14-vuotias ja raskaana .
Nii oon 14-vuotias ja oon raskaana . Viikolla 12+4 . Poikaystäväni on 16-vuotias . Vauvaa emme mitenkään yrittäneet , mut oli se tiedos et vauva tulee , jos on tullakseen ( joo en oo lesta ) . Eikä kiinnosta miten paljon te syyllistätte , lapsista on kyllä kokemusta , hoidan n 2 krt viikossa kummitätini 6kk poikaa ja 2v tyttöä n. 2-8 h . Ja muutenkin hoidan lapsia usein , ( kesäloma meni serkkuja hoitamassa , 3vko 2, 4 ja 6 vuotiaita ja 1vk 2 vuotiasta serkkua + muutamia yhen päivän hoitoreissuja ) joo ja tiiän et se on raskasta ja siin on tosi paljon vastuuta , mut voin sanoo et must tuntuu et oon kyl valmis tähän .
Kommentit (97)
Luulee vissiin että isoveli menee minne pääsee kun hän (omasta mielestään) on lapsista se tärkeämpi...
Että mun lapset ei ole koskaan tuossa tilanteessa, lapsena tekemässä lapsia =(. Kyllä se lapsuus ja nuoruus pitäisi elää vielä ilman tuollaista vastuuta.
Täytyy myöntää, että on tytöllä suunnitelmat ainaki valmiina, mutta entäpä vanhempasi, ovatko he valmiita ottamaan poikakaverisi heille asumaan? Ja entäpä veljesi? jos et vielä tiennyt niin onhan se hänenkin kotinsa.. Uskotko voivasi yksin päättää mitä hänen huoneelleen tehdään? Jospa hän tulee armeijasta vielä takaisin kotiin ja aloittaa esim. opiskelut? (jos mahdollista asua kotona opiskelujen ajan aina parempi) Pihallekko ajattelit hänet jättää?
... jos et niin kannattaisiko ensin kertoa kaikille osapuolille tilanne ennkuin alkaa pilvilinnoja rakentamaan. Sieltä pilvilinnasta on nimittäin pitkä matka alas ja se alas tulo tekee kipeää...
en tosin usko tota koko aloitusviestiä, mutta aihe liikuttaa sillä lailla, että itse tulin raskaaksi 14-vuotiaana. Aborttia emme äitini kanssa edes harkinneet, ja tiesin kyllä mitä tapahtuu jos harrastaa seksiä ilman ehkäisyä, sitä en tiennyt että olemme helposti sekiävää sukua.. Mulla kanssa mies oli sillon 16 vuotias eikä tullut abortti hänellekkään mieleen.. Mä ehdin ainakin just käymään peruskoulun loppuun, poika syntyi 31.5.2001 ja asuin isovanhempieni luona ja mieheni myö, tai eihän se mikään mies silloin ollut, liekö vieläkään.. Kävin ammattikoulun ja valmistuin, tässä vaiheessa asuimme jo omillamme ja olimme naimisissa, mieskin oli armeijan käynyt.. Ja toista rupesimme yrittämään ei tarvinnut kauan yrittää, ja tyttö tuli sitten vuoden 2006 alussa.. Nyt sitten kolmatta odotetaan ja edelleen yhdessä ollaan ja ollaan saatu myöskin sitä nuoruutta elää.. Kun en vieläkään ole kun 22.. Että jos tää ap on tosissaan niin onnea vaan kovasti, kyllä siinä 9 kuukauden aikana on aikaa aikuistua..
oletko kertonut vanhemmillesi tai poikaystävä vanhemmilleen? Miten luulet heidän reagoivan asiaan? Koska näyttää sille, että sinä olet päätöksesi tehnyt, et ehkä vielä ymmärrä että kyse on sinun ja vauvan loppuelämästä, ei hetkellisestä kotileikistä.
Oletko miettinyt olevasi valmis hoitamaan lasta, sinun koulu jää kesken vai kuvitteletko että äitisi jää kotiin hoitamaan lasta kun sinä käyt peruskoulun loppuun?? Tiedäthän ettei vanhempasi ole velvollisia kasvattamaan/elättämään vauvaasi?? Onko sinulla hajuakaan kuinka paljon rahan menoa on jo ennen vauvan syntymää?? Ehkä sinä saat lahjaksi kaikki tarvikkeet yms. mutta ei se rahanmeno siihen lopu. Ei todellakaan, mitä suuremmaksi lapset kasvavat sitä enemmän he kuluttavat. Kai tiedät sen itsekkin, näät jotain kivaa mitä muillakin on ja haluat sen. Millä ostat, lapsilisillä vai?
Mitä jos vauva onkin koliikkivauva? Ajatteletko siinä vanhempiasi kun vauva itkee koko ajan, vanhempiesi on käytävä töissä...
En halua olla mitenkään negatiivinen vaan realistinen. Oma tyttäreni on nyt 13, enkä voisi kuvitellakkaan häntä vuoden päästä raskaana saatikka vastuussa toisesta ihmisestä, ei ole vielä valmis aikuisten elämään.
Toivon hartaasti koko sydämestäni, että oma tyttäreni pitää housut jalassa ja on järkevämpi. Kouluttautuu ensin, elää elämäänsä ja sitten miettii lapsen tekoa.
Onnea vaan valitsemallesi tielle.
koska viikot ja la ei tosiaankaan voi pitää paikkaansa. Ja jos oot käyny ultrassa ja se on näyttäny viikot näin, niin kyllä noin suurella heitolla la muutetaan. Elikkäs luulen että tämä on jonku teinin ihme sekoilua. Jos halusit olla uskottava, kannattaa ottaa asioista kunnolla selvää enneku alkaa täälä vetään jotain ihme esitystä.
Ja miksi pitää tuoda asia julki täällä jos muiden mielipiteet ei kiinnosta??? Lapsihan kyllä vielä oletkin ja todella naiivi sellainen!
asiasta ennen kuin alat tehdä heidän kodistaan omaasi...
Jos molemmat osapuolet ovat suunnilleen samanikäisiä ja samalla henkisellä tasolla, kuten 14-vuotias tyttö ja 16-vuotias poika ovat niin asiassa ei ole mitään rikosta!
"Lapsen seksuaalisena hyväksikäyttönä ei pidetä tekoa, jossa osapuolten iässä tai henkisessä ja ruumiillisessa kypsyydessä ei ole suurta eroa. Lainkäytössä tätä pykälää on tulkittu laajasti riippuen tapauksesta. Yleistäen kuitenkin lailliseksi katsotaan sitä suurempi ikäero, mitä vanhempia osapuolet ovat. Vuonna 2003 julkaistiin kaksi eri uutista, joissa teini-ikäisen tytön noin viisi vuotta vanhempi poikaystävä vapautettiin sekä käräjä- että hovioikeudessa lapsen seksuaalista hyväksikäyttöä koskevista syytteistä kypsyyseron riittävän vähäisyyden vuoksi."
ja olisit sitten vasta tuonut tiedon julki netissä. Luulisi nyt vanhempiesi reaktio ja mielipide kiinnostavan enemmän kuin miljoonien nettikäyttäjien. Vanhempiasi asia kuitenkin koskettaa ei meitä muita.
En nty ehdi vastata kaikkiin viesteihin enkä niitä läpi eden lukea .
Eli koulun saan kyllä hoidettua , ja mä oon kyl "kännänny" ja poltellu tupakkaa mut nyt ei enää kiinnosta.
Ja Ja ymmärrän , mä tosiaan ymmärrän ettei sitä voi laittaa hoitoon sillon ku haluu ite mennä "baanalle" , ja että se on raskasta .
Raha asioista sen verran että ei poikaystävä meille muuta kokonaan , vaan on meillä yötä varmaan saman lailla kun tähänkin asti , eli lähes aina :D Ja hän alottaa oppisopimuksen josta saa palkkaa jota säästää , ja rahaa mulle tulee , en tiiä kuinka paljon lapsesta tulee lapsilisää joku 100e ja en tiiä tuleeko muuta rahaa , mutta joulu , synttäri , pääsen ripille niistä tulee nyt ainakin jonkin verran ja oon vihjaillu äidilleni et mitäs jos mä oisin raskaana , tukisko vanhemmat mua rahllisesti ja saisinko ton isoveljen huoneen ja hän vastasi että saisin ja auttaisivat mutta älä nyt kuitenkaan vielä hanki . Tosin äitini tietää että olen lapsirakas ja ollaan poikaystävän kans oltu jo aikapitkään yhessä ( joo ei mitää 2vko jee ) joten varmaan arvailee jo kun usein kattoo vatsan seutua .
Joo ja en tosiaan tiiä noit juttui noin tarkasti , koska oon aika nuori , ja tää tuli pienenä iloisena yllätyksenä (: Mut vauva sivun netti laskurin mukaan laskettu aika on tollo mut neuvolas anottiin noi viikot . Joo ja aborttia en edes harkitse , tuun taas myöhemmin käymään .
Aijjoo en pelaa lentopalloa , jalkapallon lopetin muutama kuukausi sitte .
AP
toivottavasti ei ole totta. Mutta ymmärrätkö ollenkaan miten paljon vauva tarvitsee, ei siinä 100 euroa lapsilisää riitä mihinkään. vanhempasi ovat itse varmaan olleet aika nuoria kun sinut saivat? miksi antavat tuonikäisen tytön luona olla pojan yötä? mieti vielä aborttia, ehdit lapsia myöhemminkin. lapsuus menee pilalle.
Ei lasta elätetä synttärirahoilla tai joulurahoilla tai edes oppisopimuspalkoilla. Voi tyttö rakas mitä sinulla onkaan vielä edessä kun ymmärrät mihin olet pääsi pistänyt.
Puhupa pian asiasta äidillesi, niin pääsette yhdessä miettimään mitä kannattaa tehdä.
on oltava porvoosta... huomaa kirjoitustyylistä ja asioista...
mistä toi porvoo- juttu tulee ? monessa ketjussa oon siihen törmänny enkä tajua..
Joo ei ole provo , ja en ( jälleen kerran ) jaksa kirjottaa kirjakieltä koska lähen koht suihkuu ja sit läksyt . Ja ei , aborttia en harkitse , paras ystäväni teki abortin ja siinä meni jotain vikaan ja hänellä on todella huonot mahdollisuudet tulla raskaaksi . Ja ymmärrän että lapsi tarvitsee 24/7 hoitoa ja vie paljon rahaa , meen vaikka jakaa lehtii ja teen muita epävirallisia töitä . Ja kiva ku pelottelette et jos tää tulee julki nii poikaystävälle voi tulla syyte , nyt pelottaa viel entistä enemmä kertoo , aattelin et täält sais jotain tukee ( mitä muutamat ovat antaneet ) , mut kai mä olin jo oikees et täält saa lähes ain vaa paskaa niskaa mitä tääl nyt iltasin oon käyny lukemas .
AP
ainakin on hienoa, että haluat pitää lapsen ja hoitaa sen itse. Onnea ja menestystä!
Mutta tänne ei todellakaan kannata kirjoittaa tukea saadakseen; tämä on nimettömien purkausten kanava turhautuneiden äitien patoutumille...
kaksplussan keskustelupalstalle, siellä ystävällisempää porukkaa. onnea valitsemallesi tielle
T: toisen palstan vakkari
vaikka ap on nuori niin hänellekkin kuuluu äitiyspäiväraha!!!! sehän onneksi nousee vuoden alusta alkaen se minimikin, Kyllä sillä ja lapsilisällä elättää lapsen ja ostelee vaatetta sun muuta jos ei tartte vuokraa kerta maksaa.
...ja yleensä ne inttipojat palaaavan sieltä noin vuoden kuluttua takaisin. Mihin veli sitten majoitetaan?