14-vuotias ja raskaana .
Nii oon 14-vuotias ja oon raskaana . Viikolla 12+4 . Poikaystäväni on 16-vuotias . Vauvaa emme mitenkään yrittäneet , mut oli se tiedos et vauva tulee , jos on tullakseen ( joo en oo lesta ) . Eikä kiinnosta miten paljon te syyllistätte , lapsista on kyllä kokemusta , hoidan n 2 krt viikossa kummitätini 6kk poikaa ja 2v tyttöä n. 2-8 h . Ja muutenkin hoidan lapsia usein , ( kesäloma meni serkkuja hoitamassa , 3vko 2, 4 ja 6 vuotiaita ja 1vk 2 vuotiasta serkkua + muutamia yhen päivän hoitoreissuja ) joo ja tiiän et se on raskasta ja siin on tosi paljon vastuuta , mut voin sanoo et must tuntuu et oon kyl valmis tähän .
Kommentit (97)
äiti saa itse lapsilisää, niin joku muu tuki jää saamatta? Ehkä joku tietää paremmin?
Moni asia klikkaa tässä ketjussa. Ensinnä jos ap on ollut neuvolassa (ainakin ultrassa) niin eikö neuvolan ole velvollisuus ottaa yhteyttä vanhempiin ja sosiaalityöntekijöihin lapsen raskaudesta?
Toisena ap kerrot paljastavasi raskauden vanhemmille, opettajalle, kuraattorille ym yhtäaikaa jossain huoltajapalaverissä,
(..Nii ja tukea löytyy , kun asian paljastan .. ja vanhemmilta olen jo vihjannut , että mitä sanoisivat ...)
Heti perään tiedät että tuolla samaissa palaverissä mietitään jo tulevia koulu- ja hoitovapaajaksoja. Tuskin.
(..tällä viikolla on huoltajapalaveri ( poissaolojen taki , aamupahoinvointi ) ja siellä sitten yritämme selvittää olisiko mahdollista että yritän suorittaa tän luokan tohon mennessä , sit alkaa kesäloma ja pikkunen ois n 1v 4kk kun alottais jossain perhepäivähoitajalla / tarhassa . Ja sitte jatkan siitä mihin oon jääny koulussa ..)
(..Ja kun isoveikka lähtee armeijaan sillon ollaan suunniteltu näin alustavasti että vauva saa oman huoneen ..)
ps. Yksikään tuntemistani 14v tytöistä ei kutsu veljeään veikaksi, hih.
Ja huom. inttipojat on kaikki viikonloput kotona, lukuunottamatta ensimmäisiä viikkoja ja joitan metsäkeikkoja. Missäs meinasit sen veikan nukkua silloin? Vastasyntyneen kanssa samassa huoneessa?
Tää on jonku teinityttöporukan epätoivoinen provo ja te meette lankaan=)
Ihan pihalla ootte, jos luulette että ton ikäinen tyttö ei kirjoittaisi juuri noin. Ja tunnen kyllä tuon ikäisiä joista osa kutsuu isäänsäkin vielä isiksi ym. Et ei ehkä siihen kannata takertua.
Sitten asiaan. Ensiksikin onneksi olkoon! Ja älä sitä pelkää et sun poikaystävää mistään tullaan syyttämään. Kauhistuttaa kyllä ajatus ikäisesi raskaudesta silti. Itse olen esikoisen saanut 19-vuotiaana. Vauvakuume oli jo yläasteella, mutta aina ajattelin että täysi-ikäinen kyllä pitää olla ennen kuin lasta alan tekemään, ja seurustelua yli vuosi ainakin takana. Nuorena kuitenkin on vaikeampi sitoutua kuin aikuisena ja elämää edes hieman kokeneena. Saat kyllä sen äitiyspäivärahan ja lapsilisän lapsestasi (muille tiedoksi, että tulevan äidin lapsilisä maksetaan hänen vanhemmilleen, eikä tytölle. Eli sekin jatkuu kunnes tulet tiettyyn ikään.)
Toivottavasti omista lapsista kukaan ei noin nuorena lapsia ala tekemään. Vahinkoja voi sattua, mutta toivon todella ettei tälläisia. Toivottavasti vanhempasi tosiaan jaksavat tukea teitä, mutta älkää sitten tehkö niitä lapsia muutaman vuoden välein vanhemmillesi riesaksi. Seuraavaan nyt ainakin pitäis sitten seistä jo omilla jaloillaan. Vai mitä mieltä olet?
Tyttö saa miniäitiyspäivärahan ja sen jälkeen kotihoidontuen normaalisti. Minimiäp-raha on käsittääkseni n. 350 euroa kuussa. Sen lisäksi tyttö saa 146 euroa lapsilisää syntyvästä lapsesta (100 e + 46 euroa yh-korotusta, koska ei asu lapsen isän kanssa samassa osoitteessa) ja 129 euroa kunnan maksamaa elatusturvamaksua. Nopeasti laskettuna nämä ovat yhteensä n. 630 euroa kuussa.
Itse tulin vahinkoraskaaksi (ja jäin yksinhuoltajaksi) kesken yliopisto-opiskeluideni 22-vuotiaana. Koska olin elänyt ennen raskautumista opintotuilla, sain minimi äp-rahaa ja jouduinkin turvautumaan vanhempainvapaallani tukiin, kuten KELA:n asumistukeen ja sosiaalitoimen toimeentulotukeen. Muistan saaneeni n. 1250 euroa kuussa koko äp-rahakauden. Tästä meni kaksion vuokraan pk-seudulla 650 euroa. Eli elin lapseni kanssa VÄHEMMÄLLÄ rahalla kuussa kuin mitä tälle tytölle jäisi käteen, jos hänen ei tarvitse vuokraa maksaa. Olettaisin, että olosuhteissa, joissa tyttö asuu kotonaan, vanhemmat myös tukevat muuten rahallisesti ja hän saa esim. omat lapsilisänsä käyttöönsä.
En siis ymmärrä, miksei tuo tyttö pärjäisi rahallisesti reilulla 600 eurolla (+ mahdollisella ulkopuoleisten tuella) kuussa, jos minäkin lapsineni pärjäisin.
Muuten en jaksa edes lähteä kommentoimaan tätä ketjua tai aloitusta...
mutta silti tulin minäkin raskaaksi 14- vuotiaana.. Seksiä kun voi harrastaa päivisinkin, mikä oli äidilleni silloin järkytys..
Melkein naurattais mut tää on varmaan totta... Oikeesti, millaiset ihmiset antaa 14-vuotiaan tyttärensä 16-vuotiaan poikaystävän yöpyä jatkuvasti kotonaan???
Siis meillä ei kyllä olis kotona onnistunut eikä onnistu mun lapsillakaan.
Lähinnä vaan ihmettelin, koska musta se antaa vanhemmista jotenkin omituisen kuvan, jos he antavat alaikäisen lapsensa huoneessa yöpyä poikaystävän tai tyttöystävän.
Mun veljellä oli 16-vuotiaana 15-vuotias tyttöystävä joka asui eri paikkakunnalla, he saivat yöpyä toistensa luona mutta eri huoneissa. Eli meillä se tyttö nukkui veljeni huoneessa ja veli muualla. Tokihan se ei mitään estä. Mutta silti on minusta jotenkin kummallista.
Kuulin muuten kerran ku yks tuttavaperheen äiti kehui, kun hänen 13-vuotiaalla tytöllään on jo poikaystävä, jolla on AJOKORTTI ja miten se poika on niin ihastunut ja aina yötä heillä jne. Hirveä mamma mun mielestä. Mut on ainakin kasvatettu siihen, että naisen keskeisin arvo ei ole se, onko miestä vai ei=)
mutta silti tulin minäkin raskaaksi 14- vuotiaana.. Seksiä kun voi harrastaa päivisinkin, mikä oli äidilleni silloin järkytys..
Melkein naurattais mut tää on varmaan totta... Oikeesti, millaiset ihmiset antaa 14-vuotiaan tyttärensä 16-vuotiaan poikaystävän yöpyä jatkuvasti kotonaan???
mä en olisi kyllä edes halunnut että mun silloinen poikaystävä eli nykyinen mieheni on meillä yötä.. Äiti olis varmaan kokajan ollu oven takana kyttäämässä..
sit lukee la:n kohdalla vai ootko saanu pinkin muistilapun ku oot neuvolassa käyny?
Eiköhän tämä keskustelu ole jo melko puhki kulunu? Ja eiköhän tytön vanhemmat osaa lapsensa kasvattaa ja opettaa ihan itse. Ja tytön vanhemmilla on sana valtaa tytön tekemisiin (vaikka tyttö olisi erimieltä) koska tyttö on edelleen alaikäinen.
Ja jos tämä ap nyt aikoo lapsensa pitää niin eiköhän se ole kuitenkin hänen ja hänen perheensä välinen asia. He sen lapsen hoitavat ja kasvattavat ei muut...
Mutta en kyllä ymmärrä sitä miksi asiaa pitää puida netissä eikä omien vanhempien kanssa.
mutta joka tapauksessa onnea matkaan valitsemallesi tielle.
hyvä tarina et vähä uskoset sen nielis...
huonosta keskiarvosta.
Muuten tää on aika selvää
- ap on motivoitunut saamaan ja hoitamaan lapsen
- hän jatkaa opiskeluja sen jälkeen (voi käydä iltalukion tai ammattikoulun tai mitä vaan)
- ja tulla ihan hyvä yhteiskuntakelpoinen ihminen!!
Toivottavasti lapsenteko antaa motivaatiota elämänhallintaan niin, että kouluhommatkin alkaa kiinnostaa sen verran, että keskiarvo nousis edes sinne 7. jotain... (muuten voi olla vaikeaa saada hyvää opiskelupaikkaa).
Raha-asiat ja muut lutviutuu varmasti!
Jos mun tyttö olisi raskaana (mulla muuten on 14v. poika mutta ei hänellä ole ollut tietääkseni tyttöystäviäkään vielä), niin olisin kyllä varmaan pohjimmiltani innoissani, ja tukisin lastani - kyllä opiskella voi vanhempanakin.
Itse sain ekan lapsen 19v. - olen nykyään korkeasti koulutettu hyvin pärjäävä uranainen, samalla isohkon perheen äiti, ja olen muuten edelleen saman miehen kanssa, hienossa asunnossa arvoalueella :-). ...
Toki 14 v. on eri kuin 19 v, mutta oliko se 53 tässä ketjussa, 14 v lapsen saanut, joka myös kertoi selviämistarinaa..
Joten kaikki te kauhistelijat, olette kyllä aika säälittäviä yksinkertaisia otuksia oikeesti, tai jotain uusavuttomia tietyn muotin mukaan menneitä isäntyttöjä, jotka ei tiedä että ihmiset voi tehdä erilaisia ratkaisuja.
et voi lapsellesi yhtään mitään muuta antaa
Ihan vilpittömästi kiinnostaa miten asia otettiin vastaan...
Jos joku olisi noin tyhmä ap, niin kyllä sossut veis lapsen.
jo ihan mielenkiinnosta jos onkin totta mut vaikka provoksi epäilen niin päättäis nyt ap tämän tyylikkäästi edes..
Sivistyneet aikuiset ihmiset! Olen todella huolissani suomalaisista lapsista, jos te olette heidän äitejään. Miettikää mitä suustanne päästätte! Onko hyvää esimerkkiä 14v tytölle kertoa kauhujuttuja ja kehottaa aborttiin?
Näin kätilönä kauhistelen lähinnä teidän muiden henkistä kypsyyttä, enkä teiniäidin. Lapsia on tehty nuorena maailman sinu ja aina on tultu toimeen. Rahaa ei ole opiskelijoillakaan ja silti lapsia tehdään myös korkeakouluopinnoissa, kun todella täytyy tulla toimeen omilla rahoilla. Ei se raha kellään puissa kasva, mutta sitä täytyy opetella käyttämään. En väitä, etteikö 14 ole nuori, mutta itse luin 10-vuotiaasta asti kaikki KaksPlussat ja Vauva-lehdet mitkä käsiini sain.
Ja itselläni oli aikoinaan 16v ikäisenä 20v poikakaveri joka yö meillä ja äitini kehotti vain neuvolaan hakemaan ehkäisypillerit. Voisivatpa kaikki vanhemmat olla yhtä kannustavia!
Toivottavasti palaveri on mennyt hyvin ja olet uskaltanut kertoa vanhemmillesi! Mikä on todennäköistä, kun et ole tänne käynyt enää kirjoittamassa. Toivottavasti saat runsaasti kannustusta ja rakkautta osaksesi, se opettaa myös jakamaan sitä.
Kaikkea hyvää odotusaikaan ja vanhemmuuteen, onnea kaikille kolmelle!
Miten menee. oletjan otttanut yhteyttä ensikotiin jonka kautta voit tutustua muihin nuoreiin äiteihin ?
Ystäväni sai ainoinaan lapsen 15 V ja nyt tämä lapsi on jo aikuinen ja ihan kunnonkansalainen . Toisen ystäväni lapsi sai hiljattain lapsen ja hänkin 15 V.
Suorittaa sitten äityisloman jälkeen yläasteen loppuun pajakoulussa.
Itse aloitin yrittämään esikoista 16 vuotiaana , mutta vasta 18 Vuotiaana tärppäisi hormonihoidoin.
Itse eiken ole katunut hetkeäkään , että halusimme lapsen nuorina.
Loppupeleissä ei ole merkitystä sillä kuinka vanhana kukin lapsensa saa!
toivottavasti itsesi ja lapsesi takia järki kasvaa sinunkin päähäsi. Sitä ei tiedä millaista se on, kun lapsi on siinä käsivarsillasi. Ihan turha vedota siihen, että olen hoitanut lapsia ennenkin. Ininät ei auta. Itsekin olen kuusilapsisen perheen kolmanneksi vanhin ja täytyy sanoa, etten tiennytkään vanhempana olosta yhtään mitään kunnes itse olin/olen se vanhempi, jonka täytyy olla läsnä lapsiensa elämässä 24h. Neuvoni on se, ota elämä vastaan sellaisena kuin se tulee, älä uhittele - häviät kuitenkin.
mä luin jostain 5-6. v. alkaen (kun opin lukemaan) aina yhtä neuvolan "raskaus+ synnytys"aiheista opaskirjaa, jonka äitini oli säästänyt.
Osasin sen varmaan ulkoa.
Ennenkuin osasin edes lukea, tein "piirrosesityksiä" vauvan kehityksestä äidin mahassa, ja esitin niitä vieraille :-), sillon oli äiti vähän vaikeena, muistan vielä. Se kun lähti ihan siemenestä se vauva.
Lisäksi luin lasten kasvatuksesta ja eri ikäkausien leikeistä kertovaa kirjaa
(Ja muistan kun jotain 7-v. analysoin itseäni, mitä traumoja saan, kun äitini ei toiminut yhtään niinkun siinä kirjassa :-).
Lisäksi luin jotain Piltin "mainos"kirjaa eri ikäkausille sopivista ruuista.
Askartelin lääkemittakupeista nukeilleni sen mukaan eri kuukausien mukaisia ruokapurkkeja.
Nämä siis kaikki kun olin 5-9 v. (Pikkusisarus mua 4 v. nuorempi).
Kun äitini odotti kolmattaan, olin 12 v., ja luin KaksPlussan AINA kannesta kanteen, siis paljon paremmin kuin äitini + tietty kaiken muun mitä käteeni sain (neuvolan esitteet).
No, mä sainkin ekan lapseni vähän vajaa 20-v. Jotkut ehkä aloitaa sen äitiyteen valmistautumisen jo vähän aiemmin, jotkut ei vielä 35v:näkään....
(ja kukin tavallaan!)