Ärsyttäviä kirjoitusvirheitä " Tervetuloa Esikouluun" -lappusessa.
Pojan eskarissa olivat jakaneet lapun, jossa mm. seuraavat ilmaisut:
- Jumppa päivä
- Kielellistentaitojen päivä
- Matikka päivä
- .. ympäristö asioita ...
- .. Salaisenmaan kirjat ..
Kuinka hvyää opetus voi olla, kun esitteessäkin on tällaisia karkeita kirjoitusvirheitä??
Kommentit (51)
Ei kovinkaan hyvää.
Itse kyllä kysyisin, kuka lapun on kirjoittanut. Jos on open, palauttaisin punakynällä korjattuna.
Oikeasti.
Voidaan tulkita v****iluksi mutta minkäs teet. Voihan sen lappusen palauttaessa kommentoida, että oliko tässä samalla tarkoitus testata vanhempien kielitaito ?
Ja ihan järkyttävän huono oikeinkirjoitustaito sekä yleissivistyskin noin yleisesti ottaen. Ei se korkeakoulututkinto edes takaa, että osaa kielioppia.
ei sitten kiinnitetä huomiota oikeinkirjoitukseen?
Vierailija:
Pojan eskarissa olivat jakaneet lapun, jossa mm. seuraavat ilmaisut:
- Jumppa päivä
- Kielellistentaitojen päivä
- Matikka päivä
- .. ympäristö asioita ...
- .. Salaisenmaan kirjat ..Kuinka hvyää opetus voi olla, kun esitteessäkin on tällaisia karkeita kirjoitusvirheitä??
virheet ovat:
jumppapäivä
kielellisten taitojen päivä
matematiikkapäivä
ympäristöasioita
Salaisen maan kirjat
menikö oikein?
Aika järkkyä! Onneksi oma eskarimme on toista luokkaa.
Ei kotiäitien tarvitse osata kirjoittaa mutta lto:n kyllä pitäisi... Aika huonon kuvan antaa eskarista tuommoinen räpellys.
Ei ihme, että nykyään lapsilla ja nuorilla on niin surkea kirjoitustaito...
vetävät herneen nenään mm. sanasta matikka joka on ihan vakiintunut sana koululaisilla ja opettajilla. Matikkaa mekin aikoinaan opiskeltiin ja olen sentään liki neljä vuosikymmentä elänyt....
Eihän kyseinen lappunen ollut mikään opetusmoniste vaan tiedoite eskarilaisen (oikeasti siis ESIKOULULAISEN!!!!)kotiin. Tuskin sen tarkoitus oli kovin virallinen olla :-DDDD
Relatkaa mammat...
Taidat työksesi väsätä tällaisia, kun noin hikeennyt...
tulee pakostakin mieleen, miten hän pystyy opettamaan lapsille oikeaa kieltä. Ja joo, eskarissa ei vielä opeteta lukemaan eikä kirjoittamaan, mutta jotain perusosaamista voisi odottaa niiltä opettajilta. Yhdyssanavirheet nyt vaan on aika tökerön näköisiä... Ja pointti ei tosiaankaan ollut siinä, sanotaanko matematiikkaa matikaksi vai ei, vaan siinä että matikkapäivä on yhdyssana.
Vierailija:
vetävät herneen nenään mm. sanasta matikka joka on ihan vakiintunut sana koululaisilla ja opettajilla. Matikkaa mekin aikoinaan opiskeltiin ja olen sentään liki neljä vuosikymmentä elänyt....Eihän kyseinen lappunen ollut mikään opetusmoniste vaan tiedoite eskarilaisen (oikeasti siis ESIKOULULAISEN!!!!)kotiin. Tuskin sen tarkoitus oli kovin virallinen olla :-DDDD
Relatkaa mammat...
se on tiedote! vrt. tiedottaja ja tiedotusoppi.
Itselläni oli poika viime vuonna eskarissa ja minua ärsytti suunnattomasti s-postiin tulleet tiedotteet missä oli julmettu määrä kirjoitusvirheitä.
Eikä tämä ole mitään sellaista pilkun viilausta mitä tehdään, kun ei muutakaan keksitä. Sitä vain olettaa ja odottaa, että opettajat ovat ammattitaitoisia. Etenkin, kun nytkin on näitä palkkavaateita ilmassa.
Toisekseen ihmettelin sitä, kun laittoivat postia sähköisessä muodossa ja hyvin monissa ohjelmissa on oikoluku-toiminto mikä poimii räikeimmät virheet kättelyssä, että ei edes sitä käytetty tai katsottu.
Tuli sellainen " hutilus fiilis" ainakin siitä LTO:sta.
Mutta tiedänpä erään tuttavani joka opiskelee artesaani pohjalta luokanopettajaksi. Siis opiskellut avoimessa yliopistossa ensin käsityön opettajan pätevyyden ja sitten täydentää itseään luokanopettajaksi. Minulla on sellainen käsitys, että hän ei ole edes ylioppilas ja täytyy sanoa, että kortit mitä hän kirjoittaa saa mulla vähän niskakarvat pystyyn.
Eihän heillä ole kuin alempi korkeakoulututkinto, eli LTO:t eivät tee edes gradua. Luokanopettajan koulutukseen kuuluu äidinkieltä, ja gradun pitää olla virheetöntä suomen kieltä - tai ainakin ennen piti.
vaan kynsien viilaamisesta.
Pilkunviilaus on yhdyssana, koska on käsite, ei mikään konkreettinen työ, kuten seinän sahaus.
Siis erikseen kirjoitettu. Oli han siinä muita kin yhdys sana virheitä.
Olen ap:n kanssa samaa mieltä. Ei anna hyvää kuvaa esikoulusta. Toivottavasti lapsi saa koulussa opettajan, joka osaa opettaa oikeinkirjoitusta.
tuommoisista pahuuden pesistä...