14-vuotias ja raskaana .
Nii oon 14-vuotias ja oon raskaana . Viikolla 12+4 . Poikaystäväni on 16-vuotias . Vauvaa emme mitenkään yrittäneet , mut oli se tiedos et vauva tulee , jos on tullakseen ( joo en oo lesta ) . Eikä kiinnosta miten paljon te syyllistätte , lapsista on kyllä kokemusta , hoidan n 2 krt viikossa kummitätini 6kk poikaa ja 2v tyttöä n. 2-8 h . Ja muutenkin hoidan lapsia usein , ( kesäloma meni serkkuja hoitamassa , 3vko 2, 4 ja 6 vuotiaita ja 1vk 2 vuotiasta serkkua + muutamia yhen päivän hoitoreissuja ) joo ja tiiän et se on raskasta ja siin on tosi paljon vastuuta , mut voin sanoo et must tuntuu et oon kyl valmis tähän .
Kommentit (97)
Kauheaa ajatella, että mun 14 vuotias tytär tulisi kertomaan miulle raskausuutiset. kyllä siinä pidettäis palaveria vähän jokaisen kanssa. Pojan, pojan perheen jne. Lisäksi ihmettelen miski vanhemmille ei kerrota tuosta raskaudesta. Tädin tytär tuli raskaaksi hieman alle 14 vuotiaana, ja sosiaalitoimisto + neuvola vaativat vanhemmat mukaan palaveriin ja ekalle neuvolakäynille. Tästä aikaa vasta vuosi, joten tuskin on tavat kauheasti muutuneet. Kyse kuitenkin oli alaikäisestä lapsesta, niin sosiaalitoimisto kyllä puuttu, halusi tai ei.
sinun viikkorahallasi noita tuttipulloja ja vaippoja. Ja sit synttärilahjaksi voit pyytää potkarit yms. Helppoo eikö totta.
Pakko on kommentoida, et kyllä meille (vanhempieni kotiin) pääsi mun poikaystävä ehdokkaat yöksi, MUTTA äiti ei päästänyt mua minnekkään yöksi. Etsittiin aina kompromissi ratkaisuja! Ja juuri tällä periaatteella aion oman tyttäreni kasvattaa! En kannusta teini äitiyteen, mutta uskon todella että joku voi olla jo 14 weenä kypsä äidiksi! Miksi pelottelette nuorta tyttöä joka on varmasti muutenkin peloissaan! Toivon, että omat lapsenne ei myöskään saa tukea, JOS vastaavanlainen tilanne! Ja jos teidän nuorenne ei vielä mielestänne ole kypsiä vanhemmiksi, niin ei se tarkoita etteikö muut voisi olla! Itseppähän olette kasvattaneet lapsenne epäkypsiksi! (vaikkei 14-vuotiaana vielä tarvitse kypsä olla, MUTTA joku voi olla) Ja yökyläilystä vielä sen verran, että parempi niin, että olimme poikaystäväni kanssa kotonani yötä, kuin että olisimme heiluneet jossakin kaupungilla tms. Kaverini vanhemmat eivät tuolloin hyväksyneet ollenkaan poikia, mutta kas kummaa hänestä tulikin oikea luntttu! Ja lunttu hän on edelleenkin. VAIKKA vanhemmat eivät antaneet olla poikien kanssa ei yöllä eikä päivällä!
Olis mielenkiintoista tietää miten tieto otettiin vastaan, jos tää koko juttu nyt totta on...
että tuu ap kertoo, miten paltsussa kävi=)
Ei se palaveri ollut vielä tänään se on torstaina 8.15 (: Ja tänään aamulla oli taas kauheen paha olo .
Joo ja veljee kutsen veikaks koska se inhoo sitä :D ja en mä nyt ku kavereille puhu kustun sitä nimelt ja äitii mutsi ja iskää faija :D mut tost raha asiasta mun viikko raha on nyt 40e + rahaa menoihin + vaatteet + meikit jne
Ja toi yökylä juttu , en mäkää ennen päässy niille yöks mut sit suutuin ja karkasin kotoo , eikä mun äiti viel sillo tienny missä se asuu nii sen mielest on sit parempi et ilmotetaan . Ja meillä nuorisolla on just se et jos vaik kotiin pitää mennä 9 , sä meet tasan 9 tai jälkeen yheksän mut jos pitää mennä 12 nii sä meet 8 -10 . Näin ainakin meijän kaveripiirissä . eli mitä enemmän asioita kielletään sitä enemmän tekee mieli tehä se ( iha vinkkinä (; ) Ja lähipiirissäni on paljon lapsia , niin tyttöjä kun poikiaki joten kyl mä jotain vaatteita saan .
Ja toi tavarat jne , että vaunut voin voikka pyytää joululahjaks ja vaatteita , piniä tavaroita , ja sit rippirahat tulee niillä voin ostaa tavaroita ja synttärilahjaks voin toivoo mitä vielä puuttuu . Ja sit jos saan jotain rahaa kunnalta , ja on mulla joku pinkki kortti mutta en oo nyt kotona en voi käydä kattomassa .
Siis eiiii, eihän tätä edes kestä lukea. Mihin tämä maailma on menossa, minkälaisia kasvattajia me oikein ollaan?
Ei se palaveri ollut vielä tänään se on torstaina 8.15 (: Ja tänään aamulla oli taas kauheen paha olo .
Joo ja veljee kutsen veikaks koska se inhoo sitä :D ja en mä nyt ku kavereille puhu kustun sitä nimelt ja äitii mutsi ja iskää faija :D mut tost raha asiasta mun viikko raha on nyt 40e + rahaa menoihin + vaatteet + meikit jne
Ja toi yökylä juttu , en mäkää ennen päässy niille yöks mut sit suutuin ja karkasin kotoo , eikä mun äiti viel sillo tienny missä se asuu nii sen mielest on sit parempi et ilmotetaan . Ja meillä nuorisolla on just se et jos vaik kotiin pitää mennä 9 , sä meet tasan 9 tai jälkeen yheksän mut jos pitää mennä 12 nii sä meet 8 -10 . Näin ainakin meijän kaveripiirissä . eli mitä enemmän asioita kielletään sitä enemmän tekee mieli tehä se ( iha vinkkinä (; ) Ja lähipiirissäni on paljon lapsia , niin tyttöjä kun poikiaki joten kyl mä jotain vaatteita saan .
Ja toi tavarat jne , että vaunut voin voikka pyytää joululahjaks ja vaatteita , piniä tavaroita , ja sit rippirahat tulee niillä voin ostaa tavaroita ja synttärilahjaks voin toivoo mitä vielä puuttuu . Ja sit jos saan jotain rahaa kunnalta , ja on mulla joku pinkki kortti mutta en oo nyt kotona en voi käydä kattomassa .
Hei olen itse 15 vuotias ja odotan lasta ja sanoisin olet vielä liian nuori tietämään miteen hoidetaan lasta itse odotan jo toista kun synnytin ensimmäisen 13vuotiaana ja sanon siinä ei ole mitään hauskaa susta tulee vaa pikkuteiniäiti ja se ei oo mikään kiva maine itse kun synnytin ensimmäisen olin todella herkkä ja näin,että mieti tarkkaan mitä teet kun myöhemmin tulet katumaan.
jos kaksi vuotta sitten oli jo kamalaa? Vai oletko kypsynyt kahdessa vuodessa rutkasti?
niin kuin ap:n tapauksessa. Ei mikää laki kiellä harrastamasta seksiä, jos kumppanit ovat tasavertaisia. Aikuinen ei saa harrastaa seksiä alaikäisen kanssa.
niin kuin ap:n tapauksessa. Ei mikää laki kiellä harrastamasta seksiä, jos kumppanit ovat tasavertaisia. Aikuinen ei saa harrastaa seksiä alaikäisen kanssa.
jos olis nii olis ap jo tullu hehkuttaan miten palaveri meni.
Tai sitten tämä on ihan totisinta totta, mutta vanhempien reaktio ei ollu sitä mitä ap sen luuli olevan...
tilannut Vauva-lehteä 11-vuotiaasta asti? Hahhaahaa. Ja vanhemmat ei oo mitään ihmetelleet, kun omalla lapselle tipahtaa tasaisin väliajoin Vauva-lehti postilaatikkoon? xD Voi jeesus. Huono provo.
tilannut Vauva-lehteä 11-vuotiaasta asti? Hahhaahaa. Ja vanhemmat ei oo mitään ihmetelleet, kun omalla lapselle tipahtaa tasaisin väliajoin Vauva-lehti postilaatikkoon? xD Voi jeesus. Huono provo.
Tuo mullakin pisti silmään=D
Sinä joka kirjoitit viestin 104.!
Olen kanssasi täysin samaa mieltä, ovatko tähän ketjuun kirjoittaneet ihmiset (pääasiassa varmaan naiset) todellakin LASTEN ÄITEJÄ, KASVATTAJIA? Missä kypsyys, vai onko noinkin paljon naisia jotka eivät ole kasvaneet lasten myötä? Jo se, että pitää jotain ikävää, ala-arvoista ja aloittajan kirjoitustyyliä matkien päästä asiasta kommentoimaan, osoittaa joko sen, että aikuiset eivät ole aina aikuisia (näinkään helpossa asiassa) tai tähän ketjuun ala-arvoisesti kommentoineilla äideillä ei ole omassa elämässä tarpeeksi mielekkyyttä. Pitää sitten täällä netissä anonyymisti herjailla, vaikka tarvetta ei olisi : mitä sitten, vauikka joku teini olisikin käynyt provon kirjoittamassa? Ruokkimalla aloittajaa syyllistytte itse lapsellisuuteen. Mutta suvaitsemme sen väsyneille äideille iltahuviksi..?
Itse asiaan sitten.
14-vuotias on mielestäni todella nuori äidiksi, mutta oikeanlaisella asenteella ja päättäväisyydellä on mahdollista taata syntyvälle lapselle hyvä, rakastava koti ja turvallinen kasvuympäristö! Kaikki apu kannattaa ottaa vastaan kaikilta tahoilta ja koulut käydä loppuun sekä hankkia ammatti, kun vain mahdollista. Koskaan tulevaisuudesta ei tiedä, joten täytyy myös valmistautua vastoinkäymisiin, esim. että lapsen isä perääntyisi jossain vaiheessa ja jättäisi äidin ja lapsen kaksistaan. Siitäkin selviää vanhempien, sisarusten ja neuvolatoiminnan avulla. Reippaasti ja rohkeasti vain kohti tulevaisuutta, silti muistaen realiteetit...! Kaikkien lasten äidit on joskus enemmän tai vähemmän väsyneitä, sekin on hyvä muistaa, koska itse olen kuullut monelta taholta pelottelua siitä että "Olet tosi kovilla lapsen kanssa sitten." Ihan kuin väsymys olisi vain nuorien äitien riesa. Mutta näin ei ole. Kyllä niitä 35-vuotiaitakin väsyttää toisinaan, kuten nuoriakin äitejä.
- äiti 19v, lapset 1v 1kk ja toinen tuloillaan rv 37+3, elämä hymyilee (: