oOo HELMIEN VKO 37 oOo
EDELLISEN VIIKON LÖPINÄT:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?sort=DESC&m=11179692&p=2&tm…
JA KASVUPINOKIN:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=11090660&p=5&tmo…
Kommentit (45)
tallentelin jälleen koneelle, niin ajatelkaas että meillä on viikkojen 17-37 välillä avattuna yhteensä 35 vauva-aika pinoa :) Ja tuo etsintä tyssäsi viikolle 16, kun ei hakusanoillakaan löytyny.. Odotusajalta tyssäsi heti alkuun.
Palailen alkuviikosta galluppeihin ja uusiin nla-kuulumisiin.
t.Ufa
Nonniin - tuli tehtyä viime torstaina masennuskyselylappunen neuvolassa ja tulos oli, ei masennusta ei edes lievää... JA onhan tämä olo parempi kun on kaksi yötä saanut nukkua ja vain kahdet imemiset! Se on vaan niin etten kestä sitä väsymystä, varsinkaan näin pitkäkestoista. Sit itsellä alkoi tässä räkiksessä astmakin pitkästä aikaan vaivaamaan. Se varmaan kanssa hankaloittaa elämää, kun happi ei kulje kunnolla. Mut kunhan hengissä selvitään, niin hyvä.
Oli muuten ukon kanssa puhumisesta hyväkin puoli, nyt on sitten varattu äidile kaksituntinen kalenteriin joka viikolle! =) Siis tarvittiin vain luhistuminen, kun ei pyynnöt ole menneet perille... No onneksi näin edes.
Noista talvipuvuista: Mulla on ollut Jonathania, Reima, ReimaTeciä, Lassieta,LAssieteciä, mm. Noi reimat ovat järjestään todella kuumia. Mun esikoinen hikoo niissä kovillakin pakkasilla ja tuloksena et tumput ja pipot lähtee päästä. Henkittävimpiä ovat olleet muut. Eli ne pitää kosteuden ulkopuolella (ja sisällä, jos pissivahinko sattuu kuivaksi opettelussa). Äitiyspakkauksen puvut ihan hyviä vaunulapsille - siis eivät liiku vielä, mut konttaavan polvet jo sit kastuu jollei kuriksia päällä. Siksi olen esikoisellekin ostanut noita haalareita, äp pukua ei oikein olla siksi käytetty, kun liikkuminen alkoi niin aikaisin.
havereita: Samuhan tippui 5 kk sängystä, sit on kaatunut istualtaan suoraan kasvoilleen ja hammas/ien tummui, mut nyt normaalihammas silti ja toissa viikon torstaina tuli palovamma käteen. Poika oli avannut uunin peltiensäilytyslaatikon kun synttärikakkuja tein ja poltti vasemman käden kämmenselän arinaosaan. Ei kun käsi kylmään veteen ja taaperon herätys ja molempien pukeminen ja terkkariin kättä paikkailemaan. Terveyskeskuksessa jatkettiin kylmähoitoa ja itse kääräsin matkalle kylmän/märän harsovaipan ympärille. Nyt enää ruvet jäljellä. Nopeasti nuo paranee! Ja onneksi ei käynyt pahemmin!
Suola: EI käytetä! Itse lisään omaan ruokaan jälkikäteen. Lihaliemikuutioita joihinkin ruokiin, mut aivan tolkuttoman laihana (ohje 1 kuutio/0,5l mä 1 kuutio 2l). Leipien suolaa en stressaa, kun ei sitä paljoa edes syödä.
Unikoulu: aloitetaan heti kun päiväsyömiset sujuu jotakuinkin säännöllisesti. Vielä on heittoa aterioiden määrässä, mut nyt kaupan prk menee lähestulkoon aina aterialla. Mua on siunattu kahdella " huonosti" nukkuvalla pojalla. Riku alkaa vasta nyt nukkumaan kokonaisia öitä, mut kait tuo allergia sitten häiritsee unta. Ja tietty nämä tuhannet räkätaudit rasittavat! Mut minkäs teet, räkätauteja tulee joka tapauksessa.
JONZULLE: Mun molemmat pojat kasvavat hurjasti. Poikien isä on 191cm pitkä ja munkin äidin puolen suvusta löytynee pitkiä ihmisiä. Itse nippanappa 165cm. Samu oli 6kk 10370g ja 74,5cm. Tosin kuukauden pituuskasvu oli 2,5cm. Mut ison koon syitä voi olla toki muitakin kuin kilpirauhasviat esim. perinnöllisyys. Mut on hyvä että asia tutkitaan, kuin se että lapsi jollain lailla joutuisi kärsimään.
Meillä alkoi muskari ja perhekerho. Samukin tykkäsi muskarista mut perhekerhossa lasten hälinä häiritsee ukkelia ettei suostu syömään siellä. Käynnit jääneet lyhkäsiksi tämän vuoksi.
Nyt syömään!
T:Tea ja pojat
Hei vaan taas pitkästä aikaa. Lukenut olen viestejänne mutta kirjoittamaan en ole taas ehtinyt... Olen pahoillani teidän puolestanne, kenellä oli ollut murheita, ainakin Tealla...
Ekana taas näistä vauvan ruokailuista... Onko siis niin, että vauvan tarttis syödä 5 soseateriaa päivässä puolivuotiaasta eteenpäin? Meille annettiin neuvolassa sillon 3 viikkoa sitten sellanen lappu missä luki vauvan ruokailuohjeita ja sanottiin mm. että 5 soseateriaa olis hyvä syödä ja sen jälkeen imettää. Toisaalta terkka painotti sitä, että 6 imetyskertaa pitäis vähintään vuorokaudessa olla, jotta sais tarvittavan maitomäärän. Olen kuitenkin huomannut että poika ei ota tissiä ruuan päälle kuin pari hörppyä, joten sellaista tuskin voi imetyskerraksi laskea. Eli tarttis olla pidempi tauko ruuan ja tissin välillä, mut sitten taas lähestyy jo seuraava ruoka-aika. Ja siinä lärpäkkeessä sanottiin myös, että pelkkiä maitoaterioita tulisi välttää, jotta vauva oppisi että ruoka-aikoina syödään ja välillä ehtisi tulla nälkä. (???) En nyt sitten tiedä, että pitäisikö vähentää vielä yksi ruoka pois niin, että olis vain 4 ruokaa ja sitten korvaisi sen yhden ruuan yhdellä kunnon imetyksellä. Veikkaan, että 5 aterialla poika ei saa sitä 500 ml maitoa mitä tarvittais... Eli kumpi on teistä tärkeämpää lähes 7 kk iässä, maidon määrän pitäminen isona, vai kiinteiden lisääminen 5 ateriaan? Ehkä teen nyt kärpäsestä härkäsen, mutta antanette sen anteeksi kokemattomalle.
Galluppeihin...
Taidot: viikkoa vajaa 7 kk, istuu tuettuna melko hyvin, laittaa kädet ristiin niin kuin rukoilisi (!!), tekee viisarikäännöksen, sanoo käkkä, ämmä, mammammaa, ei, äi ja ai. Paljon puhetta on ruvennu tulemaan, näemmä sosiaaliset taidot kiinnostaa enemmän kuin liikkumispuoli... Ja äiti/isi saa olla edelleen ohjelmatoimistona. Tunnistaa jo lauluja ja kiukku haihtuu heti kun rupean laulamaan muskarista tuttuja lauluja!
Seksi: oiskohan 4 kertaa synnytyksen jälkeen ollu että aika kuivaa... ei oo kummallakaan ollu samalla lailla mielenkiintoa ku aikasemmin joten eipä sen puoleen mitään ristiriitoja oo tullu.
Jostain syystä nyt unohdin kaikki gallupit, joten palaillaan myöhemmin!
Hyvät yöt!
Täällä sitä taas roikutaan vaikka nukkua pitäis =)
Pikku-myy:
Meillä syödään päivittäin 4 ruokaa = aamu-ja iltapuuro, lounas ja päivällinen.
Joskus saa uppoamaan " välipalan" , mutta yleensä nukkuu niihin aikoihin kun olis välipalan aika.
Ja meillä on nyt hankaluuksia saada maitoa uppoamaan, kun vierotin pojan unipullosta. Eli tähän asti mennyt maitoa n. 160-200ml aina ennen nukahtamista, mutta kun yritän nyt antaa maitoa ennen UNILLE MENOA, niin ei meinaa huolia...
Jos ennen meni päivässä/vuorokaudessa 5-7dl maitoa+velliä niin nyt menee joku 4dl!!
Mun mielestä ei noitten soseruokailujen määrällä oo niin väliä, kunhan painoo tulee tasaisesti. Kai se maidon saanti kuitenkin olis tärkeempää!
Meillä on pitkän aikaa jo nukuttu " pitkiä" (meidän kategoriassa) päiväunia!
Pienenpänä nukkui vaan niitä 30min. unia, mutta nyt nukutaan väh. 1½h 2x päivässä!
Siinä ajassa jo ehtii tehdä kotitöitäkin ja hetken olla vaan ihan toimettomana..ja taas jaksaa!
Yösyönnit ei jääny pois, vaan pakko on antaa pulloo (nyt 2x yössä), kun päivisin niin huonosti saan meneen sitä maitoo!
Ja nälkä on Peetulla yöllä, kun niin ahnaasti pullon tyhjentää!
Sanokoot neuvolassa mitä sanovat..
nyt lyö taas tyhjää~
m
Täällä sitä taas notkutaan, kun Peetu meni nukkumaan ja isommat lapset askartelee kitaraa itselleen pahvista.. =)
Pian pitää mennä saunaa lämmittämään, mutta ei ihan vielä, että on just hyvä kun mies pääsee töistä!
Meillä näkyy telkkari nyt jotenkuten, mutta pätkii aina hyvien ohjelmien kohdalla pikkasen ärsyttävästi ja BigBrotheria katsellessa joutuu arvaileen mitä kukakin puhuu kun kuva jää aina hetkeks " jökkiin" .
Sitä ei viitsi kattella siis muuten kun noi " pakko kattoo" -ohjelmat.
Sitten POTTAgallup:
Minkä ikäisenä aloitatte " pottailun" ?
~Tuli siitä mieleen, kun kaivoin tänään potan esiin ja ihan kokeeks istutin Peetun siihen..
Ajattelin sen jättääkin esille ja vaikka päivittäin laittaa poikaa siihen istuun niin ei tuu sekään sit ihan yllärinä kun alkaa oleen valmis kuivaksi opetteluun!
Ekalla istunnolla tuli kivat naurut ja pientä ihmetystä, että mikäs kapistus se tämä on..
Muistelin että ainakin joku Helmis käytti ihan vauvaa pöntöllä ja olikin monta kakkaa sinne saanut tulemaan..!? Vieläkö se toimii? (nikkiä en muista)
Peetu on alkanut taas selvästi viihtyä lattialla kun oppi kunnolla liikkumaan! Meno on kuitenkin vielä aika hidasta mutta kun huomaa, että pääsee liikkumaan ja löytää kaikkea mielenkiintoista tutkittavaa niin viihtyy pitkään hyvin!
7kk.n galluppiin vastailen sit kun ollaan siinä iässä =)
Nyt vois mennä lämmitteleen sitä saunaa..
m taas