Ajatelkaapa, jos uravanhemmat eivät saisi lapsia
Nyt en puhu yksittäisistä tapauksista, mutta hyvin karkeasti voidaan vetää viivoja näin: Eli uravanhemmat ovat yleensä koulutetumpia kuin ne, jotka eivät niin paljon panosta työelämään. Kyllä, komea ura esim. lääketieteessä ei välttämättä kestä vuosien kotirintamaa. No, jos kerran tehtäisiin niin, kuten osa fundiskotivanhemmista haluaa, eli "pakkoko sitä sitten on lapsia tehdä", jäisi periaatteessa fiksuin osa geeniperimää ilman perillisiä. Näin ollen, vain vähemmän lahjakkaat lisääntyisivät ja tutkimusten mukaan koulutuksella ja asemalla (eli lähinnä kaiketi asenteella työntekoon) on tapana perustua.
Kukin voi tässä määritellä uravanhemman niin kuin huvittaa, en ala nyt siitä vääntää. Tämä lähestymistapa on kyllä varmasti epäkorrekti, vaikka en todellakaan väitä, että uraan suuntautumattomat olisivat tyhmempiä.
Kommentit (24)
uravanhempi = ei hoida kotona lapsiaan
Eli puhutaanko nyt vain korkeakoulutetuista, päällikkötason tai vaativan asiantuntijatason työssä olevista vanhemmista, jotka palaavat viimeistään äitiysloman/ vanhempainvapaan jälkeen töihin?
Tiedän useita korkeasti koulutettuja kouluttamattomien vanhempien lapsia. Ei monellakaan suurten ikäluokkien lapsilla ollut varaa kouluttautua. Maaseudulla kouluja harvassa. Lapsia paljon ja vähän rahaa.
Itse olen miettinyt miksi ikäluokassani(60-70l syntyneissä) on paljon maanviljelijöiden(huono koulutus ja vielä useammin ei mitään koulutusta) todella korkeasti koulutettuja lapsia. Onko vanhempien toiveet lapsille paremmasta tulevaisuudesta ja koulutus myönteisyys takana?
Itse kyllä tunnen monta todella korkeasti koulutettua(enkä tark mitään AMK tasoa) nyky maanviljelijää.
Sitä ennen ylioppilaitahan oli ikäluokissa vähän ja korkeakoulutettuja sitäkin niukemmin. Jotta nykyisiin huimiin prosenttiosuuksiin on päästy, on moni ponnistanut työväenluokkaisista lähtökohdista - eli ei se älykkyys ole kiinni pelkästään (vanhempien) koulutustaustasta, monet älykkäät ja viisaat ihmiset ovat etenkin aiemmin jääneet matalan pohjakoulutuksen varaan - ei se ole aina ollut itsestä kiinni kuinka korkean koulutuksen saa hankittua.
Eli puhutaanko nyt vain korkeakoulutetuista, päällikkötason tai vaativan asiantuntijatason työssä olevista vanhemmista, jotka palaavat viimeistään äitiysloman/ vanhempainvapaan jälkeen töihin?
Olen itse korkeasti koulutettu, kuten myös mies ja suurin osa tuttavapiiristä, ja itse asiassa harvassa perheessä on lapset laitettu täyspäivähoitoon vanhempainvapaan jälkeen. Useimmat ovat jääneet ainakin joksikin aikaa hoitovapaalle (minä itsekin molemmista lapsista).