14-vuotias ja raskaana .
Nii oon 14-vuotias ja oon raskaana . Viikolla 12+4 . Poikaystäväni on 16-vuotias . Vauvaa emme mitenkään yrittäneet , mut oli se tiedos et vauva tulee , jos on tullakseen ( joo en oo lesta ) . Eikä kiinnosta miten paljon te syyllistätte , lapsista on kyllä kokemusta , hoidan n 2 krt viikossa kummitätini 6kk poikaa ja 2v tyttöä n. 2-8 h . Ja muutenkin hoidan lapsia usein , ( kesäloma meni serkkuja hoitamassa , 3vko 2, 4 ja 6 vuotiaita ja 1vk 2 vuotiasta serkkua + muutamia yhen päivän hoitoreissuja ) joo ja tiiän et se on raskasta ja siin on tosi paljon vastuuta , mut voin sanoo et must tuntuu et oon kyl valmis tähän .
Kommentit (97)
Oletko kasilla ? Jäätkö äitiyslomalle ? Mites se peruskoulu tulee suoritettua loppuun ? Eikö mahasi hävetä sinua, kun alat olla viimeisilläsi ja koulussa käyt ?
En epäile yhtään jaksamistasi. Kyllä nuoret jaksaa. Ja varmaan olet valmiskin äidiksi ,mutta mietityttää vain tuo koulun käynti. Kai jäät vanhempiesi luon asumaan ?
Olen kasilla ja tän luokan suoritan loppuun sitten vuos väliä ja sitte ysi ja jatkoa .
Ja vanhempieni luokse jään asumaan , meillä vapautuu yksi hyuonekkin tammikuussa ku isoveli muuttaa pois , joten siitä tulee vauvan huone (:
Ap
meinaan tyttäreni tuttavapiirissä liikkuu juttu, että yksi 14v lentopallon pelaaja on raskaana ton ikäselle kundille. Ja pk-seudulla mekin asutaan.
Vanhempien luokse asumaan jäämisestä pitää keskustella vanhempiesi kanssa. Et voi sitä päättää. Haluavatkohan vanhempasi vauvaa taloon? Voi olla, että heillä on jo vauva kiintiö täynnä. Mutta tietysti sinun ja vauvan kannalta olisi helpomaa, jos saatte kotona asua.
Isoveljen tyhjenevään huoneeseen ovat vanhempasi voineet suunnitella muuta käyttöä. Haluaisiko esim. jompikumpi heistä oman harraste huoneen?
Kiva, että ympärillä on paljon apujoukkoja.
Millä ajattelit teidän tulevan vauvan kanssa toimeen? Kuka maksaa vaunut, sängyt, vaatteet, vaipat, ruuat, vakuutukset, pesuaineet, ammeet jne? Kuka pesee vauvan pyykin? Laittaa ruuat?
Mitä luulet vanhempiesi ajattelevan, jos te rupeatte poikaystävän kanssa elämään perhe-elämää toisen perheen sisällä? Laitatko sinä tai poikaystäväsi teille ruokaa? Kuka käy kaupassa? Kuka pesee teidän pyykit? Siivoaa huoneen/huoneet? Oletatko, että äitisi ja isäsi tekee nämä? Vai teettekö te poikakaverin kanssa koko perheen ruuat, auttelette siivoamisessa, käytte kaupassa?
... rv:t ja la ei täsmää. Itse olen rv 13+2 ja mulla on la 11.4. joten ainakaan mun järjellä rv 12+4 ei voi olla la 22.4. Tai siis tuolla la on vasta 40+jotain. Onko sulla ap siis ultrassa todettu vauva pienemmäksi kuin mitä kierron perusteella viikot on?
Tuon ikäinen tuskin ymmärtää muuta kuin, että kuukautisten mukaan la 22.4. ja että ultran mukaan sikiö vastaa viikkoja rv12+4. Vai ymmärsitkö itse raskausviikoista ja muista, kun olit 14? Sitä paitsi noin pienillä heitoilla ei la aleta muuttelemaan.
niin en ole koskaan kuullut kenenkään nuorena lapsen saaneen katuvan sitä, että antoi lapsen tulla. En tosin kovin monta teiniäitiä tunne, mutta ne, jotka tunnen, ovat onnellisia lapsistaan.
Mää oon teini ja raskaana ja haistakaa te vaan paskat kaikki - ei tarvii huudella.... Siis ennenkuin kukaan edes sanoi mitään. Ihme aloitus.
(Söpön nikin muuten keksit tuolle sun sivupersoonalle)
Jos olisin ollut, luultavasti olisin ymmärtänyt rv:t kuten muutkin raskauteen liittyvät asiat. Tai ainakin yrittänyt ymmärtää.
t. 33
Anteeksi nyt vaan mutta tuo on ihan älytöntä. Se että olet hoitanut lapsia ei todellakaan ole sama kun että hoidat sitä itse 24h. Ja ei myöskään tarkoita sitä että työnnät se lapsen sun äidillesi hoitoon että pääset "baanalle". Ja luulisi että poliisi voisi olla kiinnostunut tai ainakin lastensuojelu siitä että olet 14 v. ja raskaana, tietääkseni on rikollista harrastaa seksiä alaikäisen kanssa. Toivottavasti ainakin koulu ottaa yhteyttä lastensuojeluun!
Tosin se että ite olin kypsä äidiksi vasta lähempänä kolmeakymppiä ei nyt tarkoita etteikö joku olisi valmis jo aiemmin.
Mutta tämä pistää miettimään sitä, että nykyaikana on valloillaan tämä minä ja minä itte -mentaliteetti, jollon vois kuvitella että on harvemmassa niitä isovanhempia ja tätejä ja setiä jotka haluavat uhrata omasta minä itte- ajastaan paljoakaan jälkeläisilleen tai sukulaisilleen. Onneksi olen itse siunattu vanhemmilla jotka ovat valmiit säntäämään apuun vaikka keskellä yötä ja tiedän miten helpottava se on pelkästään ajatuksenakin. Siksi toivoisin sydämestäni että mahdolliset tulevat teinitäidit omaisivat samanlaiset vanhemmat, koska kypsä tai ei, niin vanhemmaksi alkaa kasvaa tosissaan vasta sitten kun on sen lapsen saanut.
Tästä alaikäisestä poikaystävästäkö? tytöstä itsestään? vanhemmista?
Älytöntähän tämän on, muttei tällaisessä tapauksessa poliisit enää auta. Tyttö on ihan tietoisesti hankkiutunut raskaaksi ja kuvittelee nyt alkavansa kotileikkiä äidin ja isin kustantamana.
Kovasti toivon hänelle ja tukijoukolle voima ja jaksamista. Aikuiseksi kasvaminen pikavauhtia ei ole kovin helppo juttu.
Aluksi pitäis vissiin onnitella raskaudesta että onnea vaan. Mutta tuo ikäsi kyllä ihmetyttää suuresti... En nyt haluais mitenkään moralisoida, mutta oletko todellakin miettinyt tämän asian loppuun saakka? Miten koulusi käy? Sanoit että asia on hoidossa, mutta onko se todella?
Kuka sinut ja poikakaverisi ja tulevan lapsenne elättää? Oletko tuudittautunut ajatukseen, että vanhempasi tai poikaystäväsi vanhemmat maksavat kaiken? Sanoit olevasi valmis, mutta en ole ihan varma uskoako sinua.
Sinun kannattaisi miettiä asiaa vielä tarkemmin, olisiko kuitenkin viisaampaa käydä koulut loppuun ja saada itselle ammatti? Silloin olisit turvannut oman tulevaisuutesi ja olisit myös taloudellisesti valmis lapsen tuloon, kun tuo henkinen valmius ei maksa kuluja joita lapsen mukana tulee.
Ja niinkuin tuolla oli jossain jo sanottukin.. alle 16-vuotiaan kanssa makaaminen on RIKOS, se on lapseensekaantuminen. Oletko miettinyt sitä että miten sinun keskustelusi koulussa, kuraattorin, luokanvalvojan ym. kanssa vaikuttaa poikaystäväsi asemaan. Heillä kun periaatteessa on velvollisuus ilmoittaa tälläiset asiat lastensuojeluun...
Mutta jokatapauksessa onnea jatkoon ja toivottavasti teet oikean päätöksen...
Poliisille pitäisi ilmoittaa poikaystävästä, tuossa on selkeästi tehty rikos vaikka tyttö onkin ollut suostuvainen.
Lastensuojeluun taas pitäisi ilmoittaa raskaana olevasta tytöstä, se että 14-vuotias on raskaana on kyllä lastensuojeluasia (todella nuori ryhtymään äidiksi). Lastensuojelun kautta kun nuori äiti ja vauva saavat apua ja tukea, lisäksi joku seuraisi miten heillä menee. Last.suojelun kautta pääsisi mahd. myös ensikotiin tmv paikkaan.
Seksuaalivalistus on ainakin mennyt pieleen tuossa perheessä, lisäksi se että tytön vanhemmat antavat pojan "asua" ja olla tytön kanssa siellä heidän katon allaan pidän erikoisena (=suostumus että voivat harrastaa seksiä)
nro 40
Mulla itsellä oli kova vauvakuume 17-18 vuotiaana, mutta onneksi silloinen poikaystäväni ei todellakaan ollut valmis isäksi. Luojan kiitos siitä, olen todella onnellinen että sain elää nuoruuteni täysillä, sain ekan lapseni 27 vuotiaana ja hyvillä mielin olen ollut kotona, menomono ei ole vipattanut yhtään enää.
poikaystävä joutuu vaikeuksiin. He ovat molemmat alaikäisiä, joten ei tässä mistään rikoksesta ole kyse. Eri asia olisi, jos poikaystävä olisi muutamia vuosia vanhempi. Silloin voitaisiin katsoa, että on sekaantuntut alaikäiseen.
Mitäs sitten kun tulee ne menohalut? Otatko vauvan mukaan vai sysäätkö vanhemmillesi? Elä herra iesus kuiten oma lapsuus/nuoruus ensin!
Ja 22.4 on laskettu aika ja yritän jutella kuten aikasemmin kerroin että tällä viikolla on huoltajapalaveri ( poissaolojen taki , aamupahoinvointi ) ja siellä sitten yritämme selvittää olisiko mahdollista että yritän suorittaa tän luokan tohon mennessä , sit alkaa kesäloma ja pikkunen ois n 1v 4kk kun alottais jossain perhepäivähoitajalla / tarhassa . Ja sitte jatkan siitä mihin oon jääny koulussa .
Ja tottakai minusta voi tulla yksinhuoltaja vaikka 40:senä , mutta se on kai varmempaa näin nuorena . Sille en voi mitään , voin vaan toivoo et kaikki menee hyvin ja toi poikaystävä jaksaa mua . Siis riparille meen talvella ja sen jälkeen ois tarkotus mennä "kihloihin" (:
Tuun 30 min päästä nopeesti käymää ku sitte tulee bussi kouluun (:
AP