Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihminen hankkii pitbull-tyyppisen koiran?

Vierailija
28.10.2012 |

Usein kuultu perustelu on, että koirassa itsessään ei ole mitään vikaa, vaan kaikki lukuisat kuolemantapaukset ovat väärän kasvatuksen tulosta. Varmaan näin onkin, mutta ymmärtääkseni pitbullista on paljon helpompi "kasvattaa" tai olla kasvattamatta tappaja kuin esim. kultaisesta noutajasta tai tanskandogista. Lisäksi muitakin lähtökohtaisesti turvallisempia rotuja on, mutta joilla on sama energiataso, joten mikä ihme voi olla syy hankkia pitbull?

Kommentit (299)

Vierailija
241/299 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että! :D Tässä taas hyvä muistutus miksen käy pojan kanssa missään mamma treffeillä,en voi sietää tämmöstä  :D minä ja mun mies ollaan tatuoituja enkä nyt tarkota mitään paria leimaa siellä täällä ja meillä on pitti eli nämä on pelkkiä munanjatkeita? Toisinsanoen osa on sitä mieltä et jos koira on talossa ennen vauvaa ni joko ei pitäis hommata sitä muksua ollenkaan tai sit pitää hankkiutua koirasta eroon? ei olis tullu pieneen mieleenkään edes harkita koiran antamista pois kun sai kuulla raskaudesta....  yhtälailla sillä ukolla voi napsahtaa päässä jos joutuu mäkätystä kuunteleen ni kannattaisi siitäki sit hankkiutua eroon:D 

Vierailija
242/299 |
28.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taas hyvä muistutus siitä miksi nämä koirat tulisi kieltää:

Taistelukoira tappoi sekarotuisen Vuosaaressa – omistaja yritti vääntää leuat auki ja löi lopulta mattoveitsellä:

http://www.hs.fi/kaupunki/a1448678441385

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/299 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on ihmisen oma vika miten koiriaan kasvattaa.Liian paljon näkee eläimen laiminlyöntiä. Ei vaan panosteta tarpeeksi.Koulutus ennenkaikkea.joku tolkku pitäis saada.1 koira per omistaja.

Vierailija
244/299 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan ottaa kantaa vielä tähän soppaan.

Pitbullien puolustajat sanovat, että kyseessä on ihmisystävällinen koirarotu, joka tarvitsee määrätietoisen koulutuksen, jos koira käyttäytyy huonosti on vika hihnan toisessa päässä. Vastustajat sanovat, että rotu on tappajatilastojen kärjessä eikä sovi kaupunkiin ja on arvaamaton.

Itse olen sitä mieltä että molemmat ovat oikeassa! Vika on aina (lukuunottamatta pientä määrää koirista, joille on tullut esim aivokasvain yhtäkkiä ja siksi muuttuvat hulluiksi) omistajassa. Pitbull on varmasti hyvä koira, kun kouluttaja ja omistaja on todella pätevä.

Kuitenkin, täytyy ottaa huomioon, että suurin osa (siis varmaan 95%) ihmisistä eivät ole tarpeeksi päteviä kouluttamaan koiraa, joka väärin koulutettuna voi olla arvaamaton ja purema tappava.

Pitbulleja (ja muita sen näköisiä) hankitaan monista syistä, mutta tuskin ulkonäkö ja ns turva ovat pienimmät syyt. Eihän ulkonäkö ole muutenkaan mikään "huono" syy hankkia koiraa, kunhan valitsee sen rotuisen, joka muutenkin sopii itselle ja tilanteeeseen.

Ja vielä, kuka on katsonut beverly hillsin täydellisiä naisia? Siinä Kim Richardsilla on juuri joku pitbull tyyppinen koira, teoriassa Kim on ihan tavallinen, koiraansa rakastava mamma. Kuitenkin, koirasta on tullut hänen käsissään vaarallinen (purrut mm siskontyttöä pahasti), koska kyseinen täti ei osaa olla koiralleen johtaja. Sen näkee aivan ilmiselvästi ohjelmassa. Esim. Jos koira tekee jotain tuhmaa, on omistaja lähinnä "voi mussukka äläs nyt, voi miten söpö olet, Tottakai saat luun jos haluat". Valitettavasti Kim ei ole mikään erityisen huono koiranomistaja/kouluttaja, vaan aivan keskiverto. Näille olisi paljon parempi joku vähemmän dominoiva, ei "tappava" rotu.

Vierailija
245/299 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kuka jalostaa chiuhahuhua koiraa säälitävää pikku rimpulaa jotka yleensä (mitä minä olen nähnyt) pelkäävät kaikkea.siinä teille vasta koira mikä hankkittaan "egon" jatkeeksi muoti koira ostetaan vaan kun kaikkilaa on ja on pieni pystyy kuljettaa joka paikkaan mukanaan,alkaa hermot menemään kun lukee teidän tilityksiä pittistä,koiran käyttäytyminen yleensä johtuu omistajasta/ja luonteesta itse olen ollut koko lyhyen elämäni koirien parissa pienempänä meillä oli seefereitä nyt aikuisena omistan kaksi tuommoista "tappajakoiraa" kun aikuisella iällä olen niitten kanssa ollut paljo tekemisissä olen rakastunut rotuun kaikki pittit mitä olen tavannut ovat olleet rauhallisuuden perikuvia,joita pahoja tapauksia olen nähnyt mutta silloin on huommanut myös että omistajalla ei todellakaan ole hajua mitä tehdä koiran kanssa tai luulee tietävänsä mitä tehdä silloin huomaa että se on munan jatkeeksi hankkittu.en nyt sano että itse olen pro koiran kouluttaja,minä olen vaan ollut niin paljon rodun kanssa tekemisissä että tiedän mitä tehdä,ja kysymyksiä saa laittaa ja niitä varmasti tulee asiaa olisi viellä paljon muttta nyt pitää lähteä viemään "tappajakoirat" ulos t:2 narttu pittin omistaja   

Tässäpä tulikin vastaus ap:lle kysymykseen millainen ihminen  hankkii pitbullin..  :D

Vierailija
246/299 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitbulli ei ole ihmisiä kohtaan mitenkään vihainen. Lukekaa hyvät ihmiset ennen kuin arvostelette. Useimmat pitit eivät tule toimeen toisten koirien kanssa hyvin mutta ei kyseenalaista ihmisen paikkaa johtajana. Mikä tahansa koira saattaa hyökätä ihmisen kimppuun mutta omistajalla on oma osansa tässä myös. Eikä kaikkia kuolematapauksia joissa koira on hyökännyt ihmisen kimppuun, voida olettaa että se on ollut pitbull. Vaikka rodulla on huono maine, se ei tarkoita sitä että se olisi oikeasti huono koira. Aina ei voi uskoa huhuja vaan pitää ottaa itse ammattilaisilta selvää. Esim. SATHYn sivuilta löytää todella hyvää tietoa pitin omistajalle. Käykää lukemassa ennen kuin kerrotte perättömiä juttuja toisille. Piteillä on jo tarpeeksi huono maine...

Vierailija
247/299 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitbull ei ole hyvä vahtikoira... xD

Vierailija
248/299 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pittbulli.tutustuin rotuun ihan sattumalta.aluksi pelkäsin sitä niin kuin tekin mutta turhaan.se oli äreä muille koirille mutta vika oli hihnan päässä.sain koiran lopulta itselleni ja en vois parempaa koiraa saada.lasten kanssa aivan ykkönen!!! Lapsia se oikeen haluaa suojella.ja ymmärtää että ne on lapsia.. Mikä koira vaan voi purra jos sitä ahdistetaan tai koulutetaan huonosti.pitbull on aivan mahtava seurakoira ja sopii lapsiperheeseen.älkää mollatko kun ette tiedä.monen luulot on karissu kun ovat tutustuneet mun haukkuun.

Vierailija
249/299 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on avn surkein keskustelu!

Vierailija
250/299 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vika huonossa isännässä, jos koira tappaa. No kun niitä huonoja isäntiä ei voida poistaa yhteiskunnasta, eikä edes estää heitä hankkimasta tappajakoiria, niin mitä jos kiellettäisiin vaarallisimmat rodut? Mikä ettei?

Vierailija
251/299 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vika huonossa isännässä, jos koira tappaa. No kun niitä huonoja isäntiä ei voida poistaa yhteiskunnasta, eikä edes estää heitä hankkimasta tappajakoiria, niin mitä jos kiellettäisiin vaarallisimmat rodut? Mikä ettei?

Googlettele ensin miten hyvin nuo kiellot on tehonneet. Kasvatustoiminta menee maan alle, vastuulliset omistajat luopuvat koiristaan vastuuttomat eivät, viattomia perhekoiria tapetaan jos omistaja ei voi aukottomasti todistaa ettei koirassa ole kiellettyä rotua, purutilastot nousevat niiden "ei-vaarallisten" koirarotujen kuten labbisten kohdalla.

Kielletään pitbullit, tilalle otetaan rotikoita. Kielletään rotikat, tilalle otetaan saksanpaimenkoiria. Kielletään saksanpaimenkoirat, tilalle otetaan malikoita, labbiksia, tanskandoggeja jotka opetetaan aggressiivisiksi. Kielletään kaikki koirat?

Vierailija
252/299 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani hankki pittbullin ensimmäiseksi koirakseen, koska on hoitanut sellaista muutaman päivän ja "se on niin söpö". Mitäs tykkäätte? Ja valitettavasti tämä ei ole trolli.

Vierailija
253/299 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani hankki pittbullin ensimmäiseksi koirakseen, koska on hoitanut sellaista muutaman päivän ja "se on niin söpö". Mitäs tykkäätte? Ja valitettavasti tämä ei ole trolli.

Mitä sitten?

Vierailija
254/299 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten?

Sitä, että seuraavaksi luetaan taas lehdestä, että vika ei ollut koirassa, vaan isännässä. Toivon, että kukaan ei menetä henkeään tämän takia.

Vierailija
255/299 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, koska jossain eläinsuojelupaikat on niitä pullollaan hylättyinä, kaltoinkohdeltuina.

Ystäväni on kaksi pitbullia pelastanut tuollaisesta tilanteesta ja nostan hattua hänelle hänen toiminnastaan! :)

(en jaksanut lukea 18 sivua, joten vastasin vain otsikkoon)

Vierailija
256/299 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten?

Sitä, että seuraavaksi luetaan taas lehdestä, että vika ei ollut koirassa, vaan isännässä. Toivon, että kukaan ei menetä henkeään tämän takia.

No ei se nyt automaattisesti käy. Aika huono koiranomistaja pitää olla että koira tappaa jonkun.

Vierailija
257/299 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten?

No ei se nyt automaattisesti käy. Aika huono koiranomistaja pitää olla että koira tappaa jonkun.

Tuurilla ne isotkin laivat seilaa.

Vierailija
258/299 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä en mihinkää mitää kirjoita mut tähän täytyy osallistuu :D

Perheessämme on bullterrieri ja dogo Argentiino .. Bulli ollessa pentu sen kimppuu kävi kultanen noutaja ikinä ollu bulli vihanen kenellekään kunnes tämä tapaus tapahtu, sen jälkee se rupes vihaa valkoisia koria et joo se siitä tappelukoirasta käyny koskaa kenenkään kimppuu mut eiköhä hänen kimppuu oo sit käyny parii otteeseen et pitäkää vaa kaikki ne koirat hihnoissa niin pidän itekin.. Ja sit tästä dogosta siitä iha hirvee puumi ollu et käyny naisen käteen kiinni meillä kotona koira on iha ihanne mutta en kyl veis sitä ikinä kaupan pihaa sen verta suojeleva rotu et sekin vanhinko on ollu pelkkää tyhmyyttä omistajalta kun ei oo osannu lukee koiraansa.. Tietyt rodut ei vaa oo tehty kaupan pihaa tai koirapuistoo se on vaa tajuttava jos sellasen rodun hankkii.. Rotuja ei pidä kieltää mut jos koiran hankkii nii lukis ainakin ja tutkis rotuhistoriat !

Vierailija
259/299 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokaisella koirarodulla on varmasti yksilöitä, joilla on enemmän tai vähemmän käytöshäiriöitä.

jotkut ovat ottaneet tämän rodun, joka ei ole ehkä sieltä helpoimmasta päästä ilman kunnon koirakokemusta omaavaa omistajaa tai ilman kunnon koulutusta, vaan ovat ajatelleet ottamaan sen oman egon jatkeeksi.

tällaiset ihmiset eivät ole osanneet sitten kouluttaa ja ilmankos käytöshäiriöitä on tullut. (näin tietysti voisi käydä millä tahansa rodulla)

ai miksi juuri pitbull? jotkut tykkäävät aidosti niiden luonteesta jnejne, sama asiahan olisi, että haluaisit kultsin, ne olisivat ihanan näköisiä ja luonteisia, mutta niissäkin olisivat omat "haittansa". joten miksi ei ottaisi koiraa joka on oikeastaan täydellinen ja tietäisi miten kouluttaa tämän? sen maineen takiako? jotkut osaavat kouluttaa ja tosissaan tykkäävät kyseisestä rodusta ja toiset ottavat sitten olemattomista syistä.. huoh..

Vierailija
260/299 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomesta ei taida löytyä tilastoja, mutta Jenkeissä pitbullit tappaneet 28 ihmistä v. 2015 ja yhteensä 504 henkeä. Ei sinänsä mitään pieniä lukuja, eivätkä edes sisällä puremia ja hyökkäyksiä, joissa ihminen jää henkiin. Pitbullista SAATTAA saada leppoisan lemmikin, mutta en itse ottaisi riskiä, varsinkaan jos on pieniä lapsia. Aika pahaa jälkeä ovat tehneet kyllä aikuisillekin, googlaamalla löytyy.

http://www.dogsbite.org/dog-bite-statistics-fatalities-2015.php

http://www.fatalpitbullattacks.com/

Perään vielä oma tarina: Toissa päivänä kaupassa satuin vahingossa katsomaan kyseistä rotua olevaa koiraa silmiin, ja kyllä lähti heti uhkaavan näköisesti tulemaan kohti. Onneksi oli siis remmissä ja itse luonnollisesti otin pian jalat alle. Omistajaa ei paljon koiran touhut kiinnostaneet. Ja siis hei, tuoda pitbull mukaan kauppaan haloo!

Ketju on lukittu.