Miksi ihminen hankkii pitbull-tyyppisen koiran?
Usein kuultu perustelu on, että koirassa itsessään ei ole mitään vikaa, vaan kaikki lukuisat kuolemantapaukset ovat väärän kasvatuksen tulosta. Varmaan näin onkin, mutta ymmärtääkseni pitbullista on paljon helpompi "kasvattaa" tai olla kasvattamatta tappaja kuin esim. kultaisesta noutajasta tai tanskandogista. Lisäksi muitakin lähtökohtaisesti turvallisempia rotuja on, mutta joilla on sama energiataso, joten mikä ihme voi olla syy hankkia pitbull?
Kommentit (299)
Siis laitoin linkin aiemmin pitbulleista, "nannydogeina" viime vuosisadan vaihteessa. Siis ovat olleet "lapsenvahteja" jenkeissä rakastavan luonteensa takia.
AP lietsoo palstan putkinäköisyyttä. Etkö suvaitse eriäviä mielipiteitä? Uskomatonta...
Pitbullien jalostukseen käytetään ainoastaan ne vakaimmat ja kehässä parhaiten toimivimmat yksilöt.Ihmiselle aggressiiviset on karsittu lopettamalla, koska tällaisia ei ole voitu käsitellä kehässä.Tutkimustulokset pitävät paikkansa mitä tulee koiran raivotilan jatkumiseen.Mutta se mikä laukaisee ärsytyksen uros koiralla on yleensä toinen leikkaamaton uroskoira, nartulla vastaavasti narttu.Jos ärsytyksen laukaisee juokseva lapsi, niin tällainen koira pitää ehdottomasti lopettaa.
Ihminen on jalostanut koiria vuosien saatossa mitä moninaisimpiin tehtäviin, mitkä saattavat tuntua nykypäivän ihmiselle varsin vierailta, esim. orjien kiinniottamiseen.
Orjakauppaa käydään yhä, ei se minnekkään ole kadonnut.
Näille koirille on edelleen käyttöä.
Niin on myös pitbulleille.Halusit tai et.
Sama asia kuin annetaan ikänsä farmarilla ajaneelle formula alle ja sanotaan että varo mutkassa painamasta kaasua, se voi lähtä alta...sitten ollaankin jo siellä näreessä..
Saanko sanoo että te ootte itte ihan päästänne vialla kun ette ymmärrä. Ihminen on AINA koiran ongelmien ja ongelmakäytöksen takana. Koira ei pure tuosta vaan. Ei pitti eikä labbis. jotain on pahasti menny mäkeen kun koira on kokenut että on ollu aika purra. Ja sen voi tehdä jokainen. Ne on enimmäkseen ne pikku koristekoirat eli chihut ja muut tommoset naisten laukkuihin mahtuvat jotka eniten räksyttää ja rähisee. Mut noihin ei puututa koska tommosen koiran käytöstä ei nähdä ongelmana, pikemminkin söpönä. Ja sen verran vielä että kyllä koira ilmoittaa ennenkuin hyökkää. Haukkuminen mm on yksi keinoista. Pitit, amstaffit, sakemmannit ja huskyt ovat yhdet uskollisimmista mitä oon nähny, ja oon ollu koko elämäni koirien parissa. oma koirani ei ees vilkase kahdesti kun pikkunen venäjäntoy tai chihu räksyttää vastaantullessa. Ja on elämää ihanaa! Terv. Pitbull kainalossa!
[quote author="Vierailija" time="06.04.2013 klo 01:11"]
Haasteesta puhutaan, mutta se haaste käytännössä on usein se naapurin kiltti seurakoira jonka se pittbull tappaa. Tiedän, pittbull rotuiset voi olla mussukoita ihmisten kanssa, mutta ei todellakaan muiden koirien kanssa. Mikäs siinä, jos raatelukoirat asuisi korvessa, jossa naapureina korkeintaan sudet. Sitten taas taajama ja kaupunkialueilla tulisi ottaa huomioon myös muiden koirienkin turvallisuus. Me kaikki kun emme ole hankkineet koiraa koiratappeluita tai sitä haastetta? varten.
[/quote]
Heh.heh. Puhut täyttä pötyä. Otapa selville, kuinka paljon Suomessa on pittbulleja ja vastaavia koiria kuinka moni niistä on tappanut tai haavoittanut naapurin kilttiä seurakoiraa tai vastaavaa. Jää prosentti kovin pieneksi, eikä ole sen isompi kuin koirilla yleensäkään. Sen sijaan voi varmuudella todeta, että pittbullit ovat hihnan päässä paljon harvemmin riitaa haastavia räksyttäjiä, mitä pienet, "kiltit" seurakoirat, jotka ovat kaikkein äänekkäimpiä räksyttäjiä kaupungeissa, eniten niitä näkee hihna tiukalla rähjäämässä muille koirille.
Se kyllä pitänee paikkansa, että koiran valinta kertoo omistajansa luonteesta, kuten myös se, miten koira käyttäytyy. Kultainen noutaja ja labbis kertovat omistajansa pehmeästä, jopa alistuvasta luonteesta. Tottelevaisen, kovapäisen koiran omistaja on yleensä lujaluonteinen ja määrätietoinen. Hyvin käyttäytyvän saksanpaimenkoiran omistajalta ei todennäköisesti puutu testosteronia. Jos naisena haluat alistuvan tohvelisankarin, löydät sen varmimmin kultaisen noutajan omistajasta.
Jos jollakin on hyvin käyttäytyvä pittbull, joka ei herkästi provosoidu edes sen tottelemattoman, riitaa haastavan pikkuisen "kiltin" seurakoirasi jokapäiväisestä räksytyksestä kohdatessa, on bullin omistaja pitkäjänteinen ja vahvaluonteinen ihminen.
Jotkut hankkivat varmasti myös koiran egonsa jatkeeksi, mutta pääsääntöisesti voi todeta, että pehmeäluonteisen koiran omistaja on pehmeäluonteinen, joka ennemmin pötkii pakoon kuin suojelee läheistään uhan edessä, bullin, sakemannin, rotikan tai muun vahvaluonteisen koiran omistaja on sellainen, joka ei haasta riitaa vaan haluaa elää omaa elämäänsä, mutta vaaran uhatessa suojelee itseään tai läheisiään, eikä anna kävellä itsensä yli kuin kynnysmatto. Koiran hakkaajat tai sen käyttäjät uhittelussa muita kohtaan ovat häviävän pieni vähemmistö kaikkien rotujen omistajissa.
http://www.stara.fi/2012/06/19/chihuahua-koiran-omistavat-tyhmimpia/
http://www.nrj.fi/suhdesapinat/2011/10/03/mita-koira-kertoo-miehesta
http://www.voice.fi/ilmiot/tarkista-mita-koirasi-rotu-paljastaa-luonteestasi/8/37691
Meinasin vastata, mutta sitten huomasinkin, kuinka paljon trolleja täällä oli.
Miks helvetissä kukaan haluaa tuollaista saastaa riesakseen? Masokismia?
[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 13:18"]
Mulla on ollu nyt tammikuusta saakka 1v 3kk ikänen pitbull uros joka oltiin määrätty teloitettavaksi agressiivisen käyttäytymisensä takia, olen siis koirakuntouttaja /hoitaja.
Muutaman pureman olen saanut käteen ja jalkaan, mutta saan koiralta aina enemmän ja enemmän luottamusta.
Koira ollut mulla nyt n.4kk ja siltikään ei vielä luota muhun iha täysin.
Tämä rotu vaati kuria,kuria ja kuria.
Luottamus ansaitaan hellimisellä ja johtajuus kurilla.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 12:31"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 12:22"]
Et taida osta käyttää tota wikipediaa kun siellä lukee ihan suomen kielellä pitbullia käytettiin työkoirana ja myös villisika metsästykeseen mee googlee ja kirjota pitbull terrier ja vaa wikipedia sivu niin siellä lukee....myös on googlessa valokuvia missä pitbullia käytetään työkoirana.......opettele käyttää konetta
Ja alunperin pitbull on ollut työkoira jonka jälkeen sitä on käytetty villisika metsästykseen
[/quote]
Todista tämä. Wikipedia kertoo aivan muuta. Ja kuulostaa siltä että itse kaipaisit oman ja muiden turvallisuuden vuoksi kipeästi tutustumista rotuun. Kun kultainen noutaja tappaa, kyllä siitäkin haloo nousee. Ongelma vain on tässä suhteessa se, että kultainen noutaja tappaa äärimmäisen paljon harvemmin kuin pitbull.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fatal_dog_attacks_in_the_United_States
Listaan sulle vielä tämän vuoden tappajakoirat Usasta
Pit bull, pit bull, pit bull , pit bull , pit bull , pit bull , pit bul, Pit bull Mix (2) or Bulldogs, Pitbull-Mastiff mix, American Staffordhire Terrier (pit bull), American Staffordhire Terrier mix (pit bull mix), german shepard, 4 pit bulls or feral dogs, pack of pit bulls.
Että näin paljon niitä kultaisia noutajia.
[/quote]
Tämä on huono provo. Tilastojen mukaan saksanpaimenkoira ja rottweiler ovat puremislistan kärjessä...
Kaiken järjen mukaan nekin pitäisi kieltää, jos pititkin kielletään.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 15:29"]
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2487849/Leicester-girl-dies-bitten-dog-Mountsorrel.html
[/quote]
Tuo linkin koira ei ole pitbullia nähnytkään, enemmän jotain bulldoggi-henkinen. Pit bullit koristavat tilastoja, koska moni epämääräinen sekasikiö lasketaan jonkinlaiseksi pit bulliksi. Moni ei varmaan tiedä edes miltä oikea APBT näyttää.
mutta haitat on suuremmat kun hyödyt.
Olin itse raskaana.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2027286/Darla-Napora-Pregnant-w…
Pregnant woman mauled to death by family pit bull was in campaign group arguing that the animals are safe
ja tää lista tulee eteen. Aika pysäyttävä minusta.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fatal_dog_attacks_in_the_United_St…
Pit bull
Pit bull
German shepherd
Husky
Pit bull
Rottweiler
Pit bull
Pit bull
Ja niin edelleen. Missä on kultaiset noutajat ja pikku fifit?
perheen lemmikkipitbull tappoi kolmeviikkoisen vauvan. Niin sitä pitää.
eli vain kaksi päivää kiitos fiksun äipän ja isän, joitten mielestä kannatti pitää lapsiperheessä huskya.
11 alle puolentoista vuoden ikäistä vauvaa/taaperoa.
mutta joo, onhan ne nyt vähän in, eli voi joutua vääriin käsiin, tosin ihan samalla lailla kun beagle tai muu "tappajaksi jalostettu rotu". Jotkut hommaa staffin näyttelykoiraksi, toiset taas munanjatkeeksi.
Mä en oo yhteenkään "tappavaan" tai pelottavaan staffiin/pittiin törmännyt, tosin mun ystäväpiirissä onkin sitten ilmeisesti vastuullisia ja hommansa osaavia koiranomistajia.
Monet myös hommaa ko. koiran hylättynä ulkomailta, se rotu ilmeisesti on niissä laitoksissa hyvin edustettuna ja näihin pelastettuihinn koirin pitäisi sit ihan eri tavalla panostaa. Mun hyvän ystävän UROSpitbull on virosta aikuisena pelastettu eikä uskoisi ko. roduksi, jos pitäisi silmät kiinni. Mielettömmän hellyyttävä, antaa lasten pukea häntä leikkeihinsä yms. Koira mun makuun :)
Mielettömmän hellyyttävä, antaa lasten pukea häntä leikkeihinsä yms. Koira mun makuun :)
miten seinähulluja omistajia näillä koirilla on. Ja tämä yksi tässä ihastelee miten helllyttävää. Ei ihme että lapsia kuolee tosi paljon pitbull-hyökkäyksissä. Pitbull on yksi niistä roduista jotka on jalostettu ilmeettömiksi samalla kun nupissa kiehuu.
Myös eläinsuojelijat usein adoptoivat koirataisteluihin kasvatettuja pitbulleja ja tarjoavat rakastavan kodin ja aikaa toipua, sekä kärsivällisyyttä kasvattaa koirasta sosiaalinen huonon elämänalun jälkeen.