Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi peruskoulussa pitäisi olla uskonnonopetusta?

Vierailija
20.08.2007 |

Miksi ET / uskontotiede ei kävisi kaikille? (Näin esim. Ruotsissa)

ET:ssa käsitellään kristinuskoa melko tarkkaan, mutta puolueettomasta näkökulmasta. ET:ssa myös maailmanuskonnot, kulttuuria, etiikkaa ja moraalia.

ET olisi myös edullinen ratkaisu: koulun ei tarvitse palkata useiden eri uskontojen opettajia (ev. lut / ord. / islam ym.).

Miksei uskonnollista kasvatusta voida jättää kodeille ja uskonnollisille tahoille?

Kommentit (834)

Vierailija
481/834 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

nuoren tytön kanssa ja sai kauheasti lapsia?

Erään miehen taloon saapui joukko miehiä, jotka vaativat talon vieraana olevaa miestä ¿maatakseen hänet¿. Vieraan miehen säästämiseksi Raamattu neuvoo uhraamaan vaimon ja neitsyen tyttären. ¿Kuulkaa, täällä on minun tyttäreni, joka on vielä neitsyt. Täällä on myös sen miehen sivuvaimo. Minä tuon heidät teille. Voitte tehdä heille mitä haluatte, vaikka raiskata heidät, mutta tälle miehelle älkää tehkö mitään niin hirveätä!¿

Jep jep hyvä meiniki.

Se, että Raamatussa on tällainen kertomus, ei tarkoita sitä, että se olisi hyväksyttävää. Sen sijaan pyritään osoittamaan, mitä tällaisesta käytöksestä seuraa. Ymmärrätkö eron?

Vierailija
482/834 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Nytkin heti on joku kirkumassa ja vaatimassa järkevää perusteltua mielipidettä, mutta kukaan ei vaadi raamatulta sitä. Kyllä raamattu vaatisi jatko-osat ihmisille, jotka ei enää asu savimajoissa. Jos vaikka Jumalakin yrittäisi hieman pinnistellä ja keksiä oikeasti jotain järkevää ja perusteltua sanomista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/834 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Nyt sentään tiedämme, ettei ihmisten kivittäminen kuoliaaksi ole ok ja yleensäkin kuolemanrangaistus on brutaali ja sivistymätön tapa rankaista. Lapsien pahoinpitely on rankaistavaa vaikka raamatun aikoihin se oli ihan suositeltavaa ja ok. Tiedämme, että epilepsiakohtauksen saanut ei ole saatanan riivaama vaan se on aivotoiminnan häiriö, joka aiheuttaa kohtauksen. Tiedämme, että maapallo on pyöreä eikä litteä, tiedämme että on olemassa bakteereja, sekunteja,valovuosia jne...

Nytkin heti on joku kirkumassa ja vaatimassa järkevää perusteltua mielipidettä, mutta kukaan ei vaadi raamatulta sitä. Kyllä raamattu vaatisi jatko-osat ihmisille, jotka ei enää asu savimajoissa. Jos vaikka Jumalakin yrittäisi hieman pinnistellä ja keksiä oikeasti jotain järkevää ja perusteltua sanomista.

Mutta jotkut asiat vain on ja pysyy. Kuten 10 käskyä ja Jeesuksen viesti: rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Nämä asiat eivät muuta, vaikka kuluisi kuinka paljon aikaa. Sanoma on aina ajankohtainen, tänä päivänä ehkä enemmän kuin koskaan.

Vierailija
484/834 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan, että raamattu keskittyisi kertomaan miten tehdä hyvää se kertoo vain sen mistä tietää parhaiten pahan.

Vierailija
485/834 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

nuoren tytön kanssa ja sai kauheasti lapsia?

Erään miehen taloon saapui joukko miehiä, jotka vaativat talon vieraana olevaa miestä ¿maatakseen hänet¿. Vieraan miehen säästämiseksi Raamattu neuvoo uhraamaan vaimon ja neitsyen tyttären. ¿Kuulkaa, täällä on minun tyttäreni, joka on vielä neitsyt. Täällä on myös sen miehen sivuvaimo. Minä tuon heidät teille. Voitte tehdä heille mitä haluatte, vaikka raiskata heidät, mutta tälle miehelle älkää tehkö mitään niin hirveätä!¿

Jep jep hyvä meiniki.

Siis en keksi, kehen äijään nyt viittaat.

Tuo toinen kohta ilmeisesti viittaa siihen, kun enkelit varoittivat Lootia Sodoman tuhosta. Sodomalaiset näkivät sen ja tulivat vaatimaan, että Lootin on annettava nuo vieraat miehet heille, jotta he voisivat käyttää heitä. Kuullostaa mielestän raiskaukselta. Loot tarjoaa vaimoaan tai tyttäriään tuossa tilanteessa.

Tässä on sitten jatko, miten seuraavaksi tapahtui:

19:7 ja sanoi: " Älkää, veljeni, tehkö niin pahoin.

19:8 Katsokaa, minulla on kaksi tytärtä, jotka eivät vielä miehestä tiedä. Ne minä tuon teille, tehkää heille, mitä tahdotte. Älkää vain tehkö näille miehille mitään pahaa, sillä he ovat tulleet minun kattoni suojaan."

19:9 Mutta he vastasivat: " Mene tiehesi!" Ja he sanoivat: " Tuo yksi on tullut tänne asumaan muukalaisena, ja yhtäkaikki hän alati pyrkii hallitsemaan. Nytpä me pitelemmekin sinua pahemmin kuin heitä." Ja he tunkeutuivat väkivaltaisesti miehen, Lootin, kimppuun ja kävivät murtamaan ovea.

19:10 Silloin miehet ojensivat kätensä, vetivät Lootin luoksensa huoneeseen ja sulkivat oven.

19:11 Ja he sokaisivat ne miehet, jotka olivat talon ovella, sekä nuoret että vanhat, niin että he turhaan koettivat löytää ovea.

19:12 Ja miehet sanoivat Lootille: " Vieläkö sinulla on ketään omaista täällä? Vie pois täältä vävysi, poikasi, tyttäresi ja kaikki, keitä sinulla kaupungissa on,

19:13 sillä me hävitämme tämän paikan. Koska huuto heistä on käynyt suureksi Herran edessä, lähetti Herra meidät hävittämään sen."

Eli Jumala auttoi Lootia ja hänen perhettään.

Oikeastaan se Lootin tytärten synti tapahtui tämän jälkeen. Loot perheineen (paitsi vaimo) meni paikkaan, missä ei paljon miehiä ollut. Tyttäret kyllästyivät odottamaan naimisiin menoa ja tekivät lapset isänsä kanssa. Isä oli juotettu humalaan, joten hän ei tiennyt asiasta mitään.

Vierailija
486/834 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mutta jotkut asiat vain on ja pysyy. Kuten 10 käskyä ja Jeesuksen viesti: rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Nämä asiat eivät muuta, vaikka kuluisi kuinka paljon aikaa. Sanoma on aina ajankohtainen, tänä päivänä ehkä enemmän kuin koskaan.

Tää on sama lähes joka uskonnossa. Mikä tekee kristinuskosta ylivertaisen?

Vierailija
487/834 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut jutut pitää ottaa niin kirjaimellisesti, että vittuilee muille, jotka ei osaa tehdä oikein? Osa jutuista on vaan tarinoita ja niitä pitää lueskella? Mä olen samaa mieltä, että Herra ois voinut opetella yksinkertaista suomea, ettei olisi niin pirun monimutkaista ja vaikeaselkoista.

Kukas sen sitten päättää miten sitä tulkitaan ja miksi Jumala sallii Raamatun väärinymmärtämisen?

Mitä enemmän mä yritän ymmärtää, sitä enemmän mä meen sekaisin.

Vierailija
488/834 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Saara ei tullut ikänsä vuoksi raskaaksi sai Abraham egyptiläisen orjattarensa Haagarin kanssa Ismael-nimisen pojan. Abraham sai myöhemmin ikääntyneen vaimonsa Saaran kanssa Iisak-nimisen pojan. Seuraavassa sukupolvessa vanhin poika oli Eesau, mutta nuorempi veli Jaakob hankki isältään Iisakilta esikoisoikeuden äitinsä kannustamalla petoksella.

Saako siis mieheni tehdä lapsia meidän siivoojan kanssa?

Vierailija
489/834 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai eikö mormooni kelpaa jumalan sanan lähettilääksi. Samanlaisia harhaoppisiahan ne on kuin helluntalaisetkin.

Vierailija
490/834 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

makaaminen ei ole huorintekemistä. Hanki sinäkin vaikka allaspoika ja tee sen kanssa lapsi? Se on huorintekemistä kun makaa jonkun muun kuin työntekijän tai sukulaisen kanssa. Tää orjakysymys on kyllä aika kinkkinen ja vaikeasti sovellettavissa, mutta kun orjia ei ole niin palkolliset saa kelvata.

Vierailija:

Vierailija
491/834 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kertoo syntiinlangenneen ihmisen pahuudesta ja pahoista teoista.

Raamattu ei kaunistele ketään, se kertoo kuinka pahoja ja syntisiä me olemme Jumalan silmissä ja että meidän ainoa pelastuksemme on Vapahtaja Jeesus Kristus.

Vierailija
492/834 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Miksi laitat koko ajan sanoja muiden kirjoittajien suuhun? Minä uskontoni on kristinusko, mutta ei se tee muista uskonnoista yhtään huonompia.

Vierailija
493/834 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Koska Saara ei tullut ikänsä vuoksi raskaaksi sai Abraham egyptiläisen orjattarensa Haagarin kanssa Ismael-nimisen pojan. Abraham sai myöhemmin ikääntyneen vaimonsa Saaran kanssa Iisak-nimisen pojan. Seuraavassa sukupolvessa vanhin poika oli Eesau, mutta nuorempi veli Jaakob hankki isältään Iisakilta esikoisoikeuden äitinsä kannustamalla petoksella.

Muistakaa kun kysytte, että te kysytte Raamatusta. Eli jos kerran kysytään, mitä kristinusko opettaa, niin silloin yksinkertaisesti vastaus on etsittävä Raaamatusta. Vaikka kuinka ärsyttäisi, että tänne tulee Raamatun lauseita, niin sille ei voi mitään, koska Raamattu on kristinuskon pääopus.

Tässä on se, miten juttu lähti liikkelle. Idea oli siis Saaran - ei Jumalan:

1. Saarai, Abramin vaimo, ei synnyttänyt hänelle lasta. Mutta Saarailla

oli egyptiläinen orjatar, jonka nimi oli Haagar.

2. Ja Saarai sanoi Abramille: " Katso, Herra on sulkenut minut synnyttämästä; yhdy siis minun orjattareeni, ehkä minä saisin lapsia hänestä" . Ja Abram kuuli Saaraita.

3. Ja Saarai, Abramin vaimo, otti egyptiläisen orjattarensa Haagarin, sitten kuin Abram oli asunut kymmenen vuotta Kanaanin maassa, ja antoi hänet miehellensä Abramille vaimoksi.

4. Ja hän yhtyi Haagariin, ja Haagar tuli raskaaksi. Kun hän huomasi olevansa raskaana, tuli hänen emäntänsä halvaksi hänen silmissään.

Tässä välissä Haagar saa vauvan ja riitaantuu Saaran kanssa, mutta myöhemmin asiaa selviää ja Haagar palaa takaisin. Mutta Jumala pitää edelleen kiinni alkuperäisestä suunnitelmastaan:

15. Ja Jumala sanoi Aabrahamille: " Älä kutsu vaimoasi Saaraita enää Saaraiksi, vaan Saara olkoon hänen nimensä.

16. Ja minä siunaan häntä ja annan hänestäkin sinulle pojan; niin, minä siunaan häntä, ja hänestä tulee kansakuntia, polveutuu kansojen kuninkaita."

17. Aabraham lankesi kasvoillensa ja naurahti, sillä hän ajatteli sydämessään: " Voiko satavuotiaalle syntyä poika, ja voiko Saara, joka on yhdeksänkymmenen vuoden vanha, vielä synnyttää?"

18. Ja Aabraham sanoi Jumalalle: " Kunpa edes Ismael saisi elää sinun edessäsi!"

19. Niin Jumala sanoi: " Totisesti, sinun vaimosi Saara synnyttää sinulle pojan, ja sinun on pantava hänen nimekseen Iisak, ja minä teen liittoni hänen kanssaan iankaikkiseksi liitoksi hänen jälkeläisillensä.

20. Mutta myös Ismaelista minä olen kuullut sinun rukouksesi; katso, minä siunaan häntä ja teen hänet hedelmälliseksi ja annan hänen lisääntyä ylen runsaasti. Hänestä on polveutuva kaksitoista ruhtinasta, ja minä teen hänestä suuren kansan.

Liiton Jumala tekee Iisakin kanssa kaikesta huolimatta. Mutta Ismaelillekin Hän antaa suuren suvun, koska Hän on kuullut sekä Haagarin että Abrahamin rukoukset.

Vierailija
494/834 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus varoitti meitä uusista ilmoituksista, jotka pyrkivät korvaamaan Raamatun, ne ovat aina vääristä profeetoista lähtöisin.

Aina kun ihminen lähtee väärentämään tai korvaamaan Raamattua omilla tulkinnoillaan, hänen todellinen käskynantajansa on paholainen.

Vierailija
495/834 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kyllähän hän voi tehdä, jos haluaa ja tekee niin, mutta kyllä se on väärin.

Vierailija
496/834 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Miksi laitat koko ajan sanoja muiden kirjoittajien suuhun? Minä uskontoni on kristinusko, mutta ei se tee muista uskonnoista yhtään huonompia.

Kun on kirjoittanut jotain, niin aina saa lukea aivan outoja tulkintoja omista teksteistä. Aivan kuin lukija olisi jo etukäteen päättänyt, miten asiat ovat ja kristityn kirjoittamisella ei olisi mitään merkitystä.

Vierailija
497/834 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet siis eri linjalla kuin esim. 334.

Se ei tullut ilmi edellisessä viestissäsi.

Minä siis kirjoitin tuon mikä tekee kr. uskosta ylivertaisen -kysymyksen. En ole muista viestejä tänne ketjuun vielä ehtinyt kirjoittaakaan, eli älä hauku että teen jotakin " koko ajan" .

Vierailija:

Vierailija:

Vierailija
498/834 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinalaiset moraaliopit olivat jo tunnettuja ennen Jeesusta. Moraaliopin isiä olivat esim. Konfutsen, Mo-tin ja Laotse. Nämä herrat elivät paljon ennen Jeesusta. Ja täsmälleen samoilla sanoilla lausuttiin" rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.

10 käskyä tuli persialaisilta. Heidän legendansa Zoroasten oli rukoilemassa vuorella ja sai kymmenen käskyä. Kopio on täydellisesti raamatussa.

(Eikä siinä mitään pahaa vaikka Jeesus opetti samoja moraalisäännöksiä. Ne eivät olleet kuitenkaan mitään unikkeja hänen suustaan)

Juutalaisuudessa ja kristinuskossa on tuskin mitään merkitsevää aatetta, jolle ei olisi vastinetta vanhojen egyptiläisten uskossa. Yhden jumalan kehitys kolminaisuudeksi; välittävän jumalan tulo maailmaan syntymällä neitseellisesti ilman isää; hänen taistelunsa ja hänen hetkellinen häviönsä pimeyden voimien edessä; hänen osittainen voittonsa; hänen ylösnousemuksensa ja hallintansa ikuisessa valtakunnassaan pyhien kanssa; hänen omalaatuisuutensa ja kuitenkin samuutensa luomattoman, käsittämättömän isän kanssa, jonka muoto on salattu ja joka ei asu käsin tehdyissä temppeleissä ¿ kaikki nämä teologiset käsitteet sisältyvät Egyptin vanhimpaan uskontoon. Samoin on asian laita moraalisten opetusten suhteen sekä sielun kuolemattomuuteen ja viimeiseen tuomioon ym. nähden ¿ kaikki tämä sisältyy egyptiläisten rituaaleihin ja moraalia käsitteleviin kirjoituksiin.»

Vierailija:

Vierailija
499/834 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teologia tutkii kristinuskoa.

Vierailija
500/834 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Ne ovat paholaisesta lähtöisin.

Kristinusko on siitä ylivertainen, että se on ainoasta oikeasta elävästä Jumalasta lähtöisin, muut uskonnot ovat epäjumalista = paholaiseKris

Kristinuskon ydin on se, että Jumala syntyi ihmiseksi ja kuoli ihmiskunnan syntien puolesta, jotta syntiinlangeella ihmiskunnalla olisi pelastus siitä paholaisen orjuudesta, joka oli syntiinlankeemuksen seurausta. Jeesus on ikäänkuin välimies syntiinlangenneen ihmiskunnan ja välillä. Jeesus on pääsylippu Jumalan yhteyteen.

Tämä on täysin ainutlaatuista, tätä ei ole missään uskonnossa. Kaikissa muissa uskonnoissa ihminen pyrkii pelastumaan tekojensa avulla, mikä on kuitenkin täysin mahdotonta, koska ihminen on ja pysyy syntisenä. Kristinuskossa Jumala tuli syntistä ihmistä vastaan, kuoli tämän puolesta ja maksoi tämän syntivelan, koska Jumala rakasti luomaansa ihmistä niin paljon.

Jeesus on lunastanut kristinkuolemallaan jokaisen ihmisen. Se, joka uskoo häneen pelastuu.