Miksi peruskoulussa pitäisi olla uskonnonopetusta?
Miksi ET / uskontotiede ei kävisi kaikille? (Näin esim. Ruotsissa)
ET:ssa käsitellään kristinuskoa melko tarkkaan, mutta puolueettomasta näkökulmasta. ET:ssa myös maailmanuskonnot, kulttuuria, etiikkaa ja moraalia.
ET olisi myös edullinen ratkaisu: koulun ei tarvitse palkata useiden eri uskontojen opettajia (ev. lut / ord. / islam ym.).
Miksei uskonnollista kasvatusta voida jättää kodeille ja uskonnollisille tahoille?
Kommentit (834)
Brittiläisen Susan Nathanin haave toteutui vuonna 1999, kun hän toteutti aliyan ja muutti Israeliin. Hepreankielinen sana tarkoittaa kohottautumista, ja sitä käytetään puhuttaessa diasporajuutalaisten muutosta Israeliin. Israelin lakien mukaan kaikilla maailman juutalaisilla on oikeus aliyaan.
Sionismiin jo lapsena kasvanut Nathan uskoo muuttaessaan, että Palestiina oli autio, kansaton maa maattomalle kansalle, kunnes Israelin juutalaiset muuttivat sen vehreäksi.
Israeliin saavuttuaan Nathan oppii, että maassa elää syrjitty vähemmistö, noin miljoona palestiinalaista. Nathanin maailmankuva alkaa natista. Hän huomaa, että näillä alueen alkuperäisillä asukkailla - jotka ovat myös Israelin kansalaisia - ei käytännössä ole kansalaisoikeuksia.
Ihminen uskoo mitä tahansa, jos se on hänen oman maailmankuvansa mukaista
Systemaattinen sorto näkyy kaikessa: koulutuksessa, työvoimapolitiikassa, infrastruktuurissa ja etenkin maanomistuksessa. Palestiinalaiset ovat uusi maaton kansa, jonka vaihtoehdot ovat vähäiset.
Politiikan syy on selvä. Jotta Israel pysyisi juutalaisena valtiona, ei palestiinalaisten osuus väestöstä saa kasvaa. Samasta syystä moni nykyinen israelilaispoliitikko kannattaa erillisen palestiinalaisvaltion perustamista Länsirannalle ja Gazaan.
Taas samaa rataa: Lue susan nathan, toinen Israel.
Mitä v*ttua te luette, kun olette noin pihalla? Seiskaa?
Israel rakentaa Länsirannalle yli 700 kilometriä pitkää kulkuestettä. Se sanoo, että esteen tarkoituksena on Israelin ja juutalaissiirtokuntien suojaaminen palestiinalaisten iskuilta.
Palestiinalaisten mukaan ongelma on se, ettei este kulje ennen vuoden 1967 sotaa määriteltyjen Israelin rajojen mukaisesti, vaan osittain Länsirannan puolella. Israel ottaa näin itselleen uusia alueita, vaikeuttaa kulkemista entisestään ja tuhoaa palestiinalaisten viljelymaita.
Haagin kansainvälinen tuomioistuin tuomitsi 9. heinäkuuta 2004 rakennelman laittomaksi ja määräsi sen purettavaksi. Israel kuitenkin jatkaa rakentamista.
Vierailija:
Lääketiede raamatun historiassa oli taikuutta. Yrttejä käytettiin ja magiaa.Toisaalta tuota magiaa käytetään edelleen " kaatumiskokouksissa"
Niin että kyllä siellä raamatussa lääkäreistä mainitaan ei toki nykyajan kielellä. Lääketieteen juuret ovat juurtuneet paljon ennen kristinuskoa.
Asiasta toiseen...
Mieti miksi raamattu on kirjoitettu vertauskuvin. Siksikö että jokainen voi tulkita sen haluamallaan tavalla ja omilla mieltymyksillään? Vai siksi että Jumala haluaa tehdä totuuden etsimisen mahdollisimman vaikeaksi ihmisille? Miksi kaiken on oltava niin monimutkaista. Missä on Jumalan selkokieli?
On selvää että tästä muodostuu se vaara että kristinuskon lahkoja/suuntauksia syntyy/on satoja.
Miksi uskonpuhdistusta tarvittiin? Miksi raamatusta jätettiin ja pois otettiin tärkeitä kirjoituksia? Eikö kaikki olekkaan Jumalan sanaa? Mistä sen voi päätellä jos raamatun radeeraajat eivät itse usko mitä lukevat?
Ja kun asioita ei enää osata puolustaa sanotaan " ei meidän tarvitsekkaan tietää tai ne on vertauskuvia joita vain oppineet saa tulkita" .
Toisaalta, Jeesushan oli suuri parantaja.
En osaa sanoa, miksi Raamattu on kirjoitettu vertauskuvin. Ehkä sen ajan ihmiset halusivat kirjoittaa ne sillä tavalla. Ehkä he eivät aina itsekään kyenneet ymmärtämään asioiden tarkoitusta.
Miksi uskonpuhdistusta tarvittiin? 1500-luvulla kristinusko oli toisenlainen. Anekauppa kukoisti ja katolinen kirkko toimi muutenkin väärin. Tiesit kai, että ev-lut. syntyi uskonpuhdistuksen myötä?
Emme osaa myöskään sanoa, miksi juuri tietyt evankeliumit valittiin Raamattuun. Ehkä ne sen ajan ihmisten mielestä kuvastivat parhaiten Jeesuksen elämää.
Tällaiset kysymykset ovat hyvin pitkälti saivartelua. Niihin ei voi tietää vastausta.
Katsos: ne kohdat, jotka on kristityille vaikeita sulattaa, on toki tulkinnanvaraisia ja veratuskuvallisia, kuten Jobin tarina (oli tuolla n. 100 viestiä sitten). Se on siis VERTAUSKUVA ja sitä pitää TULKITA.
Mutta sitten on tietyt asiat, jotka onkin syytä ottaa kirjaimellisesti, niitäkin on täällä tuotu esiin, ja ihan raamattua siteerattu että katso, raamatussa lukee näin joten ASIA ON JUST NÄIN.
Eli saa valita aina tarpeen tullen, onko kyseessä veratuskuva vai sanatarkkajuttu :D :D :D
Eli ihan todesta tosiaan kannattaa ottaa kaikki, jotka siteeraa raamattua, juu-u.
Vierailija:
Eipä ole yhtään hyppytunteja et:n opiskelijoilla.Pääsevät aikaisemmein ja tulevat myöhemmin kouluun. Tapakristillisyydessä ei ole mitään pahaa.
Jos niitä ET-tunteja on saman verran kuin uskontoa? Ei sovi minun matematiikkaani. Hyppytunteja tulee siitä, että uskonnontunnit saattavat olla luokalla keskellä päivää -> niihin ET-opiskelija ei osallistu. Koko alakoulussa saattaa olla yksi ET-ryhmä, joka on järjestetty juuri päivän päätteeksi, jotta kaikkien luokkien oppilaat sinne pääsevät.
olikin aiheesta HS:n sunnuntai-debatissa juttua. En ollut huomannut edellistä kannanaottoa (" Koulujen uskonnonopetusta lisättävä" ), joten pitää kaivaa digilehdestä se. Nyt oli siis islamintutkija Sylvia Akarin juttu, joss hän on sitä mieltä, että uskonnonopetus kouluissa lakkautettava kokonaan (myös et) ja tilalle kaikille yhteinen aine: uskontotiede.
Olisko Sylvia lukenut tämän ketjun :D
T. Eedith, ei jaksa kirjautua
Uskontotiede ja ET ovat aika lähellä toisiaan.
Käsittääkseni uskontotieteessä sivuutetaan esim. vähemmistöryhmien käsittely, joka kuitenkin on minusta aika tärkeä osa.
En ole kuitenkaan perehtynyt tarpeeksi peruskoulun oppiaineena uskontotieteeseen, joten voin olla väärässä.
Tarkoitin vähemmistöillä romaneja, saamelaisia, maahanmuuttajia, vammaisia ym. erilaisia ei-uskonnollisia vähemmistöryhmiä.
kristillistä uskonnon opetusta?? Että mua raivostuttaa.
Mutta ei uskonnollisesti. Uskonnollisen puolen hoitakoon kirkko ja vanhemmat.
Eedith:
Ja 899: minusta se, jos sanotaan, että paholaisen voimat kätyreineen heitetään helvettiin = kirjoittaja tarkoittanee alueen palestiinalaishallintoa ja -asukkaita. Ihmisiä, satoja tuhansia ihmisiä... Minun tulkintani. Eli siinä mielessä tuomitsemista, toiset ihmiset joutavat kirjoittajan mielestä helvettiin.
Paholainen ei todellakaan ole ihminen, eikä hallitus, kuten olet ymmärtänyt. Kirjoittaja itse näköjään myönsi, mitä minä kirjoitin. Eli paholainen on todellakin aivan ulkopuolinen paha voima, joka käyttää ihmisiä vain pelinappuloin. Tässä ei siis ole haukuttu ihmisiä, vaan ihan oikeaa pahaa persoonaa - paholaista.
Muuten hieno juttu se reikä avaruudessa. Ihan käsittämätöntä ja mielenkiintoista. Onko jumalalla mitään neuvoa mitä tehdään avaruudessa olevien reikien kanssa?
Eedith:
perkele tai ihanteellinen ihminen?
Kumpikohan itse mahdat olla... Entä minä?
Paholaisen tunnistaa siitä, että hän haluaa tuhota ja tappaa. Näin ollen systemaattiset massamurhaajat (Stalin tapatti kymmeniä miljoonia ihmisiä) ovat aina eräänlaista ruumiillistunutta pahuutta.
En edes tiedä ovatko he enää ihmisiä, voiko puhua ihmisistä vai ihmisen kuorista, joita ohjaa pimeyden voimat.
Kun oikein tunnet vihaa lähimmäistäsi kohtaan niin olet hyvä kristitty matkalla pelastukseen. No huh huh...
Vierailija:
Eedith:
Ja 899: minusta se, jos sanotaan, että paholaisen voimat kätyreineen heitetään helvettiin = kirjoittaja tarkoittanee alueen palestiinalaishallintoa ja -asukkaita. Ihmisiä, satoja tuhansia ihmisiä... Minun tulkintani. Eli siinä mielessä tuomitsemista, toiset ihmiset joutavat kirjoittajan mielestä helvettiin.ihmeellisiä asioita ja evankeliumi leviää. Kukaan ei levitä heille evankeliumia, vaan Jumala lähettää muslimeille unia Jeesuksesta, joka ohjaa heitä pelastukseen. Jumala on itse vaikuttamassa siihen, että muslimit tulevat uskoon.
Helvettiin joutuu paholainen itse ja ne, jotka ei tehneet parannusta vaikka heitä useasti kutsuttiin parannukseen vaan viimeiseen asti kielsivät Jeesuksen.
Ketään en ole tuominnut helvettiin, eikä ihmisellä edes ole oikeutta siihen, koska jokaisella ihmisellä, myös sinulla on aina mahdollisuus parannukseen ja pelastukseen. Pelastuksen nimi on Jeesus Kristus. Jeesus haluaa pelastaa kaikki ihmiset, Hän ei halua, että kukaan ihminen joutuu kadotukseen, joka on tarkoitettu Saatanalle.
Tiedätkö Jeesus tahtoo pelastaa ihmiset, Saatana tuhota heidät. Siksi Saatana tappaa ihmisiä ja kerää näin uhreja itselleen. Näin jokainen diktaattori, joka systemaattisesti ja tarkoituksella tappaa ihmisiä on aina Saatanan asialla. Niin Maot, Stalinit, Leninit, Hitlerit kuin Putinitkin ja monet muut.
Vierailija:
Eedith:
Ja 899: minusta se, jos sanotaan, että paholaisen voimat kätyreineen heitetään helvettiin = kirjoittaja tarkoittanee alueen palestiinalaishallintoa ja -asukkaita. Ihmisiä, satoja tuhansia ihmisiä... Minun tulkintani. Eli siinä mielessä tuomitsemista, toiset ihmiset joutavat kirjoittajan mielestä helvettiin.ihmeellisiä asioita ja evankeliumi leviää. Kukaan ei levitä heille evankeliumia, vaan Jumala lähettää muslimeille unia Jeesuksesta, joka ohjaa heitä pelastukseen. Jumala on itse vaikuttamassa siihen, että muslimit tulevat uskoon.
Helvettiin joutuu paholainen itse ja ne, jotka ei tehneet parannusta vaikka heitä useasti kutsuttiin parannukseen vaan viimeiseen asti kielsivät Jeesuksen.
Ketään en ole tuominnut helvettiin, eikä ihmisellä edes ole oikeutta siihen, koska jokaisella ihmisellä, myös sinulla on aina mahdollisuus parannukseen ja pelastukseen. Pelastuksen nimi on Jeesus Kristus. Jeesus haluaa pelastaa kaikki ihmiset, Hän ei halua, että kukaan ihminen joutuu kadotukseen, joka on tarkoitettu Saatanalle.
Tiedätkö Jeesus tahtoo pelastaa ihmiset, Saatana tuhota heidät. Siksi Saatana tappaa ihmisiä ja kerää näin uhreja itselleen. Näin jokainen diktaattori, joka systemaattisesti ja tarkoituksella tappaa ihmisiä on aina Saatanan asialla. Niin Maot, Stalinit, Leninit, Hitlerit kuin Putinitkin ja monet muut.
Vierailija:
Vierailija:Eedith:
Ja 899: minusta se, jos sanotaan, että paholaisen voimat kätyreineen heitetään helvettiin = kirjoittaja tarkoittanee alueen palestiinalaishallintoa ja -asukkaita. Ihmisiä, satoja tuhansia ihmisiä... Minun tulkintani. Eli siinä mielessä tuomitsemista, toiset ihmiset joutavat kirjoittajan mielestä helvettiin.Itse asiassa muslimimaissa tapahtuu tällä hetkellä ihmeellisiä asioita ja evankeliumi leviää. Kukaan ei levitä heille evankeliumia, vaan Jumala lähettää muslimeille unia Jeesuksesta, joka ohjaa heitä pelastukseen. Jumala on itse vaikuttamassa siihen, että muslimit tulevat uskoon.
Vierailija:
Kun oikein tunnet vihaa lähimmäistäsi kohtaan niin olet hyvä kristitty matkalla pelastukseen. No huh huh...
Olen kristitty ja aivan oikeutetusti tunnen vihaa paholaista ja hänen sanojaan ja tekojaan kohtaan.
Luuletko todellakin olevasi vain omalla asiallasi kun haluat estää ihmisiä kuulemasta Jeesuksesta ja vaihtaa Jeesuksen, ainoan pelastuksen johonkin epäjumalaoppiin. Kuvitteletko todella niin?
Paholaisen tunnistaa hänen vankkumattomasta vihastaan Jeesusta kohtaan. Hän haluaa hävittää koko Jeesuksen nimen maan päältä, jotta kukaan ei pelastuisi.
Mistä sinä tiedät mitä paholainen sanoo tai tekee ? Onko sinulla jotain TIETOA asiasta. Niin, ei sinulla voi olla koska sinun täytyy uskoa paholaiseen et tiedä todellakaan siitä mitään. Kun paholaista ei näe sinun täytyy uskosi voimalla luoda sellainen. Suuri uskonne paholaiseen saa teidät käyttätymään kuin paholainen, ettekä edes tajua sitä.
Vierailija:
Vierailija:
Kun oikein tunnet vihaa lähimmäistäsi kohtaan niin olet hyvä kristitty matkalla pelastukseen. No huh huh...Olen kristitty ja aivan oikeutetusti tunnen vihaa paholaista ja hänen sanojaan ja tekojaan kohtaan.
Luuletko todellakin olevasi vain omalla asiallasi kun haluat estää ihmisiä kuulemasta Jeesuksesta ja vaihtaa Jeesuksen, ainoan pelastuksen johonkin epäjumalaoppiin. Kuvitteletko todella niin?
Paholaisen tunnistaa hänen vankkumattomasta vihastaan Jeesusta kohtaan. Hän haluaa hävittää koko Jeesuksen nimen maan päältä, jotta kukaan ei pelastuisi.
1-2 luokat. 3. valitaan kieli. mutta mun mielestä täällä on aika hyvin perusteltu se, miksi just uskonto kannattaisi opettaa kaikille yhdessä. just siinä viestissä 655 vai 665.