Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jääkö toiset odottajat tosiaan sairaslomalle KIVUTTOMIEN supistusten vuoksi?

Vierailija
20.09.2007 |

Siis eikö heille ole neuvolassa kerrottu, että kivuttomat supistukset (mahan kovettuminen) ovat täysin normaaleja eikä niistä tule olla hädissään.

Minä luulin aina, että supistusten takia sairiksella olevat kärsivät näistä kivuliasta avaavista supistuksista, joiden takia ilman muuta itsekin jäisin pois. Mutta että muutama mahan kovettuminen ja heti jäädään sohvalle makaamaan... haloo, missä maalaisjärki?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
20.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsyttää - kyllä

Maha painaa - kyllä

Närästää - kyllä

Harjoitussuppareita - kyllä

Mutta mieleeni ei tule jäädä sairikselle, kun kohdunsuu on napakasti kiinni. Yhden sentin lyheneminenkin olisi tässä vaiheessa ihan tavallista. En varasta työnantajalta muutenkaan, miksi varastaisin/huijaisin sairaslomaa siksi, että minua väsyttää? On väsyttänyt monesti aiemmin ilman raskautta, mutta kun en ole ollut kipeänä, olen mennyt töihin tekemään työtäni. Ryhtiä siskot!

Vierailija
22/57 |
20.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puit ajatukseni sanoiksi. Parempi olla aktiivisesti töissä ja jäädä sitten ansaitulle lomalle hyvin mielin, kun huijata lomaa. Siis jos ei ole todellista riskiä ennenaikaisesta synnytyksestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
20.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsi päättää syntyä, se syntyy. Siihen vaikutta äidin toimet oikeasti vähemmän kuin voi arvatakaan.

On ihka oikea fakta, että vuodelepoakin määrätään ns. riskitapauksissa ihan äidin mielenrauhan vuoksi: jos keskenmeno tulisi, ei äiti ainakaan syyttäisi itseään että miksi menin kantamaan ne kauppakassit.

Arkiaskareet tai kuntoliikunta ei aiheuta keskenmenoa. Ei koskaan. Voit toki saada keskenmenon lenkkipolulla, mutta SYY on aina jokin komplikaatio. Uskokaa jo.

Vierailija
24/57 |
20.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

21: ei kannata kysyä näiltä kaikkitietäviltä täydellisyyksiltä joilta puuttuu kyky nähdä napaansa pidemmälle ja ymmärtää ettei se oma raskaus ole kaikille pätevä.

Vierailija
25/57 |
20.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Väsyttää - kyllä

Maha painaa - kyllä

Närästää - kyllä

Mutta mieleeni ei tule jäädä sairikselle, kun kohdunsuu on napakasti kiinni. Yhden sentin lyheneminenkin olisi tässä vaiheessa ihan tavallista. En varasta työnantajalta muutenkaan, miksi varastaisin/huijaisin sairaslomaa siksi, että minua väsyttää? On väsyttänyt monesti aiemmin ilman raskautta, mutta kun en ole ollut kipeänä, olen mennyt töihin tekemään työtäni. Ryhtiä siskot!

Ihanaa että tällaisia ihmisiä vielä on! Voi kumpa olisit minun alaiseni :) Komppaan täysillä

Vierailija
26/57 |
20.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin että äitiysloma alkaa tammikuun alussa. Aina jatkokysymys oli " niin niin mutta koska jäät sairauslomalle?"

Vierailija
27/57 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin viimeisimmässä raskaudessa vuodelevossa vaihtelevasti sairaalassa ja kotona, mutta kas näin se synnytys käynnistyi yhtenä ihan tavallisena iltapäivänä kaikesta levosta ja löhöilystä huolimatta. Eikä siinä sitten muuten enää mitkään piikitkään paljoa pidelleet.

Tosin, minä kyllä olen onnellinen siitä, ettei minun tarvitse miettiä mitä olisin voinut tehdä toisin kun lepäsin tunnollisesti. Myös syy ennenaikaisuuteen löydettiin, niin ei tarvitse itseään soimata.

Vierailija
28/57 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

näkee ainoastaan kivuliaita supistuksia. Ohjeena kun on, että sairaalaan lähdetään vasta kun supistukset muuttuvat kivuliaiksi. Minä tein toisessa synnytyksessä näin ja olinkin sitten vastaanotossa jo 8 cm auki. Vauva oli tunnin kuluttua jo maailmassa.

Nyt kolmannessa raskaudessa on ollut täysin kivuttomia supistuksia viikolta 28 lähtien ja yllätys, yllätys: Harvahkot kivuttomat supistukset olivat avanneet kohdunsuuta jo sentin. Sairaslomaa en saa, koska olen tällä hetkellä kotiäiti.

Vierailija:

Kannattaa suhtautua kriittisesti näihin " tuttavien" juttuihin. Lähes 100 %:sti oikeat supparit ovat todella kivuliaita. Olen nähnyt 5 vuoden urallani yhden synnytyksen, jossa äiti kertoi supistusten olevan kivuttomia. Äiti ei ollut ihan tavanomainen tapaus noin muutenkaan..

t. kätilö

Vierailija
29/57 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kun lapsi päättää syntyä, se syntyy. Siihen vaikutta äidin toimet oikeasti vähemmän kuin voi arvatakaan.

On ihka oikea fakta, että vuodelepoakin määrätään ns. riskitapauksissa ihan äidin mielenrauhan vuoksi: jos keskenmeno tulisi, ei äiti ainakaan syyttäisi itseään että miksi menin kantamaan ne kauppakassit.

Arkiaskareet tai kuntoliikunta ei aiheuta keskenmenoa. Ei koskaan. Voit toki saada keskenmenon lenkkipolulla, mutta SYY on aina jokin komplikaatio. Uskokaa jo.

Vierailija
30/57 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli kivuttomia, mutta kohdunsuuta avaavia supistuksia joka päivä n. viikon, kunnes neuvolan terkka käski levätä ja hankin isoäidin meille pariksi päiväksi hoitamaan lapsia. Kaksi päivää makasin sohvalla ja lepäsin ja sen jälkeen ei ole tullut kuin muutama satunnainen supistus.

Kahdessa raskaudessa olen ollut helpossa istumatyössäni äitiysloman alkuun saakka ilman yhtäkään sairauslomapäivää. Nyt kun olen tällä kotona hoito" vapaalla" , ymmärrän kyllä miksi fyysistä työtä tekevät naiset saattavat olla sairausloman tarpeessa.

Eri juttu sitten on, että näitäkin löytyy, jotka valittavat ja valehtelevat vaivojaan neuvolassa ihan vain huijatakseen itselleen lomaa raskauden varjolla. Taitavat olla hyvin pieni vähemmistö, mutta mustaavat samalla kaikkien äitien maineen työntekijöinä. Tuttavapiirissä on yksi tällainen ja vihaksi pistää. Jättäytyi loppuraskaudesta saikulle ja lähti sitten mm. riemulomalle Italiaan. Minulta kysyi viime raskauteni loppuvaiheessa, että miksi ihmeessä en valehtele supistuksia ja jää saikulle?!

Vierailija
31/57 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Väsyttää - kyllä

Maha painaa - kyllä

Närästää - kyllä

Vierailija
32/57 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottavat asiakseen ladella " tietojaan" ja ohjeitaan ainoina oikeina totuuksina :O, vaikka todellisuudessa ei tiedä sitten mitään!

Minulla kivuttomat supistukset rv 30-35 avasivat 3cm, eikä ollut edes harvinaista lääkärin mukaan.

Vierailija
33/57 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti.

Vierailija
34/57 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi pienikokoiselle naiselle raskaus on fyysisesti isompi rasitus. Jos joka paikkaan sattuu (joka paikka tarkoittaa tässä esim. selkää, mahaa, rintalastan aluetta, niskaa, jalkoja, lantion ja liitosluiden aluetta) ja lisäksi vielä napakasti supistelee, niin kyllä sitä mielellään jo lepää.

Toisilla - kuten minulla - tuntuu kaikissa raskauksissa tuolta jo rv 30. Toiset taas on niitä, jotka juoksee sienimetsästä synnärille ja harmittelevat kun piti jättää hyvä tattipaikka. On siis turha vertailla ja sanoa, että jotkut lintsaavat ja kyllä sitä jaksaa jos vain haluaa. Höpö höpö.

Ja tosiaan, tällä kerralla saikkuni syynä olivat vain lievästi kivuliaat supistukset, jotka kuitenkin olivat saaneet aikaan muutoksia kohdunsuulla.

Vierailija
35/57 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin rutiiniultraan ja siinä tutkimuspöydällä lääkäri kiinnitti huomiota vatsani kovettumiseen asentoa vaihtaessani. Kerroin sen olevan ihan tavallista ja tapahtuvan esim. kotitöitä tehdessä tai kävellessä. Supistukset olivat täysin kivuttomia. Kohdunsuuta olikin vajaa sentti jäljellä ja kanava " olematon" , siihen loppui tämän tytön kiireet ja alkoi pakkolepo. JÄin saman tein sairaalaan ja elämä rajoittui kurjimmillaan sairaalasänkyyn, jossa makoilin välillä pääpuoli alaspäin. Olin sairaalassa kaikkiaan yhdeksän viikkoa näiden kivuttomien supistusten seurauksena. Lapsi syntyi onneksi hyväkuntoisena melkein täysiaikaisena.

Vierailija
36/57 |
22.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskauden varjolla. Sitten kotona lepäillään, mussutetaan lihottavia roskaruokia ja katsotaan sivistävää ohjelmaan telkkarista. Pateettista, epärehellistä ja niin yleistä.

On kyllä työnantajalta pois, mutta moni pitää työnantajaa kasvottomana paskiaisena, jolta on ihan oikeutettua varastaa palkkaa.

Vierailija
37/57 |
24.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jos olisin vielä kerran elämässäni raskaana, jäisin ihan varmasti sairaslomalle kivuttomien supistusten takia.

Koska minulla on synnytyksessä kivuton avautumisvaihe. Kivut tulivat vasta sitten, kun olin 8 cm auki. Eli olen mennyt sairaalaan vasta, kun olin 7 cm auki - kun en ole tajunnut, että synnytys on menossa.

Eli kiitos maalaisjärkeni: minä jäisin sairaslomalle.

Mulla oli lähes samanlainen synnytys kuin sinulla, mutta eipä tulisi mieleenkään tulevassa raskaudessa tekeytyä invalidiksi, jos saan kivuttomia supistuksia. Niitähän KUULUU tulla!

Vierailija
38/57 |
02.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen monesti tullut töihin, kun olen tuntenut itseni työkykyiseksi vaikka sairis olisikin vielä jatkunut.

Vierailija
39/57 |
02.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa supistusten vuoksi kirjoitetusta sairauslomista on turhia. Ongelmana on se, ettei vieläkään tiedetä mikä lopulta käynnistää synnytyksen ja voidaanko ennenaikaista synnytystä estää levolla (en tässä selkeitä riskitekijöitä käy läpi, joskus tilanne selvempi). Yksi keskosvauva maksaa yhteiskunnalle niin paljon, että on jopa kokonaistaloudellisesti järkevämpää kirjoitella niitä turhia sairauslomia. Lisäksi mahdollisesti säästetyt perheen kärsimykset. usein supistelevalla äidillä on takanaan yksi tai useampi keskenmeno ja tällaisissa tilanteissa sairausloman kirjoittamisen kynnys voi olla vielä matalampi. Ymmärrän kyllä työantajan näkökulmankin tähän mutta tässä näin lääkärin näkökulmasta.

Vierailija
40/57 |
02.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Olen monesti tullut töihin, kun olen tuntenut itseni työkykyiseksi vaikka sairis olisikin vielä jatkunut.