Ärsyttäviä kirjoitusvirheitä " Tervetuloa Esikouluun" -lappusessa.
Pojan eskarissa olivat jakaneet lapun, jossa mm. seuraavat ilmaisut:
- Jumppa päivä
- Kielellistentaitojen päivä
- Matikka päivä
- .. ympäristö asioita ...
- .. Salaisenmaan kirjat ..
Kuinka hvyää opetus voi olla, kun esitteessäkin on tällaisia karkeita kirjoitusvirheitä??
Kommentit (51)
Ihminen, joka lukee (muutakin kuin sen, mitä koulussa tai yliopistolla on " pakko" ), oppii. Tiedonhaluinen ihminen, joka lukee paljon, tietää paljon, ymmärtää paljon, tunnistaa yhdyssanat lähs vaistomaisesti... (lukihäiriöt toki ovat asia erikseen!)
Itse toivoisin, että lapseni saisi oppia ihmisiltä, jotka ovat kiinnostuneita maailmasta ympärillään ja jotka ovat sivistäneet itseään omaehtoisesti.
Tämä siis kommenttina edellä olleeseen viestiin.
Itse opiskelin suomen kieltä pääaineena ja kävin jonkin verran sähköpostikeskustelua professorimme kanssa. Hän kirjoitti ihan jopa huvittavan huonoa kieltä niissä viesteissään - oli varmaan vähän kiireinen.
Ap:n ja monen muun kanssa olen samaa mieltä: tiedotteissa ja muissa vähänkään virallisemmissa yhteyksissä tulisi olla hyvää kieltä.
pilkunviilausta ja artesaanipohjalta
on myös yhdyssanoja...
Hyvinpä menivät proffasi opit perille.
Jos koulussa (ja esikoulussa) ei osata edes oikeinkirjoitusta, miten lapset sen oppisivat? Eräskin ystäväni opettaa ensimmäistä luokkaa, ja tekee jatkuvasti yhdyssana- ym. virheitä. Hänellä on siihen kyllä syy, lukihäiriö, mutta se ei silti vähennä yhtään huonon esimerkin vaikutusta lapsiin. Ihmettelenkin suuresti miksi lukihäiriöisiä otetaan opettajankoulutukseen.
Jos kieltä osaa, kirjoittaa yhdyssanat AINA yhteen, eikä vain virallisissa yhteyksissä... Vai luletteko sen olevan tyylikeino, että kun halutaan olla rennompia kirjoitetaan yhdyssanat erilleen?
oikeinkirjoituksen oppimisesta. Kyllä kotonakin voi oppia kirjoittamaan oikein.
Ei opettajilla ole sellaista mahtia, että koulutuntien puitteissa saisi väkisin syötettyäkielen todellista osaamista pieniin päihin. Ihmisten on itsekin luettava, jotta kielitaju kehittyisi.
Vierailija:
oikeinkirjoituksen oppimisesta. Kyllä kotonakin voi oppia kirjoittamaan oikein.
Silloin olisikin hienoa jos edes se opettaja osaisi kirjoittaa.
Vai opeteltiinko teillä?
Kotona opitaan nauttimaan kirjallisuudesta, saadaan mallia siitä, kuinka ympäröivä maailma kiinnostaa ja tietoa haalitaan. Kotoa lähtee esimerkki siitä, kuinka kirjastosta löytää uusia maailmoja. lukiessa sitten kielitaju kehittyy. Kirjoittamaan oppii lukemalla.
Yliopistokoulutuksessa ei ole mitään äidinkielen opetusta (muuta kuin viestinnän joku peruskurssi). Siis tarkoitan muita aloja kuin kieliä opiskelevia.
Monia luonnontieteellisiä graduja kommentoineena ja tarkastaneena voin sanoa, että kieli vaihtelee sujuvasta aivan karmeaan. Joskus niin huonoon, että ymmärtäminen on vaikeaa. Varsinkin fyysikkopojilla tämä on ihan oikea ongelma.