Lääkäreidän väärät diagnoosit... gallup
Laittakaas esimerkkejä, minkälaisia vääriä diagnooseja olette saaneet. Minä kävin näissä tapauksissa ensin terveyskeskuksessa ja kun aavistelin diagnoosin olevan väärä, kävin yksityisellä. Yksityiseltä sain sitten oikean hoidon ja lääkityksen...
1. mahatauti => myyräkuume = lopulta oikea tauti aivolisäkeen vajaatoiminta!!!
2. astma => keuhkokuume!!
Vihaksi pistää. Jos ei olisi itse ollut aktiivinen ja mennyt yksityiselle, olisin varmaan aika huonossa jamassa...
Kommentit (213)
Oireita olivat mm. palan tunne kurkussa ja väsymys. Lääkäri vielä haukkui minut perusteellisesti kun vein vastaanottoajan joltakin oikeasti sairaalta henkilöltä. Väsymys paheni vähitellen niin että kuljin töissäkin kuin unessa ja ystävät ihmettelivät mm. silmieni turvotusta. Lihoin ja laihduttaminen oli vaikeaa.
Myöhemmin kärsin toistuvista keskenmenoista. Tutkimuksissa selvisi, että minulla oli kilpirauhasen vajaatoiminta.
niin olen :) Samat ihmiset tääl aihe vapaalla pyörii. Aattelin kertoa tän tiedon, et jos jollekulle olis vastaavassa tilanteessa apua.
Sää oot se joka vei hammaslääkärilleen kukkakimpun, etkö olekin!
lääkäri diagnosoi kolmoishermosäryn ja käski mennä neurologille, joka olisi määrännyt mulle loppuiäksi epilepsialääkeen tapaiset lääkkeet...
En suostunut uskomaan diagnoosiin ja sain hammaslääkäriajan ja lääkärin, joka uskoi hampaassa olevan jotain vikaa. Mitään ei näkynyt röntgenkuvissakaan eikä päällepäin mutta ihana hammaslääkäri suostui avaamaan hampaan ja sieltä paljastui kuollutta hermoa, joka aiheutti aaltomaiset, tuskaiset kivut mulle. Kivut loppui siihen!
Kuunnelkaa itseänne ja pyytäkää useampia diagnooseja eri alojen lääkäreiltä!
Diagnoosi oli lähtökohtaisesti oikein mutta punkteerauksesta tulleen näytteen resistenssiä ei tutkittu. Määräsi ensin NELJÄ antibioottikuuria ennen kuin minä soitin punkteerauspaikkaan ja sain tiedon mille antibiootille oli resistenssi. Viides kuuri tehosi.
Itse tauti pääsi kuitenkin niin pahaksi että potilas, 10 v. tyttö joutui sairaalaan. Ja koska historiassa oli aivoverenvuoto vastasyntyneenä alettiin jatkuvasta päänsärystä johtuen epäilemään uutta vuotoa päässä.
Kyseessä oma tyttäreni. Yritin sanoa, että eikö päänsärky voi johtua vaikka siitä, että poskionteloiden limakalvot ovat vielä niin turvoksissa pitkään jatkuneesta tulehduksesta (täysin mahdollista) että pää särkee siksi. Ei mennyt läpi.
Kaiken pään varjoainekuvausten ja verikokeiden ja osastohoitojen jälkeen tulos, ettei likassa ole mitään vikaa. Päänsärky poistui itsekseen parin viikon kuluessa.
Tätä hoitoa saadessa meinasi itku tulla ja hiipui täysin usko perusterveydenhoitoon suomessa. Alkuperäinen lääkäri oli siis terveyskeskuslääkäri.
Käymme yksityisellä ja maksamme siitä mielellämme.
Kärsin koko ajan pahenevista vatsavaivoista, mutta yleislääkäri ei uskonut minkään olevan vialla ja lopulta turhautuneena tuhahti, että kuule nämä sinunkin vaivat helpottaisivat jos vain lakkaisit ajattelemasta niitä.
Oikea dg - laajalle levinnyt aggressiivinen endometrioosi, sisäelimet yhtä kaunista pientä pakettia, ja lisäksi kummassakin munasarjassa appelsiinin kokoinen kysta.
Uskon toki placebon voimaan, mutta niin tehokas ei ole minunkaan hengenvoimani, että olisin tuon sotkun pelkällä ajatuksen voimalla selvittänyt, kun kokeneilta endometrioosilääkäreiltäkin se vaati kaksi eri leikkausta ja erinäisiä tunteja:D
Tätä hoitoa saadessa meinasi itku tulla ja hiipui täysin usko perusterveydenhoitoon suomessa. Alkuperäinen lääkäri oli siis terveyskeskuslääkäri.Käymme yksityisellä ja maksamme siitä mielellämme.
yksityiselläkin. Sillä erolla, että yksityisellä on ehkä hieman pitempi vastaanottoaika ja kokeita määrätään helpommin, kun asiakas ne itse maksaa.
Päivystyksessä väitettiin, että pelkkää flunssaa. Oireina tosi vaikea hengitys, päänsärky ja keuhkoihin särki. Määrättiin mennä kotiin, ottaa buranaa ja juoda kuumaa. Viikon päästä menin uudestaan ja käskettiin taas samaa, nythän oli kaikkea flunssaa liikkeellä. Sitten kaveri neuvoi menemään yöpäivystykseen, ottaa helpommin kuulemma testejä. Menin ja lääkäri sanoi, että "Olisit herranjumala tullut aikaisemmin! Sulla on keuhkotulehdus aika ärhäkkänä nyt", huomautin, että katsoppas sinne koneelle, kävin viimeksi viikko sitten... Valitus meni lääkärille perille, joka oli minua tutkinut.
Päivystyksessä totesivat flunssan sekä vesirokon, pikanäytteessä tulehdusaro 87, viikonloppuna kun en voinut syödä mitään, kurkku oli turvonnut niin umpeen, menin maanantaina uudestaan, totesi pikanäytteiden jälkeen, että angiinahan tämä on, hänen moka. Ei voinut kahdessa päivässä näin agressiiviseksi mennä, olisi kuulemma pitänyt jo perjantaina huomata (tulehdusarvot tässä vaiheessa huiteli päälle 200...) Kolme antibioottikuuria söin, koska angiina uusiutui... -_-'
Luulosairaaksi lääkäri epäili minua, kun menin flunssan takia päivystykseen ja valitin poskionteloista, että kattois ne. Ei meinannut millään katsoa ja vaan sanoi, että flunssaa. Melkein huusin sille, ettei vaadi paljoa, että kurkkaat. Kurkkasi poskionteloihin ja totesi tulehduksen oikeassa ontelossa...
kerran eräältä äidiltä, kuinka olivat päivystyksessä käyneet pienen vauvansa kanssa, vauva huusi, kuume oli korkealla ja vauva alkoi sinertää. Päivystyksessä antoivat vauvan odottaa monta tuntia ja lopulta totesivat sen olevan ihan normaalia flunssaa.
Varasivat ajan seuraavaksi päiväksi yksityiselle, vauva oli tässä vaiheessa mennyt siihen kuntoon, ettei liikuttanut oikeaa kättä saatikka jalkaa. Yksityinen totesi aivokalvon tulehduksen, eikä lapsi tule todennäköisesti kävelmään ikinä...
anoreksia. Olikin vakava masennus.
Toinen ihan äskettäin: diagnosoitiin umpisuolentulehdus. Olikin divertikuloosi. Leikkauspöydältä vietiin viime hetkellä takaisin osastolle.
sanoivat että, synnytyksen jälkeen lihakset hakevat paikkaa.Sain 800 buranaa. Sitten yöllä tuli niin hirvee kohtaus, en voi nut kun pyöriä latialla ja oksentaa. Soitin taksin, en voinnut itse ajaa autolla kun oli niin järkyt kivut. Menin sairaalaan päivystykseen ne siellä tarkkaili mua yön. Aamulla sanoin, et mun on pakko päästä kotiinkun mun tissit räjähtääkota maidosta. Vauva oli silloin 2kkvanha. Sitten varasin ykstyiselle selkälääkärille ajan, kun ajtteli selkäkipua. Lääkäri sanoi heti, ettei mulla oo kyl selkäkipee, lähetti ultraan ja kas mulla oli sappikivet! !!!!!
Tapaus 1: Jatkuva päivittäinen polttava ripuli
Tk-lääkäri laittoi erikoislääkärille, joka ei löytänyt vikaa; sitten samainen erikoislääkäri tuli vastaan yksityisellä, johon hän oli minut ohjannut lisätutkimuksiin > diagnoosi: stressistä johtuva mahahaava
Oikea diagnoosi: kaura-allergia
Tapaus 2: Jatkuva pistävä selkä- ja rintakipu
Lääkäri 1) närästys; lääkäri 2) huono kunto; lääkäri 3) sydämessä vikaa (erinomainen EKG)
Oikea diagnoosi: selkäydinkasvain
Tapaus 3: Kuumetta, kurkkukipua, ei peitteitä
Tk-lääkäri: angiinasta kehittynyt nielupaise; erikoislääkäri: nielupaise (kurkkutähystyksessä ei näkynyt mitään, mutta mentiin nielurisaleikkaukseen tyyliin "kyllä se sieltä sitten vastaan tulee")
Oikea diagnoosi: keuhkokuume
mutta, miusta on hirveetä että te täällä listaatte mitä "virheitä" lääkäri on tehnyt. Diagnoosihan tehdään aika pitkälti oireiden ja kokeiden perusteella, mutta aina potilaan oirekuva ei ole selkeä. Lisäksi aika monessa sairaudessa on samanlaisia oireita esimerkiksi kuume, ripuli ja oksentelu on oireena hyvin monessa eri taudissa. Lääkärit ei ole selvännäkijöitä, vaan ihmisiä jotka yrittävät auttaa muita sen tiedon avulla joka heillä sillä hetkellä on. Juuri tämä fakta monelta vaan pääsee unohtumaan.
jumppapallolla toteutettavaksi----> virtsakivet,jotka jouduttiin murskaamaan hoidolla TYKS:ssa.
mutta, miusta on hirveetä että te täällä listaatte mitä "virheitä" lääkäri on tehnyt. Diagnoosihan tehdään aika pitkälti oireiden ja kokeiden perusteella, mutta aina potilaan oirekuva ei ole selkeä. Lisäksi aika monessa sairaudessa on samanlaisia oireita esimerkiksi kuume, ripuli ja oksentelu on oireena hyvin monessa eri taudissa. Lääkärit ei ole selvännäkijöitä, vaan ihmisiä jotka yrittävät auttaa muita sen tiedon avulla joka heillä sillä hetkellä on. Juuri tämä fakta monelta vaan pääsee unohtumaan.
Mutta jos lääkäri ei tiedä, niin sittenhän potilas täytyy laittaa lisätutkimuksiin eikä väittää että se on psykosomaattista, tai sanoa että ota Buranaa ja mene kotiin.
työterveydessä. Ennen kuin ennätin oireita kertomaan, kirjoitti hän diagnoosiksi flunssa ja laittoi reseptin 600 mg Buranaa ja 3 vrk sairauslomaa.
Oikeastaan minulla oli jalassa paise, mutta se ei häntä kiinnostanut. Onneksi yksityislääkäri suostui vilkaisemaan sitä.
Mutta jos lääkäri ei tiedä, niin sittenhän potilas täytyy laittaa lisätutkimuksiin eikä väittää että se on psykosomaattista, tai sanoa että ota Buranaa ja mene kotiin.
Jospa se on vaikuttanu lääkärin silmiin ihan oikeesti psykosomaattiselta tai siltä, että tauti hoituu pelkällä buranalla? Oisko mitenkään mahollista, että on näin?
joka kärsii kovista kivuista ja sattuu saamaan kohdalleen sen työhönsä tympääntyneen, tai liian kiireisen ja ylityöllistetyn lääkärin, joka ei tee kunnon tutkimuksia vaan olettaa kaiken olevan psykosomaattista. Kukaan (tai ainakaan suurin osa) ei yritä halventaa kaikkia lääkäreitä tai lätkäistä samaa leimaa kaikkien otsaan, mutta kyllä virhelyönneistäkin pitää saada puhua. Tälläinen keskustelu voi myös auttaa jotain luottamaan itseensä ja hakeutumaan eri lääkärille mielipidettä hakemaan, vaikka ensimmäinen luulosairaaksi väittäisikin.
Jospa se on vaikuttanu lääkärin silmiin ihan oikeesti psykosomaattiselta tai siltä, että tauti hoituu pelkällä buranalla? Oisko mitenkään mahollista, että on näin?
Niin no, mun tapauksessani 3 lääkäriä kieltäytyi antamasta lähetettä jatkotutkimuksiin, kun ei keuhkojen kuuntelulta ja kurkkuun katsomiselta mitään selvinnyt. Neljännen luona löin nyrkin pöytään ja sanoin, että minä en tästä huoneesta lähde, ennen kuin olen saanut lähetteen röntgeniin. Siellä sitten tosiaan löytyi se selkäydinkasvain. Että kyllä aika moni lääkäri vois katsoa peiliin ja kysyä itseltään, onko potilaan vaiva varmasti selvitetty loppuun asti.
Niin no, mun tapauksessani 3 lääkäriä kieltäytyi antamasta lähetettä jatkotutkimuksiin, kun ei keuhkojen kuuntelulta ja kurkkuun katsomiselta mitään selvinnyt. Neljännen luona löin nyrkin pöytään ja sanoin, että minä en tästä huoneesta lähde, ennen kuin olen saanut lähetteen röntgeniin. Siellä sitten tosiaan löytyi se selkäydinkasvain.
Kyseessä oli siis vuosikausia jatkunut kipu, joka oli pahentunut niin, ettei missään asennossa ollut hyvä olla ja yötkin meni itkiessä. Lääkäriltä toiselle juoksin ja sanoin, että minussa on oikeasti joku vialla, mutta eivät ne uskoneet, edes se neljäs lääkäri, vaikka suostui pitkän vetkuttelun jälkeen kirjoittamaan röntgenlähetteen. Siinä vaiheessa kasvain oli jo pullahtanut ulos selkäytimestä, tunkeutunut keuhkoon, tuhonnut niistä neljäsosan ja siirtänyt sydämen paikoiltaan. Röntgenin jälkeen päädyin pikaiseen leikkaukseen, ja kun jälkeenpäin soitin sille neljännelle lääkärille kiittääkseni lähetteestä, hän oli aivan ällikällä lyöty. Ei ollut uskonut, että oikeasti olisi jotain vialla. Ehkäpä hän on sen jälkeen ottanut potilaan kiputuntemukset hieman toisin.
joka kärsii kovista kivuista ja sattuu saamaan kohdalleen sen työhönsä tympääntyneen, tai liian kiireisen ja ylityöllistetyn lääkärin, joka ei tee kunnon tutkimuksia vaan olettaa kaiken olevan psykosomaattista. Kukaan (tai ainakaan suurin osa) ei yritä halventaa kaikkia lääkäreitä tai lätkäistä samaa leimaa kaikkien otsaan, mutta kyllä virhelyönneistäkin pitää saada puhua. Tälläinen keskustelu voi myös auttaa jotain luottamaan itseensä ja hakeutumaan eri lääkärille mielipidettä hakemaan, vaikka ensimmäinen luulosairaaksi väittäisikin.
kyllä mie osaan asettua myös potilaan asemaan, enkä ajatella vaan lääkäreitä. Asiat ei vaan ole aina niin mustavalkoisia, miltä ne potilaan asemasta tuntuu..en väitä etteikö lääkärit tekis virheitä, varmasti tekeekin kun ihmisiä ovat ja sitähän mie tässä jutussa hainkin: lääkärit ei ole selvännäkijöitä.
sanoi, että juu, nyt kun on perjantai niin podet viikonlopun ja maanantaina töihin. Kirurgi: 3 viikkoa sairaslomaa. Murtunutta luuta paikkailtiin. No ei ihan väärä diagnoosi, mutta kuitenkin.
Täällähän oli eilen joku n. 170/60 kokoinen ihminen jonka epikriisiin joku lääkäri oli kirjoittanut obeesi. Virhediagnoosi sekin.