Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yläastelaisella keskiarvo 9.0 ja ei halua lukioon eikä äiti vaadi!

Vierailija
29.07.2007 |

Mitä mieltä olette? Todella monilahjakas lapsi, joka menee siis nyt yhdeksännelle luokalle, on ilmoittanut haluavansa ammattikoulun jollekin häntä kiinnostavalle linjalle. Tyttö pääsisi tosta noin yliopistoon jos haluaisi, on aina ollut luokan parhaimpia oppilaita ja siis todella lahjakas etenkin matematiikassa ja kielissä. Suren jo etukäeen tytön tulevaa ratkaisua, koska hänestä olisi paljon enempään mitä hän haluaa. Edes oma äiti ei kannusta jatkamaan opintoja vaan tukee menemään siitä mistä aita on matalin. Ei kai nyt 14-vuotias voi osata ajatella tulevaisuutta kovin järkevästi?

Kommentit (115)

Vierailija
81/115 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koulupäivä on jo 8h, siihen päälle kotitehtävät ja kokeisiin lukemiset, harrastukset ja ihan vain kavereiden ja perheen kanssa oleminen ja vieläpä levätäkin pitäisi ehtiä runsaasti.

Missähän ajalla nuori siinä sitten pänttäisi kirjoista reaalitietoutta, opiskelisi kieliä ja matikkaa? Ei se pelkkä uutistenkaan katsominen riitä...

Vierailija
82/115 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ammattikoulu ja lukio samalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/115 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta et kai nyt sentään yritä väittää että lukiossa oppii bisnestajua, organisointikykyä tai työmoraalia?

[/quote]

Vierailija
84/115 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näet huonona asiana sen että hankkii itselleen ammatin? On meillä nytkin liian monta ammatitonta nuorta, ja sinä vain paheksut määrätietoista nuorta joka haluaa itselleen ammatin. Pojilla tulee vielä lukion jälkeen usein armeija/siviilipalvelus joten meillä on jo nyt ihan tarpeeksi 20-vuotiaita joilla ei mitään ammattia.

RisaMaya:

Miksei voi käydä lukiota ensin ja mennä vaikka sitten sinne ammattikouluun jos siltä vielä tuntuu ja käyttää siellä vielä lisäksi hyödykseen kaiken lukiossa oppimansa? Miksi nuoria ei saa " pakottaa" odottamaan? Miksi kaikki täytyy saada " nyt mulle ja heti" -asenteella?

Ainakin oman kokemukseni mukaan kaipaisin todella kovasti esim. rakennusalalle fiksuja nuoria ammattilaisia, joilla käytännön osaamisen lisäksi olisi fiksu yleisvaikutelma, bisnestajua, organisointikykyä, kova työmoraali....

Vierailija
85/115 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin mm. luen yleissivistäviä kirjoja vapaa-ajallani, en koe siinä mitään ongelmaa, myös televisiosta tulee paljon yleissivistävää ohjelmaa. Samoin netistä löytyy vaikka mitä.

RisaMaya:

Jos koulupäivä on jo 8h, siihen päälle kotitehtävät ja kokeisiin lukemiset, harrastukset ja ihan vain kavereiden ja perheen kanssa oleminen ja vieläpä levätäkin pitäisi ehtiä runsaasti.

Missähän ajalla nuori siinä sitten pänttäisi kirjoista reaalitietoutta, opiskelisi kieliä ja matikkaa? Ei se pelkkä uutistenkaan katsominen riitä...

Vierailija
86/115 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun koulupäivä oli lukiossa 8.25-14.35. Aina ei sitäkään. Joskus oli vain 5 tuntia viikossa ja sekin vain yhdestä aineesta. Ihan hyvin ehdin sivistää itseäni vaikkapa kirjastossa, kun silloin ei internettiä ollut kuin noin joka sadannella taloudella. Kyllä se sivistys on hankittu jossain muualla kuin lukiossa.

Vierailija
87/115 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän aikoo nimittäin hakea 3 vuoden kuluttua paikkaan, jonne otetaan pelkästään pääsykokeiden perusteella. Lukion päästötodistuksella tai yo-papereilla ei ole mitään virkaa. Ammattikoulussa sopivalla linjalla hän hankkii valmiuksia, joita tarvitsee tulevassa ammatissaan, ja pystyy samalla valmentautumaan pääsykokeisiin.

Nuori on erityislahjakas tällä omalla alallaan ja tuemme häntä täysillä, vaikka meillä on molemmilla 6 laudaturia ja akateeminen loppututkinto.

Vierailija
88/115 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli vähintään 8-15 ja hyvin usein 8-16 myös

Vierailija
89/115 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kursseja niin paljon kuin mahdollista, enkä mennyt sieltä mistä aita on matalin.

Vierailija
90/115 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti hänellä pitäisi olla oikeus päättää miten hän kouluttautuu! Jos hän myöhemmin katuu valintaansa niin ammatin vaihto tai se lukion käyminen aikuispuolella ei ole suurikaan juttu. Jos itse kokee, että lukio on yhtäkuin yleissivistys niin sitähän voi kannustaa lastansa vaikka kaksoistutkintoon.

Tämä tulee teille ehkä yllätyksenä, mutta jos haluaa tietää mahdollisimman paljon maailmasta niin sitä ottaa selvää vaikka olisikin sitten siellä amiksessa. Jos sinulla ei ole lukiossa oikeata halua lukea niin ne uudet tiedot unohtaa pian kokeiden jälkeen. Oma motivaatio on tärkein tekijä.

Mielestäni on myös erittäin ylimielistä kuvitella, että älykäs ihminen haaskaa lahjansa, jos hän ei opiskele. Aivan kuin ihminen olisi jotain vasta, kun hän on käynyt kouluja. Kaikki eivät halua uraa. Jotkut oikeasti haluavat olla myyjiä tai vaikka sitten siivoojia. Jotkut oikeasti haluavat työn, joka on vain fyysistä tms. Itselleen voi tarjota haasteita muutenkin ja omilla ehdoillaan. Mielestäni ihminen, joka nostaa itsensä tai jonkin edustamansa ryhmän (esim. koulutuksen suhteen) muiden yläpuolelle, osoittaa vain oman tietämättömyytensä.

Vierailija
91/115 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi menet siitä mistä aita on matalin? En halveksu koulunkäyntiavustajan työtä mutta sinä olet niin ylimielinen että tästä on pakko huomauttaa, kyllähän noin täydellisellä ihmisellä pitäisi olla " hienompi" työ.

RisaMaya:

Kävin kursseja niin paljon kuin mahdollista, enkä mennyt sieltä mistä aita on matalin.

Vierailija
92/115 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 6 laudaturin ylioppilas, miehelläni 3 laudaturia, kuitenkin meillä molemmilla " vain" ammattillinen koulutus. Lapsemme meni 9,4 keskiarvolla ammattikouluun. Ollaan ihan sivistyneitä, luetaan paljon kirjoja, käydään teatterissa, matkustellaan jne. En koe että meidän lapsi jää mistään paitsi vaikka ei mennyt lukioon, sivistystä kyllä löytyy

Vierailija
93/115 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle lukio ei ollut kovin rankka koettelemus. En toki tarkoita vähätellä sitä, mutta itselleni se oli aika helppo homma. En käynyt lukiossa juuri ollenkaan. Suoritin lähes kaikki kurssini itsenäisesti ja kävin vain kokeet tekemässä koululla. Keskiarvoni oli 9.3 vaikka tein opiskeluni ammattikoulun ohella ja olinpahan vielä perheellinenkin. Kaikille se koulunkäynti ei ole niin vaikeaa! Itse olen ollut onnekas.

Vierailija
94/115 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän monta täysin pösilöä akateemisen tutkinnon suorittanutta. Ei minkäänlaisia sosiaalisia kykyjä, ylimielinen asenne kaikkeen ym. ym. Lista on loputon. Sen sijaan tiedän monta erittäin hyvätapaista ja fiksua ammattikoulun käynyttä. On hienoa, että lapsi pärjää koulussa, mutta lahjoja voi hyödyntää muuallakin kuin koulutiellä esim. harrastuksissa tai elämässä yleensä.

Vierailija
95/115 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden jakson aikana saatoin suorittaa 9 kurssia ja lomailla sitten toisessa jaksossa. Kerran kuukaudessa järjestettiin koulun jälkeen ylimääräinen tentti joissa myös kävin. Kursseja saattoi myös käydä päällekkäin. Muisti vaan ilmoittaa opettajalle kummalla tunnilla on. Opiskelu oli todella vapaata ja sai suunnitella miten itselle ja omaan elämään sopi. Esim jos ei ole aamuihminen niin tentti tai valitsi jakson jossa aine tarjottiin vasta iltapäivällä.

59

Vierailija:

mulla oli vähintään 8-15 ja hyvin usein 8-16 myös

Vierailija
96/115 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos hän olisi ammattikoulussa opiskelemassa alaa, josta todella tykkää, ja jonne on itse halunnut.

Näissä asioissa on suuri ero.

Vierailija:

En mä kyllä oikein usko että nuori joka lukiossa vaan syljeskelee kattoon

olisi välttämättä aina kamalan motivoitunut amiksessakaan. Sielläkin on linjoja joilta keskeytetään tosi paljon.

Vierailija
97/115 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse tunnen henkilöitä jotka on pakotettu lukioon eikä yksikään heistä jaksanut loppuun asti vaikka älykkäitä tyyppejä olivatkin. Yksi sentään vuosia myöhemmin (monen vuoden ryyppyputken jälkeen) jatkoi aikuislukiossa opinnot loppuun ja jatkoi yliopistoon.

Muilla on mennyt huonommin.

Vierailija
98/115 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

johtuiko se että äiti joutui pakottamaan heidät siitä että olivat jo alun alkaenkin vähän rappiolla ja sen vuoksi motivoitumattomia.

Vierailija
99/115 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilttinä tyttönä tein työtä käskettyä. He syyllistivät minua kiittämättömäksi jne kun yritin ehdottaa jotain muuta. Koko sukumme on akateemisia, ja minunkin piti olla.

Kun valmistuin, totesin että nyt olen maksanut velkani vanhemmilleni. Paperit on jossain kaapissa, en tiedä missä. Opiskelin parturi-kampaajaksi ja olen erittäin tyytyväinen elämääni pienyrittäjänä. Enkä enää jaksa välittää vanhempieni vaatimisista.

Vierailija
100/115 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin päättää elämästä äiti. Sitten sossu ja työkkäri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi