IVF/ICSI kesä-heinäkuussa???
Onko muita, joilla hoidot jatkuvat kesästä huolimatta? Ajattelin, että laitan tällaisen pinon, jossa on molemmat kuukaudet kun ei ole mitään käsitystä, onko teitä paljonkin... Voihan tuota sitten jakaa tai tehdä uusia pinoja, jos tuntuu että käy ahtaaksi! :)
Eli taustaa: Hoidot aloitettu kunnolla 11/06, jonka jälkeen on suunniteltu viisi inssiä, vain kolme on saatu tehtyä kenkkuilevan kropan takia. Inssit siis:
2.12.
2.2.
2.5.
Viimeisimmän inseminaation yhteydessä lääkäri totesi, että tällä toiminnalla ei ole järkeä noita hoitoja jatkaa, vaan vkolle 32 suunniteltu IVF aikaistui reilusti - nyt siis suunnitteilla punktio viikolle 26 tai jos tämä kierto venyy, niin sitten vkolle 28.
Huomenna siis aloitan Synarelalla sumuttelut ja toivon, että vuoto alkaa mahdollisimman pian (jotta siis ehditään tuohon viikkoon 26). Ensi viikon torstaina on sitten seuraava lääkärikäynti.
Eli tässä lyhyesti oma tilanne, tulkaahan mukaan keskustelemaan IVF-untuvikon kanssa, eiköhän meitä kesähoidokkejakin joitakin löydy! :)
Kommentit (150)
Heiii, meitä on muitakin täältä keskisestä euroopasta :) Hämmentyneenä lueskelin myös täällä että punktio tehdään puudutuksessa. Hetken jo epäilin ymmärtäneeni lääkäriä väärin, hän kun puhui nukutuksesta. Samoin siirto tehdään minullekin 5 päivää punktiosta.
Oikein paljon onnea siirtoon sinulle!
Yhä ja edelleen menkkoja odotellen,
Piiveri
Toivottavasti pääset sinäkin pian kierron ja tositoimien alkuun. Mukavaa, etten jää tänne yksin vihonviimeiseksi jännittämään!
Millainen on vointi?
Meillä oli tänään siirto. Kaksi A-luokkalaista siirrettiin. Minun tuli juoda paljon, jotta rakko olisi täynnä enne toimenpidettä. Toimenpiteen jälkeen sain kamalan kipukrampin, koska rakko oli liiankin täynnä, ja jouduin jo 7 min. päästä nousemaan ylös ja vessaan. Toivon tietty kovasti, ettei tuo huonontanut mahdollisuuksia..harmitti. Olisin halunnut lekotella puoli tuntia ihan rauhassa.
Hienoa että siirto onnistui - ja huh, oikein kaksi matkalaista!!!! Minkä ikäinen olet, vai onko tuohon joku muu syy että sait kaksi kyytiin? Enkä muuten usko, että tuolla vessassa käynnillä oli mitään negatiivista vaikutusta, itekin kävin kyllä heti pissillä, rakko oli kanssa aivan valtavan täynnä! Lääkäri ja hoitsut naureskelivatkin, kun maha oli oikea vuori, vaikka olin selin pedillä! ;) Taisin vähän liioitella sen juomisen kanssa ennen klinikalle lähtöä - mutta kun ei ollut laisinkaan hätä vielä silloin! :) Eli eipä siinä lekottelu ole tarpeen, kun matkustajat laitetaan sinne perille asti, limakalvolle näin käsitin.
Tänne ei kummempia, vaihtelevaa fiilistä. Jonkin aikaa olin jo aivan varma, että ei ole tärpännyt, nyt taas ei niinkään varma olo! ;) Valkovuotoa lorahtelee aivan kamalat määrät, välillä menkkatuntemuksia, välillä selkää nipistelee, hmmmm: tissit ei muuten ole enää niin kipeät (??!!!), väsy on kova ja huimausta ollut muutaman päivää... Mutta nuo kaikki voi viitata kumpaan suuntaan tahansa, joten on se vaan niin että odoteltava se on! Vajaa viikko ja meillä on tiedossa, joko suuri suru tai sitten paras asia ikinä!!!!
Me taidetaan olla täällä nyt ihan kaksistaan palstailemassa, kaikki muut pitää jonkinlaista taukoa, kai kun on niin hiljaista..? Yritetäänhän pitää palsta hengissä, ja kiva olisi kuulla jo plussan saaneidenkin kuulumisia! Että tänne vaan!!!
Hauskaa viikonlopun jatkoa!!
On ollut niin kamala tarve " puhua" kaikesta tuon siirron jälkeen. En tiedä, mikä minuun meni, mutta on kuin vapisisin vieläkin. Yritän rauhoitella itseäni ja keksiä mukavaa tekemistä ja saada muuta ajattelemista..
Täällä saa itse valita haluaako yksi vain kaksi siirrettävän (lääkäri sanoi, että yli 40-kymppisille siirretään joskus kolmekin heidän sitä halutessaan, se kyllä tuntuu jo riskantilta mahd. vauvojen terveyttäkin ajatellen). Minulla 40 rajapyykkiin on vielä 3 vuotta mutta on sellainen olo, että aika käy vähitellen vähiin. Ja mieheni halusi myös ehdottomasti kaksi siirrettävän. Toisaalta meillä jäi nyt vain yksi pakkaseen.
Yritän nyt pysyä jotenkin järjissäni mutta on kyllä niin kummallinen olo, varmaan hoidon rasitukset purkautuvat nyt(?).
Toivon niin kovasti, että plussaat, ja hyvältähän tuo kaikki kuulostaakin. Siis yhtä vain en ymmärrä; eikö raskaustesti pitäisi tehdä 14 pv punktiopäivästä tai näin ei siis taida olla mutta toisaalta, miksi vasta siirrosta..meidän kohdalla siirto oli vasta 5 pv myöhemmin?
Tuohon raskaustestin kysymykseen voin minäkin vastata. Punktiopäivänähän nuo munasolut imetään sinusta eli olet ns. " tyhjä" . Raskaus ei siis ala ennen kuin hedelmöittyneet munasolut istutetaan ja itseasiassa sitten vasta, kun ne kiinnittyvät eli oletetaan että tämä tapahtuu 24-36 tunnin sisällä istutuksesta. Tämän takia raskaus ei näy tuloksissa selvänä ennen kuin 14 vrk:tta istutuksesta.
Normaaliraskaudessakin oletetaan, että ovulaatio (eli vastaava meillä munasolujen imeminen) tapahtuu noin puolivälissä kiertoa ja hedelmöittyminen ja kiinnittyminen samat 24-36 tuntia siitä (eli meillä istutus ja kiinnittyminen), joten seuraavien kuukautisten pois jäämiseen on noin 14 vrk:tta ja tuolloin voi sitten tehdä raskaustestin.
Kuinka sinä olit ajatellut, että raskaustestin voisi tehdä? Ennemmin vai jälkeen? En saanut viestistäsi selvää, miten olit asiaa ajatellut.
Vera: Hieno juttu että siirto onnistui ja sait valioyksilöitä. Nyt sitten vaan jännitetään!
Mä pidän peukkuja teille molemille Vera ja Naksu!!
Perässä tullaan. Mun kauan kaivatut menkat alkoivat sitten perjantaina ja päästään nyt sitten eteenpäin hommassa. Meen huomenna ultraan ja katotaan millon alan pistämään. Auts...
Me saamme myös valita laitetaanko yksi vai kaksi sisään. Olemme mieheni kanssa molemmat sitä mieltä että pelataan varmemman päälle eli kaksi:)
Mukavaa sunnuntaita! Kuullaan taas.
Piiveri
Mine: eihän normaalissakaan raskaudessa hedelmöittynyt munasolu kiinnity ennenkuin useampien päivien päästä. Samat ajat menee jakaantumiseen kuin meillä laboratoriossa. Tai näin olen aina ajatellut. Siksi ajattelin, että miksi nyt raskaustestiä ei tehdä 14 punktion jälkeen vaan vasta 14 pv siirron jälkeen. Olen aina ajatellut, että ainoa ero on se, että hoidossa munasolut käyvät yhden kehitysvaiheen kehon ulkopuolella mutta ajallisesti kuitenkin samassa tahdissa. En oikein ymmärrä, olenko käsittänyt jotain ihan väärin?
Voin olla väärässä, mut mulle on juuri noin selvitetty lapsettomuusklinikalla Kuopiossa, kuin sen tuossa edellä itse selvitin, muuten en osaa vastata. Me saatiin sieltä oikein prosyyri, jossa näistä asioista kerrottiin ja siitäpä näitä tarkistelinkin. Toistona vielä, että vasta kiinnittymisen jälkeen elimistö alkaa reagoida ja erittää raskaushormoonia. Tällöin luonnollisesti kiinnittymätön hedelmöittynyt munasolu tai jo alkio vaiheessa oleva ei hormoonia elimistöön tuota, kun se vain lilluu irrallaan meistä. Ja kiinnittymisen oletetaan tapahtuvan useimmiten 24-36 tunnin sisällä hedelmöityksestä niin " normaaleilla" kuin meillä hoidoissa olevillakin. Itselläni kiinnittymisen olettivat olleen samana päivänä kuin istutuksen ja siitä alkoivat laskea raskausviikkoja kummassakin raskaudessani. Voihan se olla, että jossain muualla asiat kerrotaan eritavalla, ainakin monessa muussa asiassa olen niin huomannut tehtävän. Ja ihmisethän vielä kaikenlisäksi ymmärtävät asioita eritavalla. Voi olla, että minäkin olen lukiessani ja kuunnellessani missannut jotain....
Vera: Voi, mä olin aivan samanlainen siirron jälkeen, melkeinpä jo paniikkikohtauksen poikasta oli havaittavissa! ;) En sitten millään pystynyt rentoutumaan muutamaan päivään ja sen takia sitten meni vielä toinen muutama päivä lisää, kun stressasin että stressaamalla olen pilannut mahdollisuudet! Kyllä sitä vaan niiiin paljon toivoo sitä pientä, että pää on jo aivan sekaisin!! Onko sulla sitten testauspäivä se 14 pvää siirrosta? Kun voisi kuvitella, että se olisi myöhemmin, kun noin pitkään kypsyteltiin kohdun ulkopuolella..? Siis että luulisi, ettei raskaushormonia ehdi kertyä yhtä paljon noin kuin sitten taas jos tärppi tulee aiemmin siirretyllä? No, nämä on niitä juttuja, että paras jättää lääkärien käsiin, varmasti tietävät hommat paremmin kuin me! ;)
Mine: Mä en tiennytkään tota, että kiinnittyminen tapahtuu jo 24-36 tunnin kuluttua siirrosta! Oiskin ollu hyvä tieto sillä hetkellä kun oikein panikoi, kun mietin ekan piinaviikon ajan että joko ja joko! ;) Mutta siis sillon aika pian se on tapahtunut jos on - eli oireetkin voi olla sitten jo raskausoireita! :) Hih, mitä toivojen elättelyä taas!!
Piiveri: Huomenna siis taas hippusen viisaampana jatkon suhteen siellä! Hieno juttu! Se oli kyllä kanssa hermoja raastavaa aikaa kun odotti niitä menkkoja alkavaksi, muistan! :)
Voi, teilläkö kaikilla miehet olisi valmiita " ottamaan" vaikka kaksoset?! Meillä ei kyllä noin ole asia, mies on ollut aina kauhusta kankeana kun olen väläytellyt sen mahdollisuutta! ;) Hyvin selväksi teki, että meillä sitten siirretään vain yksi, ei enempää!!
Täällä vaan valkkari lorisee ja masussa nipistelee, mutta kyllähän näitä " oireita" on vuosien varrella tullut ennenkin kehiteltyä! :) Tuo valkovuodon määrä on vaan jotain ihan tajutonta, sellaista ei ole ikinä ennen ollut!!!
Nyt syömään lämppäreitä ja sitten töihin, heipsan!!
Vielä kiinnittymisestä: normaalissa raskaudessa kiinnittymisen sanotaan tapahtuvan n. viikko (!) hedelmöittymisestä. Mutta mullekin sanottiin siirron yhteydessä, että kiinnittyminen tapahtuu mahdollisesti n. parin päivän päästä (tai jopa 24 h päästä). Mutta onhan silloin solut jo aika pitkällä (meillä jo 5 pv vanhoja).
Noissa laskettujen aikojen laskureissakin (katsoin internetistä) sanottiin, että viikot lasketaan punktiopäivän avulla, ei siirtopäivän. Siksi en vieläkään ymmärrä tätä..täytyy kai huomenna kysyä kliniikalta ettei liikaa vaivaa :)
Meillä mies oli alusta lähtien sitä mieltä, että kaksi siirretään. Ja minustakin se tuntui hyvälle. Mutta mies on kai aina haaveillut viidestä lapsesta..
Hyviä hoitojen alkua sinulle, Piiveri!
tuo raskausviikkojen laskeminen onkin melko kinkkinen juttu, kun meillä täällä neuvola vänkäsi väkisellä laskea viikot sen mukaan, milloin oli viimeiset kuukautiset, vaikka heille informoin ICSI raskauden olevan kyseessä ja klinikka oli jo laskenut valmiiksi lasketunpäivän heillä alotettuun neuvolakorttiin. Neuvolan täti sitten itseppäisesti muutti lasketun ajan aikaisempaan ja poika sitten kuitenkin syntyi lähempänä tuota klinikan aikaa. He laskivat jo silloin sen kyllä siirtopäivästä, ei punktiopäivästä. Ei minua se häirinnyt, sainhan jäädä aiemmin äitiyslomalle. Nyt mulla on raskausviikkoja klinikan mukaan 4 + 4 eli siirtopäivä oli 13.6 keskiviikko ja silloin rv 2 + 0. Katsellaan nyt sitten miten neuvola sen taas vänkää.....näin täällä meillä....käytännöt tuntuvat kovinkin eroavan ja myös informaatio asiasta. No pääasiahan on kuitenkin, että punktiot ja siirrot saadaan tehtyä ja toivottavasti niistä myös mahdollisimman monelle lapsia saadaan ihan loppuun saakka. Itsellä pelko on koko aikainen siitä, että vielä tässä huonosti käy.....vessassa käynti on aina yhtä tarkkailua..... ja viikon päästä oleva ultra jo pelottaa.....
Kävin tänä aamuna siis ultrassa ja verikokeessa, niiden perusteella aloitan huomenna sitten pistämään! Juhuu! Vihdoinkin tuntuu että homma etenee :) Nenäsumutteen olisin kyllä mielihyvin voinut jo lopettaa, mutta neljä kertaa päivässä edelleen...puuh.
Seuraava ultra on viikon päästä. Lääkäri oli kiireinen ja siinä hötäkässä jäi sitten kysymättä punktion aikataulu. Kauankos te kokeneemmat olette pistäneet ennen punktiota?
Lähdenkin tästä tutustumaan piikkilöihin :)
Tuntuu varmaan hyvältä päästä aloittamaan. Meillä lääkäri arvioi alussa, että punktio olisi kp 14 mutta se siirtyikin viidellä päivällä eli oli vasta kp 19. Tämä johtui yksinkertaisesti siitä, etteivät rakkulat olleet tarpeeksi suuria (ja alussa niitä oli liian vähän, joten annostusta nostettiin). Eli aivan tarkalleen ei voi etukäteen sanoa.
Piiveri: Kiva että pääset taas yhden askeleen eteenpäin - se tuntuu jo suurelta askeleelta, oli kyllä turhauttavaa vaan sumutella ja odotella seuraavaa askelta... Ja sumuttelu ON inhottavaa, siitä ei pääse mihinkään! Aivan karseen makuista ja teki ainakin mun limakalvot jotenkin aroiksi!
Vera: Sä se siellä pohdit kanssa tarkkaan, aika samanlaisia kyllä ollaan tuon asian suhteen! :) Nyt on kyllä rauhoittunut täällä kun aikaa kuluu ja se hoohetki lähenee...
Pelottaa kyllä kamalasti ja menkkatuntemukset ovat valloillaan! :( Vatsassa kiertää samalla lailla kuin pari päivää ennen menkkoja ja melkoista juilintaa välillä... Mietin vaan, että voiko raskausoireet muka olla sitten niin samanlaisia kuin menkkaoireet..? Kun sellaista poltetta tuntuu aina välillä jne... No, ei auta kuin odottaa ja katsoa, sen jälkeen joko sekoan onnesta tai surusta...
Minellä taitaa olla nyt sitten 4+5... Hassua kun tuossa juuri huomaa, miten hitaasti tässä on aika oikein kulunut! Musta kun tuntuu, että oisit plussannut jo aikaa sitten! ;)
eikö sinulla ole nyt 5+5, jos 13.6 siirrettiin (silloin 2+0, 20.6 3+0, 27.6 4+0, 4.7 5+0, ja nyt siis 5+5!? Kun raskaustesti tehdään, eli kun menkkojen muuten pitäisi alkaa, on 4+0.
olisimpas itse ollut koko ajan viikon jälessä. Niin se aika kuluu ja toivottavasti kuluukin pian, ainakin viikkoon 12. Näinhän se on, että raskaustestin voi tehdä 4+0, kun nuo viikot lasketaan viimeistä kuukautisista eli oletetulla hedelmöittymishetkellä on 2+0. Hassua, että tuo 2 viikon varoaika lasketaan tuohon eteen, vaikkei sillä kahdella viikolla paljon sitten siellä lopussa merkitystä olekkaan. Syntyy kun on syntyäkseen, toisilla etuajassa ja kuten minulla, puolitoistaviikkoa jälkeen.
Joku kyseli aiemmin siitä miehen suhtautumisesta. Meillä mies oli ehdottomasti sitä mieltä, että kaksi siirretään. Tokaisi vain, että kyllä tänne meille mahtuu enemmänkin ja että eiköhän me kahdesta selvitä jollain tapaa. Minun täytyi hieman jaksamistani miettiä, mutta päädyttiin yhdessä sitten siihen kahteen, jotta olisi paremmat mahdollisuudet edes siihen yhteen kiinnittymiseen. Nyt olen jo salaa haaveillutkin kahdesta, vaikka ei varmaan pitäisi, ettei sitten käy kalpaten.
Minulla oli aivan mahdottomia menkkakipuja kummankin onnistuneen siirron jälkeen. Alkoivat noin viikko siirrosta ja olin ihan varma, ettei ollut onnistunut. Viikon suunnilleen kestivät, joten mielestäni melkosen kauan. Siihen, kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa. Toivottavasti tuo tietää hyvää sinullekkin. Nyt on ollut sellaisia vetoja, joten kai siellä kohdussa jotain tapahtuu....saa vain toivoa, että hyvää. Ja emättimessä tuntuu välillä kuin sukkapuikolla sinne joku pistelisi tai viiltelisi. Näitä minulla oli ekaraskaudessakin, eikä osanneet selittää mitä ne olivat. Epämiellyttäviä tuntemuksia, mutta toivottavasti tosissaan ne vain hyvää meinaavat.
No mä jo kanssa ajttelin että onko siitä Minen plussaamisesta muka noin vähän aikaa, että ois vasta se 4+!! Mutta tuo 5+ tuntuukin jo oikeemmalta!! ;) Toivottavasti Mine tosiaan mulla nuo menkkatuntemukset tarkoittaa samaa kuin sulla, nyt niitä on taas ollut tänä aamuna... Mutta eilen illalla tuossa huomasin, että nyt ois ne päivät kuin " normaaleissa" kierroissa ois aika alkaa, joten voihan se sitäkin olla - kai? Mullahan muistaakseni menkkatuntemukset alkoi muutama päivä siirrosta - vaikka menkkatuntemuksilta ne punktion jälkeisetkin kivut tuntuivat... Kai se sitten niin vaan on, että mitä tahansa tuolla tapahtuu, niin menkoilta ne tuntuvat! :) Kiitti kun kerroit omasta kokemuksesta, aina helpottaa kun joku kertoo vastaavia oloja kuin mitä itse ihmettelee!
Joko Vera on rauhoittunut? ;) Täällä ainakin se panikointi tasaantui jossain vaiheessa, tosin nyt yritän välttää koko aiheen ajattelemista (tosin huonoin tuloksin!) ettei tulisi taas aivan kamalaa hätää!
Moi,
Oli ihan pakko tulla kirjoittamaan kokemuksia kun lueskelin tätä teidän IVF pinoa tässä aikani kuluksi =).
Mulla meinaan oli eka IVF kierros tuossa toukokuussa, ja 8.6 (pp14) veritestin tulos lähes sama kuin Annalla - eli HCG arvo vain 45.
Siinä sitä sitten pähkäiltiin ja olo oli todella epätietoinen ja huolestunut. IVF hoitaja jo siinä vaiheessa sanoi että kovin on heikot arvot. Etsin netistä toiveikkaana onnistumistarinoita näillä arvoilla, mutta turhaan.
4.n päivän päästä arvo oli sitten noussut - mutta vain vähän, eli oli 79. Siitä viikon päästä 169. Kävin ultrassa polilla ja joku pienenpieni piste siellä kohdussa näkyi (ei siis ollut kohdun ulkopuolinen, sitä minäkin pelkäsin). Lääkäri sanoi että siitä ei näillä arvoilla mitään tule, antoi sitten pillerin joka lopettaa keltahormonituotannon - ja siitä parin päivän päästä sitten alkoikin vuoto ja alkio tuli pois =(.
Siinä vaiheessa olin jo iloinen että kohtu yleensäkin tyhjentyisi itsekseen eikä tarvittaisi kaavintaa - olin niin tän pettymyksen jo ' prosessoinut' siinä matkan varrella kun heti alusta oli tumma pilvi pään päällä eikä toivoakaan juuri annettu.
Muistan vaan kuinka kiihkeästi olisin halunnut lisätietoa joskus mahdollisesti samassa tilanteessa olevilta kanssasisarilta - siksi tämänkin tarinan tänne kirjoitin =).
Nyt sitten odotellaan niitä seuraavia kuukautisia alkavaksi ja syksyllä sitten uudelle hoitokierrokselle positiivisin mielin. Lääkäri sanoi mullekin että se on yleensäkin tosi positiivinen asia että alkio edes kiinnittyi - parantaa ensi kerran mahdollisuuksia.
Jaksamisia vaan Annalle - ja plussatuulia kaikille vielä piinaaville. Teillähän varsinainen plussapino on ;o).