G: Ymmartako etta kaikilla ei ole varaa olla kotona kunnes nuorin lapsi on 3v vai onko se mielestasi aina mahdollista ja suotavaa?
Kommentit (93)
Toinen meni päivähoitoon eka kerran 6-vuotiaana, toinen vajaa 2-vuotiaana kouluni takia. Mutta vuoden koulussa käytyäni jäinkin sitten kotiin vuodeksi, vaikka en enää tukia saanutkaan.
Mikä on edullista asumista? Mutta noin muuten, en kuule pysty.
Vierailija:
ei käy ulkomailla joka vuosi ja suostuu pitämään samoja vaatteita useampana vuonna peräkkäin on aivan varmasti vara olla kotona kolme vuotta. Minäkin pystyin, vaikka mies oli työttömänä!
Jotta ostaisi uuden auton joka vuosi täytyisi olla joko erittäin rikas tai erittäin tyhmä. Tähän keskusteluun ei kuulu lainkaan tuollainen extreme-törsäys.
Kyllä mäkin uskon että on mahdollista olla kolme vuotta kotona (onhan sitä mahdollista myös olla neljä vuotta opintorahallakin ilman minkäänlaista tukea puolisolta [tästä siis oma kokemus]), mutta kyllä ne valinnat ovat ihan eri tasoa kuin sitä että voiko ostaa uuden auton joka vuosi.
Uskon kuitenkin, että jokaisella on siihen mahdollisuus, jos halua vaan tarpeeksi riittää. Halvempi kämppä, menot minimiin jne. Tukia tulee Suomessa jokaiselle niitä tarvitsevalle sen verran, että on mahdollista.
En väitä kuitenkaan, että tällainen niukistelu olisi aina edes hyväksi lapsen kannalta, varsinkaan, jos vanhemmat eivät ole henkisesti tyytyväisiä ratkaisuun.
Minä olen kotona lasten kanssa siihen saakka, kunnes nuorin on 3 vuotta. Asumme Helsingissä, jossa asuminen maksaa eniten koko Suomessa. Mies tienaa noin 2500 netto ja minä saan kodinhoitotuen + lapsilisät. Asutaan suht isossa omakotitalossa ja lainaa löytyy. Silti pärjäämme, emmekä ole edes harkinneet lastemme aikaisempaa hoitoon viemistä. Näin siksi, että todella haluamme hoitaa lapsemme kotona.
Asenne kysymys siis!
Ei ollut autoa, ei omistusasuntoa, ei lainoja, ei uusia vaatteita, ei MITÄÄN!!
Palasin työhön säästämään salaa rahaa että pääsin muuttamaan pois miehen luota. Mies joi kuin pesusieni. Kaikki rahat jotka sai käsiinsä. Aivan kaiken. Vuokrarahat, ruokarahat, vaipparahat.
Säästin rahaa veljeni pankkitilille salaa suoraveloituksella niin kauan että sain kasaan muuttoon tarvittavat rahat. Sitten lähdettiin kertarytinällä. Enkä hetkeäkään ole katunut. Päivähoidon haitat haalistuivat siinä että päästiin rauhaan sen hullun elämästä.
mulla ei ollut varaa olla kotona 15 vuotta.
Jokainen pystyy jos haluaa. Kaikki eivät halua, kuka mistäkin syystä.
Mutta jos nyt kuitenkin ajatellaan niin, että jossain on pakko asua. Vai onko sekin valitakysymys? Onko hyvä äiti se, joka kasvattaa lapset veneen alla? Ei täällä ainakaan vuokralla voi asua, jos ajattelee että asuu tosiaan muualla kuin yksiössä tai kaksiossa! Siis isommissa asunnoissa omistaminen on edullisempaa. Pitäishän se vuokrakin maksaa.
Etenkin pk-seudulla vähänkin siedettävä perheasuminen on niin kallista, että molempien vanhempien on pakko olla töissä, ellei toinen ole poikkeuksellisen kovatuloinen. Autoa ei varmaankaan kukaan vaihda vuoden välein ja toki matkojakin voi karsia, mutta niin se asuminen pk-seudulla...
Jokaisella on mahdollisuus olla kotona se aika lapsen kanssa. Ihan jokaisella ja ihan varmasti, jos todella haluaa ja tekee valintoja sen mukaan.
meillä kohtuullinen asuminen (oma talo mutta ei mikään uusi tai iso lyhennys vastaa vuokrakuluja jotka vastaavan kokoisessa vuokra-asunnossa olisi), auto vanha rottelo ja ulkomaanmatkoja ei olla tehty viiteen vuoteen. Uusia vaatteita emme osta koskaan ja lapsille vaatteet ulkovaatteita lukuunottamatta kirppareilta tai halvimpia mahdollisia. Harrastukset halvimpia mitä ollaan keksitty, mutta joitakin on.
Ja kuitenkaan ei ole varaa olla kotona kunnes nuorimmainen sen kolme täyttäisi. Sen verran olemme saaneet säästettyä, että puolisen vuotta voin olla kotona äitiysloman lisäksi. Pelkällä miehen tuloilla ja kotihoidontuella emme pärjää.
Asumiskustannukset (lainan maksu), sähkö, vesi. Viiden hengen ruoat (lapsia 3) ja lastenvaatteet sekä muut laskut vievät tulomme niin, että rahat ei vaan kertakaikkiaan riitä. Mieti sitä.
Pitäisikö kaikkien tosiaan asua jossain slummissa kaksiossa viisi henkeä, olla harrastamatta, syömättä jne. Kunhan lapset saavat olla kotona?
Juu, minä ymmärrän hyvin ettei kaikilla ole varaa olla kotona.
Ei ole rikasta miestä tai omia isoja säästöjä, perintöjä jne millä elää.
Vierailija:
Jokaisella on mahdollisuus olla kotona se aika lapsen kanssa. Ihan jokaisella ja ihan varmasti, jos todella haluaa ja tekee valintoja sen mukaan.
Mutta ymmärrät varmaan, että elinkustannukset ovat erilaisia eri puolella maata. Pk-seudulla asuminen on huomattavasti kalliimpaa kuin vaikkapa Pohjois-Karjalassa tai Lapissa. Jos kotihoidon tukea porrastettaisiin asuinpaikkakunnan mukaan, niin ehkä sitten olisi paremmat mahdollisuudet jäädä kotiin myös niillä kalliimmilla alueilla asuvilla.
On se kumma miten minä pystyin olemaan kotona. Ihan tavallisessa siistissä asunnossa. Mies välillä työttömänä pitkiäkin aikoja. Saimmehan me välillä tosin asumistukeakin, mutta ei koko aikaa.
että kaikkien miehillä ei ole 2500 euron palkka. Jotkut miehet opiskelee ja saa 200 euroa kuukaudessa. Että repikää siitä vaipat ja ruuat lapselle kun itse saatte hikisen 400 kuussa, Hmm..pitää olla kyllä melkoisen pieni vuokra että 3-vuotta tuolla pärjää. Varsinkin kun ei kahden lapsen kanssa pysty asumaan missään yksiössäkään.
Vierailija:
On se kumma miten minä pystyin olemaan kotona. Ihan tavallisessa siistissä asunnossa. Mies välillä työttömänä pitkiäkin aikoja. Saimmehan me välillä tosin asumistukeakin, mutta ei koko aikaa.
Me tosiaan asumme Helsingissä omakotitalossa kivalla alueella ja miehen tulot 2500 netto/kk. Olen kotona siihen saakka, kunnes nuorin on 3 vuotta, eli yhteensä 7 vuotta.
Meillä on suht uusi auto.
Eli on mahdollista.
Vierailija:
Me tosiaan asumme Helsingissä omakotitalossa kivalla alueella ja miehen tulot 2500 netto/kk. Olen kotona siihen saakka, kunnes nuorin on 3 vuotta, eli yhteensä 7 vuotta.
Meillä on suht uusi auto.
Eli on mahdollista.
Miten joku voi olla noin YKSINKERTAINEN? Miehesi tulot ovat melko hyvät, joten ehkä et tajua siellä omakotitalossasi kivalla alueella, että kaikilla ei ole noin hyviä tuloja. Ei taida olla paljoa velkaakaan, vai mitä?
Vierailija:
No mutta sinähän et ole työssäkäyvä jos olet kotona lapsen kanssa!!!!
Minäkin jään pakosta kotiin ainakin vuodeksi saatuani hoitooni pienen vauvan. Rahaa tulen saamaan vähemmän kuin kotihoidontuki on. Saanen ehkä n. 300 euroa kuussa. Se on ainoa tuloni. Miehellä ei ole mikään iso palkka hänelläkään. Mutta aion pärjätä. Jätän jokusen muotikuteen ostamatta ja kaljat kaupan hyllyyn.
Lainoistahan se riippuu. Eikä läheskään kaikilla ole mahdollista maksaa vain korkoja kotonaoloaikaa.