Miten voi noin 38 miljoonan asukkaan Puolassa olla puolet pienempi työttömyysaste kuin meillä?
Kommentit (164)
Siellä on kaiken lisäksi yli miljoona ukrainalaista syleksimässä kattoon veronmaksajien rahoilla.
Oliskohan siksi, että siellä on myös niitä asiakkaita yrityksille toisin kuin pienessä Suomessa?
Minkä takia Puolasta on muutettu sankoin joukoin muualle EU.hun ja Britanniaan?
Siellä ei rekisteröidä sairaita ihmisiä työttömiksi, kuten Suomessa tehdään.
t. työkyvytön työtön
Puolaan ei otettu sankoin joukoin tuilla elätettäviä maahan muuttajia. Siksi siellä on asiat hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ovat hoitaneet asiansa paremmin kuin Suomi. Puola menee oma maa edellä, asettaa tiukat rajat.
Maataloutta, valtavat peltoalueet. Teollisuutta. Työpaikkoja riittää, jos digitalisaatio on jätetty vähemmälle. Palkkataso ehkä alempi kuin meillä, mutta varmaan asuminen ja eläminen on halvempaa.
Siellä ihmiset kuluttavat koska heillä on rahaa tehdä niin. Suomessa työtä ei ole ja verotus hoitaa lopun. Sivistysmaissa verotusta on kevennetty joka on johtanut kulutuksen lisääntymiseen ja sitä kautta talouden elpymiseen.
Niillä talous on plussalla. Ei siihen muuta tarvita. Eikä ole väkimäärästä kiinni ollenkaan. Suomi jäi neuvostoliiton hajoamisen jälkeen ahneuksissaan ja tyhmyyttään venäjän tissiin roikkumaan niin, että vaikka kenkiä ja miesten pukuja ei enää myyty, niin kaiken maailman puutavaraa ja lannoitteita laiskuuttaan sieltä tilattiin. Nyt kun sodan takia homma meni jäihin, niin Suomi putosi taas puusta.
Pienemmät palkat ja Suomessa myytävä tuotanto Puolassa.
Niillä ei ole Orpoa pääministerinä.
Satonen väitti joskus 6 kk sitten että Suomi kärsii siitä että ollaan Venäjän naapurimaa eikä talous kasva.
Satonen ei tiennyt että Puola on myös Venäjän naapurimaa😂
Vierailija kirjoitti:
Puolaan ei otettu sankoin joukoin tuilla elätettäviä maahan muuttajia. Siksi siellä on asiat hyvin.
No onhan otettu Ukrainasta paenneita vaikka kuinka paljon. Mutta jos heitä ei lueta työttömyyslukuihin.
Siellä ei persuja päästetä sotkemaan asioita.
"Puolasta on tullut Euroopan merkittävin ulkoistettujen palveluiden (BPO) ja jaettujen palvelukeskusten (SSC) keskittymä.
Suuret globaalit yritykset ja yli 200 suomalaista yritystä ovat siirtäneet talous-, IT- ja asiakaspalvelutoimintojaan maahan.Erityisesti IT-ala ja teknologiahankkeet vetävät puoleensa valtavasti työvoimaa."
Koska siellä on halpaa, siksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan otettu Ukrainasta paenneita vaikka kuinka paljon. Mutta jos heitä ei lueta työttömyyslukuihin.
Tai sitten siellä on tehtävä töitä jotta saa olla Puolassa.
Puolassa päättäjät ovat kansalaistensa puolella, toisin kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Siellä ihmiset kuluttavat koska heillä on rahaa tehdä niin. Suomessa työtä ei ole ja verotus hoitaa lopun. Sivistysmaissa verotusta on kevennetty joka on johtanut kulutuksen lisääntymiseen ja sitä kautta talouden elpymiseen.
Suomessa ajatellaan, että nostetaan verotusta ja yrittäjä ajattelee, että nostetaan hintoja. Jos tuoppi maksaa kympin vitosen sijasta, tulee tuplasti rahaa.
Ehkäpä vähemmän elätettäviä. Ja on ehkäpä tehtävä töitä että pystyy syömään.
Täällä pohjoismaissahan voi olla työttömänä taikka sairaana/työkyvyttömänä vuosia. Yhteiskunta pitää huolen.
Vierailija kirjoitti:
Siellä ei rekisteröidä sairaita ihmisiä työttömiksi, kuten Suomessa tehdään.
t. työkyvytön työtön
Mä oon sairas ja sairaaksi julistettu julkisen terveydenhuollon puolesta, mutta työkkäri ei anna mun olla kipee, niin kela ei myönnä sairaspäivärahaa. Mun pitää kuulemma sairaanakin asioida työkkärissä ja toimittaa heille lipilaareja. En voi käsittää. Olen toimittanut sairaslomatodistukset ja en jaksa hakea töitä ja en ole työkykyinen. En voi käsittää.
Ovat hoitaneet asiansa paremmin kuin Suomi. Puola menee oma maa edellä, asettaa tiukat rajat.