Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yläastelaisella keskiarvo 9.0 ja ei halua lukioon eikä äiti vaadi!

Vierailija
29.07.2007 |

Mitä mieltä olette? Todella monilahjakas lapsi, joka menee siis nyt yhdeksännelle luokalle, on ilmoittanut haluavansa ammattikoulun jollekin häntä kiinnostavalle linjalle. Tyttö pääsisi tosta noin yliopistoon jos haluaisi, on aina ollut luokan parhaimpia oppilaita ja siis todella lahjakas etenkin matematiikassa ja kielissä. Suren jo etukäeen tytön tulevaa ratkaisua, koska hänestä olisi paljon enempään mitä hän haluaa. Edes oma äiti ei kannusta jatkamaan opintoja vaan tukee menemään siitä mistä aita on matalin. Ei kai nyt 14-vuotias voi osata ajatella tulevaisuutta kovin järkevästi?

Kommentit (115)

Vierailija
61/115 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Titetenkään kaikilla ei ole edes mahdollisuutta päästä lukioon tai pärjätä siellä, mutta silti vastuu ammatinvalinnasta on noin nuorelle liian suuri.

Usein tuntuu surulliselta katsella kuinka monet 15-16-vuotiaat saavat tehdä elämässään aivan mitä itse haluavat. He päättävät mitä ja missä opiskelevat, milloin muuttavat pois kotoa, he vastaavat itse omista raha-asioistaa jne.

Me aiomme kannustaa lastamme lukioon ja viime kädessä myös päättää siitä.

Vierailija
62/115 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit vaikka viedä hänet joka ikinen aamu autolla lukion ovelle, mutta et voi pakottaa häntä opiskelemaan. Sen näin muutaman oman lukioaikaisen luokkakaverini kohdalla.

RisaMaya:

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/115 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä juuri ajan takaa. Että lapset saavat aivan liian aikaisin päättää asioista, ja vielä suurista sellaisista. Jo 13-vuotiasta pidetään aikuisena. Tietenkään en omaa lastani väkipakolla lukioon pakottaisi, mutta sanoisin kyllä mielipiteeni ja antaisin aihetta miettiä asiaa. Tämä äiti kun antaa lapsen tehdä ihan mitä lapsi vain haluaa eikä koskaan pistä vastaan.

Vierailija
64/115 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

30v ensvuonna mittarissa ja ei ammattia, ei työpaikkaa. Vuonna 2002 syksyllä sain siivoushomman jossa satunaisesti siivosin 12 tuntia viikossa.

Maalariksi mä olin alkujaan haluamassa. Nyt en enää tiedä mitä mä haluan ja onko mun haluamisilla niin väliäkään.

Vierailija
65/115 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääsee lukiosta ulos viitosen keskiarvolla ja a:n papereilla? Ei varmaan pääse enää mihinkään kouluun. Kun samaan aikaan olisi valmistunut motivoituneena ammattikoulusta. Mutta onhan lukio käyty jotta vanhemmat voivat ylpeillä lakista.

Vierailija
66/115 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsesi ei halua lukioon niin älä pakota. 3 vuotta hukkaanheitettyä vuotta kattoon syljeksien ja lopulta b: n paperit kätösiin.

Jokaisen vanhemman, joka haluaa pakottaa lapsen lukioon vastoin tämän tahtoa pitäisi tulla seuramaan lukioon muutamaksi päiväksi. Itse en haluaisi, että lapseni oppisi koulussa laiskottelemisen jalon taidon vain siksi ettei halua olla siellä.

Vuosien varrella jokaisessa ryhmässä on näitä vastoin tahtoaan lukioa käyviä ja vain parissa tapauksessa heille meni oikeasti hyvin lukion jälkeen. Suurin osa on päätynyt juuri kaupan kassoille jne, ainakin mitä entisiin oppilaisiin törmää.

Vierailija
67/115 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

pääsee lukiosta ulos viitosen keskiarvolla ja a:n papereilla? Ei varmaan pääse enää mihinkään kouluun. Kun samaan aikaan olisi valmistunut motivoituneena ammattikoulusta. Mutta onhan lukio käyty jotta vanhemmat voivat ylpeillä lakista.

Vierailija
68/115 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskenkasvuisten nuorten pakopaikkana olla tekemättä mitään järkevää.

Vierailija
69/115 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

akateeminen tutkinto? Ei ole!

Vierailija
70/115 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi välttämättä aina kamalan motivoitunut amiksessakaan. Sielläkin on linjoja joilta keskeytetään tosi paljon.

Vierailija
71/115 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tyhmimmät ihmiset nähnyt lukiossa, ei tiedetä juuri mitään. Jos ei se ensimmäinen ammatti olekaan sitten se oikea voi sitten 19-vuotiaana mennä toisen alan kouluun.

Säälin todella lastanne jonka asioista määrää tiukkapipoäiti, joka halveksuu ammattikoulun käyneitä. Toivottavasti lapsestasi tulisi viisaampi kuin sinusta, joka olet ennakkoluuloinen ja ylimielisesti suhtaudut muihin ihmisiin joita pidät alempiarvoisina.

RisaMaya:

Titetenkään kaikilla ei ole edes mahdollisuutta päästä lukioon tai pärjätä siellä, mutta silti vastuu ammatinvalinnasta on noin nuorelle liian suuri.

Usein tuntuu surulliselta katsella kuinka monet 15-16-vuotiaat saavat tehdä elämässään aivan mitä itse haluavat. He päättävät mitä ja missä opiskelevat, milloin muuttavat pois kotoa, he vastaavat itse omista raha-asioistaa jne.

Vierailija
72/115 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä kyse ole siitä, että me vanhemmat haluaisimme brassailla lapsen ylioppilaslakilla (ei se nyt niin iso juttu ole tänä päivänä), vaan nimenomaan ajattelemme lapsemme parasta; haluamme hänelle hyvän yleissivistyksen (jonka lukio motivoituneelle opiskelijalle antaa) ja riittävän hyvät valmiudet valita oman alansa ja ammattinsa sitten kun on siihen kypsä. Olkoon se sitten Lääkäri, sairaanhoitaja tai lähihoitaja.

Ja kyllä haluan uskoa, että etenkin näissä asioissa vanhempien asenteilla ja esimerkillä on suuri vaikutus lapsen omiin mielipiteisiin.

Vierailija
73/115 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin varmasti olisi koulu sujunut. Minä tunnen useankin tällainen jotka vanhemmat pakottivat ja painostivat lukioon ja ovat edelleenkin todella katkeria vanhemmilleen. Mieti itse miltä tuntuisi jos itse joutuisit paikkaan johon et halua kun olisi mahdollisuus mennä opiskelemaan alaa josta pidät.

Vierailija:

olisi välttämättä aina kamalan motivoitunut amiksessakaan. Sielläkin on linjoja joilta keskeytetään tosi paljon.

Vierailija
74/115 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaisen yleissivistyksen voi hankkia itsekin. Lukion opettajienkien yleissivistys (hyvässä lukiossa jossa keskiarvo 8,8) oli aivan järkyttävä.

Eihän nykyajan lukiossa edes ole mitään kovin yleissivistävää esim. Afrikan historia käydään parin sivun kera läpi, paremmin sen oppii omalla vapaa-ajalla.

RisaMaya:

Eikä kyse ole siitä, että me vanhemmat haluaisimme brassailla lapsen ylioppilaslakilla (ei se nyt niin iso juttu ole tänä päivänä), vaan nimenomaan ajattelemme lapsemme parasta; haluamme hänelle hyvän yleissivistyksen (jonka lukio motivoituneelle opiskelijalle antaa) ja riittävän hyvät valmiudet valita oman alansa ja ammattinsa sitten kun on siihen kypsä. Olkoon se sitten Lääkäri, sairaanhoitaja tai lähihoitaja.

Ja kyllä haluan uskoa, että etenkin näissä asioissa vanhempien asenteilla ja esimerkillä on suuri vaikutus lapsen omiin mielipiteisiin.

Vierailija
75/115 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se viistoistakesäsestä unelmalta kuulostava ala ei ehkä olekaan niin kivaa kun siihen oikeasti pitäis panostaa.

Vierailija
76/115 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen lukion ehtii käydä koska vaan, vaikka mummona/vaarina, jos niikseen tulee.

Vierailija
77/115 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voi käydä lukiota ensin ja mennä vaikka sitten sinne ammattikouluun jos siltä vielä tuntuu ja käyttää siellä vielä lisäksi hyödykseen kaiken lukiossa oppimansa? Miksi nuoria ei saa " pakottaa" odottamaan? Miksi kaikki täytyy saada " nyt mulle ja heti" -asenteella?

Ainakin oman kokemukseni mukaan kaipaisin todella kovasti esim. rakennusalalle fiksuja nuoria ammattilaisia, joilla käytännön osaamisen lisäksi olisi fiksu yleisvaikutelma, bisnestajua, organisointikykyä, kova työmoraali....

Vierailija
78/115 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi vanhempien ehdottomasti kannattanut kannustaa yliopistoon. No, sieltäkin olen jo valmistunut, mutta olisi väikkärikin jo kasassa, jos olisin ajoissa aloittanut.

Vierailija
79/115 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekin tiedän ihmisiä jotka olisivat halunneet ammattikouluun mutta vanhemmat pakottivat lukioon. Nyt ovat samalla alalla mille aikoinaan olisivat halunneet ammattikouluun. Harmittelevat vain sitä että meni se 3 vuotta ihan hukkaan, osa meni lukiosta amk:hon ja sielläkin kokivat että olisi ollut järkevämpää mennä sinne amk:hon ammattikoulun kautta. Nyt oli joillakin vaikeuksia kun käytännön taitoa ei ollutkaan niin paljon.

Vierailija:

ja se viistoistakesäsestä unelmalta kuulostava ala ei ehkä olekaan niin kivaa kun siihen oikeasti pitäis panostaa.

Vierailija
80/115 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

RisaMaya:

Ainakin oman kokemukseni mukaan kaipaisin todella kovasti esim. rakennusalalle fiksuja nuoria ammattilaisia, joilla käytännön osaamisen lisäksi olisi fiksu yleisvaikutelma, bisnestajua, organisointikykyä, kova työmoraali....

Mä olen kyllä samaa mieltä siitä ettei nuorten tarvitse saada kaikkea heti ja vanhemmat voi vähän pakottaakin joskus jos nuori on tekemässä tyhmiä ratkaisuja mutta et kai nyt sentään yritä väittää että lukiossa oppii bisnestajua, organisointikykyä tai työmoraalia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi