Olen kateellinen hesalaisille :(
Olisi niin ihanaa asua Hesassa. Ärsyttää olla " landelta" . Siellä on paljon enemmän kauppoja ja tekemistä ja ihmiset niin hienoja. Vaikka siellä on kalliimpaa, niin ois ihanaa sanoa olevansa Hesalainen!
Kommentit (84)
no sinnehän voi jo city-ihminen eksyä... syytä varata gps-mukaan!
Kyllä jos Kainuun korpeen lähtee niin on vähän eri tunnelma. Matkapuhelimet ei kuulu, gps varmaan toimiin mutta jos virta loppuu niin sit käy kalpaten mikäli ei ole perinteistä kompassia, karttaa ja suunnistus taitoo. Sitä löytää pian itsensä Venäjältä ja sitpä sitä luontoo vasta onkin
Tarina susien täyttämistä pimeistä metsistä oli vastaisku tuolle naurettavalle listalle suuren ja pelottavan Helsingin kauhuista.
Vierailija:
Olen matkustellut paljon ja asunutkin ulkomailla, ehkä siksi Helsinki tuntuu niin kovin pieneltä ja turvalliselta. Ei tarvitse varmaan sanoa että en edes pidä Turkua ja Tamperetta saati sitä pienempiä paikkoja Suomessa kunnon kaupunkeina. Jokainen joka on asunut ulkomailla pidempään tietää mistä puhun.
Mutta lapsiperheenä emme halua enää asua täällä. Muutamme siis maalle ja rakennamme aivan landelle. Työpaikka säilyy helsingissä ja hyvä niin. Tänne on helppo hurauttaa autolla, mutta odotan aikaa kun muutamme maalle ja on tilaa hengittää ja elämä helpompaa lasten kanssa. Turvallisempaa.
Mä oon NIIN onnellinen että meillä on miehen kanssa varaa asua täällä pk-seudulla! Asuttiin ennen Kaivarissa ihan mukavasti, mutta kun tuli lapsi muutettiin tänne Espooseen Westendiin. Meillä on kaksi autoa, purjevene, matkustellaan ja harrastetaan paljon, lapsella on oma hoitaja eikä meidän muutenkaan tarvitse tinkiä mistään. Parhaillaan ollaan hankkimassa loma-asuntoa Espanjasta. :)
Mua ei saisi kirveelläkään täältä kehä3:n ulkopuolelle. Saaristossa on ihan kiva lomailla, mutta siihen rajoittuu mun pöndekokemukset Suomessa ja hyvä niin.
Vilpittömästi ja syvästi säälin teitä jotka asutte Suomessa muualla kuin Helsingissä tai Espoossa tai Kauniaisissa.
" Hurautellaan" vain niillä yksityisautoilla Kainuun korpiin nauttimaan puhtaasta luonnosta. Yhtään miettimättä sitä, että tolla menolla seuraavat sukupolvet ei voi tehdä niin. Aina vaan oma perse lähinnä...
Me asutaan Helsingissä ihan yksinkertaisesti siksi, että täällä ei tarvitse autoa. Julkisilla pärjää vallan mainiosti, sinne jonne ne ei kulje, en edes haluaisi mennä.
joo, suomenruotsalaiset sanoo hesa.
muutettiin Hesasta miehen töiden perään maalle Savoon. Täällä on KARMIVAA, ihmiset töllää, ei kauppoja, ei ravintoloita, ei kulttuuria. Metsiä kyllä riittää, mutta niihin tympiintyy heti. Pois kun pääsisi!!
että täällä Savossakin on sosiaalisia ongelmia ihan siinä missä Helsingissä, nuoret ei keksi muuta tekemistä kuin ryyppäämisen ja vanhat puliveivarit huutelee ja ahdistelee linja-autoasemalla. Kyllä ne elämän karut puolet tulee näkyviin missä vaan on ihmisiä.Lapsilla ja aikuisilla tosi vähän valinnanvaraa kavereiden suhteen, tämä tosi tylsää. Ainoat tutut juntimpaa porukkaa....Helsingissä oli opiskelukaverit ja harrastuksista sai uusia. Täältä kyliltä ei saa lapselle edes pottaa. Miehellä hyvä työ, ei halua lähteä. Autolla on pakko huristella läheiseen kaupunkiin. Hyvä pointti tuo että joukkoliikennettä on niin sutjakka käyttää Hesassa että ei tule päristeltyä autolla, ei edes tarvi sitä.
Täällä on ihan hyvin valikoimaa kaupoissa ja kulttuuritarjonnassa, idyllisiä kaupunginosia ja paikkoja, luontoa ja vehreyttä ja mikä parasta MERI! Meri on tässä kaupungissa se kaikista ihanin asia. :) Se antaa ihan oman tunnelmansa.
pääsee julkisilla joka paikkaan (ilmaiseksi), ohjattua toimintaa on puistot pullollaan, lasten liikuntaan on satsattu, uimahalleja löytyy jos jonkinmoista, kotieläintiloja ja muita eläinnäyttelyitä, palvelut lähellä, hyvät kevyenliikenteen väylät, upeat rannat ja " virkistyssaaret" , keskuspuisto ja nuuksio lähellä, aikuisille hyvät opiskelumahdollisuudet kaiken maailman kansalaisopistojen vuoksi, luistelemaan pääsee, vaikka olisi viisitoista astetta lämmintä jne.
En ole missään muualla (ollaan asuttu monessa paikassa suomessa) törmännyt näin mutkattomaan olemiseen lasten kanssa. Aina on uutta nähtävää ja itsekin jaksan kulkea, kun ei tarvitse aina mennä samaan paikkaan.
Mulla olis varmaan pää hajonnut näitten ipanoitteen kanssa kotona ollessa, jos asuttais jossain perähikiällä missä virikkeitä ja ihmisiä on vähemmän.
Eipä ne Kainuun korpimaat niin kovin koskemattomia ole, kun metsäautotiet mene eparin kilometrin välein. Suomen ainoat erämaaksi luokiteltavat alueet ovat pohjoisimmassa Tunturi-Lapissa. Helsingistä ei mitään jättimetsiä tietenkään ole, mutta taatusti enemmän luonnonvaraisia kasvi- ja eläinlajeja kuin esim. Savossa, ihan vain eteläisemmän sijainnin takia, esim. suurkirkon portailla jo 50 kasvilajia ja Lauttasaarestakin jo näkee hylkeitä (tosin kiikarilla/kaukoputkella). Espoon Nuuksio on myös lähellä, jos pk-seudun luonnosta puhutaan. Siellä on jo vähän enemmän metsää, ja niitä liito-oraviakin ;)
Itse kyllä tykkään asua Helsingissä, vaikka joskus haaveilinkin maalla asumisesta. Täällä vain on kaikkea enemmän, kulttuuria, ihmisiä, kauppoja jne. Kulttuuripalveluja ei tietenkään tule käytettyä joka päivä, mutta suuremmasta tarjonnasta on helpompi valita mieleisiä eikä aina tarvitse suunnitella niin pitkään mitä haluaa nähdä ja kokea. Kaupoissa on enemmän valinnanvaraa, eikä tarvitse tyytyä vain Seppälään tai Anttilaan (jonka tulosta Rovaniemelle sukulaiseni ovat kovin innoissaan ja odottavat kuin kuuta nousevaa). Helsingissä on myös sen verran paljon ihmisiä, että oman tyyppistä seuraa löytyy varmasti.
varsinkin, kun sitä käyvät etupäässä ne, jotka eivät asu Helsingissä tai ovat enintään muuttaneet Helsinkiin jostain muualta.
Stadin slangi oli isovanhemmilleni kuin punainen vaate, ei sitä sopinut käyttää. Slangisanoista huomautettiin yhtä napakasti kuin kirosanoistakin! Nuorisoslangi ei ollut yhtä paha, vaikka kyllä modernimpaakin sanojen vääntelyä katsottiin pahalla :)
En koskaan voisi edes kuvitella kutsuvani itseäni stadilaiseksi, vaikka kolmannen polven Töölön tyttöjä olenkin. Helsinkiläinen olen silloin, kun puhun kirjakieltä, muuten olen hesalainen.
Ainut tekeminen mitä vapaa-ajalla voi tehdä on kaupoissa kiertely, ja kun siihen on vaan aikaa lauantaina puolen päivän jälkeen niin ainut paikka missä se Suomessa onnistuu on Helsinki. Landella kaupat on jo kiinni vaikka aiemmin oli väitetty että eihän niitä kauppoja landella ole lainkaan. :-)
Ja Savossa ja muualla landella ei ole ihmisiä, ei siis voi saada ystäviä mistään. Kukaan ei harrasta mitään, niin ei tietäänkään harrasta kun ei ole ihmisiä; muita kuin se yksi joka oli joutunut muuttamaan Savoon miehen työn takia. No ilmankos niitä kauppojakaan ei ole ja jos on niin ei kannata pitää auki kun ei ole ihmisiä....
Nyt selvis mullekin tämä!
Terveiset Savosta!
Miksi pääteillä on niin kauheet ruuhkat, varsinkin kesäperjantaisin ja suuntana lande? Miksi te tulette tänne päin? eihän täällä ole mitään, ei kauppoja ei kulttuuria eikä ihmisiä?
Haetteko jotain erämaaseikkailua asumattomalta landelta? no onhan täällä tietty ne tyhjä maalaismökit mitkä jäi kun kaikki lähti Helsinkiin. Oletko perineet sellaisen arvottoman röttelön kesäpaikaksi?
Voi kuvitella miten leppoisa loma se on kun lähdetään sivistyksen keskeltä tännä susien vaanittavaksi.... ei mitään virikkeitä, aika menee hengissä jäämistaistoon kun petoeläimet jahtaa eikä ruokaa saa muualta kuin luonnosta kun kaupat on jo kiinni.
eihän täällä asu ketään niinkuin on just väitetty?
kuskeja liikenteessä, että hermot palaa! Eivät osaa saakelin turstit edes suoraan ajaa, ilman että pitää jarrutella jatkuvasti. Onneksi lomakausi päättyy kohta.
Tai voihan hesassakin asua jossakin luukussa, mutta se nyt ei oikein kiehdo.