Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

PASKA päivä opena.

Vierailija
13.02.2013 |

Mikä ihme on vialla?? MIKSI oppilaiden ei tarvitse tehdä mitään eikä yrittää olla edes kunnolla? Siis mitä tässä yhteiskunnassa on tapahtunu??

Viimene tunti meni ihan hulinaksi ja viimeinen pisara oli se, että kuulin kun jälki-istuntoa suorittavat kyselivät valvojalta, voivatko suorittaa istumisen puolen tunnin pätkissä. Lisäksi pari ilmoitti vaan, ihan tuosta noin vaan, että "nyt ei ehdi, on muita kiireitä"!!!! Osa ei vaan ilmaantunut paikalle, vaikka istuminen olisi pitänyt suorittaa jo monta viikkoa sitten.

Siis oppilaat saavat valita ja päättää itse, suorittavatko istumisensa ja miten!! Tämä on ihan täysin järjetöntä. Mun mielestä tuo on ihan lintsausta ja siitä voisi vaikka tuplata sen istumisen määrän. Ihan pelkkää selkärangattomuutta ja luistamista. Ja siitä ei seuraa mitään!

Mulla on varmaan PMS, kun mua ottaa pattiin tää asia niin perkeleesti. Viimesellä tunnilla yks tyttö ilmoitti, että hän ei aio istua mun antamaa jälkkää. Ei kuulemma huvita. Viime viikolla hän ei ehtinyt istumaan, kun heille oli kotiin tullut vieraita.

Tää on ihan uskomatonta.

Kommentit (182)

Vierailija
161/182 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käytöshäiriöisen pojan äiti ja ärsyyntynyt nykytouhuun. Kotona pidetään kuria, vaikka sitten fyysisesti jos on pakko (ei hakata, mutta esim. väkisin siirretään omaan huoneeseen jos lapsi kerjää verta nenästään tai ei osaa rauhoittua) ja annetaan rangaistus jos aikuisille soitetaan suuta varoituksen jälkeenkin. Päiväkodissa ei osata muuta kuin puhua- ja puhehan ei tuohon lapseen tehoa, ei ole koskaan tehonnutkaan. Raivostuu vaan lisää ja sitten tulee nyrkit mukaan. Siinä missä kotona poika kyllä uhmaa jne., mutta malttaa myös mielensä, päiväkodissa hän on täysin pitelemätön ja varsinainen kusipää käytökseltään. Monesti on tehnyt mieli vedellä pitkin korvia, kun olen mennyt hakemaan ja hän on ollut tekemässä jotain tyhmää...vaan mitä tekevät tädit? Seisovat vieressä ja lässyttävät että "ei saa"!! Heillekin olen sanonut, että jos pian kouluikäinen ei kuuntele puhetta, kyllä s

Päiväkoti-ikäinen ja meno tuollaista? Eihän tuo lapsi ole terve tai sitten on todella haastava tapaus. Pyytäkää sijoitusta kodin ulkopuolelle, jospa tauko muualla rauhoittaisi. Jos ette nyt vihellä peliä poikki, teillä on helvetinmoisia ongelmia kun lapsi on teini-iässä. 

Mitä ihmettä sijoitus auttaisi. Kasvatustyyli kyllä vaihtuisi, mutta auttaako se. 

Tuo lapsi on todennäköisesti nepsy, muuten olisi normikasvatus jo uponnut päähän. Raivoaminen ja rajojen koettelu tuossa iässä ei ole kehitystason mukaista. Onko lasta tutkittu? Vanhempi on ainakin jo ihan kurkkua myöten täynnä. Peli pitäisi saada vihellettyä poikki. 

Ei se kovemmalla kurilla tule kuuntelemaan yhtään sen paremmin, jotain muuta tarvii. ....Kuka nyt olitkaan joka tuon kirjoitti. 

Vierailija
162/182 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yksi tämän ketjun opeista, en ap, ja tällä hetkellä olen aivan loppu. työuraa on takana 20v, joten kokematon en ole alallani. Olen kohtalainen kurinpitäjä, jämpti ja yleensä hyvin oppilaiden kanssa toimeentuleva.

Nyt kuitenkin pidättelen itkua lähes paniikkihäiriön partaalla, tämän kaiken on saanut aikaan yksi oppilas. Syyttelyä, haistattelua, wilmaviestejä... 

Itse mietin omaa osuuttani - olen ollut hieman jyrkkä oppilaan suhteen, laittanut viestiä kotiin tuntilaiskottelusta ja välillä korottanut ääntänikin.

pelkään, että juttu kääntyy minua vastaan - olenhan aikuinen - minun pitäisi ymmärtää. 

Oppilas riitelee kuitenkin  lähes kaikkien opettajien kanssa, todistuksessa on rivi viitosia, eikä muukaan käytös ole ok. Tupakoi, lintsaa jne. Olen ensimmäinen, joka yrittää pistää rajoja laiskottelulle ja vaatii työntekoa. Kurssistani e

Ehkä oppilaalla on oppimusvaikeuksia, jos on viitosen oppilas kaikessa, vaikeuksia kotona jne. Hänellä voi olla paha olo, mt-ongelmia, paha murrosikä. Ja kutsut tuota sitten laiskotteluksi. Ja uhriudut aikuisena varsin hyvätuloisena opettajana, jolla on pitkät lomat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/182 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulut tarjoaa maksullista välipalaa. Meilläpäin sen hinta on noin 1 - 1,50. Ja sillä saa täytetyn sämpylän, välipalapatukan tms. Ihan syötävää ja suht halvalla. 

Ruoan hakeminen ei ole syy poistua koulun alueelta

"Ei ole kaikissa kouluissa maksullista välipalaa. "

Sitten otttaa kotoa mukaan tai ennen koulun alkua käy siellä kaupassa.

Ei ole oikeasti mitään rakettitiedettä tajuta, että kesken päivän lähdetään "kauppaan" ihan jostain muusta syystä kuin hakemaan "välttämätöntä ravintoa". 

Ajatelkaa, jos koulussa olisi niin mukava olla ja opetus olisi niin innostavaa, että nuoria ei ajamallakaan meinaisi saada sieltä pois. Miksiköhän näin ei ole?

Koska kaikkia ei kiinnosta historia, maantieto, lukeminen ylipäätään, ruotsi, biologia, fysiikka, matikka.... kysytkö ihan tosissasi? Oppimaan sinne mennään ja kiva jos tunneille ope keksii motivoivia juttuja. Mutta kun kaikki tekeminen ei voi olla pelkkää hauskaa.  Myös tylsät aineet pitää kahlata läpi. Harvalla meistäkään on koulumotivaatio ollut aikoinaan 100%. 

Vierailija
164/182 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tähän on tultu? Pahat oikeistolaiset voimat pesiytyneet kouluhin?

Vierailija
165/182 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jälki-istunto menettää merkityksensä oppilaiden silmissä, kun niitä jaetaan ihan tyhjästä. Esimerkiksi se, että nuoret hakevat lähikoulusta lruokaa, on syy jälki-istunnolle. Isot 14-16-vuotiaat, joiden ruokailu on 10.15 ja päivä saattaa päättyä kello 16. Koulussa on ruokana ollut linssikeitto. Kauppa on ihan koulun vieressä. Nälissään pitäisi päivä olla.  Samaiset nuoret ovat ekaluokkalaisista liikkuneet kouluun itsenäisesti pitkiä matkoja. Käyneet vuosikaudet itsenäisesti kaupassa ja harrastuksissa. Peruskoulun jälkeisissä opinnoissa, työpaikoilla ym on oikeus käydä vapaasti  kaupassa. 

Järkeväähän se olisi, että voisi hakea välipalaa. Vaan enpä haluaisi olla sen koulun rehtori, jossa oppilas jää auton alle tms. kesken koulupäivän evästä hakiessaan. Koulut ovat vastuussa oppilaista lukujärjestyksen merkityn koulupäivän ajan.

Olin yläkoulussa v. 2013 ja meillä oli välipala-automaatti

Vierailija
166/182 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nämä ongelmat mistä näissä keskusteluissa on kyse johtuvat pääasiassa kahdesta asiasta:

1) Koulutusta ja opettajaa joka tekee työtä opettaessa ei enää arvosteta toisia, opettajaa ja muita opiskelijoita, kuten vielä vuosikymmeniä sitten tehtiin ja oli käytännössä pakko arvostaa koska silloin oli vielä arvioitiin sekä annettiin todistukseen "Käytös" -niminen  arvosana. Sillä arvosanalla oli tärkeä merkitys kun haki jatko-opiskelupaikkaa tai haki työtä.

2) Luokalta ei päästetty seuraavalle jos ei osannut opetettuja asioita niin, että ei voinut pärjätä seuraavalla tasolla. Tämä oli tärkeää ei vain sen osaamattoman oman motivaation ylläpitämiseksi vaan myös niiden  muiden vuoksi jotka oppivat ja osasivat, niin ettei seuraavalla luokalla riittämättömättömillä lähtötiedoilla osaamattomia vain häiritsemässä muita siellä.

-60 luvulta -80 luvun puoliväliin, kun minä opiskelin pääasiassa näitä vaadittiin. Koulussa luokissa, ammatti-oppilaitoksissa ja yliopistojen kursseilla oli työrauha. Pärjäämättömät saivat yrittää muutaman kerran samoja luokkia ja kursseja ja jos edistystä ei tapahtunut luokan tai kurssin uusimisesta huolimatta niin  sieltä heitettiin pois. Oppivelvollisuus oli -16v ikään asti ja siihen asti sitten piti heidän jossain yrittää. Sitä varten oli ns.kunnallisia kouluja, jossa ne jotka ei muualla pärjänneet suorittivat oppivelvollisuuden loppuun asti.

Kyllä rumasti puhut pärjäämättömistä oppilaista kuten moni muukin. Ensinnäkin, jo ihmisten älykkyydessä on isoja eroja etenkin ääripäissä. Jonkun älykkyys on aikuisena 160, toisen 80. Silti nämä käyvät samaa peruskoulua ja tekevät samoja tehtäviä lapsena. Kumpikaan ei ole älyään ansainnut tai voi sen puutteelle mitään. Toinen oppilas on rikkaasta perheestä, jossa saa kaiken mitä haluaa, virikkeellisen lapsuuden jne. Toisen perheessä raha ei tahdo riittää kuukautta ruokaan mitenkään. Toinen saa syntymässä valoisan ja rauhallisen temperamentin. Toinen ärsyyntyy helposti kaikesta, on jännittäjä, lyhytjänteinen, temperamenttinen jne. Toisella on neurologisia ongelmia. Jonkun perheessä sairastetaan syöpää, on surua,  on mt-ongelmia ym. Toisen perheessä ollaan hyvinvoivia ja iloisia. Jonkun koti täyttyy rakkaudesta, toisen väkivallasta ja itkusta. Jollekin ei sovi oppiminen pienissä tiloissa yli 20 muun kanssa. Toista kiusaa oppilaat toista opettaja (kyllä, tätäkin tapahtuu.). Kaikki käyvät samaa peruskoulua, mutta kaikkia ei voi puristaa samaksi massaksi. 

Vierailija
167/182 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lukukauden lopussa on yhtään jälki-istuntoa lusimatta, saa valita istuuko sen kesälomalla poliisiputkassa vai jääkö luokalleen.

Ei v ttu kun toi ois mageeta 14-vuotiaalle kertoo kavereille että oli poliisiputkassa

Vierailija
168/182 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy myöntää, etten jaksanut lukea kaikkia kommentteja, mutta oma ratkaisuni on lakimuutos joka sallii lukuvuositodistuksen panttaamisen siihen asti, että tunnit on istuttu ja jos oppilas ei suostu tunteja istumaan ja vanhemmatkaan ei siinä vaiheessa ymmärrä laittaa rotia, niin ei muuta ko uusimaan edellisvuosi ja harjottelemaan käytöstapoja. Ja ysiluokaltakaan ei todistusta jos ei oo jälki-istuntotunteja istuttu, siinähän säilyy vapaa valinta, että haluaako jälki-istuntoon osallistua...

Aika kohtuuton ihminen olet! Oppilas käynyt koulua ehkäpä hienostikin vuoden. Kaupasta kkäynnistä annettu jälki-istuntoa. Istunto istumatta. Et antaisi todistusta. Sadistista!

Tai poissaolojen takia annetusta jälkästä, jotka on lintsattu kiusaamisen vuoksi

Vierailija
169/182 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siellä on vassarivoimat hyvin näkyvillä. 

Vierailija
170/182 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset lapset ovat yksinkertaisesti älykkäämpiä kuin toiset.Toiset ovat lahjakkaampia kuin toiset. Kaikki eivät kykene kaikkeen vaikka niin haluaisivat.

"Sinusta voi tulla aivan mitä haluat"-ei päde vaikka sitä tuotetaan lapselle joka alkaa uskoa tuohon.

Tv:n näissä amerikkalaisissa kykykilpailuissa näkyy silloin tällöin surullisia esimerkkejä näistä totaali lahjattomista lapsista joiden takana harhaluuloiset vanhemmat aplodeeraa ja yleisö nauraa. 

Onko vieläkin, kuten 80-luvulla,  valinnaisaineissa varaa oppilaan valita - laaja oppimäärä - keski - ja suppea oppimäärä ja opetuksessa mentiin sen tason mukaan.

Lukioon ei suppeakurssit valinneilla ollut asiaa.  

Vierailija
171/182 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitus on 12 vuoden takaa.

Hyvin näkee, että Suomi oli jo kovaa matkaa alamäessä.  Noista perusasioistahan se alkaa 

Mikä on muka mennyt alamäkeen??

No pisa tulokset nyt ainakin ja turvallisuus

Vierailija
172/182 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaaha, edellinen viesti ei löytänyt tietään perille. Tosin koko av tilttasi äsken mun koneella tunniksi.

Meidän yläkoulussa ei ole mitään erillistä häirikköluokkaa vaan ne häiriköt on ihan siellä muiden seassa. Samoin oppilaat ja heidän huoltajansa tietävät varsin hyvin, että oppilaaseen ei saa koskea. Oppilasta ei siis saa johdattaa jälki-istuntoluokkaan kädestä pitäen, samoin kuin häntä ei saa pitää lukkojen takana istumassa muiden kanssa. Ja jos hän haluaa lähteä jälki-istuntoluokasta halutessaan (vaikka koko siihenastinen istuminen nollautuisi), hänellä on siihen oikeus.

Eivät ne ole pelkkiä häiriköitä, jotka kieltäytyvät istumasta, se on ihan yleinen vitsi. Myös ne jättävät tulematta, jotka ovat saaneet istumista vaikka sen takia, että on usein kirjat kotona tai paljon myöhästymisiä tai välituntitupakointia tai muuta "ei-häiriköintiä".

Eikä koulussa olon kuuluisi olla kauheaa tai mikään rangaistus. Miten jälki-istunto on siis rangaistus?

Vierailija
173/182 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitus on 12 vuoden takaa.

Hyvin näkee, että Suomi oli jo kovaa matkaa alamäessä.  Noista perusasioistahan se alkaa 

Mikä on muka mennyt alamäkeen??

No pisa tulokset nyt ainakin ja turvallisuus

Joku edellä kirjoitti: "-60 luvulta -80 luvun puoliväliin, kun minä opiskelin pääasiassa näitä vaadittiin. "

Tuohon aikaan eli vielä kasarillakin koulu oli opettajavetoista. Opettaja sanoi mitä tehtiin ja lapset teki. Sama tyyli oli kautta linjan, lapset oli oppineet siihen päiväkodissa, leikkikoulussa, kerhoissa, aikuisia kuunneltiin piste. 

Nyt otetaan lapset mukaan päätöksentekoon jo päiväkodissa. Tiedän koska itsekin vakassa olen. Esim lapsiryhmän yhteiset säännöt tehdään yhdessä lasten kanssa. Ajatus siinä on hieno, mutta toisaalta lapsille tulee sellainen virheellinen kuva, että he päättävät. Samoin tehdään pikkukoululaisten kanssa, säännöt luodaan yhdessä. Mutta ei lapsi ymmärrä demokratiaa. Senhän tiedätte, lapsi vaatii muilta sitä sääntöjen noudattamista tiukemmin, kuin itseltään. Lapset rikkovat itse sääntöjä, ja samaan aikaan osoittavat sormella jotakuta toista lasta. Hyvin tyypillinen toimintatapa noin 4-vuotiaasta ylöspäin. 

Joku ruotsalainen tutkija sanoi, että Pisa-tulokset olivat Suomessa hyvät tämän opettajavetoisuuden vuoksi. Suomessa kun siirrytiin itseohjautuvaan opiskeluun myöhemmin kuin Ruotsissa. Nyt täälläkin on siirrytty siihen ja se näkyy kaikessa. Työrauha on mennyt, oppimistulokset on mennyt. Ihan uskomatonta skeidaa, että lapsille annetaan valta siitä, "haluavatko" opiskella ja miten opiskelevat, ja heidät vastuutetaan asioista joihin eivät ole kypsiä. Osalle ikäluokasta se toki käy, niille jotka ovat lahjakkaita, mutta ehkä puolet ikäluokasta ei siihen pysty. 

Vierailija
174/182 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaaha, edellinen viesti ei löytänyt tietään perille. Tosin koko av tilttasi äsken mun koneella tunniksi.

Meidän yläkoulussa ei ole mitään erillistä häirikköluokkaa vaan ne häiriköt on ihan siellä muiden seassa. Samoin oppilaat ja heidän huoltajansa tietävät varsin hyvin, että oppilaaseen ei saa koskea. Oppilasta ei siis saa johdattaa jälki-istuntoluokkaan kädestä pitäen, samoin kuin häntä ei saa pitää lukkojen takana istumassa muiden kanssa. Ja jos hän haluaa lähteä jälki-istuntoluokasta halutessaan (vaikka koko siihenastinen istuminen nollautuisi), hänellä on siihen oikeus.

Eivät ne ole pelkkiä häiriköitä, jotka kieltäytyvät istumasta, se on ihan yleinen vitsi. Myös ne jättävät tulematta, jotka ovat saaneet istumista vaikka sen takia, että on usein kirjat kotona tai paljon myöhästymisiä tai välituntitupakointia tai muuta "ei-häiriköintiä".

Koulu yrittää opettaa, että sekä hyvillä että huonoilla teoilla on seurauksensa. Sääntöjen rikkominen tuottaa esimerkiksi jälki-istuntoa.

Työelämässä aikanaan loppuu palkanmaksu, kun saa potkut.

Vierailija
175/182 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siellä on vassarivoimat hyvin näkyvillä. 

Kun lukee tässä ketjussa oletettujen opettajien kirjoituksia ja asiaan liittyviä tutkimuksia, ei jää epäselväksi, mistä kiikastaa.

Opettajien ammattitaito ja asenteet eivät ole ajan tasalla. Se ei ole yksittäisten opettajien vika. Korjattavaa löytyy opettajien koulutuksesta, josta on vain karsittu pois oppilaiden kohtaamiseen ohjaavia osia.

Koulut ovat työpaikkoina aika sisäänpäin lämpiäviä. Kaikkeen uudistamiseen ja kritiikkiin suhtaudutaan jyrkän torjuvasti. Sen sijaan vaaditaan kunnioitusta tajuamatta, että se pitäisi ansaita. 

Opettajiksi hakeutuu ehkä turvallisuushakuisia ja sääntöjä rakastavia ihmisiä ja työyhteisö pahentaa tätä tilannetta entisestään. Miehiä tarvittaisiin alalle enemmän.

Yllättävää on, että opettajat ovat niin näköalattomia, etteivät näe muussa vikaa kuin oppilaissa. Yleensä metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan.

Koulumaailmassa kaivattaisiin isoa asennemuutosta.

Vierailija
176/182 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lukukauden lopussa on yhtään jälki-istuntoa lusimatta, saa valita istuuko sen kesälomalla poliisiputkassa vai jääkö luokalleen.

Ei v ttu kun toi ois mageeta 14-vuotiaalle kertoo kavereille että oli poliisiputkassa

Tästä tulisi melkoinen hitti. Kaikki haluis.

Vierailija
177/182 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten vain lentävät koulusta pois.

Vierailija
178/182 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat pitäisi ottaa kouluun ennen koulun alkua varsinkin ekaluokalla ja tiukemattavat pitäisi oppia kotoa alkaen

Vierailija
179/182 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille pitäisi järjestää liikuntaa tai muuta rasittavaa niin että ei olisi enää energiaa harrastaa häiriköintiä aikuisista pitäisi tulla pomoja et se muutos onnistuisi kodissa ja koulussa ja prosessi voi olla raskas ja pitkä silti tavoite pitäisi olla että Peli olisi kivaa lopuksi ainakin

Vierailija
180/182 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutosta Ei pysty pelkät opet tekemään mutta Virosta voisi vielä hetken saada oppia elämään ei Netflixistä tai muuten kännykkä huveista

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme