yössä, miten lapsen hoitoajat tällöin?

Sen ymmärrän ettei lasta nukuteta kymmeneen asti, mutta muuten mielestäni lapsi tuodaan hoitoon silloin kun hoidon tarvetta on, ei päiväkodin mukaan (tietysti siis sen verran mukaillen ettei haeta/tuoda kesken päiväunien yms)

Vierailija
91/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt lapsi heräilee ja alamme tästä lähteä ulos upeaan syksyyn. Jos keskustelu jatkuu niin toivottavasti osallistujat ymmärtävät mitä ajan takaa kertaan sen pähkinänkuoressa:

- lapselle niin säännöllinen päivä kuin se on perheen olosuhteissa mahdollista.

Kaikkein etu.

ap

Vierailija
92/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en innostunut valtavasti tarhassa lapsena kaikesta ohjatusta piiritoiminnasta ja olisin mieluummin ollut kotona äidin kanssa ja leikkinyt omiani mitä osallistunut " aamupiireihin" . Onneksi minut sitten usein vietiinkin myöhemmin, jos äidin piti mennä töihin puolen päivän aikaan.

Nipotusta riittää kyllä joka suuntaan nykyään...

Vierailija
93/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Nyt lapsi heräilee ja alamme tästä lähteä ulos upeaan syksyyn. Jos keskustelu jatkuu niin toivottavasti osallistujat ymmärtävät mitä ajan takaa kertaan sen pähkinänkuoressa:

- lapselle niin säännöllinen päivä kuin se on perheen olosuhteissa mahdollista.

Kaikkein etu.

ap

Vierailija
94/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhän vieminen on ihanteellista lapsen kannalta. Hän ehtii touhuihin mukaan, mutta on vain puoli päivää hoidossa.

Päättäkää jo ' ammattilaiset' mitä haluatte: lyhyempiä päiviä lapsille vai sitä, että he ovat 7-17 hoidossa viidesti viikossa. Minun ei ainakaan ole tarvinnut kertaakaan miettiä, mikä on parasta lasten kannalta.

Vierailija
95/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en todellakaan vie lapsia hoitoon yhtään ennen kuin on välttämätöntä. Tietysti päiväkodin ruokailuajat tulee ottaa huomioon, ettei kesken ruokailun aina pelmahda paikalle.

Minä järjestän lapselleni aktiviteetin itse. Sen vuoksi en ala lapsia aamulla kiskomaan sängystä, että aamupiirin ehdittäisiin. Nukumme pitkään ja nautimme yhdessä rauhallisista aamuista. Lapset menevät iltapäivällä hoitoon, mistä isä heidät noutaa töidensä jälkeen.

ap on provo. Ei voi olla tosissaan.. :)

Vierailija
96/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahden ison koiran ei ole paljon vaihtoehtoja.

Vierailija
97/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko oikeasti näin yksinkertainen vai provoiletko?

Vierailija
98/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöllinen päivärytmi on tosi tärkeä. Mulla 2 erityislasta ja olen ollut paljon ammattilaisten kanssa tekemisissä.

Järjestäen kaikki ovat sitä mieltä, että lapsella pitää olla rutiinit ja rytmi. Tällä tarkoittavat myös ihan normaaleja lapsiakin.

Rytmittömät lapset asuvat kuin pellolla.

Kunnallisessa tarhassa tuskin muiden lasten rytmittömyys häiritsee lastasi. Suurin osa tulee päiväkotiin ajoissa.

Vierailija
99/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapselle mukavaa jos nukkuu aamulla tosi pitkään ja joutuu päiväunille heti hoidossa.

Vierailija
100/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen kolmivuorotyötä, mies ihan normaalissa 8-16 työssä. Tällä hetkellä olen äitiyslomalla, mutta, kun esikoinen kävi vielä pk:ssa, meni hän sinne joka päivä samaan aikaan, riippumatta siitä, missä vuorossa itse olin. Välillä pidettiin toki vapaapäiviäkin tai saatoin hakea aiemmin, jos olin itse vapaalla.

Ja miksi näin?

Tyttäremme ei ole erityislapsi, mutta erityisen herkästi muutoksiin ja rytmeihin reagoiva. Eli rytmi oli pidettävä samana, jotta lapsi pysyi edes kutakuinkin selväpäisenä. Itse olisin toki voinut herätä lapsen kanssa aamuvarhaisella ja vienyt hänet hoitoon vasta puolelta päivin, mutta itsellekin oli tärkeää saada nukkua edes hivenen pidempään, kun edessä (ja takana) oli rankka iltavuoro.

Ja ei kai joku ihan alvariinsa tee pelkkää iltavuoroa? Onhan niitä vapaitakin joskus, jolloin voi viettää laatuaikaa lapsensa kanssa.