IVF/ICSI kesä-heinäkuussa???
Onko muita, joilla hoidot jatkuvat kesästä huolimatta? Ajattelin, että laitan tällaisen pinon, jossa on molemmat kuukaudet kun ei ole mitään käsitystä, onko teitä paljonkin... Voihan tuota sitten jakaa tai tehdä uusia pinoja, jos tuntuu että käy ahtaaksi! :)
Eli taustaa: Hoidot aloitettu kunnolla 11/06, jonka jälkeen on suunniteltu viisi inssiä, vain kolme on saatu tehtyä kenkkuilevan kropan takia. Inssit siis:
2.12.
2.2.
2.5.
Viimeisimmän inseminaation yhteydessä lääkäri totesi, että tällä toiminnalla ei ole järkeä noita hoitoja jatkaa, vaan vkolle 32 suunniteltu IVF aikaistui reilusti - nyt siis suunnitteilla punktio viikolle 26 tai jos tämä kierto venyy, niin sitten vkolle 28.
Huomenna siis aloitan Synarelalla sumuttelut ja toivon, että vuoto alkaa mahdollisimman pian (jotta siis ehditään tuohon viikkoon 26). Ensi viikon torstaina on sitten seuraava lääkärikäynti.
Eli tässä lyhyesti oma tilanne, tulkaahan mukaan keskustelemaan IVF-untuvikon kanssa, eiköhän meitä kesähoidokkejakin joitakin löydy! :)
Kommentit (150)
Olen vähän rauhoittunut (lapset pitävät arjessa kiinni), sydän ei enää tykytä samalla lailla kuin lauantaina. Mutta olen silti hermoraunio..rinnat ovat vähän turvonneet, ei kovin kipeät, vain vähän. Edellisissä raskauksissa en muista mitään merkkejä paitsi ehkä turvotus mutta en silloin ennen testin tekoa niin miettinyt, että olenko nyt raskaana vai en.
Minulle on tullut paniikki iän kanssa, että tämä on nyt " viimeinen" mahdollisuus. Toisaalta olen siinä onnellisessa tilassa, että meillä on nuo kaksi ihanaa lasta ja olemme heistä hyvin kiitollisia. Menipäs nyt itsekeskeiseksi sepustukseksi...
Naksu, en siis ymmärrä, tarkoittaako tuo lääkärin raportti sitä, että kaksi munasolua on jakaantunut? Sinä onnellinen pääset pian testailemaan.......
Siis minä ymmärrän tuosta lääkärin lausunnosta, että minulla on ollut useampi munasolu follikkelin sisällä, joko niin, että yhdessä follikkelissa on ollut 3 munasolua tai sitten niin, että kahdessa follikkelissa on ollut kaksi... Kun jos jokaisessa olisi ollut vain yksi, niin follikkeleita olisi pitänyt olla se 9, saman verran kuin munasolujakin. Tuosta siis päättelen, että jos voisin luomusti raskautua, niin minä " kantaisin" sukumme onnellista taipumusta saada kaksosia - kun jos ovis itsekseen tapahtuisi ja follikkelissa olisi kaksi munasolua, niin erimunaiset kaksosethan tuossa olisi mahdollista!! Onpa nyt rautalangasta vääntämistä tämä mun sopertaminen! ;)
Niin, minä onnellinen tai onneton, riippuu tuloksesta... Niin paljon pelkään sitä negaa että mieluummin melkein jäisin tähän epätietoisuuden ja toiveiden aikaan, kuin että saisin tietää taas epäonnistumisesta... Kamalaa ajatella, että tämä valtava toivokkuus ja tietyllä tapaa jo tässä vaiheessa onnellisuus voi loppua jo 3 yön kuluttua - tai siitä vaan nousta potenssiin miljoona! :) Tiedä häntä, mutta pelottaa kyllä kamalasti se testaaminen!!
Jos tuo asia on kuten olet ymmärtänyt, niin voidaanko näissä hoidoissa käyttää noita kaksimunaisia follikkeleita ollenkaan? Niihinhän tarviisi sitten kaksi siittiötäkin istuttaa vai toimiiko se sitten ihan samanlailla kuin yksimunainenkin, jos sinne vain yksi siittiö laitetaan? Vai kuinka?
Minä olen kyllä näissä niin ummikko. Minä varmasti soittaisin klinikalle ja kysyisin kuinka tuo nyt sitten on. Olisihan se mukava tietää. Jos saat selvyyden niin selvitä meille muillekkin.
Minulla itsellä on aina puhuttu vain yhtämääräisinä munasoluista ja follikkeleista. Olenkin tähän asti luullut, että se on sama asia, kun sitten ovat selvittäneet minulle kuinka monta solutonta ja solullisista munasolua minulla on ollut. Lääkäri aina puhuu mulle follikkeleista ja hoitajat taas munasoluista/munarakkuloista sekaisin. En tiedä kyllä...ihan tässä menee sekaisin itsekkin.
Mukavaa olisi kyllä tietää enemmänkin tilanteestasi, jos vain maltat kirjoitella.
Heippa, olen loistanut poissaolollani täältä... Kerron nyt nopsaan kuitenkin omanapaiset kuulumiset... Eli kolmannen verikokeen tulos oli selvä negatiivinen, eli en ole raskaana. Jotain kiinnittymistä oli ollut, koska kaksi ekaa raskaustestiä näytti matalia hcg-pitoisuuksia. Kohdunulkoinenkin se on toki voinut olla, mutta nyt kaiken pitäisi olla tullut ulos. Mieli on helpottunut ja tietysti vähän pettynyt mutta toisaalta malttamaton: haluaisin pakastesiirtoon heti eikä vasta lokakuun tienoilla! Mutta jonottaa pitää taas seuraavaa lääkäriaikaa. Eiköhän tämä tästä kuitenkin!
Huiskutukset kaikille teille! Anteeksi, etten nyt jaksa kommentoida teidän kuulumisia...
Follikkeli on siis se munarakkula, jonka sisällä se munasolu on. Munarakkuloita ei siis hedelmöitetä siittiöillä, vaan ne munasolut. Follikkeli siis puhkeaa (=ovulaatio) ja munasolu lähtee vaeltamaan munatorvea pitkin ja sitten matkalla hedelmöittyy (oletettavasti siis). IVF-hoidoissa siis ei tuo follikkeli varsinaisesti liity hoitoihin, se on vaan se paikka, jossa se munasolu kehittyy - niin ja mistä se munasolu imetään punktiossa. Näin ainakin minä olen ymmärtänyt, korjatkaa joku jos olen väärässä...
Meidän tarinaa kyselit... Huh, sepäs onkin monimutkainen. Yritys aloitettiin syyskuussa kaksi vuotta sitten ja jo noin puolen vuoden kuluttua tehtiin ekat pienet tutkimukset, kun oli tuhruttelua. Sitten viime lokakuussa muistaakseni oli aika Taysiin, tutkimukset tehtiin ja sitten aloitettiin inssit. Inseminaatioita suunniteltiin 5, tehtiin 3. Jo inssien teko oli melko hankalaa, kun mun kroppani käyttäytyy melko ennalta-arvaamattomasti. Kaikki verikoearvot ym. on siis aina olleet kohdallaan, mutta silti kroppa ei käyttäydy kaikkien taiteen normien mukaan... Mulla siis ovulaatio on suhteellisen aikaisessa vaiheessa kiertoa ja kerran se olikin sitten jo ehtinyt tapahtua ennen inssiä. Mulla ei siis saatu noilla " miedoilla" lääkkeillä kroppaa toimimaan niin, että inssit olisivat olleet hyödyllisiä (ja oikein ajoitettuja), joten turhautunut lääkäri päätti sitten viidennen inssikierron jälkeen että aloitetaan ivf ja heti! :) Mitään varsinaista syytä meillä ei siis ole todettu, miehen tavara on oikein hyvää (ja siitä on erityisen ylpeä tuo mies :D ). Selittämättömästi lapsettomia siis ollaan, primaarisia sellaisia. Tuo selittämättömyyshän tässä ehkä rankinta onkin, kaiken pitäisi olla kunnossa mutta mitään ei vaan saada aikaan - toistaiseksi! :) Kunpa tämä ivf toisi meille sen onnen, enää paljon pidemmälle en jaksa ilman että todella väsyn...
En tiedä tuollaistako tarinaa kaipailit, kysele vielä jos haluat jotain tiettyä tietää, kerron kyllä mielelläni! :) ja muutkin voisi kirjoitella lapsettomuuden syistä ja omaa historiaansa, jos jaksatte!
Hei!
Jäin miettimään tota sun follikkeli ja munasolu hommaa. Kaivoin ihan fysiologian ja anatomian oppikirjankin esille. Mutta siellä ei sanottuu että follikelissa olisi enemmän munasoluja sisällä, puhuttiin vaan että kuukautiskierron aikana kehttyy rakkula-asteelle useita munasoluja, mutta vain yksi munarakkula kehittyy ja repeää...
Sun on kyllä kysyttävä sieltä sun klinikalta mitä se tarkoittaa. Muuten me kukaan ei saada öitämme nukuttua ;)
Onko sulla muuten löydetty syytä tuohon tuhrutteluun? Mulla oli aivan samaa aina menkkoja ennen. Lääkäri määräsi laparoskopiaan ja siellä löytyi lievää endoa. Se poistettiin ja tuhruttelu loppui kuin seinään...
Jatketaan ihmettelyä!
Ai niin, mä en saanu pistää ekaa piikkiä tänä aamuna. Mies, tuo oma nurseni, halusi välttämättä pistää ;D
Ultrassa käyty. Viikkoja 6+1 , ei näkynyt sydämen sykettä , katsotaan uudelleen perjantaina. Kaksi sikiöpussia joista toinen oli pienempi ja näytti tyhjältä.. Että edelleen jännitetään.. Gyne sanoi että heidän laitteet ovat vanhempia että ei nähdä niin tarkkaan. Voi olla tyhjä tai sitten voi olla jotain mutta vielä niin pientä.. Sydämensykkeestä ei vielä tarvitse huolestua (yritä nyt olla sitten rauhallisin mielin!!). Että kyllä sitä piinaillaan vieläkin eli ei tässä vielä " skumppaa poksautella" .
Kuvottaa jotkut ihan älyttömät jutut ja päikkärit on ollut aika buenoa.
Mitenköhän sitä jaksaa loman jälkeen töihin kun on tottunut nukkumaan päivisin kaks tuntia.
Naksulle ja muille piinailijoille plussa tuulia ja sitä liimaa ja PALJON!
Joko teillä Viivi-Patrik ja mine on pahoinvointia (tai saatoitte jo sanoa mutta en muista..)? V-P, tuskin noita sydänääniä vielä useinkaan saada kuulumaan noin varhaisessa vaiheessa.
Naksu, joko..? Olet ajatuksissa!
Piiverille voimia piikittelyyn!
ps. lasketaanko ne piinapäivät siirron jälkeisestä päivästä? Sitten mulla olisi pp4 vasta, tai siis pian pp5.
Kotoa nyt tällä erää kirjoittelen. Eilen tuli hirveä migreeni ja täytyi käydä piikillä neuvolassa. Helpotti, mutta antoivat kolme päivää sairaslomaa, vaikka sanoin kyllä, että yhdellä tästä varmaan selvittäisiin. Maanantaina on odotettu ultra ja silloin rv 6 + 5. Viimeksi poikaa odottaessani syke näkyi vaginaalisella ultralla 7+0, joten toivottavasti siellä näkyy jos on näkyäkseen. KYS:ssä on kyllä tosi hyvät laitteet, joten toivottavasti kaikki näkyisi olevan siellä masussa kunnossa. Ikävää on se odottelu taas seuraavaan.....Jännittää ihan kamalasti.
Minulla ei ole ollut mitään tyypillisiä raskausoireita väsymystä lukuunottamatta. Ei kyllä ollut silloin ensimmäisessä raskaudessakaan, joten kai pitää vain uskoa, että kroppani ei reagoi raskauteen kummoisesti. Migreeni oli ainoa huono puoli ja taitaa tehdä tepposet nytkin. Rinnatkin kipeytyivät vasta 12 viikon jälkeen, joten niitäkin oireita saa sitten odotella. Olisi kyllä hyvä, jos olisi jo näin alkuun jotain merkkiä raskaudesta. Tietäisi, että siellä masussa jotain tapahtuu ja joku siellä edes on elossa.
Mitenkäs muut jakselevat?
Piiveri: Tuhrutteluun ei varsinaista syytä ole löytynyt, ei ainakaan keltarauhashormonin määrästä pitäisi johtua, kun se arvo oli ihan ok aina verikokeissa (minkä vuoksi ihmettelenkin, että mulla on käytetty monessa kierrossa Lugeja..?). Ens kerralla kun klinikalle menen niin varmasti kysyn, mitenkä mulla noita muniksia niin paljon voi olla ¿ saatte tekin sitten mielenrauhan! ;)
Viivi-Patrik: Huomenna on sullakin jännät päivät ¿ pidän täysillä peukkuja että kaikki on kunnossa ja toivotaan että jopa syke/sykkeet näkyisivät!!!! Hyvin siellä kaikki on, uskotaan niin!!!!!!!!
Vera: Kiitos, kauniisti sanottu!! :) Ei vielä, huomenna vasta ¿ totuuden torvet soivat!! :/ Hui kauhistus, huomenna JO!!!!! Apua!!!!! Joo muuten, ne pp:t lasketaan vasta siirron jälkeisestä päivästä, eli siirtoa seuraava pvä on pp1...
Mine: Ja maanantai on siellä se hoohetki, onnea toivotan teille sinne jo nyt!!! Kyllä se syke siellä on, jos ei vielä maanantain ultrassa näy niin sitten seuraavassa! Vai olikos siellä kaksi sykettä..? :) Hih, helpottavaa kuulla että aina ei ole heti alkuunsa mitään aivan selviä raskausoireita, toivoa siis ehkäpä on täälläkin! ;)
Tänne ei kummempia, kaikki vähänkin raskauteen viittaavat ¿oireet¿ ovat kadonneet. Tissit ei ole enää kipeät, menkkatuntemukset loppuivat tuossa eilen/toissapäivänä (höh, en muista edes tuota..!), masussa ei juurikaan tunnu miltään enää... Just miehelle sanoin eilen, että olo on aivan kuin olisi just ollut menkat, vain vuoto siis puuttuu. Voiko kroppa toimia noin robottimaisesti aiempia kiertoja orjallisesti seuraten?? Menkkakivut tulevat siis yleensä jonkin verran ennen vuotoa, sitten kun vuoto on alkanut, loppuu tissien särky aika pian jne.
Pelottaa niiiiin paljon ettei tosikaan!! Kuinka mä huomisesta selviän..??!! Yritän kyllä täällä olla kuin ei mitään, niinku ei stressaisi tai asia olisi ajatuksissa ¿ turhaan, koska mitään muuta en juurikaan ole pystynyt pariin viikkoon ajattelemaan!! No, huomenna sitten tiedetään! Toisaalta, vaikea sitä olisi kuvitella sitä hetkeä, että todella saisin sen plussan siihen testiin joskus...
Oli äsken niin kuumeinen olo, tai on ollut jo pari päivää, niin että päätin mitata kuumeen. Mitä vielä 36,7. Jos olisi raskaana, niin eikö lämmön pitäisi olla korkeampi...?
Olen seurannut Naksun kuulumisia suurella mielenkiinnolla ja peukut pystyssä tuolla Enskoissa ja piti nyt tulla sekaantumaan tännekin pinoon :) Sitä vaan oli ihan pakko kommentoida, että mullakin loppuivat ivf:n plussakierrossa kaikki menkkaoireet yhtäkkiä ja se enteili siis hyvää lopputulosta... Toivon niin sydämestäni, että testaat huomenna plussaa! bdbdbd
Samoin tsemppiä ja plussaonnea kaikille muillekin jännittäjille!
EE
Hih, kiva huomata että meikäläisen tilannetta seurataan " toisaallakin" !! :) Ja huuuuuhhuuh, voi kunpa mulla toi oireiden katoaminen tietäisi samaa kuin sulla!!! Huomenna se selviää!! Kiitti kun kävit tsemppaamassa, merkkaa paljon!!
Mikäs tilanne siellä teillä nyt on? Kiinnostaisi siitäkin kuulla! Missäs pinossa nyt palstailet pääasiassa?
Vera: Ei se lämpöjen nousu kai ihan satavarma keino ole havaita raskautta... Ainakaan kovin aikaisessa vaiheessa, luulisin. Joten pää kylmänä vaan (joo, hehheh, tiedän että tooosi turhaa sanoa noin, vitsi vitsi!!)! Eli piinailut on vaan piinailtava! ;) Ootapa kun pääset tähän vaiheeseen, eikös me alussa panikoitu yhdessä että jos joskus pääsee testaamaan niin järki on lähteä jännityksestä?!
Hyvää yötä - vaikka tuskin tämä tyttö paljoa nukkuu ensi yönä! :)
Minä olin jo päättänyt, että kuumemittari on rikki..kunnes alkoi sellainen ärtynyt olo, joka minua aina vaivaa ennen menkkoja, siis aina ollut selvä merkki lähestyvästä vuodosta. Toisaalta munasarjojen kohdalta vihloo ja niin muistaakseni myös silloin vuosia sitten kun kuopusta aloin odottamaan... Voi ei tätä oireiden metsästelyä ja tulkintaa. Luulen, että minulla on järjenlähtö jo hyvinkin lähellä :)
Mitä Piiveri sinulle kuuluu?
SE on tapahtunut!!!!! ONNENPÄIVÄ!!!! SE ON PLUSSA!!!!! :D Ajatelkaa, tämä tyttö, kaiken tämän jälkeen, on vihdoin raskaana!!! Testi tuossa edessä pöydällä, sitä pitää jatkuvasti tuijottaa ja varmistaa, että plussa on vielä siinä!! :) Meille tulee maaliskuussa vauva, mikäli kaikki menee hyvin!!!
[color=fuchsia] VihervaaranAnna: [/color] [color=aqua] Siirto 7.6., eka verikoe Hcg42 -> [/color] [color=red] PLUSSA [/color] (kontrolli 27.6.) -> [color=blue] NEGA [/color]
[color=fuchsia] Viivi-patrik: [/color] [color=aqua] punktio 11.6., siirto (2) 13.6., verikoe 27.6. -> [/color] [color=red] PLUSSA [/color]
[color=fuchsia] Mine: [/color] [color=aqua] punktio 11.6., siirto (2) 13.6. ->[/color] [color=red] PLUSSA [/color]
[color=fuchsia] Simpukka: [/color] [color=aqua] punktio 12.6., siirto (1) 14.6. -> [/color] [color=red] PLUSSA [/color]
[color=fuchsia] Naksu: [/color] [color=aqua] punktio: 27.6., siirto 29.6. (1), testi 13.7. -> [/color] [color=red] PLUSSA [/color]
[color=fuchsia] Vera07: [/color] [color=aqua] punktio 2.7., siirto 7.7. [/color]
[color=fuchsia] Caapo: [/color] [color=aqua] Pakastealkion siirto, testi 24.6. -> [/color] [color=blue] NEGA [/color]
[color=fuchsia] Piiveri: [/color]
Onnea onnea onnea!! Upea juttu!!
Todella ihania uutisia! Perjantai 13. on siis onnenpäiväsi? ;D
Tämä on todellakin oikea plussapino!
Itse menen maanataina ultraan ja sitten alkaa varmistumaan mun punktiopäivä.
Mukavaa viikonloppua kaikille!!
Kiitos Vera ja Piiveri onnitteluista!! Ihan uskomatonta tämä on!!! :D 13.pvä perjantai on todellakin tästä lähtien onnenpäivämme, piutpaut sanon vanhoille uskomuksille!!!
Vera: Älähän nyt kuule luovuta, voin kertoa, että kaikki merkit voivat tarkoittaa mitä tahansa!!! Täällä oli ma-ti (kp27-28) aivan selvät ja kovatkin menkkatuntemukset, juuri silloin kun normaalisti olisi menkkojen pitänyt tulla. Tissit eivät olleet enää kipeät keskiviikkona, eli " selvä" merkki siitä, että menkat ovat alkaneet! ;) Menkkakipu oli tiessään jo muistaakseni keskiviikkona... Ja tosiaan, tuo menkkakipu ei eronnut MILLÄÄN TAVALLA normaalista menkkakivusta, aivan samanlaista oli... Aloin kyllä tuossa päivä pari sitten olemaan melko toiveikas, kun huomasin, että menkkakivut tulivat ekan kerran yövuorossa pp2... Eli juuri kiinnittymisen aikoihin! :) Nyt on olo suhteellisen normaali, tissit ovat kylläkin vielä hieman raskaat, mutta ei kipeät. Jano on kova (johtunee paniikista..? ;) ) ja lievää etomista - tosi lievää - mikä taas johtuu varmasti siitä, etten ole tänään pystynyt syömään mitään jännitykseltäni! :)
Piiveri: Sulla on sitten ultra edessä, jännät hetket siellä!! Mutta näin siinä sitten voi käydä!! ;)
Niin, eka ultra ois nyt varattuna torstaille 2.8., toivottavasti siellä jo näkyy meidän pieni... :)
Kun sain just postissa lääkärin " lausunnon" ivf:n kulusta. Olikin muuten kiva saada mustaa valkoisella, selkeää tekstiä, en tiennytkään että tuollaisen lähettävät! :)
Mutta siis, punktion yhteydessä mulle ei sanottu montako follikkelia oli, sanottiin vaan, että 9 munasolua saatiin. Nyt tuossa lappusessa lukee, että vasemmalla oli 3 follikkelia ja oikealla 4 - tarkoittaako tuo nyt sitten sitä, että jos olisi mahdollista meikäläisen luomukonstein raskautua niin kaksosraskaus olisi hyvinkin mahdollista? Siis että jos yhdessä follikkelissa on kaksi munasolua, niin eikö se niin sitten mene? Meillä on kyllä suvussa kaksosia... Hui kauhistus, ajatuksena jo niin herkullinen - toisaalta surullinen kun en näköjään luomusti raskaudu... Tai tiedä sitä, raskaudunko näinkään, toivottavasti!!