Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsettomat häät, mitä tehdä?

Vierailija
29.07.2012 |

On varmaan aika kulunut aihe täällä, mutta en tiedä mitä tehdä tällaisessa tilanteessa.

Meidät on kutsuttu häihin, jotka ovat lapsettomat ja meillä ei ole ongelmaa saada lastenhoitajaa ja isompien lasten suhteen on jo tiedossa missä ovat tuolloin hoidossa. Meillä on kuitenkin nyt 1kk ikäinen häiden aikaan pari päivää vajaa 2kk ikäinen vauva.

Vauva on tissitakiainen eikä juo maitoa pullosta vaan ainoastaan tissi kelpaa. Jotenkin oletin, että voisin ottaa vauvan mukaan, mutta kun soitin morsiamelle (hänellä itselläänkin lapsia), niin morsian sanoi, että mieluummin vauvakin hoitoon. Toki voisin jättää vauvan hoitoon, mutta jos ei vielä tuolloinkaan juo pullosta, niin hoitajalla ei todellakaan tule olemaan kivaa ja jos taas kävisin välillä imettämässä niin ei sekään oikeen onnistu, koska vauva syö jossain välissä päivällä muutaman kerran puolen tunnin välein.

Harmittaa hiukan, koska olisi ollut kiva päästä häihin ja hiukan tuulettumaan. En tiedä kehtaanko enää soittaa tuolle morsiamelle ja kysyä, että eikö mitenkään voisi vauvaa ottaa mukaan. Vauva siis on ainakin tähän asti nukkunut suurimman osan päivästä ja hereillä ollessaankin itkee vain nälkää. Olemme olleet myös muualla kun kotona ja useiden ihmisten seurassa eikä sielläkään ole välittänyt hälinästä vaan on nukkunut, jos nukuttaa.

Kommentit (137)

Vierailija
41/137 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap itse sanoo vauvansa olevan tissitakiainen.

Ei itke muuta kuin nälkäänsä.

Miten ihmeessä ap voi olla satavarma siitä, että juuri vihkimisen herkällä hetkellä mukaan VASTOIN KUTSUA OTETTU kakara ei ala rääkyä sitä nälkäänsä?

Et ota sitä vauvaa mukaan.

Jos et voi olla paria tuntia ilman vauvaasi, älä mene lainkaan. jos morsian todella on ystäväsi, toimi hänen tahtonsa mukaan. Häät ovat hänen juhlansa, ei Sinun.

Vierailija
42/137 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

teistä kaikista jotka ottaisitte vauvan mukaan häihin on tosiaan ok se, että jos vaikka itse menisitte naimisiin ja koko puheen ajan kirkko raikaisi vain sitä vauvan rääkynää?? Niin, että ette edes itse suunnilleen kuulisi papin puhetta.

Yhtä "mukavaa" on kun on kalliit liput maksanut konserttiin ja sitten joku innokas äiti tulee sinne esittelemään vastasyntynyttään. Siinä on kivaa artistilla sitten, kun konserttisali raikaa sitä rääkynää herkkien laulujen aikana.

vauva itki vihkimisen aikana, mutta ei se todella meitä häirinnyt. Kyllähän me kuulimme, mitä puhutaan. Ehkä joku hääväestä ei kuullut, mutta se varmaan sitten harmitti heitä jos harmitti. En tiedä. Eli minua ei haitannut, eikä tietääkseni miestä. Oli muuta ajateltavaa! Ja meillä ei ollut silloin lapsia, nyt kyllä kolme.

Minusta lapset häissä ovat suurilta osin herttaisia, jotenkin kuuluvat juhliin. Häät eivät olisi olleet niin kivat ilman niitä söpöjä pikkutyttöjä ja -poikia. Tämä siis mun mielipide, kaikilla omansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/137 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

teistä kaikista jotka ottaisitte vauvan mukaan häihin on tosiaan ok se, että jos vaikka itse menisitte naimisiin ja koko puheen ajan kirkko raikaisi vain sitä vauvan rääkynää?? Niin, että ette edes itse suunnilleen kuulisi papin puhetta.

Yhtä "mukavaa" on kun on kalliit liput maksanut konserttiin ja sitten joku innokas äiti tulee sinne esittelemään vastasyntynyttään. Siinä on kivaa artistilla sitten, kun konserttisali raikaa sitä rääkynää herkkien laulujen aikana.

itse en ottaisi vauvaa lapsettomiin häihin ja minusta sellaiset häät ovat ihan se ja sama (kukin järjestää mitä haluaa). Mutta ihmettelen kyllä, miksi se kirkollinen seremonia on noin tärkeä? Sehän on koko juhlan tylsin osuus! Kaikki tietävät jo etukäteen suunnilleen mitä se pappi puhuu, ja koko tilannehan menee tietyn kaavan mukaan. Onko se alttarilla tapahtuva pönötys ja teatteri sitten joku elämän tärkein tapahtuma? meneekö se pilalle, jos joku saa samaan aikaan kamalan aivastelukohtauksen ja tuo tilanteeseen tahatonta komiikkaa?

Vierailija
44/137 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä ap voi olla satavarma siitä, että juuri vihkimisen herkällä hetkellä mukaan VASTOIN KUTSUA OTETTU kakara ei ala rääkyä sitä nälkäänsä?

Jos et voi olla paria tuntia ilman vauvaasi, älä mene lainkaan. jos morsian todella on ystäväsi, toimi hänen tahtonsa mukaan. Häät ovat hänen juhlansa, ei Sinun.

Vierailija
45/137 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan kotona olo pilannut monien äitien aivot ainakin hetkellisesti??

Jos saat kutsun lapsettomiin häihin, kutsu koskee myös vauvoja, joten ei häihin mukaan.

Jos et saa hoitajaa/vauva ei pysty olemaan erossa tissistäsi, et mene häihin.

Näin yksinkertaista. Kutsujalla on TÄYSI OIKEUS päättää minkälainen hänen suuresta päivästään tulee, eikä siihen ole muilla nokankoputtamista.

Jos morsian päästäisi sinun vauvasi häihin, hänelle voi olla aika kiusallisia tilanteita tiedossa, jos hän on monelle muulle sanonut ettei vauvoja tuoda.

Ottakaa se pää sieltä puskasta pois ja yrittäkää ymmärtää että ne teidän lapsenne ei ole kaikkien muiden "maailman napa".

t. itsekin kahden lapsen äiti, joka ollut lapsettomissa häissä hyvillä mielin.

Vierailija
46/137 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaa mieltä, ettei vauvaa voi ottaa, kun kerran on kielletty. Mutta siis miten niin PARI TUNTIA? Hääthän kestävät paljon kauemmin! Vai ajattelitko, että ap menisi kuuntelemaan ne tylsät vihkimishorinat ja jäisi varsinaisesta hauskanpidosta (syöminen, illanvietto) paitsi? Itse voisin tulla pariksi tunniksi silloin, kun syödään, juodaan ja seurustellaan, mutta kirkon voisin jättää väliin...

Vierailija
47/137 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla häissä vauva ei vienyt morsiusparilta huomiota missään vaiheessa, millään tavalla, ei itkemällä eikä "ihasteltavana" olemisellaankaan. Vauvan läsnäolo ei todellakaan uhannut kenenkään juhlia, tai juhlatunnelmaa. Kyllä on aika omituista kommentit tuolla aikaisemmin, jos morsian on mustasukkainen vauvalle huomiosta, kertoo jotain ihmisen kehitystasosta ja myös persoonasta, huh huh.

Vierailija
48/137 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos samassa kaupungissa, niin voit ap hyvin mennä, mutta jos matkaa satoja kilsoja niin hankalaksi menee.

Vierailija
49/137 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut lukuississa häissä lapsettomana, ja aina on joku kirjukaula löytynyt. Kaksissa häissä uhmaikäinen taapero on hihkunut, juossut ja rääkynyt seremoniasta sen tahdotko-osan. Siis niin törkeästi, että edes etupenkeistä ei kuullut mitään ja morsiuspari on joutunut katsomaan hämmentyneenä, miksi sitä kiljukaulaa ei viedä ulos.

Pidin itse lapsettomana lapsettomat 30-vuotisbileet, enkä lainkaan tajunnut, miksi parhaan ystäväni piti se 8 kk:n ikäinen vauva raahaata paikalle kielloista huolimatta. Bileissä siis syötiin, juotiin, saunottiin järven rannalla. Paikka ja tilaisuus eivät olleet lapsille sopivia ja ärsytti ihan mielipuolisen paljon, kun tämäkin lapsi huusi kolme tuntia putkeen. Joo, kyllä sitä heiluteltiin rattaissa pihalla, mutta kun bileet olivat osittain pihalla ja osittain sisällä, niin osansa siitä huudosta sai ihan tasan jokainen 50 juhlavieraasta. Tämä tapaus opetti minulle sen, että omien lasteni kanssa toimin toisin. En ota mukaan lapsettomiin tilaisuuksiin, vaikka kuinka kirpaisisi. Vien myös huutavan lapsen pois samantien tilaisuudesta, oli siellä sitten kuinka lapsiystävällinen meininkin tahansa.

Kun oma lapseni oli 6 viikkoa vanha, oli veljeni häät. Tilaisuus ei ollut lapseton, mutta kutsu tuli vain minun ja mieheni nimellä, koska lapsi ei ollut vielä syntynyt. Ohimenevistä lauseista tajusin, että tämä vauva ei ollut tervetullut - nimenomaan sen huutamisen takia. Pienimmät lapset häissä olivat jo koululaisia. Teimme sitten niin, että menimme kirkkoon ja sieltä ajoin anopille imettämään (tosiasiassa pumppaamaan, koska vauva nukkui edelleen), sitten hääpaikalle vähän myöhässä syömään, ja ruoan välissä anoppi toi vauvan syömään (asui hääpaikan lähellä). Sen jälkeen ei soittanutkaan, koska vauva nukkui, heräsi kyllä kerran ja huoli pullon, joten juhlimme puolille öin. Jos vauva ei olisi huolinut pulloa, olisi anoppi tuonut vauvan vielä ehkä kahvien jälkeen, mutta aika pian olisi pitänyt mennä, koska yleensä aloitti imetysmaratonin alkuillasta, joka kesti puolille öin. Nyt ei sitä tehnyt kuitenkaan.

En näe syytä loukkaantumiseen. Ymmärrän, että noinkin pieni vauva ja vieläpä suvun ensimmäinen, olisi vienyt täysin huomion, vihjaisipa morsiamen äiti muutaman kerran, että hakisin vauvan hänelle näytille. On se sitten prinsessamaista tai ei, niin kyllä morsian saa olla sen päivän prinsessa. Sitäpaitsi en mitenkään olisi voinut taata, etteikö vauva olisi huutanut, ja tämä nimenomaan oli veljeni suuri huoli.

Tämän jälkeen olen ollut lapsettomissa häissä, missä tosin oli lähisuvun lapset ja imeväiset mukana. Toinen vauva - muutaman viikon ikäinen -vain nukkui ja oli täysin huomaamaton (kaverin vauva, joten ei vienyt huomiotakaan), toisen kaverin vauva oli jo isompi, melkein puolivuotias ja huusi vähän väliä - puheiden päälle, ruokailun aikana jne. Ja huonotapaiset vanhemmat vain hysstelivät eivätkä vieneet yhtään syrjemmälle, vaikka eteisaulassa olisi ollut tilaa ja kivat penkit.

Pieni piikki täytyy kuitenkin heittää lapsellisille, jotka haluavat lapsettomat häät. Kannatan vahvasti sitä, että hääpari valitsee vieraansa, mutta jos itse on raahannut kersojaan kaikkien muiden häihin ja ehkä vielä sitä vauvaansakin huutamaan jopa lapsettomiin häihin, on aika härskiä todeta, että omiin ei tule sitten yksikään vauva huutamaan (omat tässä vaiheessa jo isompia). Tiedän tällaisen tapauksen, ja poikkeuksena sääntöön pidän tätä naista itsekkäänä ja välinpitämättömänä. Äitinä hän ei kyennyt jättämään vauvaansa kotiin mutta vaati sitä omissa häissään aivan loukkaantumisen uhalla. On otsaa, kun oma vauva huudollaan on pilannut kahdet kaveripiirin häät.

Vierailija
50/137 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menisin naimisiin, omat hääni olisivat aivan varmasti ehdottomasti "lapsettomat + vauvattomat".

Jos joku tampio sitten kuitenkin toisi vauvan mukanaan, sekä äiti että vauva ohjattaisiin ulos.

Ei tulisi kuuloonkaan, että vihkimisen aikaan joku palstaisi tissinsä ja imettäisi.

Vierailija
51/137 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan kotona olo pilannut monien äitien aivot ainakin hetkellisesti??

Jos saat kutsun lapsettomiin häihin, kutsu koskee myös vauvoja, joten ei häihin mukaan.

Jos et saa hoitajaa/vauva ei pysty olemaan erossa tissistäsi, et mene häihin.

Näin yksinkertaista. Kutsujalla on TÄYSI OIKEUS päättää minkälainen hänen suuresta päivästään tulee, eikä siihen ole muilla nokankoputtamista.

Jos morsian päästäisi sinun vauvasi häihin, hänelle voi olla aika kiusallisia tilanteita tiedossa, jos hän on monelle muulle sanonut ettei vauvoja tuoda.

Ottakaa se pää sieltä puskasta pois ja yrittäkää ymmärtää että ne teidän lapsenne ei ole kaikkien muiden "maailman napa".

t. itsekin kahden lapsen äiti, joka ollut lapsettomissa häissä hyvillä mielin.

Ellei se morsian niin usein loukkaantuisi, jos valinta ei osukaan heidän häihinsä, vaan jäädään ennemmin kotiin sen vauvan kanssa, jota ei voi ottaa häihin. Meille niin käynyt kaksi kertaa. Olen ilmoittanut, ettei tulla. Kun on kysytty syytä, olen ilmoittanut että vauva on niin pieni, etten voi jättää häntä kotiin. Sitten on kyselty, että eikö teillä ole hoitajaa, tai eikö juo pullosta tai muuta epäolennaista.

Eli nämä morsiamet haluaisivat usein päättää kaiken. Että häihin ei saa tulla lapsia JA että kutsutun pitää tulla häihin ilman sitä lasta. Emmeköhän me kuitenkin saada itse päättää, tulemmeko vai emme, jos häihin ei saa tuoda lapsia (tai sitä vauvaa siis, isommille yleensä helppo järjestää hoito).

Vierailija
52/137 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei ap ymmärrä, että vauvakin on lapsi? Jos on lapsettomat häät toiveissa, niin sitten ei sinne vauvoja myöskään. Niistä on omat häiriötekijänsä ja vähän isommista lapsista omansa. Lisäksi morsian on voinut suunnitella sellaiset bilehäät, etteivät ne sovi lapsille.

Lapsen itku on kuulemma tutkitusti stressaavimpia ääniä, mitä ihminen voi kuulla. Evoluution mielessä tietysti järkevää, koska niinhän aikuiset sitten ymmärtävät alkaa pyöriä vauvan ympärillä ja täyttää perustarpeita.

Mutta jos joku pariskunta haluaa mennä naimisiin niin, ettei vauva huuda papin puheen ja myöhemmin pöytäpuheiden päälle nälkäänsä tai kakkavaippaansa, niin antakaa nyt hyvät ihmiset heille siihen lupa. Älkääkä missään nimessä ainakaan viekö sitä vauvaanne jääräpäisesti paikalle ilman lupaa, niin kuin muutama täällä jo suositteli.

Voi nimittäin olla ystävyys katkolla sen jälkeen, jos se vastoin toiveita paikalle tuotu vauva kuitenkin yllättäen alkaa huutaa kesken vihkiseremonian.

Vierailija
53/137 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei ole vauvalle kelvannut vain ainoastaan tissistä kelpaa maito.

ap

on sitä mieltä et on sopivaa ja jopa suotavaa opettaa jopa pakolla vauva pullolle jonkun häiden vuoksi=(

Miksi?

Kyllähän se kuulostaa aika oudolta, että häiden takia täytyisi nähdä ihan kauheasti vaivaa. Minusta kyllä vauva kannattaa opettaa juomaan SATUNNAISESTI myös pullosta pumpattua äidinmaitoa, jos äiti haluaisi esim. joskus käydä jossain itsekseen. Esim. itse aloin käydä uimassa palautuakseni synnytyksestä ja pitääkseni lihaskuntoa yllä.

Mutta en kyllä häiden takia jaksaisi miettiä mielettömiä järjestelyjä. Joko sinne menisi mahdollisimman pienellä panostuksella (eli vauvalla olisi tuttu hoitaja ja pumpattua äidinmaitoa pullosta, jota joisi mielellään) tai sitten jättäisin menemättä. On tuossa sekin pointti, että kovin pitkäksi aikaa ei ehkä noin pientä voisi jättääkään, ja itse en ainakaan haluaisi mennä kuuntelemaan vain kirkkoon vihkiseremoniaa (juhlien tylsin osuus) ja syömään. Haluaisin olla illanvietossa mukana, tavata ystäviä, jne, mutta koko päiväksi ei ehkä voisi vauvan luota lähteä. Eli ehkä jättäisin vaan koko kemut väliin täysin.

Vierailija
54/137 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten kuin että säälittää, jos pienen annetaan huutaa eikä yritetä parantaa hänen olotilaansa. Fiksu vanhempi juoksuttaa huutavan jälkeläisensä ulos vähän äkkiä. Jos vanhempi ei heti ymmärrä sitä, joku kokeneempi häävieras tai kaaso voi varmasti mennä ystävällisesti mutta päättäväisesti ohjaamaan hänet tekemään niin. Samoin konsertissa, teatterissa, leffassa jne. on myös muilla paikallaolijoilla oikeus hienotunteisesti sanoa huutajan vanhemmalle, että kannattaisi varmasti mennä rauhoittumaan ulkopuolelle.

Ja mitä väliä sillä loppujen lopuksi on, kuuleeko koko hääväki (siis muut kuin huutajan vanhemmat) kaikki puheet ja tahtomiset, ne ovat aina samanlaisia. Tärkeintä on että hääpari itse kuulee ja tietää, missä välissä sanotaan "tahdon".

Häät ovat perhejuhla ja niihin mahtuu yhtä lailla "rääkyvä" pienokainen, riiaava morsiusneito-bestman-pari kuin tappelua haastava juopunut miesvieras.

Itse en ole ollut vuosikymmeniin yhdessäkään tilanteessa, missä lapsen itku olisi pilannut kaiken. Paitsi se yksi bussimatka, joka vahvistaa säännön :D

Vierailija
55/137 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

menisin ulos vauvaa rauhoittelemaan/syöttämään.

ap

Vierailija
56/137 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annetaanhan niitä monesti muutenkin. Esimerkiksi jos kummi, isovanhempi tms ei pääse vaikka lapsen synttäreille, niin yleensä antavat silti lahjan. Jos morsian kerran on ystävä, niin kyllä mä häntä muistaisin, vaikka en juhliin osallistuisikaan.

Ne lasten lahjathan voivat olla vaikka itse kudotut lapaset tai joku vitosen maksanut juttu. Ja ehkä ihmiset ajattelevat, että lapselle synttärit ovat niin "iso juttu", että pitää muistaa. Hääpari on kuitenkin kaksi aikuista ihmistä, ja jos he rajaavat kutsun ehdoilla osan ihmisistä pois, niin ei kyllä minusta silloin tarvitse mitään lahjoja ostella. Itse voisin lähettää kyllä onnittelukortin. Koska eikös monessa ketjussa ole ajateltukin, että se lahja on ikäänkuin "pääsymaksu" juhliin - sillä katetaan tarjoilusta aiheutuneita kuluja. Ja jos ei kerran syö ja juo siellä, niin mistä sitten pitäisi maksaa? (vitsi, vitsi...)

Vierailija
57/137 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä mene jakeluun se, että morsiuspari päättää itse millaiset juhlat haluaa!

Usein häihin satsataan hirveä rahamäärä ja juhlista yritetään tehdä kiva aikuisten illanvietto, jossa kerrankin saisi ne äiditkin juhlia ilman jatkuvaa kitinää ja lasten kaitsemista.

Jos päästää "Nico-Petterin" sinne kiljumaan, kun pikku kullanmuru on sentään vasta vähän aikaa koittanut pullosta juoda, niin tokihan sinne sitten tulee 10 muutakin samalla verukkeella.

Ja sitten soittaa "Jemina-Jannikan" äiti ja kyselee, että kai meidän 3v Jeminakin voi tulla ettei hänelle tule paha mieli...

Näitä on niin nähty!

Vierailija
58/137 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei ole vauvalle kelvannut vain ainoastaan tissistä kelpaa maito.

ap

Siinä tapauksessa en vaivaisi päätäni tällä asialla. Jotkut vauvat eivät vaan taida huolia pulloa, olen näistä ennenkin kuullut. Ja siinä tapauksessa jättäisin häät väliin ja keksisin jonkin muun tavan tuulettua ja saada vaihtelua.

Vierailija
59/137 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on itse suunniteltu puhe vihkimisen yhteydessä ja haluaisin todella, että kaikki sukulaiset sen kuulisivat.

T: Se mustasukkainen hirviömorsian

Vierailija
60/137 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on muuten kaiken lisäksi todella pöyristyttävää että heti ollaan haukkumassa tiukkapipoksi, jäykkäniskaksi ja ties miksi jo haluaa järjestää lapsettomat häät.

Onko tosiaan äitiys pehmittänyt aivot niin että ette ymmärrä että kaikille lapset ei ole maailman napa ja elämän keskipiste, varsinkaan toisten lapset. Ja on täysi oikeus pitää lapsettomat häät. Omat häät = omat säännöt ja omat kutsuvieraat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä