Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas ehkäisystä asiaa, lestat..

14.10.2007 |

.

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lesta-sana on tosi ikävä. Luulen kuitenkin, että aloittaja ei tiennyt sanaan sisältyvän negatiivisen säväyksen. Hänhän tosiaan näyttää olevan lestadiolainen itsekin ja käytti muissakin avauksissa sanaa lesta. Ja avaukset olivat ihan ystävällismielisiä :)

Vierailija
42/71 |
15.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä kyllä ikinä ole edes tullut ajatelleeksi, että Lesta olisi haukkumasana.. :?

Minusta se on lyhenne pitkästä sanasta Lestadiolainen. Ihan yhtä lailla kun puhun autostani Corolla enkä Toyota Corolla tai farkut enkä farmarihousut.

Se on niin pitkä sana että ainakin minun tuttavapiirissä käytetään sitä yleisesti..

Olen kyllä ajatellut, että vähän vanhempien ihmisten mielestä se saattaa kuulostaa liian nykyaikaiselta (=oudolta) joten kohteliaisuussyistä käytän heitä puhutellessani ihan koko sanaa.

Olen pahoillani jos sanavalintani loukkaa jotakuta, mutta en silti aio lopettaa sen käyttöä ennenkuin joku perustelee sen mikä siitä tekee loukkaavaa.

Minun ja monen ystäväni mielestä se on kotoisa ja läheisempi sana ja toimii lähentävänä juuri siksi ettei ole niin virallinen.

Se ei ole sanana lainkaan verrattavissa neekeriin.

Yleisesti ajatellaan että neekeri tulee sanasta joka tarkoittaa orjaa ja se on silloin hyvin loukkaava nimitys.

(Nimityksen alkuperä saattaa tosin myös juontaa juurensa sanasta negro =musta.)

Näistä perusteista on hyvin helppo ymmärtää, että sana ei ole sopiva käytettäväksi tummaihoisesta henkilöstä koska se on halveksuva ja alistava sana.

Nimityksen lyhentäminen ei ole verrattain lainkaan sama asia, kuin käyttää haukkumasanaa kuvaillessaan ihmistä/ihmisryhmää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäkin on eroa, miten sanaa käytetään: halveksivasti vaiko sitten sellaisena kivana lyhennelmänä.

Ja jos joku jaksaisi vielä kommentoida tuota edellistä viestiäni (nro 43), niin mielelläni lukisin...

Vierailija
44/71 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo sinun esittämäsi kysymykset, kommentit ja kritiikki on jo käsitelty kaikkineen tässä ja muissa vastaavissa ketjuissa. Ei siis ole mitään syytä alkaa uudelleen käsitellä ja vatvoa asiaa kun siitä ei erilaisten näkemysten vuoksi kuitenkaan päästä yksimielisyyteen. Ja eihän edes tarvikkaan päästä.

Oikein hyvää joulun odotusta sinulle ja kaikille muillekkin!

Vierailija
45/71 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri noihin kysymyksiinhän ei ole tullut vastausta. Yksimielisyyteen ei tietenkään päästä kaikkien kanssa, mutta keskustelu voi olla avuksi sellaisille, jotka todellakin kokevat asian ongelmaksi. En esitä kritiikkiä vain kritiikin tähden (hyvänen aika - kuinka monta kertaa olenkaan kirjoittanut, että tiedän miten hienosti vanhemmat voivat kasvattaa isonkin perheen). Mutta jotkut todellakin painivat tämän asian kanssa, ja ongelma vain pahenee jos se lakaistaan maton alle.

Vierailija
46/71 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vl:t yleisesti pitävät ehkäisyä syntinä. Tekona, joka erottaa Jumalasta ja voi johtaa elävän uskon kuolemiseen. Meidän mielestämme pahinta mitä ihmiselle voi tapahtua, on, että hän menettää uskonsa. Jos ymmärrät tämän, niin varmaan ymmärrät senkin miksei näin uskova ihminen voi kehottaa toista ehkäisemään, vaan mieluummin yrittää etsiä muita keinoja ja ratkaisuja vaikkapa siitä uupumuksesta selviytymiseen.

Ehkäisemättömyys perustuu elämän suojelemiseen ja kunnioittamiseen, joka tarkoittaa että myös jo olemassaolevaa elämää täytyy suojella, joten jos äidille vaikkapa raskaus on hengenvaarallista, niin silloin joudutaan tekemään esim. sterilisaatio.

Nämä tapaukset ovat kaikki erilaisia, ja siksi " yhtäkkiä omantunnon asioita" ettei kukaan voi toiselle antaa ehkäisylupaa - kuten ei kieltoakaan - vaan kukin vastaa omista teoistaan. Ei kukaan ulkopuolinen varsinkaan nettipalstalla voi tietää kokonaistilannetta tai osaa sanoa mikä kulloinkin olisi paras tapa toimia. Jos ihminen on oikeasti tilanteessa että hänen on pakko ehkäistä niin hän tietää sen varmaan itse että näin todella on, ja tekee päätökset itse, koska itse on niistä vastuussakin.

En tiedä selvensikö tämä yhtään, mutta kysy tarkennusta jos haluat.

Vierailija
47/71 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...tarpeelliseksi ehkäisyn mielenterveydellisistä syistä, vaikka rakastan lapsiani. Haluan vielä lapsia, mutta nyt tuntuu että on rauhassa paranemisen aika. Minulla on siis vaikea uniongelma.

Vierailija
48/71 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

..itsekin " koettelin" mieheni kanssa tuon ehkäisyasian. Ajattelen että minun pitää nyt parantua vaikeasta uniongelmastani ennenkuin lisää lapsia. Oma mielenterveys kuitenkin tärkeä. Ehkäisy herättää ristiriitaisia ajatuksia usein silti. Mutta uskon että tää on nyt oikea päätös.

Vierailija
49/71 |
09.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessahan toki nuo ajatukset ovat tuttuja, kun samaa juurta kuitenkin ovat nämä meidän seurakunnat. Jotenkin sitä yrittää parhaansa mukaan muodostaa kuvaa vl-seurakunnasta, mutta toki se jää vajavaiseksi - ja osittain se kuva on hyvin ristiriitainenkin (kuten toisaalta tietysti myös kuva esikoislestadiolaisista; muistan, että kirjoititkin siitä joskus).

Mullehan henkilökohtaisesti ehkäisy ei ole minkään sortin ongelma. Mutta kun satun tietämään, että joillekin se on... Ja silloin haluaisi oikeasti tuoda esiin sitä kristityn vapautta: että taakkoihin saa apua, emme ole täällä suorittamassa uskoa. Tuntuu kauhealta, jos uskoa - jonka pitäisi vapauttaa - tehdään lyömäase. Ja nyt puhun ihan myös omasta seurakunnasta (ja toki myös muista kuin lestadiolaisista seurakunnista), ei vain pelkästään vl:istä.

Jäin vielä miettimään tuota, ettei saisi tuomita toisen ehkäisyn käyttöä. Käytännössähän sitä kuitenkin tapahtuu! Erityisesti se ehkä korostuu lestadiolaisissa seurakunnissa, joissa seurakunnan merkitystä korostetaan todella paljon: jos vastakkain on ajatus siitä, että jos teen näin, en enää ole kristitty (tai ainakin muut suhtautuvat niin) - mutta toisaalta ei mitenkään kykene toimia toisin - niin onhan siinä ihan mahdoton tilanne. Uskon, elämän ja kuoleman asioissa kun ei ole kyse kovin keveistä asioista...

Tällaisia ajatuksia sunnuntai-iltana, seurojen jälkeen...

Vierailija
50/71 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa, että lestadiolaisuus ei ole mitenkään sen enempi oikeassa kun mikään muukaan uskonsuunta. Se, että ehkäisyn käyttö olisi huono asia on ihmisten keksimää, ei Jumalan tahtomaa. Löytyyhän raamatusta toki jokaiselle jotakin, kaiken voi tulkita eri tavoin ja ottaa sieltä juuri meidän uskonsuuntaan sopivat aatteet. Ehkäisykielto on täysin järjetön. Liian monet lestat eivät oikeasti jaksa sitä lapsimäärää, synnytyksiä, raskaana olemista eikä siitä elämästä silloin nauti enää kukaan! Mitä järkeä? Ja onko ehkäisy siis saatanan luoma keino estää Jumalan tahtoa toteutumasta? Eiköhän se ole luotu ihmiselle apuvälineeksi ihan siinä missä muutkin lääkkeet. Ihminen itse tekee päätöksen siitä käyttääkö sitä vai ei mutta Jumalan tahdon vastaista se ei ole. Turhaan ap vaivatte päätänne moisella! Vaan niinhän se menee, että kun ihmiset syöttää toisilleen kaikenlaista propagandaa niin toiset ottaa sen enempi tosissaan kun toiset. Kuulostat ap fiksulta sillä Jumala haluaa, että sinä ja lapsesi olette onnellisia ja ehkäisyä käyttämällä teidän ja lastenne elämä on laadukkaampaa kun muuten olisi!

Vierailija
51/71 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea koko pitkää ketjua läpi, mutta haluan kysyä, mitä ajattelette luonnonmukaisesta perhesuunnittelusta? Itse en ole kristitty, mutta mielestäni sellaiset ehkäisymenetelmät, jotka perustuvat varmasti tai mahdollisesti siihen, että hedelmöittyneen alkion kiinnittyminen estyy, ovat itse asiassa pienoisabortteja ja siis eettisesti kyseenalaisia. Kierukkahan on tällainen, ja kaikki viittaa siihen, että minipillerit toimivat ainakin osittain samalla periaatteella.

Ymmärtäisin, että luonnonmukainen perhesuunnittelu eli hedelmällisyyden tarkkailu olisi sopusoinnussa kristillisten periaatteiden kanssa. Se myös edistää lisääntymisterveyttä, toisin kuin monet ehkäisyvälineet, ja voi parhaimmillaan lähentää puolisoiden suhdetta, jos se toteutetaan kunnioittavassa yhteisymmärryksessä.

Oman luonnollisen hedelmällisyyskiertonsa seuraaminen ja tuntemaan oppiminen on hyödyllistä jokaiselle naiselle, ja sen avulla on mahdollista yhtä hyvin edistää raskaaksi tulemista, jos siinä on vaikeuksia, kuin välttää raskaus, jos se syystä tai toisesta ei ole perheen (esim. äidin terveyden) kannalta toivottavaa.

Luonnonmukaista perhesuunnittelua on paljon tutkittu katolisen kirkon piirissä, ja siitä on saatavissa erinomaista tietoa ja tutkimustuloksia Couple to Couple -järjestöltä, http://www.ccli.org/, joka on julkaissut mm. parhaan käytännön oppaan aiheesta: "The art of natural family planning". Katolinen kirkkohan on ainoa vähänkään rahakkaampi taho, joka on kiinnostunut rahoittamaan tällaista tutkimusta. Mahdollisista katsomuseroista huolimatta suosittelen tutustumaan!

Kotiäitiys - elämänura ja elämäntapa!

http://p1.foorumi.info/kotona/

Vierailija
52/71 |
17.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole lestadiolainen,mutta monta kertaa kysytty olenko...koska olen lyhyin väliajoin syntyneiden 5 lapsen äiti :D

(Kohta ehkä 6 ;) )

SAaanko kysyä, mikä on esikoislestadiolaine?

Ja onko totta, että lestadiolainen ei saisi pitää tv:tä kotonaan ja tietokonetta?

Anteeksi tyhmät kysymykset...

Vierailija
53/71 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on yksi lestadiolaisista suuntauksista, väkimäärältään pienempi joukko kuin vanhoillislestadiolaiset. Opetuksessa ja painotuksissa on jonkin verran eroja, esim. ehkäisystä ei ole jyrkkää virallista linjaa vaan kukin toimii omantuntonsa mukaan. Samoi oikeastaan kaikissa muissakin asioissa, kuten myös TV:n ja tietokoneen suhteen :)

Vierailija
54/71 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Påppa:

Ja onko totta, että lestadiolainen ei saisi pitää tv:tä kotonaan ja tietokonetta?

Tietokoneet on yleisiä vanhoillislestadiolaisilla mutta tv:t ei. Vanhoillislestadiolaisuudessa tv:tä ei pidetä uskovaiseen kotiin kuuluvana huonekaluna sen takia mitä sieltä tulee...mutta toisaalta tulee sellasiakin ohjelmia mitä uskovainen voi ihan hyvin katsoa, joten ei se tv:n omistus sinänsä mikän synti ole. Ja tuleekin mieleen heti pari ihmistä joilla telkkari oli, toinen ei ole enää uskovainen ja toinen (pariskunta) ei elä enää. En havainnut että kummassakaan tapauksessa olisi ihmisten uskoa epäilty asian takia.

Mutta jos nyt esimerkiksi meidän perhe (lapsiperhe, kummatkin vanhemmat vl-kodeissa kasvaneita) hankkisi kotiinsa telkkarin niin rehellisyyden nimissä se kyllä herättäisi suurta ihmetystä ja huolta meidän uskomme tilasta joten tietynlainen sosiaalinen paine on olemassa. (Mikä on minun mielestäni hyvä asia). Eipä silti, en minä sitä telkkaria missään nimessä kotiini haluaisikaan.

Joo, tämmöistä jaaritusta.

Vierailija
55/71 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Essai:

Jäin vielä miettimään tuota, ettei saisi tuomita toisen ehkäisyn käyttöä. Käytännössähän sitä kuitenkin tapahtuu!

Niinhän se on, ei saisi puhua pahaa toisista, ei saisi valehdella, ei saisi loukata jne...kaikkea tuota kuitenkin tapahtuu, ihmisiä kun ollaan, valitettavasti epätäydellisiä.

Vierailija
56/71 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän (ainakin luulen niin) tarkoituksesi. Haluaisit tuoda esiin, että vaikeassa elämäntilanteessa voi olla oikea vaihtoehto käyttää ehkäisyä.

Mutta kyllä se vain niin on, että aloitteen on tultava vl-yhteisön sisältä!

Ja niinhän se tuleekin, siitä on jo merkkejä näkyvissä.

Valitettavasti vain on niin, että seurakuntaopin takia useat vl:t tyrmäävät ulkopuolelta tulevat keskustelunaloitteet, niistä tulee suorastaan tabuja, ja jotain omaa näkemystä saatetaan puolustaa jääräpäisesti. Vaikka ne argumentit olisivat jopa sellaisia, että kumoavat toisensa.

Tosiaan, aloitteen on sen takia tultava vl-seurakunnan sisältä.

Vierailija
57/71 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ksii:

Essai:

Jäin vielä miettimään tuota, ettei saisi tuomita toisen ehkäisyn käyttöä. Käytännössähän sitä kuitenkin tapahtuu!

Niinhän se on, ei saisi puhua pahaa toisista, ei saisi valehdella, ei saisi loukata jne...kaikkea tuota kuitenkin tapahtuu, ihmisiä kun ollaan, valitettavasti epätäydellisiä.

Enkä mitenkään tarkoita, että oma seurakunta olisi tässä suhteessa täydellinen. Uh, kaukana siitä...

Silti mietin sitä, että jos heti ehkäisyn käytön perusteella tuomitaan, että tuo ei enää voi olla uskomassa, niin kyllä moni joutuu seurakunnassa ahtaalle... Kun sitten toisaalta joku juoruilija voi ihan rauhassa toteuttaa omaa pikku " harrastustaan" , eikä hänen uskoaan kuitenkaan epäillä.

Vierailija
58/71 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fionara:

Ymmärrän (ainakin luulen niin) tarkoituksesi. Haluaisit tuoda esiin, että vaikeassa elämäntilanteessa voi olla oikea vaihtoehto käyttää ehkäisyä.

Mutta kyllä se vain niin on, että aloitteen on tultava vl-yhteisön sisältä!

Ja niinhän se tuleekin, siitä on jo merkkejä näkyvissä.

Valitettavasti vain on niin, että seurakuntaopin takia useat vl:t tyrmäävät ulkopuolelta tulevat keskustelunaloitteet, niistä tulee suorastaan tabuja, ja jotain omaa näkemystä saatetaan puolustaa jääräpäisesti. Vaikka ne argumentit olisivat jopa sellaisia, että kumoavat toisensa.

Tosiaan, aloitteen on sen takia tultava vl-seurakunnan sisältä.

Tottahan sinä kirjoitat.

Ehkä sitä itse niin innokkaasti osallistuu näihin keskusteluihin, koska pidän vl:iä yhtä lailla uskovina kristittyinä kuin muitakin - ja joskus vaan haluaisi auttaa väsyneitä äitejä. Itse kun kuitenkin tavallaan ymmärtää heidän ajatusmaailmaansa.

Mutta helposti se sitten mielletään sellaiseksi yleiseksi vl:ien haukkumiseksi.

Taidat olla oikeassa sen suhteen, että vl-liikkeen sisällä kuohuu ja muutosta on tapahtumassa pinnan alla... Hitaasti, mutta kuitenkin.

Vierailija
59/71 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiseksi täytyy todeta, etten ole vanhoillislestaadiolainen, mutta tunnen kyllä hyvin tarkkaan kyseessä olevan herätysliikkeen. Tätä ketjua on ollut tosi mielenkiintoista ja ehkä vähän surullistakin lukea. Minusta on aivan mahtavaa, että Essain kaltaisia avarasydämisiä uskovia löytyy! Kirjoituksesi veivät minut aivan sanattomaksi!

Itse uskon Jumalaan ja Jeesukseen ja siihen, että yksin armosta me olemme pelastetut. Emme olemalla esim. lestadiolaisia tai helluntalaisia. Vaan uskomalla Jumalaan ja Jeesuksen sovitustyöhön.

Haluan vielä todeta, että niin vanhoillislestaadiolaisuus kuin muutkin herätysliikkeet ovat ihmisten perustamia ja johtamia. Siksi eri asioden painotukset muuttuvat aikojen saatossa. (Esimerkiksi television kieltäminen ja tietokoneen ja nettiyhteyksien salliminen on yksi omituisuuksista.)

Vierailija
60/71 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt 2v ja 6kk ikäiset lapset.

Ehkäisemme koska meitä pelottaa uusi raskaus.

Nyt jo ollut toisinaan niin vaikeaa että on vaikea kuvailla.

Lapset ovat ihania ja meillä oli avioon mennessä ajatus siitä että annetaan lasten tulla omaan tahtiin.

Hiukan ennen ensimmäistä synnytystä sai suuni auki pelostani ja mieheni oli helpottunut että otin asian puheeksi, häntä oli kalvanut sama asia että pelottaa jos tulen heti raskaaksi.

(ennen ensimmäistä raskautta tulin jo kerran raskaaksi yhdestä kerrasta mutta sain keskenmenon. Esikoisemme sai ultran mukaan alkunsa jopa 9 päivää km jälkeen..)

Rukoilimme yhdessä Jumalaa armahtamaan meitä vaikka olemme niin peloissamme ettemme osaa luottaa.

Pyysimme rukouksessa että Jumala osoittaisi milloin on seuraavan lapsen aika tulla.. Vaikkapa vauvakuumeena tms.

Jotenkin saimme vastauksen että jos ajattelemme omaa jaksamista ja lasten hyvinvointia niin siinä ei ole mitään pahaa.

Mutta jos ajattelemme niin että meille jää enemmän ylimääräistä rahaa käyttöön tms. ja sen vuoksi ehkäisemme niin tiedämme ettei se ole Jumalan tahdon mukaista.

Koimme rauhaa asian suhteen ja nautimme esikoisen vauva-ajasta täysillä.

Aloin potea vauvakuumetta esikoisen ollessa 7kk kun pahin koliikki ja yövalvomiset olivat ohitse.

Rukoilin Jumalaa että tekisimme hänen tahtonsa mukaisesti.

Sitten eräänä päivänä jätimme vauvakuumeisina ehkäisyn pois. Yhden ainoan kerran.

Jälkeenpäin vähän jännitti ja jatkoimme ehkäisyn käyttöä.

Silti jotenkin tiesin, että olin varmasti tullut raskaaksi vaikka olikin vasta kuukautisten viimeinen päivä..

Ja niin olinkin. :)

Koko toisen raskauden ajan olin kiitollinen Jumalalle että hän näin johdatti tässäkin asiassa.

Loppuvaiheessa vähän pelotti miten jaksetaan.

Toinenkin lapsi oli koliikkivauva ja nytkin yöt menee tosi risaisena.

Minulla on synnytyksen jälkeinen masennus.

Käytämme taas ehkäisyä.

Mahdollisesta seuraavasta lapsesta/ajankohdasta en tiedä mitään.

Mutta siihenkin olen rukoillut johdatusta.

Uskon että Jumala ei katso pahalla ehkäisyämme koska olemme rehellisesti rukoilleet häntä tekemään lopulliset päätökset asiasta.

Millaisia ajatuksia tämä herättää teissä?

T: e-l

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä