Olen kateellinen hesalaisille :(
Olisi niin ihanaa asua Hesassa. Ärsyttää olla " landelta" . Siellä on paljon enemmän kauppoja ja tekemistä ja ihmiset niin hienoja. Vaikka siellä on kalliimpaa, niin ois ihanaa sanoa olevansa Hesalainen!
Kommentit (84)
ei hesalainen.
terv. espoossa syntynyt, nyk. vantaalainen
Maaseutu ei ole mikään turvallinen onnela. Mutta kaikki omalla tavallaan.
Ei mun tartte selitellä, miksi asun Helsingin keskustassa (on kokemusta lapsuudesta maalla.). Täällä on minulle sopivaa; on kauppoja ja actionia heti, kun kadulle astuu. Nautin tästä.
samoin vanhemmat. Ja kyllä olen ollut aina hesalainen....
jotka eivät ole päivääkään asuneet täällä -- moni luulee tietävänsä millaista täällä on ihan vain siksi että ovat kerran käväisseet keskustassa / lintsillä ja näkevät Helsinkiä välillä uutisissa tai sanomalehdessä...
En minäkään rupea muita paikkakuntia haukkumaan sen perusteella, että kävin siellä kerran viikonlopun reissulla ja näin asemalla pari pulsua ja asfalttia... 8)
Mä en kestäis asua jossain tuppukylässä, missä kaikki tuntee toisensa. Vaatteet joutuis tilaamaan, ja mitään tekemistä ei olisi.
Jos asut Espoossa, sä ET ole helsinkiläinen! Just joo :D
Ja eniten mua ärsyttää espoolaisissa se, et ne on töissä Helsingissä ja käyttää Helsingin palveluita, mutta maksaa veronsa Espoolle, kun käy siellä suunnilleen vaan nukkumassa! Vittu muuttakaa tänne jos palveluita jatkuvasti käytätte, ja maksakaa myös veronne tänne!
lähdetään keskustaan kun ollaan stadiin menossa, Espoon lähiössä asutaan. Jotenkin miellän nämä kolme kaupunkia yhdeksi kokonaisuudeksi . Mutta kun kysytään sanon kyllä niin kuin asia on. Espoo ei ole Helsinkiä, ikävä kyllä...
Vierailija:
joo toi on huvittavaa, kun jotkut sanoo asuvansa Helsingissä, mutta kun kysyy tarkemmin, niin selviääkin että itse asiassa Espoossa tai Vantaalla. Tosi kummallista.
Eli siinä ei ole mitään " väärää" sanoa Helsinkiä Hesaksi. Slangi on luonteeltaan hyvin muuntuvaista, ja tuntuukin siltä että vanha kunnon Hesa-nimitys on saanut jotenkin kielteisemmän vivahteen...
metallimude:
ei hesalainen.
terv. espoossa syntynyt, nyk. vantaalainen
Stadilaiset oli sitten niitä slanginpuhujia, työväestöä sieltä Pitkänsillan toiselta puolen, isovanhemmat asuivat Töölössä.
Lapset käyvät ilman vanhempiaan ulkona. Liikun myös pimeällä ulkona. En kuule naapureiden elämää seinän läpi. Ei siinä mitään hienoa ole, että voin sanoa asuvani Helsingissä mutta kyllä täällä on ihanaa asua ;)
Vierailija:
Haluatko oikeasti asua lähiössä " hesassa" ?
-pakolaisten naapurina
-juoppojen ja muuten syrjäytyneitten naapurina
-köyhien naapurina
-lapsia ei uskaltaisi päästää yksin ulos
-et uskaltaisi itsekään liikkua pimeällä ulkona
-olisi kiva kuunnella naapureitten elämää seinän läpija kaikki tämä siksi että voisit sanoa asuvasi Helsingissä????
Ei siinä ole mitään hienoa.
Siellä kun nuorenpana kesät vietin, niin eipä itikat kiusanneet. Noita kauppoja en kadehdi kun inhoan shoppailua. Täällä Oulun korkeudella kun ei juuri viitsi naamaansa pistää pihalla ainaisen ininän ja surina keskelle. Nytkin käsi turpoaa kun paarma puri...
Eli muuten täälläkin on kivaa, mutta tuota kadehdin kuolemaani asti!
No ei, onhan Helsingissä paljon kulttuuritarjontaa ja paikoitellen ihan kaunistakin. Yksi tykkää shoppailumahdollisuuksista ja toinen rauhallisemmasta menosta. Miksiköhän tästäkin pitää aina riidellä?
Muistakaa nyt kuitenkin stadilaiset, että Suomessa on monta muutakin kaupunkia, ei se nyt ihan niin mene, että kehä kolmosen pohjoispuolella alkavat viljapellot:)
Kävin Helsingissä pari viikkoa sitten ja se oli yllättävän vähän muuttunut siitä kun muutin pois sieltä. Kuvittelin ystävien puheista, että siellä on tapahtunut paljonkin muutoksia mutta kyllä se edelleen ihan samalta näytti.
Kateus vei ap kalatkin vedestä, että tee asialle sitten jotain äläkä itke!
mutta paljon mukavampi sieltä aina on pois lähteä. Siellä on liian rauhatonta mun makuun. Ja sama pätee muihinkin Hgin alueisiin, ei vain keskustaan. Esim. Turku on mukavampi kaupunki, sopivan kokoinen (opiskelin siellä). Makuasioita.
Vierailija:
Haluatko oikeasti asua lähiössä " hesassa" ?
-pakolaisten naapurina
-juoppojen ja muuten syrjäytyneitten naapurina
-köyhien naapurina
-lapsia ei uskaltaisi päästää yksin ulos
-et uskaltaisi itsekään liikkua pimeällä ulkona
-olisi kiva kuunnella naapureitten elämää seinän läpija kaikki tämä siksi että voisit sanoa asuvasi Helsingissä????
Ei siinä ole mitään hienoa.
Täytyy sanoa että oma lapsuuteni meni pikku kaupungin lähiössä jossa oli paljon rauhattomampaa 80-luvulla kuin täällä helsingin kodin ympäristössä nyt.
Me asumme pakolaisten naapureina (ihan kivaa rauhallista porukkaa). Juoppojakin löytyy ja köyhiä. Niitä varmaan löytyy ihan joka puolelta Suomea. Vanhin lapsi 6 v. saa jo olla yksin pihalla ja itsekin uskallan liikkua pimeällä. Naapureisen elämä kuuluu seinien läpi, oli kerrostalo Helsingissä tai Kuusamossa.
Viihdyn hyvin. Mukava kaupunki ja sopivan kokoinen. Ei niin iso etteikö tuttuihin törmäisi.
Ihmeellistä on, että jos menen vanhalle kotipaikkakunnalleni ja sanon (sanon muuten vain kysyttäessä) asuvani Helsingissä niin tuntuu että heti alkaa kyräily tyyliin mikähän tuo nyt luulee olevansa. Vaikka murrekkin mulla on säilynyt ennallaan! Itse en todellakaan koe että helsinkiläisyys tekisi ihmisestä paremman.
Paljasjalkaiset eivät koskaan ole kehuskelleet minulle Helsingillä. Onko ihmisille tullut sitte epäluulo Helsinkiä kohtaan maalta tänne muuttaneista jotka ovat elvistelleet sitten synnyinseuduillaan vai onko se ihan maalaisten omaa keksimää kyräilyä. Mene ja tiedä.
on asunut, jos kuvittelee täällä olevan levottomampaa kuin Turussa? Itse olen asunut valitettavasti myös Turussa ja siellä oli ihan oikeasti vaarallisempaa ja rauhattomampaa kulkea iltaisin kaupungilla kuin Helsingissä. Helsingissä en koskaan pelkää kulkea illallakaan.
Mutta usien kyllä pikkupaikkakunnilla miettii, että olisiko helpompi saada esim. lääkäriaikaa terveyskeskuksesta. Siis en tarkoita mitään kriisikuntaa vaan jotain pienempää, mutta hyvinvoivaa kaupunkia.
Se ei kuitenkaan ole syy muuttaa pois.
Tuosta ennakkoluulojen viljelemisestä yhden päivän reissun jälkeen voin todeta, että kyllä minä ainakin vietettyäni viikonlopun " landella" vedän hillittömiä johtopäätksiä, miten kamalaa siellä olisi varmaan asua. joten ymmärrän täysin, jos joku Helsingissä käydessään tekee samaa, kun katsoo vaikka niitä paria puliukkoa.
Ei siellä maallla ainakaan paremmin lääkärivuoroa saa, kun lääkärit eivät suostu muuttamaan sinne ja sitten ei ole yksityistäkään lääkäriasemaa, jonne menisi kun terveyskeskus sanoo ' ei oota' vuoroa varatessa.
Itse olen asunut maalla, pienessä kaupungissa ja isommassa kaupungissa - ja Suomessa para paikka asua on ehdottomasti Helsinki. Kaikki lähellä: kaupat, muut palvelut, luonto, metsä, meri. Mitä sitä muuta kaipaisikaan!
Ja sille, jota ne ennakkoluulot vaivasivat: ei Helsinki ole vain keskusta!
Vierailija:
Mutta usien kyllä pikkupaikkakunnilla miettii, että olisiko helpompi saada esim. lääkäriaikaa terveyskeskuksesta. Siis en tarkoita mitään kriisikuntaa vaan jotain pienempää, mutta hyvinvoivaa kaupunkia.Se ei kuitenkaan ole syy muuttaa pois.
Tuosta ennakkoluulojen viljelemisestä yhden päivän reissun jälkeen voin todeta, että kyllä minä ainakin vietettyäni viikonlopun " landella" vedän hillittömiä johtopäätksiä, miten kamalaa siellä olisi varmaan asua. joten ymmärrän täysin, jos joku Helsingissä käydessään tekee samaa, kun katsoo vaikka niitä paria puliukkoa.
Mun mutsi on seitsemännen polven stadilainen ja se opetti mulle jo ihan skidinä että mä oon joko helsinkiläinen tai stadilainen, mutten ikinä hesalainen, koska vain landet käyttää hesalainen-nimitystä.
Hesalainen kuulostaakin niin juntilta! Ihan sama kuin joku manselainen.. YÖK!
Minä olen vain kolmannen polven helsinkiläinen (tuota ilmausta itse käytän). Stadilainen viittaa minusta yläasteikään tai sitten tosi vahvaan duunaritaustaan. Olisi mielestäni hassua, jos kaltaiseni akateeminen keskiluokkainen perheenäiti puhuisi itsestään stadilaisena.
Hesalainen ei kuulosta minusta mitenkään typerälle.
Järkyttävän kuuloinen tuo Stadi/stadilainen
Vierailija: