Millainen äiti SINÄ olet, jonka mielestä sektio ei ole synnytys?
Arvaan, olet kouluttamaton kotiäiti, tai lesta. Tai synnytyksen jälkeisestä masennuksesta rankan alatiesynnytyksen jälkeen kärsinyt. Tai monilapsisen perheenäiti, jonka duunarimies ei tee kotitöitä. Kerro itsestäsi! Olen aina miettinyt millainen ihminen ajattelee noin. ;)
Kommentit (130)
Ei lääkärit varmaan viitsisi edes ruveta vänkäämään ap:n kaltaisten kanssa moisesta asiasta. Jos ap haluaa pitää itseään synnyttäneenä, niin tuskin se ketään haittaa, vaikka suurin osa tietääkin, ettei hän ole synnyttänyt.
Jonka mukaan sektio myös voi olla aktiivinen synnytys. Selaa taakse päin. Ap
Kun joku ilmaisi, että synnytyksessä tehdään työtä ja sektiossa lapsi vain leikataan ulos. Itse ainakin synnytin lasta 10 tuntia ja lopuksi jouduin kiireelliseen sektioon lapsen sydämen hapensaannin riskiarvojen vuoksi. Kyllä minun lapseni syntyi sektiolla, synnytin lapseni sektiolla tähän maailmaan. Onneksi nykyaikana on olemassa sektio, hyvin vähän menetämme vauvoja kun voidaan saada vauva nopeasti ulos mahasta. Ei tarvitse synnyttää saunassa 5 vuorokautta ja kasvattaa cp-vammaista lasta sen takia, että synnytys ei oikein onnistunutkaan.
Tuo sinun käytöksesi ja jankakamisesi ap! vaikutat oikeasti jokseenkin häiriintyneeltä ja sen lisäksi tai ehkä juuri siksi, et voi hyväksyä faktoja vaikka niillä iskettäisiin sinua suoraan päin näköä.
Annetaan ap:n melskata ja nostaa tätä ketjua tästä edespäin ihan yksin, hälle on kuitenkin moneen kertaan selitetty kuinka asiat on mutta ei se sitä tajua eikä suostu ymmärtämään.
Defenssimekanismit toimii reppanalla vähän liian hyvin mutta ehkä sinäkin ap saat ensikerralla kokea sen _oikean_ synnytyksen sen sijasta että makaat leikkauspöydällä kun vatsanahkasi, rasvakerroksesi, lihas-säikeesi ja kohtulihaksesi leikataan auki.
Mua ei tarvinnut kursia kasaan mitenkään. Lapseni sain rinnoilleni heti kun hän oli syntynyt, ja mikäs sen ihanampaa. Niin ja ylös nousin heti, ei tarvinnut odotella seuraavaan aamuun. Ei tarvinnut napsia mitään kipulääkkeitä tai varoa haavoja.
Onneksi en joutunut leikattavaksi, onneksi lapseni saivat syntyä normaalisti.
Vierailija:
Joka jää ikuisesti kauniina ja herttaisena muistona mieleeni. Mieheni piteli kädestä minua koko ajan ja kun lapsi oli ulkona, sain kuulla hänen itkunsa ja nähdä sekä koskettaa häntä ja pitää lähelläni. Sen jälkeen lapsi lähti isänsä kanssa tarkkailtavaksi synnytyssaliin, kun minut vielä kursittiin kasaan.En ollut missään vaiheessa kipeä, nousin itse ylös sängystä seuraavana aamuna ja siitä lähtien myös hoidin vauvani itse. Toipuminen oli erittäin nopeaa, johtuen ilmeisesti siitä, että minulla on hyvä peruskunto ja pidin huolta itsestäni koko raskauden ajan liikkumalla ja syömällä erittäin terveellisesti. Särkylääkkeitä söin jonkin aikaa säännöllisesti, näin ei myöskään kipua ollut laisinkaan. Arpi on siisti, muutaman mm paksuinen ja vaalentunut ohueksi. Minulla ei ole mitään negatiivista sanottavaa viimeisimmästä sektiosynnytyksestäni. Ap
Toki molemmissa lopputulos on sama ja eikö se ole pääasia? Miksi vääntää tälläistä paskaa vuodesta toiseen? MITÄ VÄLIÄ KUMMALLA TAVALLA LAPSI MAAILMAAN TULEE!
kaikki kuitenkin tietää mitä eroa on sektiolla ja alatiellä. Jokainen saa omassa mielessään arvostaa tai olla arvostamatta kumpaa tahansa tapaa.
Ei se, että joku sektiomamma täällä riehuu synnyttäneensä vaikuta pätkääkään siihen, miten joku toinen sen asian kokee. pikemminkin nuo typerät stereotypiat alatiesynnytyksistä saa pitämään tyhmänä kyseistä ihmistä.
Mullakin oli muuten ihana sappirakonpoisto, mies piti kädestä kiinni, ja sitten me yhdessä kateltiin sitä möykkyä minkä ne mun sisältä pois otti. Mie oli ihan kyynelissä ja sanoi, että kyllä mä oon kova tyttö synnytteleen noita sappiksia.
Taas minun persoonaani vasten hyökätään ja yritetään halventaa minua ihmisenä monin tavoin. Minä olen nähnyt alatiesynnytyksen ja kauneus oli siitä kaukana, mutta kuten on sanottua, niitä voi olla monenlaisia. Olen myös itse yrittänyt synnyttää esikoistani alateitse, mutta virhetarjonnan ja lantion ahtauden vuoksi päädyttiin viimein sektioon. Kasvotarjonta ja ahdas sisälantio siis syinä siihen. Toinen sektio suunniteltu siltä pohjalta.
En kuitenkaan kokenut tätä ongelmana, vaan pelkästään helpotuksena omassa tilanteessani. En ole kokenut huonommuutta, enkä alemmuuden tai syyllisyydentunteita näiden asioiden johdosta. Olin onnellinen ja helpottunut, että sain ihanan lapsen! Enkä hae tai tarvitse sääliä saati apua näiden asioiden käsittelyyn. Olen keskustellut niistä riittävästi aikanaan. Olisinko ennemmin halunnut synnyttää alateitse? Siihen en osaa vastata, sillä sitä en ole loppuun saakka kokenut. En kuitenkaan koe siitä kateutta, kaunaa tai katkeruutta. Joskus elämässä asiat menevät hieman eri tavoin ja sen mukaan elämääni olen elänyt. Lapsien syntyminen on ollut ihana asia.
Minä kannustan kaikkia äitejä alatiesynnytykseen ensisijaisesti ja minunkin mielestäni se on luonnollinen tapa lapsen syntyä. En markkinoi todellakaan sektiota onnelana, joka tuo helpotuksen kaikkiin ongelmiin. Päinvastoin, mutta mielestäni sektio on synnytys, kun käsitettä ajatellaan laajemmin. Ja kyllä, ylipäätänsä kaikki te naiset olette upeita, kun olette luoneet elämää ja halunneet synnyttää sitä kukin tavallaan!
ap
Sä et väitäkään, että olet synnyttänyt, kuten ap. vänkää. Sulla on oikea asenne sektioosi.
Vierailija:
Sektio tehtiin vauvan perätilan vuoksi. Nyt toivon, että seuraavakin vauva tulisi maailmaan sektiolla. Ei minua ainakaan alatiesynnyttäminen kiinnosta tippaakaan. Pääasia, että vauva on maailmassa.
Ihan oikeastiko kaikki alatieäidit kuvittelevat, että sektiomammat haluaisivat synnyttää alateitse? En minä ainakaan halunnut. Olin ihan helvetin tyytyväinen, kun lääkäri sanoi, että " perätilan vuoksi suosittelen sektiota" .
Ei tarvinnut ympäripuhua, sanoin että hyvä homma!
Minulla oli synnytyspelko mutta se hävisi sen siliän tien. Olen jo nyt päättänyt että seuraava lapseni tulee mailmaan sektiolla.
Enkä minä ole kenellekään väittänyt, että olen synnyttänyt, päinvastoin jos joku kysyy kuinkas synnytys meni, sanoin heti, että tehtiin keisarileikkaus sen ja sen vuoksi.
Etten voi muuta kuin ihmetellä sinun motiivejasi minun haukkumisekseni. Olen halunnut asiallista keskustelu aiheesta. Minua ei tarvitse sääliä, enkä ole reppana. Minä säälin sinun yksinkertaista ja yksioikoista maailmankatsomustasi. Tämä on vain minun mielipiteeni siitä, ei suinkaan ainoa totuus.
Keskustelun aloitin asiallisesti ja se päättyy tällaiseen toisen erimieltä olevan henkiseen nöyryytykseen ja alistamiseen. Monet ovat oikeassa, millainen palsta tämä on. En voi muuta kuin hämmästellä julmuuttanne tähän asiaan liittyen.
Te saatte pitää omat mielipiteenne. Minä en ole missään vaiheessa vaatinut teitä muuttamaan kantaanne. Olen vain esittänyt omat perusteluni asioille ja te omanne, hieman hatarammin tietosanakirjoihin perustuen. Se on minun mielipiteeni. Te olette yrittäneet kääntää minun päätäni asiaan liittyen. Minä en ole kertaakaan väittänyt, että ette saisi olla sitä mieltä mitä olette. Sen sijaan te olette arvostelleet minua myös tästä. Ap
mitä jotkut sanovat tai kirjoittavat, itsehän tiedät asioiden oikean laidan ja sen mikä on sinulle hyväksi. en tajua.
Vänkäämisemme johtuu ihan siitä ettet hyväksy tosiasioita.
Mitä esitettyihin argumentteihin tulee niin ovat väh yhtä päteviä kuin sinunkin.
That´s that.
Sillä keskustelun asiasisältö ja taso on muuttunut sellaiseksi, ettei tätä ole järkevää enää jatkaa. Minun puolestani saatte ajatella, ettei sektio ole synnytys. Saatte haukkua minua ja ajatella mitä ikinä haluatte. Teillä on oikeus omaan mielipiteeseenne, myös siitä kuka on fiksu ja kuka ei.
Olen keskustellut aiheesta upeiden, fiksujen ja koulutettujen naisten kanssa ja olemme aikaansaaneet valtavan hienoja filosofisia keskusteluja aiheesta. Olisin toivonut teiltä samaa, olen ehkä hieman pettynyt että asiallisesti alkanut keskustelu päättyy tähän. Minun tarkoitukseni ei ole ollut muuttaa ajatuksianne tai kääntää mielipidettänne, vaan esittää omat tietoon ja näyttöön perustuvat faktat, jotka on teilattu heti ensi alkuun.
Sappirakonpoisto ja sektio ovat kaksi eri asiaa. Molemmat olen myös nähnyt noista leikkauksista. Hauskaa iltaa teille, mukavaa loppuelämää ja kaikille naisille ihania synnytyskokemuksia tavasta riippumatta!
En ole häiriintynyt ihminen, ihan terveissä sielun ja ruumiin voimissa kaikin puolin. Eiköhän häiriintyneisyyteni vuoksi minut olisi muuten jo erotettu ammattikunnastani aikoja sitten ;) t ap
Vierailija:
Vänkäämisemme johtuu ihan siitä ettet hyväksy tosiasioita.
Mitä esitettyihin argumentteihin tulee niin ovat väh yhtä päteviä kuin sinunkin.
That´s that.
Mielestäni gynekologini on kykenevämpi arvioimaan noita asioita, kuin sinä. Jos itse koet olevasi tässä parempi, niin mikäs siinä sitten. Mielestäni omani olivat enemmän lähdeviitteiltään uskottavampia. Tästä en lähde aloittamaan enää uutta keskustelua. Te vänkäätte, en minä. Minä keskustelen. Totuus on laaja käsite. ap
joista kaksi olen synnyttänyt ja yksi syntynyt hätäsektiolla rv 32. Sektiolla maailmaan saatetun syntymä tuntuu lähinnä " amputaatiolta" ...
Jokainen fiilistelee tavallaan, kait! Sallitaan se.
enkä väitä, että olen synnyttänyt. Mutta onneksi tämä ei minua harmita, sillä minulla olikin synnytyspelko. Kävinmme pelkopolilla, sillä en halunnut sektiota. Sainkin asiallista tietoa alatiesynnytyksestä.
Lopulta päädyttiin kuitenkin sektioon vauvan suuren koon ja perätilan vuoksi + ensisynnytys vielä kyseessä.
Toisen kohdalla haluaisin ainakin yrittää alatiesynnytystä, joskin vaadin kaikki kipulääkkeet ja yhä epäilen, kuinka pystyn ponnistamaan. En kertakaikkiaan tajua sitä!
Osa minusta toivoo, että seuraavakin lapsi tulisi maailmaan sektiolla, mutta toinen puoli toivoo että saisin kokea synnytyksen. En tosiaankaan ole mikään superäiti-synnytysfanaatikko, ei sinne päinkään!
Mutta sektiossa ja sektion haavojen hoitoon saamani kipulääkitys jotenkin lievensi synnytyspelkoa ja nyt ymmärrän paremmin minkä tasoisista kipulääkkeistä on kyse.
Ei se sektiokaan ihan tunnoton toimenpide ole, ne viillot tuntee koko ajan ja myöskin koko ajan tuntee missäpäin lääkäri työskentelee, tuntee kuinka vauva tulee ulos, tuntee kuinka kohtua siivotaan jne.
Ja toivon, että myös alatiesynnytyksessä tunne on sama, eli kaiken mitä tapahtuu, tuntee tosi selkeästi, mutta kivun terävin kärki puuttuu. Toivottavasti!
No onhan sitä kipua enemmän, kyllä sen ymmärrän, mutta ymmärrän myös, että saan sitä kipulääkitystä jos haluan, aiemmin en tätä oikein tajunnut, kun kipulääkityskokemukseni oli buranatasoa...
Minä en kyllä käy kenellekään väittämään, että olen synnyttänyt, koska minulle on tehty sektio. Mutta ei tämä asia minua haittaakaan.
Tässä ketjussa tuntuu parillakin kirjoittajalla olleen tosi vaikea sektio. Minulla oli kyllä erittäin helppo toipumisen suhtee, en edes tarvinnut kotona kipulääkkeitä ja kipukynnykseni on tosi alhainen.
Minä ainakin ajattelen, että tärkeintä on terve vauva. Minua olisi kyllä pelottanut tosi paljon vauvan raajojen puolesta käydä pusaamaan ensisynnyttäjänä perätilassa ollutta vauvaa, joka oli tulossa ulos vielä sivuttain.
Ja kuoleehan maailmassa joka vuosi synnytykseen puoli miljoonaa naista, niin tänäkin vuonna. Kyllä huomaa että Suomessa asiat ovat tosi hyvin kun äideillä on energiaa tapella siitä kuka on ihan oikein synnyttänyt oikealla tapaa!
Eikö ole tärkeintä että kaikki on mennyt hyvin. No, ei kaikille näytä olevan...
Mutta ei siinä nainen itse sikiötä synnytä.
Ekassa synnytyksessäni istukka ei syntynyt vaan se piti lääkärin käsin kaapia pois. Ei tulisi mieleenkään sanoa, että synnytin istukan vaan se syntyi (lääkärin toimesta).
Sama juttu kuin umpisuolen leikkauksessa - ei potilas itse mitään poista, vaan lääkäri poistaa.
Vierailija:
Millainen äiti SINÄ olet, jonka mielestä sektio ei ole synnytys?
Niin ja itse olen tällainen akat. 2:n lapsen äiti.
Vaikka kuinka niin toivoisitte, ette saa oloani huonoksi. ;) Sen sijaan itse kuvittelen, että aika moni purkaa tähänkin ketjuun aivan jotain muita omia paineitaan. Onko raskasta odottaa kolmatta lasta? No, toivotaan sitten, että saat synnyttää lapsesi oikeasti, sillä sehän sinut varmasti rikkoisi täysin, ellet saisi. Hyvää synnytystä!
Hei, älä nyt suutu. Muistan vielä raskauteni ajoilta, millaista se hormonien pauloissa eläminen on ja miltä se tuntuu. ;) Toivon ihan aidosti sydämeni pohjasta, että synnytyksesi ja odotusaikasi sujuu hyvin. Kuten kaikille muillekin. En ole niin paha, kuin te luulette.
Minusta on naiivia ajatella, että yksi ja ainoa mielipide on se ainoa totuus. Näin en väitä itsekään, eikä kaikkien tarvitse olla samaa mieltä kanssani. Vähän sama kuin väkisin selittäisi ateistille, että kyllä se Jumala on oikeasti olemassa. Tämä on mielipidekysymys, johon ei ole olemassa yhtä, ainoaa, oikeaa vastausta. Näin ajattelen itse, vaikka olisin naljaillut jotain muuta aikaisemmin itsekin. Toki todistusaineistoa löytyi aika vakuuttavilta tahoilta, mutta en väitä että oma kantani olisi se ainoa oikea.
Osa sektiolla synnyttäneistä kokee synnyttäneensä, osa ei. Toiset oman kokemuksensa pohjalta käsittävät ainoaksi oikeaksi synnytykseksi alatiesynnytyksen, koska haluavat ajatella, että voivat itse edesauttaa synnytystään. Summa summarum, kuten itse aiemmin sanoin, ettei tarkoitukseni alunperin ollut siirtyä aiheen ohitse keskustelusta. Minun synnytykseni on minun, sinun synnytyksesi on sinun. ;)
Tekstin aloitus oli tarkoituksellisesti provosoiva, antakaa anteeksi ;D
t. Akateeminen äiti itsekin, eli ap
Et mahda itse muistaa, miten aloitit, kyllä siitä oli asiallisuus kaukana. Että syytä vain itseäsi jos jotkut ovat menneet hieman henkilökohtaisuuksiin.
Aika mielenkiintoinen on ollut myös " muka-asiallinen" keskustelutyylisi; moitit muita ilkeiksi ja asiattomiksi, mutta samalla lauot muista halveksivia kommentteja tyyliin " lääketieteellisistä teoksista, joita te ette ole koskaan edes avanneet." Olisipa ollut mukava olla kärpäsenä katossa kun käyt niitä " ihania, filisofisia pohdintoja" ; eiköhän siinä ole käynyt juuri niinkuin tällä palstallakin, sä oot vaahdonnut omaa tarinaas ja vilautellut varmaan niitä synnytyskertomuksia ja artikkeleita. Ja muut antaa sun ystävyyden nimissä jauhaa sanottavas loppuun.
Vierailija:
Keskustelun aloitin asiallisesti ja se päättyy tällaiseen toisen erimieltä olevan henkiseen nöyryytykseen ja alistamiseen. Monet ovat oikeassa, millainen palsta tämä on. En voi muuta kuin hämmästellä julmuuttanne tähän asiaan liittyen.Ap
Tietosanakirjan tietoonko uskotte enemmän kuin gynekologien? Sitten voitte varmaan hoitaa synnytyksenne tietosanakirjan turvin jatkossakin LOL Ap