Juomisen jälkeinen masennus...Onko tuttu juttu?
Nykyään AINA juomisen jälkeen alkaa masentamaan aivan valtavasti...Nyt pe-la yönä tuli pitkästä aikaa oltua viihteellä, ja ihan kiva ilta oli, mutta koko loppu viikonloppu, ja tämä päivä mennyt todella alakuloisena, kaikki ahdistaa, ei huvittaisi poistua neljän seinän sisältä mihinkään ja tekisi mieli vaan itkeä.
Tälläistä kestää aina muutama päivä, kunnes hiukan helpottaa... Senpä takia ei usein teekään mieli "viihteelle".
- Onko muilla vastaavaa?
Kommentit (158)
Ikää ja kokemusta kosteista illoista on ja varmaan riittävästi. Aloin tutkimaan infoa aiheesta, koska ystäväni kanssa vietetty pitkä ilta oli todella huurteinen. Seuraavana päivänä pelkäsin nähdä ihmisiä, en halunnut ovesta mennä ulos. En halunnut kuulla kenestäkään mitään, en katsoa faceen, enkä viestejä. Tätä kesti vuorokauden ja oli pakko lähteä töihin. Töissä olin eextra väsynyt ja ajatukset hukassa. Koko maailma tuntui tuijottavan minua, onnetonta ihmistä. Kokemus oli rankka, suorastaan pelottavan ahdistava. Mainittakoon, että olen se työpaikan vitsailija, sosiaalinen idealisti. En siis mikään hiljainen.
Saas nähdä, oppiko tuosta mitään. En tiedä millaista on olla psykoosissa, mutta jotenkin tuntui, että sellainen ei ollut kaukana. Täytyy pitää siis taukoa. Vähemmälläkin pärjää.
Mitään mokia en tehnyt kännipäissään. Naurettiin ja ryypättiin... Lopputulos oli paska kokemus, tälläkin ikää. Noin voimakkaana sitä en ole koskaan kokenut, vaikka morkkis onkin joskus ollut. Tsemiä kaikille ja kyllä siihen irvinin ämpäriin voi hukkua, vaikkei tippa tapa.
Kiinnostava ketju vaikka vanha - itselleni nyt ajankohtainen. Olen 40-vuotias, enkä juo erityisen ankarasti koskaan, mutta melkein joka viikko kuitenkin 1-2 kertaa viikossa sen lasillisen punaviinia ruuan kanssa tai seurassa.
Viime lauantaina join perskännit. Ei ole tietoa, paljonko. Ihmettelen suuresti olotilaani, sillä verkkopankin tietojen mukaan olen tilannut 3 kertaa viinilasillisen. Se tosin oli 16 cl kokoinen (kyseisessä paikassa myytiin viiniä vain sellaisissa annospulloissa). Ei ole mitään muistikuvaa, tarjosiko joku muu minulle lisää. Muisti kuitenkin meni. Heräsin kotoa ja oksentelin loppuyön. En tiedä, olenko mokaillut jotain vai en.
Kavereista ei ole apua, sillä olimme isossa ravintolassa ja olin kuulemma kadonnut ennen kymmentä. Muistan kyllä olleeni heidän kanssaan ja sen, että puheeni sammalsi.
Ei siis liene ihme, että olen aivan masiksessa nyt. Sekä fyysisistä syistä (krapula) että henkisesti. Voiko noinkin vähäinen viinimäärä viedä ihan kanttuvei? Olin syönyt ihan ok siinä alkuillasta. Normaalisti voin illanvietossa juoda monta lasillista viiniä tai vaikka viisi olutta enkä ole noin naamat.
Mutta yleensäkin ottaen allekirjoitan tässä ketjussa kirjoitetun: alkoholi masentaa päiväkausiksi.
Itse olen huomannut saman, jos joskus harvoin tupakoin vaikka parikin tupakkaa. Ennen poltin askin päivässä.
Nienomaan itkettää j ahadistaa Kamalaa Ei seen arvoista Tästä jos selviää Eilen teki mieli hyvptä ikkunasta, tänään olla vain peiton alla
jeps, tämä ongelma alkoi jo kolmenkympin jälkeen muistaakseni joskus. Ensin niin että darra kesti kaksi päivää. Ensimmäinen päivä oli fyysinen darra, toisena tuli henkinen masennus ja epätoivo.
Nyt ikää jo 44. Välillä joutui lopettamaan humalajuomisen viikonloppuisin kokonaan ettei ollut masennuksen syövereissä viikkoa sen jälkeen. Aika kova hinta on jos yhden illan viihteestä ollaan viikko melankolian ja masennuksen syövereissä!
Homma oli sitä että murehdin esim jotain ikivanhaa ex-rakkautta niinkun ne erot olisi ollut eilistä päivää ja oli sellaisessa käsittämättömässä liikuttuneessa tilassa kokoajan. Yleensä edellis yön uni laukaisi aina tämän jotenkin. Masennusta vai jotain psykoosia? mene ja tiedä.. Mutta selvästi ryyppyilta sen pään kemian jotenkin sekoitti ja tätä kesti pahimmillaan viikon. Todella melankolista, outoa ja liikuttavaa aikamatkailua ikivanhoihin juttuihin, jotka kuitenkin tuntui yhtä vahvasti kuin eilen olis tapahtueet. Lähdeppä siinä sitten iloisesti kupille kun tälläisiä tunne elämän häiriöitä on luvassa. Muilla vastaavaa?
Kunno deepeis kannattaa A siivota puhtaus ja järjestys tuo rauhaa
B käy metsä kävelyllä
C tapaa kavereita nii olot unohtuu
( älkää kokeilko heti seuraavan päivänä juomisesta koska ensin on kärsittävä fyysisesti) vasta sen jälkee alkaa taistelu synkkyyttä vastaa 😂
Juotko liikaa? Mielialan lasku ja ahdistuneisuus ovat ihan oppikirjanmukaisia krapulan oireita.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tuttua. Päin vastoin. Olen aina tosi virkeä ja puuhakas seuraavana päivänä. -N19
Vaihda ne 3-4 limuviinajuomaa 30 annokseen viinaa ja kokeile uudestaan ahdistaako.
Deliriumissa se ahdistus iske 100x pahempana kuin yksikään krapula. Myös viekkarit on pahemmat. Pirullista on se, että toisin kuin krapulassa niin delikassa olo vaan pahenee pahemistaan kunnes kuolet sydäriin/epileptiseen kohtaukseen ellet pääse ajoissa sairaalaan. Tosin sielläkin voi vielä kuolla.
Juokaa vaan pojat ja tytöt on se Alko hieno aine.
Vierailija kirjoitti:
Deliriumissa se ahdistus iske 100x pahempana kuin yksikään krapula. Myös viekkarit on pahemmat. Pirullista on se, että toisin kuin krapulassa niin delikassa olo vaan pahenee pahemistaan kunnes kuolet sydäriin/epileptiseen kohtaukseen ellet pääse ajoissa sairaalaan. Tosin sielläkin voi vielä kuolla.
Juokaa vaan pojat ja tytöt on se Alko hieno aine.
Eikä vähemmän haitallista sallita suomessa vielä aikoihin. Pitäisi siis rikkoa lakia jos haluaa päihtyä ilman jopa viikon kestäviä mielialan tuskia. E tämmöisessä päihdepolitiikassa ole mitään järkeä.
Lopetin sunnuntaina vuosikausien valkoviinitissuttelun. Tai no, maanantaina join vielä pullon jämät. Nyt on mennyt koko viikko ilman alkoholia. Ja nyt on tosi paha ahdistus. Henkeä salpaa ja itkettää. Raittiina en ole ollut aikoihin, vaan lähes joka päivä olen käyttänyt viiniä. Kauanko kestää että ahdistus lievenee? Kauanko kestää saada aivokemia korjaantumaan? Olen nainen, yli 50, opettaja. Huom! Iltaisin olen palkinnut itseäni rankasta työpäivästä valkoviinillä.
Huomenna on perjantai, se perinteiden opettajien känni-ilta. Ajattelin olla raittiina.
Alkoholi aiheuttaa tunnetusti ja tutkitusti masennusta.
Menkää deekut Minnesota- tai Myllyhoitoon niin ei tarvii masistella sitä että vahingossa juo aina viinaa.
Vierailija kirjoitti:
Lopetin sunnuntaina vuosikausien valkoviinitissuttelun. Tai no, maanantaina join vielä pullon jämät. Nyt on mennyt koko viikko ilman alkoholia. Ja nyt on tosi paha ahdistus. Henkeä salpaa ja itkettää. Raittiina en ole ollut aikoihin, vaan lähes joka päivä olen käyttänyt viiniä. Kauanko kestää että ahdistus lievenee? Kauanko kestää saada aivokemia korjaantumaan? Olen nainen, yli 50, opettaja. Huom! Iltaisin olen palkinnut itseäni rankasta työpäivästä valkoviinillä.
Huomenna on perjantai, se perinteiden opettajien känni-ilta. Ajattelin olla raittiina.
Ahdistus lähtee varmaan jollain aikavälillä, mutta aivokemia on se mikä se on.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, en ole koskaan pystynyt odottamaan niin pitkään. Ahdistus on niin kauhea siinä tilanteessa, että pitäisi saada siihen jotain rauhoittavaa lääkettä, toisaalta en tiedä onko siinäkään mitään järkeä?
Vierailija kirjoitti:
Parannusta alkaa tapahtua nopeastikin, mutta about normaaliin aivot palaa noin 3kk raittiuden jälkeen (poislukien pysyvät vahingot jos sellaista on itselleen dokannut).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, en ole koskaan pystynyt odottamaan niin pitkään. Ahdistus on niin kauhea siinä tilanteessa, että pitäisi saada siihen jotain rauhoittavaa lääkettä, toisaalta en tiedä onko siinäkään mitään järkeä?
Rauhoittavilla lääkkeillä hoidetaan vakavia ja vaarallisia vieroitusoireita kuten viinakramppia, mutta pelkkään ahdistukseen joka johtuu juomattomuudesta ei voi suositella. Rauhoittavat toimivat samoihin reseptoreihin ja välittäjäaineisiin kuin alkoholi (siksi ne toimivatkin viekkareihin) joten ylläpidät sitä riippuvuutta ja vaihdat aineen toiseen. Sit ku koitat lopettaa niiden lääkkeiden käyttöä niin ahdistaa kahta kauheammin.
Mene AA:han puhumaan ahdistuksestasi.
Olen kärsinyt tästä myöskin, itse päätin kesällä lopettaa kokonaan juomisen. Se oli viimeinen tikki kun masennustila kesti niin kauan että itketti viikon. 6 kk selvänä olleena voin vain todeta että tais olla paras päätös pitkään aikaan. Ei enää masenna, ei enää morkkiksia, ei rahanmenoa kaljaan. Olen löytänyt punttitreenin ja teen sitä nyt kolmesti viikossa. Elämä on parempi näin.
M 25
Up