Lapsettomat häät, mitä tehdä?
On varmaan aika kulunut aihe täällä, mutta en tiedä mitä tehdä tällaisessa tilanteessa.
Meidät on kutsuttu häihin, jotka ovat lapsettomat ja meillä ei ole ongelmaa saada lastenhoitajaa ja isompien lasten suhteen on jo tiedossa missä ovat tuolloin hoidossa. Meillä on kuitenkin nyt 1kk ikäinen häiden aikaan pari päivää vajaa 2kk ikäinen vauva.
Vauva on tissitakiainen eikä juo maitoa pullosta vaan ainoastaan tissi kelpaa. Jotenkin oletin, että voisin ottaa vauvan mukaan, mutta kun soitin morsiamelle (hänellä itselläänkin lapsia), niin morsian sanoi, että mieluummin vauvakin hoitoon. Toki voisin jättää vauvan hoitoon, mutta jos ei vielä tuolloinkaan juo pullosta, niin hoitajalla ei todellakaan tule olemaan kivaa ja jos taas kävisin välillä imettämässä niin ei sekään oikeen onnistu, koska vauva syö jossain välissä päivällä muutaman kerran puolen tunnin välein.
Harmittaa hiukan, koska olisi ollut kiva päästä häihin ja hiukan tuulettumaan. En tiedä kehtaanko enää soittaa tuolle morsiamelle ja kysyä, että eikö mitenkään voisi vauvaa ottaa mukaan. Vauva siis on ainakin tähän asti nukkunut suurimman osan päivästä ja hereillä ollessaankin itkee vain nälkää. Olemme olleet myös muualla kun kotona ja useiden ihmisten seurassa eikä sielläkään ole välittänyt hälinästä vaan on nukkunut, jos nukuttaa.
Kommentit (137)
Et tietenkään enää soita ja kysele "saisiko nyt kumminkin vauvan ottaa". Morsian on päätöksensä tehnyt ja piste. Ei muuten Linnan juhlissakaan ole koskaan näkynyt sylivauvoja, vaikka heidän äitinsä ovatkin paikalla juhlimassa....
Vuokraatte asuntoauton, jonka parkkeeraatte juhlapaikan välittömään läheisyyteen. Vauva ja hoitaja ovat autossa, ja käyt siellä imettämässä. Ei tarvitse opettaa pullolle.
Pääset juhlimaan ja hiukan tuulettumaan - tunnut sitä todella tarvitsevan.
että heille tulee uusia häitä. Voi osallistua sitten seuraavalla kerralla. :)
on sitä mieltä et on sopivaa ja jopa suotavaa opettaa jopa pakolla vauva pullolle jonkun häiden vuoksi=(
Miksi?
itse olen synnäriltä alkaen opettanut molemmat ruokailutavat
mustasukkainen, vaan en halua sitä hälyä ja sähläystä mikä vauvasta saattaisi häissä tulla.
Meillä on pieni vihkiminen ja olisi kivaa, että kaikki kuulevat lyhyehkön puheenkin ettei kaikki peity vauvan rääkymiseen.
Muulloin vauva on meille tervetullut koska tahansa, mutta tämän pienen vihkimisen hetken haluaisin edes pitää aikuisten kesken ilman lasten kiljumista.
puhuit kyllä muustakin kuin hälystä. Sinua harmittaisi, jos vauvaa ihmeteltäisii, ja sitä kuljetettaisiin sylistä syliin. Joo, olishan se kauheaa, jos joku muukin sais huomiota kuin sinä. Eli mustis olet. Metelin haittaaminen vielä ymmärrettävää, mutta tuo ei.
on sitä mieltä et on sopivaa ja jopa suotavaa opettaa jopa pakolla vauva pullolle jonkun häiden vuoksi=(
Miksi?
Kyllähän se kuulostaa aika oudolta, että häiden takia täytyisi nähdä ihan kauheasti vaivaa. Minusta kyllä vauva kannattaa opettaa juomaan SATUNNAISESTI myös pullosta pumpattua äidinmaitoa, jos äiti haluaisi esim. joskus käydä jossain itsekseen. Esim. itse aloin käydä uimassa palautuakseni synnytyksestä ja pitääkseni lihaskuntoa yllä.
Mutta en kyllä häiden takia jaksaisi miettiä mielettömiä järjestelyjä. Joko sinne menisi mahdollisimman pienellä panostuksella (eli vauvalla olisi tuttu hoitaja ja pumpattua äidinmaitoa pullosta, jota joisi mielellään) tai sitten jättäisin menemättä. On tuossa sekin pointti, että kovin pitkäksi aikaa ei ehkä noin pientä voisi jättääkään, ja itse en ainakaan haluaisi mennä kuuntelemaan vain kirkkoon vihkiseremoniaa (juhlien tylsin osuus) ja syömään. Haluaisin olla illanvietossa mukana, tavata ystäviä, jne, mutta koko päiväksi ei ehkä voisi vauvan luota lähteä. Eli ehkä jättäisin vaan koko kemut väliin täysin.
Et tietenkään mene häihin etkä jätä vauvaa kotiin. Kiität kauniisti kutsusta ja lähetät pienen lahjan.
MIKSI pitäisi lähettää lahja, jos kutsun ehdot estävät oman osallistumisen? Eli tietenkään et ap lähetä mitään lahjaa. Mutta et myöskään loukkaannu. Jos vauva on liian pieni olemaan hoidossa, jäät kotiin. Eivät nuo häät ole ainoa mahdollisuus "päästä tuulettumaan" - sitä vaihtelua ja viihdykettä voi järjestää ihan hyvin itsekin, tai sitten tulee uusia juhlia, joihin vauvan voi ottaa mukaan.
Itse soittaisin, kiittäisin kutsusta ja sanoisin, että ihan mielelläni olisin tullut, mutta koska vauva on liian pieni jätettäväksi hoitoon imetyksen vuoksi, et pääse nyt tulemaan. Toivottaisin lopuksi hyvää hääpäivää. Morsian päättää sitten itse, voiko imetysikäisten kohdalla joustaa vai ei - mutta jos ei, niin suhtaudu sellaisella "ihan sama" asenteella. Ei tuo hääjuhla nyt mikään elämäsi tärkein tapahtuma varmaan ole, vai mitä?
Annetaanhan niitä monesti muutenkin. Esimerkiksi jos kummi, isovanhempi tms ei pääse vaikka lapsen synttäreille, niin yleensä antavat silti lahjan. Jos morsian kerran on ystävä, niin kyllä mä häntä muistaisin, vaikka en juhliin osallistuisikaan.
Et tietenkään enää soita ja kysele "saisiko nyt kumminkin vauvan ottaa". Morsian on päätöksensä tehnyt ja piste. Ei muuten Linnan juhlissakaan ole koskaan näkynyt sylivauvoja, vaikka heidän äitinsä ovatkin paikalla juhlimassa....
Vuokraatte asuntoauton, jonka parkkeeraatte juhlapaikan välittömään läheisyyteen. Vauva ja hoitaja ovat autossa, ja käyt siellä imettämässä. Ei tarvitse opettaa pullolle.
Siinäpä päivän voittajaidea. :D
Kutsu Linnan juhliin on vähän eri kaliiberia kuin jotkut av-mamman häät. Se on myös olosuhteiltaan semmoinen paikka, johon vauvoja ei voisi viedä, toisin kuin suurin osa häistä. Monet pienen vauvan vanhemmat ovat käyneet Linnan juhlissa vain kääntymässä. Kättelemässä presidenttiparin ja kävelleet suunnilleen saman tien takaovesta ulos. Harva haluaa osallistua häihin noin pikaisesti.
sitten niin, että olen mustis kun kerran niin väitätte.
Mutta onko liikaa vaadittu, että sen yhden ainoan illan ajan elämästäni saisin nauttia lapsettomista häistä ilman niitä rääkymisiä, puklailuja, vauvan ihmettelyjä ja kierrättämistä jne??
Juurihan sanoin, että muulloin vauva on toki meillekin tervetullut ja muihin juhliimme yms. Ja silloin hän on minullekin keskipisteenä, lepertelen hänelle yms.
Kyllä mielestäni hääparilla on oikeus haluta tehdä juhlastaan lapseton ja niitä vauvoja voi sitten ihastella muissa merkeissä.
kun jonkun narsistisen tiukkapipon jäykkäkaulusjuhlat. Jätät siis häät väliin ja kerää ympärillesi hyviä ystäviä ja mene tuulettumaan.
Ihana pikkuprinsessamorsian tuo, jota haittaa että vauvaa ihastellaan. Kertoo niin paljon persoonasta. En ihmettele, että haluaa lapsettomat häät. Ihme kun ei kiellä liian kauniita naisia, uusia puolisoja/tyttöystäviä (liikaa huomiota uudelle ihmiselle). Yleensä nuo verhotaan tosiaan siihen ärsyttävän huutamiseen eliminoimiseen, mutta prinsessamorsiamelle kävi nyt pikku kämmi :)
vaan otat vauvan mukaan. Ei ne sua pois käännytä ja ihmettelevät jälkeenpäin että oliko siellä edes vauvaa.
Onko liikaa vaadittu, että vastasyntynyt lapsi saa äidinmaitonsa?
Mutta onko liikaa vaadittu, että sen yhden ainoan illan ajan elämästäni saisin nauttia lapsettomista häistä ilman niitä rääkymisiä, puklailuja, vauvan ihmettelyjä ja kierrättämistä jne??
Juurihan sanoin, että muulloin vauva on toki meillekin tervetullut ja muihin juhliimme yms. Ja silloin hän on minullekin keskipisteenä, lepertelen hänelle yms.
Kyllä mielestäni hääparilla on oikeus haluta tehdä juhlastaan lapseton ja niitä vauvoja voi sitten ihastella muissa merkeissä.
Pääset juhlimaan ja hiukan tuulettumaan - tunnut sitä todella tarvitsevan.
Linnan juhliin menevätkin ne, joille se on mahdollista. Moni kutsuttu jää poiskin, mutta sitähän me emme yksittäisen kutsutun osalta tiedä, syistä puhumattakaan. Mahdollisesti moni vasta synnyttänyt jättää nekin juhlat väliin, ja takuulla jättääkin. Jäädään sieltä pois pienemmistäkin syistä ;)
Mutta EI TIETENKÄÄN mitään asuntoauton vuokraamisia! Ei mitään kalliita erikoisjärjestelyjä. Eikö sieltä häistä voi vaan yksinkertaisesti OLLA POIS, kun kerran ne eivät omaan elämäntilanteeseen sovi ja kun kutsun ehdot ovat itselle niin hankalat? Herrantähden ihmiset, kyseessä ovat VAIN HÄÄT, sitä hääparia voi tavata vaikka viikon kuluttua illallisen merkeissä ja onnitella. Eivät häät ole mikään pakollinen tilaisuus. Miten ihmeessä monen mielestä sinne on päästävä hinnalla millä hyvällä, vaikka hirveää vauvaa nähden? Todennäköisesti siellä ei edes kunnolla pysty morsiusparin kanssa juttelemaan, ja eivät ne nyt NIIN ihmeellinen tapaus ole kuitenkaan!
Nyt jalat maan pinnalle. Tuulettumaan ja juhlimaan voi mennä muutenkin. Miksi ei ap voisi sopia parin ystävän kanssa, että menisi joku ilta syömään, tai voisihan sitä mennä perheen kanssa vaikka risteilylle tai viikonloppulomalla? Tuskin yhdet kesähäät ovat ihmisen ainoa mahdollisuus päästä kodin ulkopuolelle.
jos ei edes vauvaa anna tuoda niin mä ainakin jättäisin menemättä enkä mitään lahjaakaan tietenkään ostaisi
täynnä maitoa..Mulla tuli ekat 3kk maitoa niin paljon et jouduin pitämään koko ajan nänninsuojuksia ja rinnat oli pinkeät ellen päässyt usein imettämään. Jos vauva ei tule häihin mukaan, niin otatko ap sitten rintapumpun mukaasi ja lypsät siellä juhlissa?? Vai pärjäisitkö tosiaan koko illan imettämättä?
se nyt kävi ihan selväksi heti ekassa viestissä. Heti kiinnitti munkin huomion, että nyt ei muistettu pysyä siinä huutamisessa, vaan myös ihastelu on ärsyttävää jos se kohdistuu johonkin muuhun kuin hääpariin. Aika huvittavaa, aikuinen nainen (?) on mustasukkainen vauvan saamasta huomiosta :)
Ja sitten asiaan. Minä ilmoittaisin, että en pääse tulemaan, koska vauva ei juo pullosta maitoa. Jos morsian siitä huolimatta pyytää tulemaan, menisin. Jos ei mainitse mitään, en tekisi mitään raskaita lisäjärjestelyjä kuten asuntoauto, vaan jäisin kotiin. Tuleehan noita juhlia!
teistä kaikista jotka ottaisitte vauvan mukaan häihin on tosiaan ok se, että jos vaikka itse menisitte naimisiin ja koko puheen ajan kirkko raikaisi vain sitä vauvan rääkynää?? Niin, että ette edes itse suunnilleen kuulisi papin puhetta.
Yhtä "mukavaa" on kun on kalliit liput maksanut konserttiin ja sitten joku innokas äiti tulee sinne esittelemään vastasyntynyttään. Siinä on kivaa artistilla sitten, kun konserttisali raikaa sitä rääkynää herkkien laulujen aikana.
Olen ollut lapsettomissa häissä, missä mukana oli yhden vieraan 6viikon ikäinen vauva, eikä kukaan ollut asiasta pahoillaan. Vauva ei aiheuttanut kenellekään juhlatunelman latistumista, päinvastoin :) sylittäjiä oli tarjolla koko ajan. Vauvan vanhemmatkin saivat syödä rauhassa ja pääsivät tanssilattialle ym. saivat viettää "vapaa-aikaa"muiden vieraina olleiden ystäviensä kanssa ja vauvalla riitti "hoitajia". Häissä ei tosin ollut mitään rock-konserttitasoista meteliä ym, mistä vauva olisi kärsinyt. Hääparikaan ei pahoittanut mieltään, vaan piti ihan luonnollisena ettei noin pientä, rintaruokinnassa olevaa vauvaa jätetä koko päiväksi hoitoon, vaikka olikin lapsettomat häät kyseessä.
Jos ysätävällesi ei sovi että vauva tulee mukaan, en menisi itsekään paikalle.
Sinulla on oikeus järjestää millaiset häät, hautajaiset, tuparit, illanvietot tms. ikinä tahdotkaan. Suurinta osaa äideistä se tuskin haittaa, koska suurimmalle osalle ei ole ongelma eikä mikään jäädä pois yksistä häistä ja tehdä sinä aikana jotain muuta. Suurimmalle osalle toisten häät kun eivät oikeastaan merkitse paljon mitään.