Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko joku kertoa minulle miten päiväkodissa oleminen kehittää sosiaalisia taitoja?

Vierailija
09.07.2007 |

Lapset ovt isossa ryhmässä ja pihalla kun leikitään, ei hoitajat ehdi nähdä tianteista kuin osan. Lapset voivat mäiskiä toisiaan niin että kukaan ei huomaa tai huomataan vasta silloin kun joku itkee. Pieni lapsi joka ei osaa vielä puhua, ei varmaan osaa kertoa mitä tapahtui. Näin ollen tilanteisiin ei voida puuttua, tilanteita ei voida selvittää ja käydä läpi kasvatuksellisesti (esim. anteeksipyynnöt jne.).

Kotihoidossa tai pph:ssa oleva lapsi kun käy puistoissa ja syntyy konflikti, vanhemmat tai hoitajat pystyvät selvittämään asian heti koska vahdittavia on vähemmän. Toki joskus menee tilanteita ohi, mutta pääsääntöisesti ollaan lasten lähellä. Omien kokemusteni mukaan kotihoidetut lapset ovat jopa sosiaalisempia kuin päiväkodissa hoidetut lapset eivätkä käytä niin rajuja otteita kuin tarhalapset. Tarhassa vallitsee viidakon laki, joten lapsista tulee oletetusti väkivaltaisempia. Omia lapsia ei ole tarvinnut juuri koskaan kieltää hiekkalaatikolla tai jos on tarvinnut, tilanne on selvitetty heti (anteeksipyynnöt, jäähy jne.). Mielestäni tämä kehittää sosiaalisia taitoja paljon enemmän kuin viidakossa (Lue: tarhassa) oleminen ja selviäminen ilman aikuisen tukea. Mielenkiintoista, että päiväkodin pitäisi kehittää sosiaalisia taitoja mutta juuri ne lapset, jotka siellä päivänsä viettävät, ovat niitä kiusankappaleita tuolla yleisillä hiekkalaatikoilla.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
10.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika ollut perhepäivähoidossa ja on todella sosiaalinen. Ihan ovat luonne kysymyksiä.

Henkilökohtaisesti olen paljon tyytyväisempi perhepäivähoitoon kuin päiväkotiin.

Vierailija
2/46 |
10.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

odottamaan, vaan kiilaavat suin päin ja kampittavat mennessään.

Meillä ainakin tuttavaperheiden lapsissa tapahtui järkky käytöksen huononeminen, kun menivät tarhaan.

Ryysintä, huuto, kiusaaminen ja kiilaaminen lisääntyi.

Jos sulla on vain tuttavaperheiden lapsista kokemuksia, niin älä vedä mitään johtopäätöksiä.

Yleensä lapset oppii päiväkodissa odottamaan vuoroaan, ymmärtävät että eivät ole maailman napa vaan vain yksi osa yhteiskuntaa.

Meillä lapset menneet tarhaan 3,5 v., 2,5 v. ja 1,5 v. , kaikille tehnyt päiväkotihoito monella tapaa hyvää, suuren vertaisryhmän merkitystä ei pidä väheksyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
10.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

asuvien eri perheiden perusteella ei saa tehdä yleistyksiä, mutta sinä teet sellaisen ihan vaan oman navan perusteella...

36

Vierailija
4/46 |
10.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työskennellyt pukinmäessä, siltämäessä, pakilassa, tapulissa, suurmetsässä. Yksi ainut päiväkoti eteen tullut johon uskaltaisin lapset laittaa. Ei kovin hyvä saldo. Mutta jokainen tyylillään.

Vierailija
5/46 |
10.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

erikseen. Aina on ollut hoitaja halimassa ja pitämässä sylissä. Konfliktit selvitetään ja opetetaan lapset pyytämään anteeksi ja huomioimaan myös toiset leikeissä.

Niinkin yksinkertainen asia, kuin jonottaminen ja oman vuoron odottaminen on tarhan oppejen mukaan mennyt parhaiten perille.

Ja en voi edes listata kaikkia taitoja, jotka ovat tarhan ansiosta kehittyneet ihan silmissä!

Mitä isot edellä, sitä pienet perässä pätee tässä todella hyvin. Lapset ovat oppineet lukemaan, laskemaan piirtämään ja vaikka mitä muiden lasten myötä! Kotona en olisi koskaan pystynyt samaan!

Askartelu on aivan omaa luokkaansa, joista en olisi osannut opettaa murto-osaakaan itse. Lista on loputon.

Ja ei ne kotiäidit, pph:tkaan aina näe, mitä lapsille tapahtuu ja eivät hekään aina ole heti paikalla auttamassa.

Ja kuten palstalla on monesti todettu, niin yksi opettaa näin ja toinen noin ja ne tilanteet vasta ovatkin hankalia. Tarjoissa on kuitenkin fiksut, perustellut toimintasäännöt, joita kaikkien tulee noudataa ja hyvä niin.

Vierailija
6/46 |
10.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja osaavat kyllä odottaa vuoroa. Ihan sen oppii, kun itse näyttää mallia.

Yleensä kun ollaan jossakin liikkeellä, eteen sitten kyllä tunkee joku päiväkotiryhmä... Tädit ja lapset.

Vierailija
7/46 |
10.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden tuttavaperheen lasten käytösmuutosten perusteella ei voi sanoa että päiväkotihoidolla olisi negatiivinen vaikutus lapsiin yleensä.

Minulla on kokemusta kymmenistä ja taas kymmenistä perheistä, ja tiedän että _yleensä_ päiväkotihoito tekee lapselle (yli 2 v.) hyvää.

38

Vierailija
8/46 |
10.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä lukee " tuttavaperheiden" , se on monikko. Ei yksikkö eli yhden.

36

Vierailija
9/46 |
10.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

38

Vierailija
10/46 |
10.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa vielä parempi esimerkki on astioiden korjaaminen.

Olin tätäkin opettanut kotona jo pitkään, mutta jouduin asiasta aina erikseen sanomaan. Vaan, kun lapset menivät tarhaan, niin simsalabim, astiat siirtyivät automaattisesti ruuan jälkeen tiskipöydälle ilman erillistä sanomista.

Kyse on siis hienoisesta erosta. Kyse ei ole siitä, etteikö kotona olisi tapoja opetettu, mutta niin se vain on, että kun muut tekevät jotain, niin omat lapset perässä ja opit menevät paremmin perille.

Vierailija
11/46 |
10.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on harrastuksen takia koko Suomen kattava verkko lapsiperheitä, joita tapaamme noin kerran vuodessa. Sama kehityssuunta on näkynyt ihan jokaisessa lapsessa, joka on sen kuluneen vuoden aikana aloittanut hoidon.

Kyynärpäillä ryysiminen, erilaiset kiusaamistilanteet, huutaminen jne. näkyy heti.

Uskon kyllä, että hyvääkin siellä päoväkodissa oppii (omista lapsistani toinen olisi varmasti parempi esimerkiksi kädentaidoissa), mutta näissä yhteistapaamisissa näkee erittäin hyvin, kuka on päiväkodissa, kuka perhepäivähoitajalla ja kuka kotona!

36

Vierailija
12/46 |
10.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

voivat olla kerhoissa, harrastuksissa jne. joissa tuon ihan saman voi oppia myös mallioppimalla. Ei tarvitse olla nimenomaan päiväkoti.

42

Vierailija
13/46 |
10.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te jaksatte koko ajan tapella samasta asiasta. Aivan sama kummassa lapset hoidetaan, päävastuu kasvatuksesta on vanhemmilla. Kaikki lähtee kotoa.

Meillä ei kotihoitoon ole mahdollisuutta. Ei asuta Suomessa. Ei tarhat ole vastuussa lapsen sosiaalisuudesta tai sen puutteesta. Ei tarhat ole vastuussa lapsen käytöstavoista. Niitä kyllä opetellaan, mutta jos vanhemmat itse eivät kiitä, pyydä anteeksi, ole sosiaalisia - ei ne lapset sitä tarhasta opi. Lapset ottavat mallia vanhemmistaan ja sieltä se lähtee.

Meillä on esimerkiksi tarhan keskustelussa tullut ilmi, että lapsemme käyttäytyvät hyvin ja ovat sosiaalisia - ja kiitosta olemme siitä saaneet sieltä tarhasta. Kaikilla kun ei ole näin. Osa niistä lapsista on huonosti käyttäytyviä ja/tai epäsosiaalisia - jo siis kun tulevat tarhaan ja ei se tarha pysty sitä muuttamaan, jos kotona ei tehdä mitään asian hyväksi.

Vierailija
14/46 |
10.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt kuitenkin ihan realistisesti mietitään, niin lapset viettävät suurimman osan ajasta hoidossa. Hoitopaikalla siis todella suuri merkitys.

Vierailija
15/46 |
10.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko lapsi kolme tuntia kerhossa ja leikkii sen päälle kerhokaverien kanssa kuin että menee kokopäiväksi tai osapäiväksi tarhaan. Kerhokaverien kanssa olemisessa on jopa se haaste, että edes leikkitreffejä ei tipu, jos lapsi ei osaa olla muiden kanssa. Tarhassa ollaan pakosta, piti seurasta tai ei.

Minun esikoiseni todettiin juuri vuotta varhemmin koulukypsäksi, myös nimenomaan sosiaalisilta taidoiltaan. Eikä ole ikinä ollut päivääkään tarhassa, erittäin hyvässä kerhossa ja harrastuksissa kyllä.

36

Vierailija
16/46 |
10.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Meillä on harrastuksen takia koko Suomen kattava verkko lapsiperheitä, joita tapaamme noin kerran vuodessa. Sama kehityssuunta on näkynyt ihan jokaisessa lapsessa, joka on sen kuluneen vuoden aikana aloittanut hoidon.

Kyynärpäillä ryysiminen, erilaiset kiusaamistilanteet, huutaminen jne. näkyy heti.

Uskon kyllä, että hyvääkin siellä päoväkodissa oppii (omista lapsistani toinen olisi varmasti parempi esimerkiksi kädentaidoissa), mutta näissä yhteistapaamisissa näkee erittäin hyvin, kuka on päiväkodissa, kuka perhepäivähoitajalla ja kuka kotona!

36

Aikamoisia puupäitä teidän harrastuksen parissa sitten liikkuu, ja vanhemmat ilmeisesti täysin kasvatustaidottomia, tulevat ehkä sinuun?

Vierailija
17/46 |
10.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

omaksuvat? Aikuiset ihmiset?

En nyt ihan oikein usko tähän mallioppimisen autuuteen...

Vierailija
18/46 |
10.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

omaksuvat? Aikuiset ihmiset?

En nyt ihan oikein usko tähän mallioppimisen autuuteen...

Sä et taida uskoa mihinkään muuhun kuin itseesi ja omiin vääriin havaintoihisi.

Vierailija
19/46 |
10.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kuulu kirkkoon ja olen muutenkin enempi omilla aivoilla ajatteleva.

Minä uskon omiin havaintoihini, kyllä, ja siihen, että oma työni tuottaa hienoa tulosta. Meillä on tuottanut. Se kai lienee kaikkien vanhempien tärkein mitta, ei se mitä muut uskovat.

36

Vierailija
20/46 |
10.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka olisivat päivät päiväkodissa, jos sinä kerran olet niin mahtava kasvattaja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan