***ELOKUISTEN viikko 37***
Aloitinpa uuden ketjun kun edelisen otsikko oli jo aika vanha.
Meillä tyttö tänään tasan 6 viikkoa ja hyvin on mennyt. Nukkuu hyvin päivällä ja yöllä ja vatsa ei vaivaa kuin ihan parina päivänä viikossa ja silloinkin harvoin itkee, enemmin vääntelee.
Me ollaan oltu vauvan kanssa menko paljon liikkeellä. Päivittäin koirien ulkoilutusta, sitten käyty ruokakauppareissuilla ja ostoskeskuksissa yms. Tuntuu että aina kun ollaan liikenteessä niin vauva tyytyväisenä vaan nukkuu.
Lauantaina oli ristiäiset ja nyt on sitten virallisesti nimikin. Itse tilaisuudessa ajoittain kiljui naama punaisena papin kanssa kilpaa ja siihen kiljumiseen yhdessä vaiheessa yhtyi meidän esikoinenkin (reilut 2-v.). Itsellä oli siinä vaiheessa enemmänkin naurussa pitelemistä :)
Onneksi oli kohtuu nopea toimitus.
Tuntuu että tyttö kasvanut paljon. Viikon päästä on vasta neuvola ja siitenpähän sen näkee. Me annetaan silloin myös rotarokotus. Onko muut ajatelleet antaa sen? Meillä esikoisella oli 8kk ikäisenä rotavirus ja sen verran kamala tauti oli että nyt kyllä rokotetaan.
Mukavaa syyskuun maanantaita!
Hettu_74 ja tyttönen 6 vko.
Kommentit (57)
No joo, meillä tästä ikuisesta toistelusta " Odottakaas vähän, autan sinua ja sinua sitten, kun vauva on syönyt ja olen laittanut sen nukkumaan" , " äiti ei just nyt voi ottaa syliin, kun vauva syö, tule tähän viereen köllöttämään - ai etkö haluakaan" jne. on näköjään tullut tulostakin: eilen 1-kk-nlassa todettiin pojun kasvaneen 6 senttiä (nyt 58), ja painoakin on jo yli 5 kg (5160g)! No musta olikin tuntunut, että on jotenkin niin paljon isompi kuin pari vkoa sitten...
Jaha, ylhäällä herättiin päikkäreiltä, menen sinne eräs tississä roikkuen. Esittelen taas rintavarustustani ovista ja ikkunoista, kylässä ja leikkarilla, kun " tarvekalujen" on oltava käytössä alvariinsa, siinä sitten hemppuvat vähemmän eroottisesti aggressivisen pönäköinä valmiina ruokkimaan koko korttelin kakarat!
No joo, nyt menen...
Vitanova
Nauroin ääneen taas kirjoituksellesi! Itsekin kuljen kotona usein rintsikat auki, tissi/tissit esillä, kun heti imetyksen jälkeen nännit ovat niin arat, etten voi laittaa tissejä rintsikoihin... Koko päivää en halua pitää verhojakaan kiinni, joten tulee mieleen, mitä kaikkea rivarinaapurimme saavatkaan nähdä...
Joku kysyi pumppausneuvoista. Kyllä imetysneuvoja mainitsi " lypsämisen" (kauhea sana ihmisen ollessa kyseessä!), että sitä voisi harrastaa, jos lisäksi jaksaa. Suoraan sanoen en jaksa, enkä ehdi lypsytouhuihin. Kuulemma 15 min. menee ennen kuin maitoa alkaisi kunnolla tulla. Lähinnä kyse siis siitä, että silloin näkisi vauvan saaman maitomäärän.
Hannele9 ja velivauva kohta 4 viikkoa
Vitanovan kirjoitus oli kyllä hauska.. :) Kyllä itsekin välillä täällä kotona tulee juostua missä sattuu varusteissa (tai ilman), jotta ehtii paikasta toiseen. Onneksi vielä on puissa lehtiä, ei ehkä näy niin räikeästi naapureihin raskausarpien peittämä mahani tms.
Vauva nukkuu meilläkin usein osan aikaa vieressä tai mahani päällä (siinä ei pidä jatkuvaa aamuyön murinaansa). Joku kerta laitoin vahingossa peittoa itseni päälle ja vasta hieman myöhemmin tajusin, että vauvahan on kokonaan peittoni alla. Kyllä ehdin säikähtää.. Nyt sitten kokeilussa tällainen variaatio. Katsoo miten käy. Yöllä olen nyt paljon väsyneempi kuin esikoisen kanssa ja toivon, että meillä jää mahdollisimman vähiin kaikki yölliset ylimääräiset valvomiset. TÄhän asti onkin mennyt suht hyvin, mutta vähän enemmän kaipaisin yöllä unta. Tuntimäärä ei varmasti ole ollut mikään yö kuin maksimissaan 3-4 tuntia pisin jakso ja muuten sitten lyhyemmissä jaksoissa loppuyö.
Västis
Täällä hyvin nukuttu yö takana!! Meidän pienokainen söi yön aikana vain kaksi kertaa!! Ei tunnin puolentoista välein niin kuin yleensä. Nyt sitten pari tuntia vuoroin torkkunut pikku pätkiä ja vuoroin syönyt tissiä.. Mutta täällä siis lähdetään oikein reippaina uuteen päivään!!!!!!!
pönttö-örvelö
Jollain muullakin siis muriseva vauva, hyvä, ajattelin jo että meillä on ainoa pieni karhunpoikanen. Ja meilläkin aamuyöt menee muristessa, puolen tunnin - tunnin pätkissä nukutaan ja sitten taas muristaan toinen puol tuntia - tunti. Tissi ei auta eikä oikein mikään muukaan, tutti auttaa hetkeksi mutta kun tuppaa tippumaan kun murinat alkaa. Noh, kait se siitä.
Meillä tänään hääpäivä ja pitäisi mennä illalla syömään ilman yhtään lasta =0 Saapa nähdä kuinka käy. Tyttö menee mummulle yökylään mutta pienempi haetaan kyllä syöminkien jälkeen kotiin. Mietin kyllä pitkään jotta raaskinko jättää pikkumiestä pariksi tunniksi ilman äitiä mutta hyvällä tuurilla vetää unia mummulassa koko ajan että kait se siitä. Ja maitoa vaan pullokaupalla mukaan. Tänään menee siis päivä mukavasti pumpatessa...
Nyt kuuluu taas murinaa, täytyy mennä päästämään mies suihkuun.
Jav@ ja äijä 3vk (melkein)
Hauskaa kun näitä murisevia vauvoja on enemmänkin, eipä ne kait muuten leijonia oliskaan... =)
Meillä on kans masuvaivoista kärsitty enemmän ja vähemmän. 3 kertaa on käyty vyöhyketerapiassa ja terapeutti oli sitä mieltä, että tytsälle se olis auttanut, kun jalkapohjissa ei ollut enää kipeitä kohtia (pisteet jotka yhteydessä mahaan ja suolistoon).Noh, mene ja tiedä..kyllä meillä vieläkin ähkitään ja puhkitaan. Kakka irtoo aika huonosti. Aamuyöstä pusaa jonkun verran kakkaa, mutta ei kuitenkaan paljoa tai ei suoli kokonaan tyhjene.
Muuten on kuitenkin tyytyväinen tapaus. Ainoa ongelma on vaan, se, että jos tyttö menee liian väsyneeksi, elämä on yhtä itkua ja huutoa. Ei auta tissit ja mikä koomisinta, ei myöskään nuku, vaikka se olis ainoa keino asiaa auttamaan...ei nuku syliin, ei sänkyyn, ei tissille, ei pullolle..sitten viimenään nukahtaa yleensä (tunnin huudettuaan) vaunuihin heijaten. Viime yön nukkuikin ihmeen hyvin. Kun sain tuossa kymmenen maissa hänet nukkumaan, niin heräsi ekan kerran vasta klo 02 maissa !
Eipä täällä kummempia. Esikoinen säälittää, kun jää niin vähälle huomiolle, mutta ehkä tämä tästä...
lion ja tyttö kohta 5 vkoa
Josko pitkästä aikaa saisin muutaman sanan kirjoitettua.
Meillä ei ole murisevaa vauvaa, vaan rohiseva vauva. Ja siis ei ole nuhaa, vaan anatominen juttu, joka sitten aikanaan loppuu, kun kurkunpää tai " joku osa" ei ole enää niin pehmeä..heh, en tämän paremmin osaa asiaa selittää, mutta muutamalla muullakin tutun vauvalla on ollut sama vaiva, joten tiedän, että jotkut vaan rohisee aikansa. On vaan aikas hurjan kuuloista, ja alkaa aamuyöstä, kun on ollut pidempään vaakatasossa. Päivällä vaivasta ei ole tietoakaan.
Ja täällä kanssa yksi, josta tuntuu välillä pahalle, kun esikoiselle ei enää niin riitäkään aikaa.
Minä täysimetän, ja heppu on kyllä kiitettävän usein rinnalla. Hieman on vauvalla ilmavaivoja, joten pyrin syöttöjen jälkeen aina röyhtäyttämään.
Meillä on ristiäiset vasta lokakuun lopulla, kun perhetutulle, joka toimii pappina, ei aiemmin sovi. No onpahan aikaa sopivan nimen löytämiseen :)) on nimittäin aivan hakusessa! Tietty muutamia nimiä on mielessä, mutta mikään ei ole täysillä vielä kolahtanut. Tod.näk. se nimi on joku niistä mielessä pyörivistä, mutta jospa joku alkaisi tuntumaan vauvalle omimmalta.
Mukavia hetkiä pienten nyyttien kanssa !
Sofia ja nimetön poju 3 viikkoa ja 4 päivää
kyllä mulla sydän riipi kun oli kaks sisäpäivää kaikenlisäks kun esikko 4,5v kipeänä.nyt onneks terveenä jo,joku pikaflunssa yhden pvn kuume,muuten vielä vähän nuhaa.oli kyllä hermo riekaleena ja tosi huono omatunto.
meillä kyllä pelastaa nuo 10pv tarhaa kuukaudessa.en päätynyt kotihoitoon,ja onhan tuo jo 4,5v joten oma järkikin päässä. täällä kun monella pienempiäkin lapsia jotka ovat kotona. sympatiat!
mies sai myös flunssan joten en ole voinut häntä komentaa olemaan niin aktiivinen työpäivän jälkeen.meillä on kiva kun asumme kerrostalossa ja iso leikkipiha juuri meidän ikkunoihin.on poika saanut vastuuta mennä toisten pihan lasten kanssa sinne leikkimään ilman aikuista,tai mennyt edeltä.vahdin toki ikkunasta.
miten teillä muilla,minkä ikäiset ovat ilman aikuista ulkona? meillä siis näköyhteys kokoajan,ja parveke mstä myös voi huutaa jos tarvis. aidattu piha,ei autotietä lähellä.mukavaa seutua.
G:miten te äidit nukutte?
itselläni ongelma nukahtamisen suhteen.vauva menee 23 nukkuun, herää 03 ja 06 ja 09 ylös. itse nukun 0tuntia, ja toisinaan 4t jonka jälkeen onkin hyvä päivä.jos nukun en yhtään,koko päivä on kamala,ajatus ei kulje ja kaikki tuntuu kurjemmalta kuin on. varmasti ohimenevää,mulla oli esikostakin tätä.mies on niin ihana,ja on valmis nukkumaan vauvankin kanssa.
G:parisuhde?
meillä lähentynyt loppuraskaudesta asti kokoajan.tuossa oli vaihe et oltiin enemmän kavereita (minun puoleltani) mut nyt tuntuu niin rakastuneelta ja mies on tosi iloinen tietty.tais eka lapsi erottaa ja tämä toinen lähentää.odotan jo vällyttelyä =) ennen kun en jaksanut oikein olleskaan.
G: Huonoin hetki vuorokaudesta??
Meillä huonoin hetki on selvästi iltapäivä. Itse olen aina väsynyt, mutta iltapäivällä erityisen väsynyt. Myös esikoinen, 4-v, on väsynyt, mutta ei suostu päikkäreille. Saattaa mönkiä kyllä sängyssä, mutta menee riehumiseksi. Itsellä mieli mustenee ja tulee huudettua tms, kun hermot menevät kitinään, vinkumiseen, riehumiseen tai mönkimiseen. Sitä ei saa kunnolla poikki millään. Ei uneen, ei piristymään. Ja itse olen niin väsynyt, että en silloin osaa kunnolla keksiä järkeviä kunnon keinoja. Tänään sitten lähti esikoiselta lelujakin evakkoon, kun lelujen viemiselle uhkailin päiväunille.. Tytön huone tuli kerrankin sitten siivottua kunnolla, kun lattioilta kansin romulaatikot pois. Mutta oikeasti ikävä iltapäivä oli, kuten useat muutkin. Aamupäivät sujuvat ja vähän aikaa ruokailun jälkeen. Iltaisin molemmat ovat pirteämpiä, joten ne sujuvat. Nyt sitten oli pakko aikaistaa tytön nukkumaanmenoa, jotta huominen menisi paremmin, kun mieskään ei ole iltapäivällä kotona. Tähän tietty lisäksi se, että vauva nukkuin vain 30-45 minuuttia korkeintaan putkeen. Mitään kivaa ei oikein ehtinytkään tehdä esikoisen kanssa, kuin vauva sylissä. Uskon, että se ottaa myös tyttö päähän. Ja nyt ekaa kerran tänään vauva nukkuu toista tuntia putkeen, vaikka kohta pitäisi alkaa iltatankkailut.. Saapahan esikoinen nukahdettua paremmin, kun kukaan ei kitise. Nyt tosiaan tänään on tuntunut siltä, että ei enää ikinä vauvavaihetta tähän perheeseen, ellei äiti ole pirteämpi. Tästä siis suoraan aasinsiltana UNIGALLUPPIIN vastausta, että uni maistuisi kyllä. Iltapäivisin en uskalla edes kohta istua, kun nukahdan varmasti hetkessä.. Mieskin kyllä sanoi olevansa vähän pihalla, kun tuntuu hänkin käyvän vähän kuin hidastetusta filmistä rikkonaisten öiden takia. Meillä vauvan syömiset ovat kyllä ihan inhimillisiä (syö kahdesta viiteen kertaan yössä), mutta siihen päälle murinoiden kuunteleminen + esikoisen luona käymiset + ja parhaillaan vauvan nukahtaminen kello 23 ja esikoisen herääminen ennen seiskaa verottavat yhteensä omia unia. Ja joskus itsellä myös vaikeus heti nukahtaa heräämisten jälkeen, koska kuulostelen, että kuka ja missä herää seuraavaksi. Tämä viikko on ollut väsymyksen suhteen kamalin!
Parisuhde on varmasti parantunut, kunhan jossain vaiheessa tältä väsymykseltä tajutaan toisemme..
Kohta toiveissa pikku iltanokoset, ennen varsinaisia vauvan iltahulinoita, ellei vauva vaihda nyt rytmiä..
Ai niin, piti vielä tuosta imetys/korvike asiasta sanoa, että jos joku saa korvikkeen ansiosta itselleen lepoa (jos siis oma maito ei riitä siihen, että vauva saisi nukuttua pidempää pätkää), niin ihmessä käyttäkää hyväksenne mahdollisuus. Kaikkihan aina mainostavat, että lepo lisää maidon tuotantoa.. Tänään esimerkiksi ei ole kertaakaan tuntunut kunnolla siltä, että rinnat täyttyisivät. Itse olen väsynyt ja vauva on syönyt useammin. Tosin myös puklaillut mm. paitani kaula-aukosta imetysliivieni sisään (samalla kun toisetkin odottivat koneeseen pääsyä)ja kantoliinan kamalaan kuntoon (joka siis oli parhaillaan pesussa, kun sitä olisi tarvinnut tuolloin iltapäivällä).
Nyt pehkuihin..
Västis
Täällä ihmeen hyvä yö takana, vaikka vauva on nuhassa ja kipeenä. Nukkui 22.00-03.34! Illalla annoin kuuden aikaan puoli desiä korviketta, kun oli molemmat rinnat syöny ja edelleen nälkäisen oloinen. Tunnin päästä aloitti tankkauksen ja rintamaidolla siis nukuttiin tuo pitkä pätkä! Olen asiasta enemmän kuin iloinen. Enkä ole tänäänkään antanut lisämaitoa, katotaan miten sitte illalla.
Onko muilla vauvoilla kieli valkoinen? Meillä siis epäiltiin sammasta alussa, mutta puolukka ei paljon tilanteeseen mielestäni vaikuttanut. Mutta olen alkanut epäilemään, josko sammasta olisi sittenkin. Vauva ei siis mitenkään minusta suuhun reagoi, mutta mulla nännit edelleen kipuilee, ja toisessa nännissä on ollut haavauma nyt neljä viikkoa. Joten aloitin puolukan tänään uudestaan. Maitokielikin tuo tietenkin voi olla, mutta...
Muuten elämä on tällä hetkellä aika mukavaa, vaikka isäntä on viikonlopun ollut poissa ja minä yksin lasten kanssa. Onneksi on ihania sukulaisia, velipoika kävi eilen hakemassa esikoisen (4,5v) sählyyn ja illalla mummi kävi esikon kanssa tunnin retkellä. Tänään isi tuleekin onneksi kotiin.
Viikon päästä on ristiäiset, huomenna mennään katsastamaan ristiäispaikka. Ens perjantaina on mun jälkitarkastus, ja seuraavalla viikolla vauvan lääkäri.
Voikaahan hyvin, murisevien leijonien äipät! Ja tietty ne pikku leijonat ;) emma ja poika 1kk1vko
Poika sai tänään nimen EMIL NOOA JOONATAN :o)
Poju on aivan ihana : syö, nukkuu ja taas syö sekä nukkuu. Ulkona on alettu nukkumaan ja unet sattuukin samaan aikaan siskon 1v10kk kanssa. Molemmat nukkuu omissa vaunuissaan ulkona 4 tuntia :oD
Joku puhui miten yöllä nukutaan. Hyvin ! Emil saattaa nukkua 22:00-6:00, syödä ja jatkaa taas unia, mutta jos syö yöllä niin mies hoitaa sen :o) Ihana mies !
Että näin pikaiseen kommentoin
Rapuäiti, Emil huomenna 6 viikkoa sekä katras
Meilläki oli ristiäiset tänään..huoh! Ihanan nimen olitte Rapuäiti pikkumiehellenne antaneet!
Vilperi sai nimekseen Jooel eli J-sarjaa jatkettiin :) Kaaos viikko takana, eilen ku piti järkätä juhlia niin pikkumies oliki tissillä vähä väliä tms. onneksi äitini auttoi iltapäivästä alkaen muuten ois jääny monet asiast tekemättä...
Västis: suuret kiitokset lenkkiseurasta! Oli oikein mukavaa ja kiva olo ku sai ittensä liikkeelle.. Olitte keksineet ihanan nimen pojallenne! Harmi ku jäi kurkattua vaunuihinne :( huomasin vasta kotimatkalla että olin ollu vähän " töppö" Yleensä olen ensimmäisenä kurkkimassa vaunuihin.. :) Ootko vielä kestovaippakurssille menossa? Ilmoittivat mulle että paikka vapautui..
Huomenna sitte lisää esim neuvolakuulumisia ja galluppeja..
Nyt täytys saada katras nukkumaan..yks roikkuu vaihteeksi tissillä...Hyviä öitä!
Nani76 ja Hyökkäysketju J (joista nuorin siis 1kk ja 6pv)
Onneksi yöunet täälläkin ovat taas hieman parantuneet. En vain usko, että meidän perheessä ikinä (siis vielä 10 vuoteen) voidaan nukkua 8 tuntia putkeen ilman lasten herättelyjä.. Kunhan saa nukuttua edes jotenkin.
Rapuäiti: Poikanne nimestä oli meilläkin yksi nimi mietinnässä, olisi vain muistuttanut ihan liikaa esi-isäänsä, joten hylättiin siitä syystä.
Nani: Ehdit vielä kurkata vaunuihin. Ristiäisten järjestäminen on kyllä työlästä juuri sen takia, kun vauva on niin pieni. Olen menossa kurssille sitkeästi. Ja olenkin käynyt katsomassa myllymuksujen sivuilta erilaisia kankaita, mitä vaippoihin voisi käyttää (ja nyt eri kankaista pää ihan sekaisin). Mukavaa, että sinäkin pääset kurssille. Otan pojun mukaan, saa nähdä onnistuuko sitten mikään muu siellä kuin kanniskelu ja imettäminen..
Olen kyllä ihan höyrähtänyt noihin kestovaippoihin. (tai aina minulla on joku höyrähtämisen kohde). Nyt on hinku sekä kankaiden perään että myös lankojen. Kunhan saan molemmille lapsille sopivan kokoiset villasukat valmiiksi, aloitan villavaippahousujen neulomisen. Näyttää siltä, että meidän pojulla ei ole villa-allergiaa, joten pääsen sitten taas verryttelemään neulomistaitoja muillakin kuin villasukilla. En vain tiedä, mistä sen ajan ottaisi neulomiselle, kun vauva ei aina nukahdakaan samaan aikaan kuin isompi. Onneksi neuloa voi pienissä erissä.
Nyt nukkumaan
Västis ja pikkumies 1kk11pv
Miusta tuntuu nyt et takki on tyhjä : ristiäisten järkkääminen 20 ihmiselle kuuden lapsen kanssa ei ole ihan helppoa miulle :o/ Aika puhki olen...... Jalat tuntuu olevan tuhannen tuuskana, mutta eiköhän se siitä. Huomen tulee vielä yks kestovaippatuttu tuomaan kestoja ja rääppiäisille :o) Tänään tosin aamusta tuntu et ei millään saa kaikkee valmiiks ja oli itkukin tulla, mutta kyllä se siittä.
Ihania lahjoja poika sai ja olin erittäin yllättynyt että meille tuli noinkin paljon väkeä kun laskin et korkeentaan 10 tulee..... Tuli tuplasti sen mikä oli ihanaa ! Ite ei ehtinyt syömään eikä juomaan, mutta onnistuneet juhlat olivat kaikenpuolin.
Nyt poju nukkuu yöunta, toivottavasti aamuun ja sitten lähtäänkin perhekerhoon :o)
Meillä mennyt pari yötä aika takkuillen. Vauva pusaa ja pungertaa aivan mielettömästi ja sitten tulee parku, kun ei onnistu saamaan tulosta aikaiseksi. Eilen sain vatsahieronnalla aikaiseksi kakat ja aamulla tänään vaavi kyllä kakkaskin ihan issekseen. Ihan samat kuviot kuin esikolla...huoh.
Miten muuten, onko ketään muuta vauvaa, joka nukkuisi päivän kaikki unet ulkona ?? Meillä nimittäin nyt nukutaan n 3-4 kertaa päivässä ulkona vaunuissa, sisällä ei onnistu ollenkaan. Aloin vaan miettiä, että olenko ihan kummajainen, kun pakkaan vauvaa vähän väliä vaunuihin nukkumaan... =O Mutta tosiaan kun vaunuihin saa nukkumaan,niin nukkuu 3 tuntia parhaimmillaan (välillä heijaten kylläkin). Sisällä tuskin mitenkään päästäisiin samoihin lukemiin.
Kuinka kauan teidän reilu kuukauden ikäiset vauvat ovat hereillä päivällä ? Meillä menee melkein niin, että kun saan tuon vaavin tuolta ulkoa tissille, niin voisi samantien laittaa takaisin, kun tuntuu, että on heti jo väsy. Illalla vauva taas ei oikein osaa pitkään nukkua, vaan torkkuu monet pienet tirsat. Onko muita ?
Huomenna meillä on vauvalla neuvola. Kiva päästä käymään ja kuulemaan, onko saanut tarpeeksi maitoa masuun.
Nyt ei muuta tällä erää ! Onnea kaikille jo nimensä saaneille vaaveille =)
Lion+tyttö 5vkoa+1pvä
Täällä taas notkumassa. Isot tulivat sateen alkaessa sisään, syötiin ja leivottiin sämpylöitä. Viimmoset on viellä uunisa. Vauva nukkuu jo toista tuntia, eiköhän tuo jo pian heräile.. Syö aika tiheästi tämä meidän mies.
Mietin tuota västiksen mainitsemaa unipussia, varmaan hyvä ja keksintö!! Tosin ei ole omakohtaisia kokemuksia, eikä ehkä meille sopisikaan. Meillä kun yölläkin syödään vähän väliä niin olen katsonut helpommaksi antaa pikkuisen nukkua kainalossani. Siitä sitten aina välillä vaan tissi suuhun ja jatkan unia. Se mitä itse mietin tässä meidän järjestelyssä on että onko vaavalla kamalan kuuma? Tuntuu meinaan jätkä usein aika lämpöiseltä kun siinä ihan minussa kiinni saman peiton alla nukkuu. Nyt olenkin laittanut yöksi ihan pelkän vaipan vaan.
Huh.. Meinasivat palaa nuo viimeiset sämpylät, kun unohduin tähän koneelle. Onneksi aloin silmäillä, että mihän sitä on tullut läpätettyä.. ja huomasin tuon kohdan " viimmoset vielä uunissa.." Vähän tuli kiire!!!!!
No nyt näkyy tulevan vieraita joten täytyy lopetella, hei hei!!!!!!!