Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt kyllä hoitajilta karkas mopo käsistä!!!

Vierailija
23.09.2007 |

.

Kommentit (168)

Vierailija
41/168 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että mitä aikovat tehdä hoitajien lakon aikana.

Tutkimustyötä, kuulemma.

Vierailija
42/168 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ÖÖÖ en ollut osastolla. Et taida olla kummoinen hoitsu, kun et tiedä ettei kitarisaleikkauksesta joudu jäämään osastolle vaan pääsee heti pois.

t. 52

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/168 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet todella asiaton. Yleistät yhden tapauksen kaikkiin hoitajiin. Tällä yhteiskunnan asenteella en ihmettelisi yhtään, vaikka insuliinimurhat ja muut vastaavat tulisivat tässä maassa yleistymään.

Vierailija
44/168 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinulle lienee turha selittää hoitajan työkuvaa kun et edes halua sitä ymmärtää. Pyörtyisit varmaan kauhusta jos ymmärtäisit kuinka vahvasti oikeasti hoitosi on " VAIN" hoitajien vastuulla ja päätäntävallassa. Mutta turha sulle on tarkemmin selittää.

Vierailija
45/168 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisuus on sitä, ettei uusia hoitajia saada palkattua. Käy katsomassa, paljonko on työpaikkoja hoitajille esimerkiksi E-Suomessa. Elämme parhaillaan hoitajapulan aikaa ja värväystä on yritetty tehdä kuumeisesti jo monta vuotta. Ilman tulosta.

Millä saat ihmiset raskaaseen, aliarvostettuun työhön (arvostuksen tason näkee näistä keskusteluista hyvin), josta maksetaan hyväntekeväisyyspalkkaa? 40% hoitajista tekee jo nyt muuta kun hoitotyötä.

Vierailija
46/168 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että jos keksit siihen helpon ratkaisun niin saat varmaan jonkun palkintorahankin sairaanhoitopiireiltä.

Avoimia vakanssejakin on ilman yhtään hakijaa ja varsinkaan sijaisuuksiin ei saa enää ketään.

Vierailija:

Hoitajien käsien määrä pysyy ihan samana, vaikka kuinka palkkaa korotettaisiin. Jotta työ ei olisi niin raskasta jne, täytyisi keskittyä uusien hoitajien palkkaamiseen. Näin ollen mun mielestä kaikki korotusrahat pitäisi käyttää näihin. Työt vähenisivät ja työmäärä olisi inhimillisempää. Molempia ei voi saada sekä suuri korotuksia, että lisää hoitopaikkoja.

Kumman hoitajat itse valitsisivat?

Tutkitusti palkan korotukset ovat huonoja motivaattoreita, joten työtehoon ne ei vaikuta kuin ehkä hetkellisesti. Parempi motivaattori on inhimillenen työmäärä ja työilmapiiri.

Vierailija
47/168 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä ex hoitaja ja tienaan tällä hetkellä 200e/kk enemmän palkkaa myymälävastaavana kuin mityä hoitajana sain. Työnkuva on todella paljon helpompi eikä vastuu niin suuri. Jos palkkoihin ei tule muutosta, en edes harkitse hoitajaksi paluuta kun vähemmälläkin työllä paremman palkan saa.

Vierailija
48/168 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Henkilökohtaisesti en pidä hoitajien koulutusta ja työn vaativuutta ihan sen tasoisena... Tästä lausumasta nyt palstan hoitajat hermostuvat, mutta mielestäni tuo on kyllä ihan realiteetti...

Mä vähän samaa mieltä. Esim. vuodeosaston hoitajat mitä kuuluu tehtäviinne? Vanhusten syöttäminen ja peseminen/pukeminen? Lääkkeiden jako? Petivaatteiden vaihto? Ulkoiluttaminen?

Ukkini oli puoli vuotta vuodeosastolla ennen kuolemaansa ja mä en nähnyt hoitajien tekevän juurikaan muuta siellä kuin yllä olevia tehtäviä. Tärkeitä tehtäviä kyllä, mutta jos vaativuudesta puhutaan, niin..

Ja vanhustenhuoltohan se on joka tulevaisuudessa eniten hoitajia työllistää ja vie valtion rahaa. Ehkä nämä korotukset pitää porrastaa hoitajien työtasojen ja vaativuuden mukaan? On vähän eri asia olla hoitsuna (lasten) teholla kuin saattohoidettavien vuodeosastolla..

Vierailija
49/168 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

euroa lisää, mitään lisiä en saa ja peruspalkka alle 2000. Itse tyydyn kyllä jo nyt myönnettyyn, mutta ei se 20 nyt niin paljon ole.

Haluaisin todella, että ne jotka sanovat hoitajien työn olevan helppoa, tulisivat katsomaan mitä se on. Minua on lyöty, päälleni on oksennettu useita kertoja, hoidan tartuntavaarallisia potilaita paljon, olen ollut polvia myöten veressä, kun lähden töistä kotiin. Veriulosteita olen saanut myös kokea, puhuttamakaan " puhtaimmista" eritteistä, joita on roiskunut silmiä myöten. Olen töissä keskussairaalassa, vastaan myös potilaan hengestä kirjaimellisesti nukutuksen aikana. Mitähän se työ onkaan sitten jossain vanhainkodeissa tai tk:n vuodeosastoilla. Olen sentään " herran kukkarossa" . Tulkaa ja menkää katsomaan!!

Itse harkitsen myös alan vaihtoa kun saan lapset isommiksi. Tykkään työstäni, mutta tuolla palkalla ja tuolla kohtelulla, alkaa tulla mitta täyteen.

Vierailija
50/168 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

sinulle lienee turha selittää hoitajan työkuvaa kun et edes halua sitä ymmärtää. Pyörtyisit varmaan kauhusta jos ymmärtäisit kuinka vahvasti oikeasti hoitosi on " VAIN" hoitajien vastuulla ja päätäntävallassa. Mutta turha sulle on tarkemmin selittää.

Tuo perustelemattomuutesi vain osoittaa minun olevan oikeassa, väitän yhä edelleen että hoitajalla (yksilönä) ei ole kovinkaan paljon mahdollisuuksia vaikuttaa potilaan hoitoon, vaan että hän noudattaa muiden antamia ohjeita ja suunnitelmia.

Vierailija
51/168 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihdetaan alaa kaikki kun eihän me mitään edes osata

Vierailija
52/168 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse sairastut ja joudut sairaalaan niin kukahan sinua hoitaa? Lääkärikö :D

Jos vielä vanhustenhoidosta puhutaan, niin sehän se vasta raskasta onkin. Varsinkin fyysisesti. Tästähän oli juuri tällä (vai viime) viikolla mediassakin, että tutkimusten mukaan sh:n työ on fyysisesti raskaampaa kuin rakennusmiehillä tai missään muilla aloilla.

ps. Sinne lasten tehollekaan ei saada enää tarpeeksi työvoimaa. Kannattaa toivoa, että oma lapsesi ei sairastu...

Vierailija:

Mä vähän samaa mieltä. Esim. vuodeosaston hoitajat mitä kuuluu tehtäviinne? Vanhusten syöttäminen ja peseminen/pukeminen? Lääkkeiden jako? Petivaatteiden vaihto? Ulkoiluttaminen?

Ukkini oli puoli vuotta vuodeosastolla ennen kuolemaansa ja mä en nähnyt hoitajien tekevän juurikaan muuta siellä kuin yllä olevia tehtäviä. Tärkeitä tehtäviä kyllä, mutta jos vaativuudesta puhutaan, niin..

Ja vanhustenhuoltohan se on joka tulevaisuudessa eniten hoitajia työllistää ja vie valtion rahaa. Ehkä nämä korotukset pitää porrastaa hoitajien työtasojen ja vaativuuden mukaan? On vähän eri asia olla hoitsuna (lasten) teholla kuin saattohoidettavien vuodeosastolla..

Vierailija
53/168 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä arvostan työtänne ihan tosi paljon, mutta samalla lailla ne teidänkin lapsenne ja läheisenne voi sairastua, joten turha tollaseen on vedota. Mä luulen, että jenkkimalli vaan Suomeenkin eli niitä hoidetaan, joilla varaa siihen (=vakuutukset). Ilman itse maksettuja vakuutuksia et siellä edes synnytä. Tässä on nyt yksityisten lääkäriasemien ja hoitokotien perustajilla oikein markkinarako.

