Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttäviä kirjoitusvirheitä " Tervetuloa Esikouluun" -lappusessa.

Vierailija
14.08.2007 |


Pojan eskarissa olivat jakaneet lapun, jossa mm. seuraavat ilmaisut:



- Jumppa päivä

- Kielellistentaitojen päivä

- Matikka päivä

- .. ympäristö asioita ...

- .. Salaisenmaan kirjat ..



Kuinka hvyää opetus voi olla, kun esitteessäkin on tällaisia karkeita kirjoitusvirheitä??

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun numeroon lisätään sijapääte, se otetaan vastaavan lukusanan viimeisestä taipuvasta osasta. Luvuissa yhdestätoista yhdeksääntoista viimeinen osa on taipumaton ja siis kaikissa sijamuodoissa sama. Sijapääte otetaan silloin toista-osaa edeltävästä osasta. Pitkä vokaali illatiivi- ja partitiivimuodoissa merkitään kokonaan, vaikka se ei olekaan päätteen osa.



4:n 4:ää 4:ssä 4:ään



5:n 5:tä 5:ssä 5:een



18:n 18:aa 18:ssa 18:aan







Vierailija
2/51 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta twkin jaksatte rutkuttaa. Eikö kannattaisi valittaa heille, jotka ovat nämä virheet tehnyt.



Muuten tuosta pilkunviilaus sanasta itse en lukihäiriöisenä olisi sitä oikeasti tiennyt että on yhdyssana enkä olis sitä osannut edes muuttaa oikeaksi, koska omana vinkinäni yritän käyttää yhdyssanoissa -kin pääte kokeilua ja tuohon pilkunviilaukseen se ei päde... Eli pilkunkin viilaus se kuulosttaa ihan oikealle.



Mutta siis oikeassa olette siinä, että kyllä opetustehtävissä olevilta ihmisiltä potää vaatia edes oikeinkirjoitus taito, koska eihän he kykene silloin opettamaan edes näitä yhdyssana juttuja.



Toisaalta nykyisin kouluissa on PALJON epäpäteviä " opettajia" ja silloin se joka opetuksen suorittaa voi olla vaikka lukihäiriöinen kaupankassa.



Mutta siis itse olen palauttanut opettajalle jopa yhden biologian kokeen missä opettaja ei ollut eroittanut hyönteistä matelijasta... Lapsi oli sen laittanut oikein opettaja väitti virheeksi.. epähuomiossa kaiketi sen oli tehnyt mutta tulipahan korjattua asia. Naureskellen opettaja otti " toruni" vastaan :) Eli kyllä heille voi valittaa virheistä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettavat lapsiani kirjoittamaan, eivät itse osaa oikeinkirjoitussääntöjä. Miten he silloin voivat oikaista virheet?

Vierailija
4/51 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen oppinut juuri tuon mitä aiemminkin pilkunviilauksesta kommentoitiin, että sen ollessa abstrakti käsite se kirjoitetaan yhteen, ja jos joku konkreettisesti viilaa jotain pilkku-nimistä esinettä, kirjoitetaan erikseen " pilkun viilaus" . Näin. Opittu asia, ei kielikorvasta riippuvainen.



(Sääntö kin-päätteestä toimii (toimisi) muuten sanoissa " yhdyssanajuttuja" ja " oikeinkirjoitustaito" . Tiedän, olen ilkeä, pahoittelut.)



Vierailija
5/51 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkin saa olla norsun muisti, että kaikki säännöt oppisi...



Kielikorva on kyllä ehdoton kapistus ;) (Sitäkin voi treenata - lukemalla!)

Vierailija
6/51 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salainenmaakin voi olla erisnimi. (Kielelliset taidot siinä ja siinä).

Kuten aamunavauskin on erillinen nimitys tietylle toiminnolle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/51 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeinkirjoitutaito.. siitä maistelin kyllä -kin päätteen kanssa.. oikeinkirjoituskin taito... kuulostta ja näyttää minun korvissani ihan hyvälle.



Toisaalta lukihäiriöhän on lukemisen ja kuulun ymmärtämisen " vika" joten joskus ne ei vaan mene ihan läpi minun päässäni.



Mutta olen muuten löytänyt jotain " hyvääkin" tästä viasta :) Jos luen jonkun kirjan niin voin lukea sen kolmekin kertaa huomaten, että osa oli mennyt " ohi" heh..



Lukihäiriöiselle muutenkin tämä kirjoittaminen on hakalaa ja siksi varmaan livenä puhunkin paljon ja mesessäkin käytän mielummin videokeskustelua.



Ja mitä oppimiseen tulee niin kun on myös tuo kuulunymmärtämisen heikkous niin se ei aina vaan tartu.



Toisaalta sellainen jolla ei ole tätä vikaa niin on vaikea käsittää minkä työntakana kirjoittaminenkin on, kun joutuu oikeasti kekittymään ja miettimään. Siksi varsinkin kiireessä ja lasten häiritessä virheitä tulee vieläkin enemmän. Ja yleensä silloin varsinkin täällä av:lla saan kuulla olevani sivistymätön moukka joka ei osaa, edes kirjoittaa oikeanlaista suomenkieltä.



Mutta annetaan kaikkien kukkien kukkia. Meitä mahtuu joukkoon :)



Itse aijon viastani huolimatta tapella yo lakin päähäni vaikka se ehkä vie aikaa enemmän ,kuin ns. terveillä.



Joten koettakaa kestää kirjoituksiani :)

Vierailija
8/51 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

13:tta = kolmattatoista jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/51 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä ainakin tyttö harjoittelee kotona kirjaimia ja lukemista! t: se jonka mielestä kaikki ei ole opettajien harteilla+ÄLLÄ

äikästä







Nyt ei ole kyse tästä kielestä,mitä koneelle kirjoitetaan,sehän on usein vähän niin ja näin.

Vierailija
10/51 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaimia ja lukemista, juu! Mutta ihan systemaattisesti oikeinkirjoitusta? Tuskin.



Meilläpä lapsille luetaan paljon, ja toivon, että saavat lukukipinän. Kirjoittamaan nimittäin todellakin oppii lukemalla.



Eikä se ÄLLÄ äikästä ole mikään ihmeellinen meriitti ;) Meitä riittää...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/51 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki olekaan opettajien harteilla, vaikkei lapselle mitään oikeinkirjoituskurileiriä kotona pitäisikään... Onhan tässä jo todettu, ettei koulussa " pakkolukeminen" riitä - pitää ihan itse kiinnostua maailmasta ja kielestä, lukea ja oppia.

Vierailija
12/51 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokkalaisilakin on Salaisenmaan aapinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/51 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikein. relaa. onneksi olet kaukana. KAI? 56

Vierailija
14/51 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaa kirjoittaakin vähän,mutta ei lue,kuin tuttuja sanoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/51 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellainen muutentodella onolemassa.; ; :::: ???````

Vierailija
16/51 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut huomaavinani, että yhdyssanavirheet ovat viime vuosina lisääntyneet. Koska englanninkieli on samaan aikaan yleistynyt niin tv-ohjelmien kuin englanninkielisen luettavan tekstinkin lisääntyessä, uskon, että monien kielikorva on mennyt sekaisin sen vaikutuksesta. Englannissahan melkein kaikki sanat kirjoitetaan erikseen. Kun on tottunut siihen, tuntuu korvaan ihan luontevalta, että suomeksikin sanat kirjoitetaan erikseen.

Tämä on teoriani, en tiedä onko siinä mitään perää. Joku äidinkielenopiskelija voisi tehdä tästä tutkimuksen.

Vierailija
17/51 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee vielä eskariopelta punakynä korjauksia. Reissuvihko on niin virallinen kommunikointiväline open ja vanhempien välillä että siitä ei lapselle hyvää seuraa jos tett kirjoitusvirheitä.

Vierailija
18/51 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jänkkää nyt siinä sitten, kun et osaa lukea.

Vierailija
19/51 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällälistallaonpaljonaikuisiaihmisiäjotkaosaavatkommunikoidaniinkauniistitoistesakanssa

Vierailija
20/51 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" ..aamunavauden takia.."