Olen alkanut käydä 4v10kk tytön kanssa iltakävelyllä kaksin joka ilta
Olen kotiäitinä, perheeseemme kuuluu tytön lisäksi nuorempi poika. Lapsilla on harrastuksia ja kavereita käy päivittäin, käydään tutuilla kylässä jne. Päivät on sellaista hulinaa. Olen nyt kuukauden ajan käynyt tytön kanssa kaksin iltakävelyllä. Kävellään joku kilometri, pari, tyttö saattaa työntää nukenvaunuja, jutustellaan... Tuosta iltakävelystä on tullut meille molemmille hirmuisen tärkeä juttu. Jotenkin tuntuu, että olen lähentynyt tytön kanssa ihan uudella tavalla. Olen ihmeissäni siitä miten fiksu ja ihana tyttö minulla onkaan. Tänään käveltiin käsi kädessä pimeässä ja tyttö sanoi mulle ihan yhtäkkiä, että " äiti, tätä mä odotan koko päivän" . Taisin tirauttaa pimeässä pari kyyneltä.
Kommentit (30)
Joskus aina unohtuu että lapsi voi iloita aivan pienistä asioista
pojan 4v kanssa iltakävelyllä. Oli hieno hetki ja poikakin oli yhtä hymyä kun tulimme takaisin. Voi kun jaksaisin pitää tätä tapaa yllä!
Mua seurattiin kun kävin alkuillasta yksin lenkillä (mies lasten kanssa kotona) ja jouduin lopettamaan iltalenkit. Sama mies oli autoineen aina odottamassa ja seurasi perässä. Harhautteluun meni aikaa ennenkuin pääsin kotiin. Oli pakko mennä aina ensin muualle, ettei hänelle selviä missä asun. Sitten piti keksiä jotain ihme reittejä mistä pääsi näkymättömästi kotiin.
kun käytiin koko perhe iltakävelyillä, se oli tosi hauskaa. Joskus istuin potkurin kyydissä ja katselin tähtiä taivaalla. Toisinaan nyt jo edesmennyt ukki tarjosi Sisuja, kun päästiin yhden mäen päälle. Mäki tuntui silloin tosi isolta, nyt se on ihan mitätön nyppylä.
Pitääkin ruveta käymään oman tytön kanssa kävelyillä, veljensä vievät niin paljon aikaa, että olen kaivannut jotain yhteistä juttua tyttären kanssa.
Harmi, kun en itse voi tuota täysin toteuttaa :(
Kävelyillä kyllä käydään 3,5 v pojan kanssa, mutta vauva on aina mukana vaunuissa, sillä kotona ei ole ketään, jolle vauvan voisi jättää.
Mutta hyviä keskusteluhetkiä nuo kävelyt ovat joka tapauksessa, vauvakin usein silloin nukkuu.
käydään 5v esikoisen kanssa muutaman kerran viikossa pitemmällä ratsastuslenkillä metsäpolkuja pitkin, ihania keskusteluja syntyy kun ei kukaan keskeytä.
Täytyypä itsekin alkaa tuota harrastamaan. Saa samalla raitista ilmaa. En kyllä ymmärrä näitä " Mitä tänne tuut kertomaan. Luuletko olevas hyväkin äiti" -tyylisiä kommentteja. Pitääkö täällä jakaa vain negatiivisia asioita? Tuohan on hieno asia, josta moni muukin voi innostua täältä siitä luettuaan.
Kolahti vain itselle, kun ei jokaiselle lapselle riitä aina tarpeeksi just sitä kahdenkeskistä aikaa. Enemmänkin vaan yhdessä tehtyjä mukavia asioita.
niin heti ollaan kettuilemassa takaisin. Ei ymmärrä. Kai täälläkin kaikki aloitukset pitäisi olla vain haukkuvia, masetavia tai muuten vain surkuttelevia. Naama norsunveellä vaan koko ajan, sekö on teidän urputtajien elämänohje?
Ihana aloitus, ap, tuli hyvä mieli. Kunhan muksut kasvavat, aion kokeilla samaa...
Vaan kahdenkeskisen ajan viettämisestä n. 5-vuotiaan kanssa. Varmaan huomasit sen aloituksesta.
Taisit, ap, aloittaa nelivuotiaiden ja äitien kävelyvillityksen! Minäkin voisin oman poikani kanssa kokeilla, tosin pikkuveli taitaisi kovasti haluta mukaan. Pitää tuumata...
olen ihan liikuttunut, että jotkut inspiroituivat kokeilemaan samaa. :)
Itselläni malli lähti kotoa, äidin kanssa käytiin kävelyllä jo ihan pienestä ja läpi murrosiän aikuisuuteen asti. Vieläkin kun käymme kotonani, lähdemme joka ilta äidin kanssa kävelylle.
Kerroin yhtenä iltana tytölleni, että mummi ja äitikin aina lenkkeili kun äiti oli pieni. Tyttö totesi, että ensi kerralla kun mummi tulee meille, lähdetään kolmestaan kävelylle. " Mutta ei vaari ja isi, ettei tule liikaa" :))
ap
Mulla on 4 v poika ja 1 v tyttö ja aion alkaa edes pari kertaa viikossa tekemään saman jutun ton pojan kanssa. Tänään mennään ekan kerran. Käydään kyllä joka ilta koko perheen kanssa pihalla (jos ei käydä kaupassa tms.), mutta tästä lähtien tehdään ainakin pari kertaa viikossa niin, että mies lähtee nuoremman kanssa puuronkeittoon ja me lähdetään pojan kanssa siksi ajaksi kävelylle ja juttelemaan. Kerroin tosta ideasta pojalla, joka oli ihan täpinöissään! Poika alkaa meidän perheessä ekana nukkumaan, joten silloinkaan ei ehdi rauhassa jutella päivän tapahtumista yms. kun pikkusisko touhottaa siinä vieressä/sylissä/päällä.
Ja noita ihmisiä en voi ymmärtää, jotka näinkin ihanasta asiasta jaksaa vääntää jotain negatiivistä! Ja tosta turvallisuudesta. Jos klo 19-20 välillä ei syksyllä uskalla kävellä kodin lähellä olevilla kaduilla, niin eihän talvella sitten voi klo 16 jälkeen poistua kotoa. Enkä mä aio koko talvea sisällä iltoja istua.
Tuo on lapselle tosi tärkeää, saada äiti hetkeksi ihan kokonaan itselleen. Samalla saatte liikuntaa ja raitista ilmaa. Kuulostaa tosi mukavalta.
Jää teille paljon hyviä muistoa noista iltakävelyistä. Itselläni täsmälleen samanikäinen poika. Voisinpa alkaa harrastaa hänen kanssaan samanlaista.
Meillä oli tyttö onnessaan ku pääsi puolukkametsään =)
joskus iltakäveyllä. Jotenkin tuntuu, että tuo kohta vuoden täyttävä pikkusisko vie äiskän aikaa niin paljon, että tyttö odottaa noita iltakävelyjä kovasti, kun saa olla äidin kanssa ihan kahden. Meillä tätä harrastusta tosin haittaa iskän vuorotyö... Vaikka muutenkin yritän olla paljon esikoisemme kanssa myös päivisin, tuntuu, että siinä on aina muita häiriötekijöitä, eikä se ole sellaista täysin meidän omaa aikaa. Mutta kun lähdemme ovesta ulos, muiden ulottumattomiin, olemme oikeasti kaksitaan.
Mukavaa, minäkin voin suositella muille!
Nuo on just niitä juttuja, mitkä lapsi varmaan muistaa isonakin. Nauttikaa hetkistänne!
4v tyttö on alkanut myös pyytää lenkille kahdestaan. En ole edes ajatellut että takana voisi olla halu olla ihan kaksin.
Nyt ymmärrän vielä paremmin ja menen innokkaammin mukaan!
mutta voisin kuvitella, että teinin kanssa ihan mielettömän hyödyllistä! Teinien on kuitenkin vaikea kertoa ajatuksiaan vanhemmille ja oman identiteetin rakentamisvaiheessa usein vetäytyvät liikaakin omiin ympyröihinsä. Lenkillä sitä tulee joristua kaikenlaista väkisinkin. :) Eli kaiken ikäisten lasten kanssa kävelemään vaan! Hyvä aloitus ap! :)