Yläastelaisella keskiarvo 9.0 ja ei halua lukioon eikä äiti vaadi!
Mitä mieltä olette? Todella monilahjakas lapsi, joka menee siis nyt yhdeksännelle luokalle, on ilmoittanut haluavansa ammattikoulun jollekin häntä kiinnostavalle linjalle. Tyttö pääsisi tosta noin yliopistoon jos haluaisi, on aina ollut luokan parhaimpia oppilaita ja siis todella lahjakas etenkin matematiikassa ja kielissä. Suren jo etukäeen tytön tulevaa ratkaisua, koska hänestä olisi paljon enempään mitä hän haluaa. Edes oma äiti ei kannusta jatkamaan opintoja vaan tukee menemään siitä mistä aita on matalin. Ei kai nyt 14-vuotias voi osata ajatella tulevaisuutta kovin järkevästi?
Kommentit (115)
Pidän ryyppyputkea rappiona ja jos muilla kerran on mennyt vielä huonommin niin hekin lienevät rappiolla.
itse tunnen henkilöitä jotka on pakotettu lukioon eikä yksikään heistä jaksanut loppuun asti vaikka älykkäitä tyyppejä olivatkin. Yksi sentään vuosia myöhemmin (monen vuoden ryyppyputken jälkeen) jatkoi aikuislukiossa opinnot loppuun ja jatkoi yliopistoon.
Muilla on mennyt huonommin.
Lukematta yläasteella KA oli 9.4.
menestyy koulussa, niin lukioon kannattaa kyllä mennä. Jos sen jälkeen tuntuu, että ammattikoulutus on se oma juttu, niin ok.
Väitän kuitenkin, että lukio antaa paremman pohjan jatkolle, etenkin jos oma ala ei ole täysin selvillä. Esim. tekniset alat vaativat monesti laajan matematiikan osaamista, jota on hankala/työläs kuroa muuten kiinni. Ja joku väitti, että lukio ei sivistä, niin olen tuosta kyllä täysin eri mieltä. Lukio on yleissivistävin koulutusmuoto peruskoulun jälkeen, ja se sille on asetettu tehtäväksikin.
Ilman lukiota ja yliopistotutkintoa, en olisi nykyisessä asemassani. Sekä mieheni että minä arvostamme koulutusta todella paljon, ja sitä arvomaailmaa aiomme välittää myös eteenäin. Jos käy niin että lapsemme eivät pärjää tai halua lukea pitkälle, niin so be it, mutta toivon, että he eivät tekisi sellaisia ratkaisuja liian nuorena, jotka rajaavat tai hankaloittavat/pitkittävät heidän jatko-opiskelumahdollisuuksia.
Keskinkertaisella c:n paperilla kun ei pääse amikseen eikä ammattikorkeaan paitsi jonnekin perähikiälle jos tuuri käy. Ainoa vaihtoehto silloin on päästä oppisopimukseen tai yliopistoon pääsykokeella.
Vierailija:
menestyy koulussa, niin lukioon kannattaa kyllä mennä. Jos sen jälkeen tuntuu, että ammattikoulutus on se oma juttu, niin ok.Väitän kuitenkin, että lukio antaa paremman pohjan jatkolle, etenkin jos oma ala ei ole täysin selvillä. Esim. tekniset alat vaativat monesti laajan matematiikan osaamista, jota on hankala/työläs kuroa muuten kiinni. Ja joku väitti, että lukio ei sivistä, niin olen tuosta kyllä täysin eri mieltä. Lukio on yleissivistävin koulutusmuoto peruskoulun jälkeen, ja se sille on asetettu tehtäväksikin.
Ilman lukiota ja yliopistotutkintoa, en olisi nykyisessä asemassani. Sekä mieheni että minä arvostamme koulutusta todella paljon, ja sitä arvomaailmaa aiomme välittää myös eteenäin. Jos käy niin että lapsemme eivät pärjää tai halua lukea pitkälle, niin so be it, mutta toivon, että he eivät tekisi sellaisia ratkaisuja liian nuorena, jotka rajaavat tai hankaloittavat/pitkittävät heidän jatko-opiskelumahdollisuuksia.
Jos nuori haluaa ammattikouluun niin kyllä häntä pitää tukea valinnassa. Jos myöhemmin nuori haluaakin esim. yliopistoon niin se on täysin mahdollista. Nykyään, kun ei se lukio ole ainoa tie opiskella pitkälle.
mahdollista amiksesta mennä yliopistoon. Nykyisinhän vaatimuksena on vain toisen asteen koulutus. Erityistapaus valinnat vielä siihen päälle.
Vielä parempi jos on tuore ylioppilas.
mutta amiksen käynyt ei joudu suorittamaan kuin muutaman kurssin ja yo-kirjoitukset ollakseen ylioppilas.
Tämänkin ketjun avauksesta kuultaa taas läpi se ajatus, että vain lukioon menevillä on hieno tulevaisuus edessä, ammattikoululaiset on pohjasakkaa... Ärsyttävä näkökanta.
Ite oon lukion käynyt ja päästötodistuksen keskiarvo oli 9.1. Yliopistoon siis pääsisin helposti, jos vaan tahtosin. Itse asiassa oon jonkun aikaa opiskellutkin siellä. Mua vaan ei akateeminen ura satu kiinnostamaan pätkääkään ja kadun suuresti, etten ole yläasteen jälkeen mennyt ammattikouluun, tai tehnyt edes kaksoistutkintoa.
Hienoa, että tämä tyttö uskaltaa mennä ammattikouluun, vaikka onkin hyvä todistus. Ja vielä hienompaa on, että äiti kannustaa tyttöä valinnassaan. Jokaisen pitää saada tehdä oma valintansa. Ja missään tapauksessa ei kannata mennä lukioon, jos ei ole varma riittääkö intoa opiskella vielä peruskoulun jälkeen seuraavat kymmenen vuotta!!
Se kuka pääsi lukiosta 6 keskiarvolla voi päästä yliopistoon ihan suoraan, kun taas jollekin 9:n oppilaalle voi tulla vaikeuksia.
ehkä okl:lle pääsee kun ei lukiotodistuksella ole merkitystä mutta se onkin leikkikoulu
Ylioppilas. Et siis yhtään mitään jollet lisäkouluta itseäsi. Ihan kunnioitettavaa että haluaa kunnon ammatin jollei kerta ole akateemisia suunnitelmia elämälleen.
Tiedän minäkin erään kaverini, joka lähti peruskoulusta 6.3 keskiarvolla ja amiksen käytyään parin mutkan kautta kohta valmistuu yliopistosta maisteriksi.
toinen taas meni yhdeksän keskiarvolla ammattikouluun sähkömieheksi ja parin mutkan kautta on tällähetkellä ammattimuusikko. Siis ei mikään nimettömän humppabändin roudari, vaan tekee musiikkia eim mainoksiin ja tunnusmusiikeiksi.
Muutama ei-motivoitunut oli joukossa. Heitä ei lukio kiinnostanut. Yksi keskeytti ekan vuoden jälkeen, kaksi kävi lukion loppuun saakka, mutta ei päässyt kirjoituksista läpi eivätkä viitsineet yrittää uudelleen.
Yksi heistä on puuseppä, toinen on kuvataiteilija ja kolmas perhepäivähoitaja. Jokainen on naimisissa, ja vaikuttaa ihan onnelliselta. Rappiolla ei ole kukaan, ei ollut lukioaikanakaan, mutta heitä ei vain lukio kiinnostanut.
Vierailija: