Miksi peruskoulussa pitäisi olla uskonnonopetusta?
Miksi ET / uskontotiede ei kävisi kaikille? (Näin esim. Ruotsissa)
ET:ssa käsitellään kristinuskoa melko tarkkaan, mutta puolueettomasta näkökulmasta. ET:ssa myös maailmanuskonnot, kulttuuria, etiikkaa ja moraalia.
ET olisi myös edullinen ratkaisu: koulun ei tarvitse palkata useiden eri uskontojen opettajia (ev. lut / ord. / islam ym.).
Miksei uskonnollista kasvatusta voida jättää kodeille ja uskonnollisille tahoille?
Kommentit (834)
uskonsa opetusta, vaikka ateisteille yms. on olemassa et-ryhmä
uskonnon opetusta kovin vastenmielisenä vaikka ei itse uskokaan :)
Jumalan eivätkä usko Jeesuksen pelastussanomaan
Näin Ruotsissa toimitaan. Helluntalaisilla ainakin on omia kouluja.
Jos se oma asia on tärkeä, niin ei kun oma koulu pystyyn.
voi repskops sentään, kaikkea sitä kuuleekin
Erotakaan en ole uskaltanut ennen kuin nyt. Selkääni olisin varmasti saanut jos vanhemmilleni olisin mennyt selittämään lapsena, että haluan erota kirkosta.
Vierailija:
uskonnon opetusta kovin vastenmielisenä vaikka ei itse uskokaan :)
kuinka kristityt tässäkin ketjussa,ottavat itse jumalan aseman ja tuomitsevat muita helvettiin. Eikö kristityn pitäisi jättää tuomion jakamiset jumalalle?? Ainakin ne kristityt joita minä tunnen jättävät tuomion jakamisen jumalalleen ja hyvin minäkin pakanana sovin joukkoon eikä kukaan yritä minua käännyttää. Yks kaveri kerran tunnusti,että rukoilee puolestani,ei kääntymiseni vaan että jumala pitäs musta huolen ja alkoi tästä potea tunnontuskia ja kysyi,että loukkaako hän minua rukouksillaan.
No ei tietenkään loukkaa ja sanoinkin että hienoa että rukoilet,ystävällisesti tehty! ja jatkoin,että saanko tehdä rituaalin hänen puolestaan,kaveri meni hieman hämilleen ja totesi:mikä jottei..noin varmuudenvuoksi!!ja saimme hyvät naurut!
Kyllä tästäkin ketjusta saa ihan fanaattisen kuvan kristityistä,ihan hävettää kristittyjen ystävien puolesta,jotka ovat ihania ihmisiä ja huumorintajusia eivätkä todellakaan jakele helvetin tuomioita!
eiks Jeesus sanonu jotain,että viimisinä päivinä ensimmäiset onkin viimisiä ja viimiset ensimmäisinä ja sitten alkaa poru,että emmekö julistaneet sun sanomaas ja Jeesus sanoi vastaavansa siihen,että ei pelkkä:JEESUS,JEESUS hokeminen tuo taivaspaikkaa vaan hän kattoo sydämeen!;)
Ihmetyttää myös tuollanen asenne,että jossei höyryä Jeesuksen jumaluudesta niin on itte perkele jne.
jessus sentään!
vanhemmat ovat vain tapa-kristittyjä :)
kukaan halua estää ketään kuulemasta Jeesuksesta?
En ole täällä myöskään huomannut mitään vihaa Jeesusta kohtaan.
Vierailija:
Olen kristitty ja aivan oikeutetusti tunnen vihaa paholaista ja hänen sanojaan ja tekojaan kohtaan.
Luuletko todellakin olevasi vain omalla asiallasi kun haluat estää ihmisiä kuulemasta Jeesuksesta ja vaihtaa Jeesuksen, ainoan pelastuksen johonkin epäjumalaoppiin. Kuvitteletko todella niin?
Paholaisen tunnistaa hänen vankkumattomasta vihastaan Jeesusta kohtaan. Hän haluaa hävittää koko Jeesuksen nimen maan päältä, jotta kukaan ei pelastuisi.
olla, uskonnollisia aamunavauksia ei saisi olla, joulujuhlassa ei saisi puhua Jeesuslapsesta, jopa suvivirren sanoja halutaan muuttaa. Mitä muuta tuo on kuin pyrkimys poistaa lapsilta mahdollisuus kuulla Jeesuksesta?
Opetushallitus on vaan viime vuosina lakkautellut joitakin. Ja suurin osa taitaa olla vain ala-asteita eli yläasteelle joutuu usein menemään tavalliseen kouluun.
Vierailija:
olla, uskonnollisia aamunavauksia ei saisi olla, joulujuhlassa ei saisi puhua Jeesuslapsesta, jopa suvivirren sanoja halutaan muuttaa. Mitä muuta tuo on kuin pyrkimys poistaa lapsilta mahdollisuus kuulla Jeesuksesta?
Jos vanhemmat todella uskovat Jeesukseen, miksi eivät kerro hänestä itse? Ja laita lasta pyhäkouluun sekä vie sännöllisesti kirkkoon. Miksi yhteiskunnan pitäisi kaikki hoitaa, myös uskonasioista kertominen? Minusta on aika tekopyhää vaatia koulua opettamaan Jumalasta ja Jeesuksesta, kun suurin osa vanhemmista ei kuitenkaan harjoita uskoa millään lailla.
Vierailija:
Erotakaan en ole uskaltanut ennen kuin nyt. Selkääni olisin varmasti saanut jos vanhemmilleni olisin mennyt selittämään lapsena, että haluan erota kirkosta.
Turhan kauan odotit, jos olet vanhempi kuin 18v. Minä erosin heti kun sain luvan. En voinut hyväksyä kaikkea, mitä luterilaisessa kirkossa opetettiin. Lukiossa ja yläasteella kaikkien uskontotuntien ajan kritisoin kaikkea ja sain hyviä keskusteluja aikaiseksi uskonnonopettajien kanssa. Kun vihdoin olin täysi-ikäinen liityin Vapaaseurakuntaan, koska olin käynyt siellä jo vuosien ajan. Minunkaan vanhempani eivät tykänneet, että erosin kirkosta, mutta siinä vaiheessa se ei enää heille kuulunut:)
Vierailija:
Jos vanhemmat todella uskovat Jeesukseen, miksi eivät kerro hänestä itse? Ja laita lasta pyhäkouluun sekä vie sännöllisesti kirkkoon. Miksi yhteiskunnan pitäisi kaikki hoitaa, myös uskonasioista kertominen? Minusta on aika tekopyhää vaatia koulua opettamaan Jumalasta ja Jeesuksesta, kun suurin osa vanhemmista ei kuitenkaan harjoita uskoa millään lailla.
Jos vanhemmat kuuluvat johonkin yhteisöön, niin silloin he kannattavat sen oppejakin. On todella kuulua luterilaiseen kirkkoon, jos ei kannata sen kirkon oppeja.
Vierailija:
Vierailija:
Jos vanhemmat todella uskovat Jeesukseen, miksi eivät kerro hänestä itse? Ja laita lasta pyhäkouluun sekä vie sännöllisesti kirkkoon. Miksi yhteiskunnan pitäisi kaikki hoitaa, myös uskonasioista kertominen? Minusta on aika tekopyhää vaatia koulua opettamaan Jumalasta ja Jeesuksesta, kun suurin osa vanhemmista ei kuitenkaan harjoita uskoa millään lailla.Jos vanhemmat kuuluvat johonkin yhteisöön, niin silloin he kannattavat sen oppejakin. On todella kuulua luterilaiseen kirkkoon, jos ei kannata sen kirkon oppeja.
On todella kuulua luterilaiseen kirkkoon,
po
On todella tekopyhää kuulua luterilaiseen kirkkoon,
Vierailija:
Tässä viimeisen 2000 vuoden aikana on kuitenkin sattunut kaikenlaista vaikka kolmeksi tai neljäksikin jatko- osaksi.
Itse asiassa henkisesti ihmiskunta on vain taantunut Raamatun ajoista.
nuoren tytön kanssa ja sai kauheasti lapsia?
Erään miehen taloon saapui joukko miehiä, jotka vaativat talon vieraana olevaa miestä ¿maatakseen hänet¿. Vieraan miehen säästämiseksi Raamattu neuvoo uhraamaan vaimon ja neitsyen tyttären. ¿Kuulkaa, täällä on minun tyttäreni, joka on vielä neitsyt. Täällä on myös sen miehen sivuvaimo. Minä tuon heidät teille. Voitte tehdä heille mitä haluatte, vaikka raiskata heidät, mutta tälle miehelle älkää tehkö mitään niin hirveätä!¿
Jep jep hyvä meiniki.
kukas sen on kirjoittanut jollei ihmiset?
Vierailija:
Raamattu on nimenomaan lahjomaton kirja ihmisten synnistä ja pahuudesta. Jos sen olisi kirjoittaneet ihmiset, niin he olisivat kaunistelleet tekojaan.
Nyt sentään tiedämme, ettei ihmisten kivittäminen kuoliaaksi ole ok ja yleensäkin kuolemanrangaistus on brutaali ja sivistymätön tapa rankaista. Lapsien pahoinpitely on rankaistavaa vaikka raamatun aikoihin se oli ihan suositeltavaa ja ok. Tiedämme, että epilepsiakohtauksen saanut ei ole saatanan riivaama vaan se on aivotoiminnan häiriö, joka aiheuttaa kohtauksen. Tiedämme, että maapallo on pyöreä eikä litteä, tiedämme että on olemassa bakteereja, sekunteja,valovuosia jne...
Nytkin heti on joku kirkumassa ja vaatimassa järkevää perusteltua mielipidettä, mutta kukaan ei vaadi raamatulta sitä. Kyllä raamattu vaatisi jatko-osat ihmisille, jotka ei enää asu savimajoissa. Jos vaikka Jumalakin yrittäisi hieman pinnistellä ja keksiä oikeasti jotain järkevää ja perusteltua sanomista.
Kyllä meille opetettiin myös islamin uskontunnustus.