Vierailija
54/168 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritänpä selittää sinulle jotain. Hoitaja tekee HOITOsuunnitelman, lääkäri määrää lääkkeet. Hoitaja puuttuu oireisiin, ja tekee päätöksen jatkotoimenpiteistä; hoitajalla on valtuudet lääkitä tietyillä lääkkeillä omatoimisesti, tiettyihin lääkkeisiin tarvitaan lääkärin määräys, ja tällöin hoitaja ratkaisee onko tällainen lääke kenties tarpeen=ottaako yhteyttää lääkäriin ja pyytää lääkkeelle luvan. Osastoilla lääkäri näkee potilasta lääkärinkierrolla, eli n. 5min päivässä. Muun ajan potilas on hoitajan ja hänen päätöstensä armoilla. Hoitaja ratkaisee, milloin on aiheellista konsultoida lääkäriä. lääkärinkierroilla lääkärin määräykset ovat paljolti hoitajan potilaasta antaman informaation varassa. Tässä jotain.

Vierailija
55/168 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan viestissäni sanottiin, että ehkä korotukset pitäisi antaa vaatimustason mukaan, joten enköhän minä ymmärrä, että hoitajia on muuallakin kuin vanhustenosastolla? Mutta onhan se vähän eri asia " vastata" jonkun henkihieverissä pihisevän lapsen tai aikuisen hengestä kuin vaihtaa kakkavaippoja vanhuksille. Työn fyysisyys on sitten eri juttu, mutta täytyyhän sinunkin myöntää että vaativuustaso on myös himpun verran eri luokkaa? Samoin työn aiheuttama stressi jne.

Eli kannatan siis tasokorotuksia! Valtion täytyisi siis luokitella hoitajien tehtävät eri tasoihin ja sen mukaan sitten maksettaisiin palkat. Näin ollen vaatimustasoltaan vaikeat hoitajien tehtävät kiinnostaisi paremmin ja koulutukseen seuloutuisi " parhaat" yksilöt. Ja ne, jotka ei sitten olisi niin teräviä, voisi hoitaa nämä fyysisesti raskaat hommat.

Eihän aivan eri työstä voi maksaa samaa palkkaa edes kuntasektorilla nykypäivänä!

Vierailija
56/168 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinnehän jäisivät lääkärit keskenään hoitamaan potilaitaan, ei me hoitajat kerran mitään tehdä :-) Säästyis kunniltakin meidän juomat kahvirahat ;-)

Jos joukkopaon edes pystyis tekeen jotenkin osastokohtaisesti, esim kaikki ortopediset sairaanhoitajat lakkoon niin huomattaisiin ettei ihan kuka tahansa (edes kuka tahansa sairaanhoitaja) pysty hoitamaan niitä potilaita, kuten ei puolestaan ortopedinen sairaanhoitaja pysty hoitamaan esim anestesiaa tai diabeteshoitajan työtä.

Vierailija
57/168 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun pistää tuntuva palkankorotus hoitajille. Muuten ollaan jatkossa huonoissa - ja vähissä käsissä.

Vierailija
58/168 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitä huonommissa, mitä vähemmän väkeä on.

Vierailija
59/168 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se ei saa mennä niin, että sitten se maksetaan korottamalla veroja jne.

Olen itse pienipalkkainen akateeminen nainen ja hommaa ei pidä hoitaa niin kuin hoitajat nyt tekevät, huh, ekaksi äänestävät itsekkäisitä syistä oikeiston voittoon sitten yrittävät kahmia rahat itselleen ja kuka maksaa laskun: muut pienipalkkaiset. Ei taatusti ole tällä systeemillä pois sieltä mistä sen kuuluisis olla pois.

Vierailija
60/168 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on todella eriasia olla lasten teholla kuin saattohoito osastolla.

Mutta ilmeisesti et tiedä saattohoidosta tuontaivaallista.

Saattohoito on henkisesti erittäin rankkaa. Potilaat voivat olla osastolla keskimäärin kaksi viikoa ja muuta tietä ei ole pois kuin kylmiön kautta.

Tämä on totuus. Lisäksi saattohoidossa olevilla on usein kovia kipuja ja hoitajan on oltava askeleen edellä, jotteivät kivut pääse liian koviksi, koska silloin niitä on vaikeampi hallita. Lisäksi täytyy todella osata kuunnella potilasta ja ymmärtää milloin on kyse kivusta ja milloin esim. pelosta, joka usein ilmenee kipuna.

Ja kuvittele tilanne, jossa olet juuri lohduttanut kuolevan potilaan omaisia ja sytyttänyt vainajalle kynttilän. Sieltä haet lapset päiväkodista, jotka iloisesti esittelevät piirroksiaan. Kuinka kauan luulisit jaksavasi? Ja muista, että kuolema jää jokaiselle omaiselle takasti mieleen, joten sinun odotetaan olevan empattinen ja todella läsnä, vaikka kuolevia voi olla useita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi