Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko joku kertoa minulle miten päiväkodissa oleminen kehittää sosiaalisia taitoja?

Vierailija
09.07.2007 |

Lapset ovt isossa ryhmässä ja pihalla kun leikitään, ei hoitajat ehdi nähdä tianteista kuin osan. Lapset voivat mäiskiä toisiaan niin että kukaan ei huomaa tai huomataan vasta silloin kun joku itkee. Pieni lapsi joka ei osaa vielä puhua, ei varmaan osaa kertoa mitä tapahtui. Näin ollen tilanteisiin ei voida puuttua, tilanteita ei voida selvittää ja käydä läpi kasvatuksellisesti (esim. anteeksipyynnöt jne.).

Kotihoidossa tai pph:ssa oleva lapsi kun käy puistoissa ja syntyy konflikti, vanhemmat tai hoitajat pystyvät selvittämään asian heti koska vahdittavia on vähemmän. Toki joskus menee tilanteita ohi, mutta pääsääntöisesti ollaan lasten lähellä. Omien kokemusteni mukaan kotihoidetut lapset ovat jopa sosiaalisempia kuin päiväkodissa hoidetut lapset eivätkä käytä niin rajuja otteita kuin tarhalapset. Tarhassa vallitsee viidakon laki, joten lapsista tulee oletetusti väkivaltaisempia. Omia lapsia ei ole tarvinnut juuri koskaan kieltää hiekkalaatikolla tai jos on tarvinnut, tilanne on selvitetty heti (anteeksipyynnöt, jäähy jne.). Mielestäni tämä kehittää sosiaalisia taitoja paljon enemmän kuin viidakossa (Lue: tarhassa) oleminen ja selviäminen ilman aikuisen tukea. Mielenkiintoista, että päiväkodin pitäisi kehittää sosiaalisia taitoja mutta juuri ne lapset, jotka siellä päivänsä viettävät, ovat niitä kiusankappaleita tuolla yleisillä hiekkalaatikoilla.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
09.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika ei ollut päiväkodissa ja pikkusiskonsa oli. Nyt jo 16 ja 11v. Olisinpa vienyt pojankin edes puolipäivähoitoon olisi tullut sosiaalisempi ja fiksumpi kuten pikkusiskonsa. Poika oli päivät yksin äidin kanssa. Kaikki kaverit oli päivähoidossa. Elämäni suurin munaus mutta eihän sitä etukäteen tiennyt. Voi voi.

Vierailija
22/46 |
09.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapset oppivat päiväkodissa tai ylipäänsä lapsiryhmässä sosiaaliseksi. oottamaan vuoroaan, ottamaan muita huomioon jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
09.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

odottamaan, vaan kiilaavat suin päin ja kampittavat mennessään.

Meillä ainakin tuttavaperheiden lapsissa tapahtui järkky käytöksen huononeminen, kun menivät tarhaan.

Ryysintä, huuto, kiusaaminen ja kiilaaminen lisääntyi.

Vierailija
24/46 |
09.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon kiusantekijöitä, jos kaikki tarhalapset ovat asosiaalisia!

Ei ainakaan mun tuntemiin lapsiin osunut nuo kuvauksesi laisinkaan!

Vierailija
25/46 |
09.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä jos lapset opetettaisiin ihan oikeasti tavoille, niin kenenkäänhän ei tarvitsisi pitää tuolla tavalla puoliaan, mutta se lienee utopiaa, koska se vaatisi vanhemmilta vallan ponnisteluja.

Vierailija
26/46 |
09.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettelevat tosi hyviä käytöstapoja yhdessä. Ja toki muiden lasten kanssa yhteistyötä tehden oppii sosiaalisia taitoja. Minusta on hyvä, ettei aikuinen mene jokaiseen pieneenkin kiistaan mukaan, on osa niitä sosiaalisia taitoja opetella sovittelemaan asioita itsekin.

Vierailija
27/46 |
09.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarhassa lapsi oppii ratkomaan ongelmia myös ITSE. Ja lapsi oppii ottamaan paikkansa ryhmässä ja tulemaan toimeen usean lapsen kanssa. Lapsi oppii myös kestämään pari lapion lyöntiä päähän, vaikka se ei olekaan toivottavaa.

Ystäväni on pitänyt kaikki neljä lastaan kotona eskariin saakka. Ja yhtä lukuunottamatta kaikki ovat tuplanneet eskarin sosiaalisista syistä. Ovat arkoja ja ujoja, eivätkä osaa ottaa paikkaansa. Eivät ymmärrä ollenkaan tarhan kaaosta, vaan odottavat äidin sortteeraavan asiat.

Mielestäni 11 kk vauvan paikka ei ole tarha, mutta jo 3-vuotiaalle voisi tehdä hyvää mieluummin osa-aikaisena tai pakosta täysipäiväisenä.

Vierailija
28/46 |
09.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on tietystikin niin, että kaikki päiväkodit on samanlaisia, ihan kuin me kaikki perheetkin ja niiden kotona hoidetut lapsetkin on samanlaisia keskenään, eikös juu...

Vierailija
29/46 |
09.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinnostaa leikkipuistossa lähinnä juoruaminen toistensa kanssa. Ovat jopa selin lapseen. Eivätkä kiellä kun omat hoitolapset tekee pahoja. Olen miettinyt joskus miksi olen nähnyt niin paljon lastenhoitokyvyttömiä tai -haluttomia pph:ia. Luulisi että sellaiseksi hakeutuun ne joilla on edes vähän lahjoja tai kiinnostusta alalle.

Vierailija
30/46 |
09.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka lienee päiväkotilapsilla kehittyneempää, mutta eihän se todellakaan ole kaikki

Vierailija
31/46 |
09.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni lapsi TARVITSEE aikuisen tukea, ongelmia ei voi oppia ratkomaan itse jos niitä ei ole ensin aikuisen ohjauksessa opittu ratkaisemaan.

Vierailija
32/46 |
09.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat kehittyivät ihan hurjasti (sekä puhe että sosiaalisuus) ensimmäisen puolen vuoden aikana. Nuorimmainen nyt 2v ja puhuu ja laulaa jo ihan täysillä. Molemmat lapset ovat hyvin sosiaalisia tapauksia ja saavat heti kaverita, kun mennään jonnekin. Osaavat leikkiä myös toisten lasten kanssa ja eivät suutu, jos joku lainaa heidän lelujaan. Mun mielestä päiväkoti on ainakin ollut ihan hyväksi.

Vierailija
33/46 |
09.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsi tarvitsee ensin mallin, käyttäytyäkseen oikein myös ryhmätilanteissa.

Vierailija
34/46 |
09.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on mallina aikuiset sekä fiksusti käyttäytyviä isompia lapsia.

Meidän pieni kun meni tarhaan niin ekana päivänä kaksi vuotta isompi tyttö oli lainannut sille unilelunsa ja ollut tosi tärkeä sen jälkeen.

Vierailija
35/46 |
09.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaa jo hienosti kiusata meidän muksua 3 v(kotihoidossa) olemalla tosi röyhkeä ja ottamalla aina kaikki lelut itselleen meidän muksun kädestä. Olen aina ihan sanaton heidän " leikkiessä" yhdessä. Ehkä se on vaan luonnekysymys mutta nuo viidakon lait ainakin tuossa röyhkeydessä on tuo kaverin muksu ominut.

Vierailija
36/46 |
09.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järki käteen! 1v ei ehkä opikaan tarhassa mitään mutta 4v hyötyy suuresti.

Vierailija
37/46 |
09.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tarhassa lapsi oppii ratkomaan ongelmia myös ITSE. Ja lapsi oppii ottamaan paikkansa ryhmässä ja tulemaan toimeen usean lapsen kanssa. Lapsi oppii myös kestämään pari lapion lyöntiä päähän, vaikka se ei olekaan toivottavaa.

Toiset lapset vain ovat niin arkoja ja ujoja, että se paikka ryhmässä voi olla seinäruusuna. Jotkut kyllä oppivat sosiaalista kanssakäymistä ilman jatkuvaa ohjaustakin, mutta toiset tarvitsevat jotakuta, joka pitää heidän puoliaan. Päiväkodissa on aina niitä, joiden on oltava kaiken keskipisteenä ja jotka käyttävät kyynärpäätaktiikkaa säilyttääkseen asemansa.

Kyllä viisas vanhempi antaa kotihoidetulle lapselle tilaisuuksia sosiaaliseen kanssakäymiseen muiden lasten kanssa, joko ohjauksella tai ilman, lapsen valmiuksien mukaan.

Vierailija
38/46 |
09.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti on yli 2-vuotiaille hyvä paikka.

Vierailija
39/46 |
09.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kotona ei. oma lapseni meni päiväkotiin 2v. puheenkehityksen vuoksi. nyt poika 3.3v. ja olen huomannut, että hänellä on huonot sosiaaliset taidot. on hyökkäävä puistossa muita lapsia kohtaan. ei lyö ketään, mutta rääkyy heti, jos joku lähestyy, mun leikki, mun auto.

paremmin menee päiväkodissa.

Vierailija
40/46 |
09.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että oppivat puolustautumaan kunnolla (jota oma pitkään kotonahoidettu, reipas ja sosiaalinen lapseni ei osannutkaan), oppivat selviytymään myös sosiaalisesti heikompien, huonokäytöksisten, aggressiivisten ja ilkeiden lasten kanssa. Mielestäni tällaisiin ihmisiin on myös tärkeää tutustua. Alkuaikoina esim. lapsemme oli pois tolaltaan, jos joku toinen ei pyytänyt anteeksi, vaikka hakkasi toista lasta jne. Nykyisin lapsemme ymmärtää, että on olemassa myös väkivaltaisia ja huonostikäyttäytyviä lapsia, eikä heitä tarvitse pelätä; Jos ei verbaalisesti selviä, voi ottaa etäisyyttä ja leikkiä muiden lasten kanssa tai hätätapauksessa pyytää aikuisen apua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi