Ihanaa tää uusperhe-elämä
Mies työmatkalla ja minä kotona kahden pikkulapsemme kanssa. Miehellä on ekasta liitostaan 2 teini-ikäistä ( likin täysikää jo) lasta. Heillä on avaimet meille, ovat täällä noin joka 2 viikko melkein viikon. Nyt heidän pitäis olla äidillään eikä mistään muusta ole ollut puhetta ja miehenikin sitten nimenomaan sanoi, että nyt kun hän on matkalla, ni he eivät tule meille. Ei muutenkaan olsi nyt heidän täällä olonsa aika.
Mulle oli iltapäivällä tulossa yks tuttu kylään ja olin varannut kaikkea hyvää syötävää jääkaappiin. Ja kuinkas ollakaan, oltiin lasten kanssa ulkona ja sillä aikaa oli tuo miehen teini tullut avaimillaan meille ( vaikka isänsä työmatkalla vielä viikon ja tietävät sen tasan tarkkaan) ja käynyt sitten jääkaapilla. Ja sitten vain häipynyt. Vittu sanon minä. Oli syönyt koko patongin, leikkeleitä, ruokaisaa salaattia liki puolet. Vittu perkele.
Olkoonkin vaan mieheni lapsai, mutta jos on tällanen viikko-viikko-systeemi ja nyt äidillään pitäis olla vielä yli viikon, ni en oikeen tykkää tästä. Kaiken kukkuraks ei kysellä mitään, ei ilmoteta, käydään imuroimassa jääkaappi varmaan kaverin avustuksella tyhjäks ja häivytään. Saatana mä sanon.
Kommentit (63)
Kyllä kai se muutenkin menee niin, että ilmoitetaan jos ollaan tulossa?
Vaikka kuinka olisi teini ja kenen vaan lapsi, niin ei tekis yhtään hassumpaa jos kysyttäisi, että ollaanko sitä kotosalla jne.
Tehän ette koskaan raivostuisi teinille jos hän vahingossa (joopa joo) tyhjentäisi jääkaapin vieraille varatuista tarjoiluista?!!! Mutta äitipuolen tehtävähän ainakin tämän palstan mukaan on nöyristellä, palvella ja toimia likakaivona lopun ikäänsä miehensä ex-liiton kakaroille.
vain jos kutsuu miehen lapsia kakaroiksi.
Ei ihme, että uusperheliitot päätyvät useammin eroon.
vastaavassa tilanteessa aikoinaan. minulla ei ole ollut avaimia vanhempieni luo enää kun olen 18 täyttänyt. puolin ja toisin käydään kylässä, mutta ei omilla avaimilla enää mennä toisten koteihin. mielestäni voisitte avoimesti ja syyttelemättä puhua asiasta kaikki yhdessä ja tosiaan antaa avaimet silloin kun ovat viikon teillä. avaimet pois kun ovat äidillään. totta kai siinä välissä käyvät teillä, mutta onhan ovikellotkin olemassa. tai puhelimella pirauttaa tulostaan. kuuluu kohteliaisiin käytöstapoihin ja oppivat ottamaan muitakin huomioon. nuoret eivät tosiaan aina ajattele kaikkea, mutta tässä vaiheessa voi vielä varmaan opettaa käytöstapoja.
ymmärrän, ettei kotiäiti kahden pienen lapsen kanssa voi lennossä lähteä hakemaan uutta syömistä tai voi aina pizzoja tilata. itse en edes pysty syömään muuta kuin omatekosta pizzaa, ravintoloden ja valmispizzoista menee maha sekaisin.
voimia täältäkin!
jääkaappiin ja söi isänsä maksamia ruokia.
Hän ei ehkä ajatellut asiaa niin,että jääkaappi ja ruoka on äitipuolen. Jos he ovat ajatelleet, että se on myös heidän koti ja heillä on sinne avaimet.
Samalla tavallahan he menevät myös äitinsä kotiin. Pitäisikö heidän myös äidilleen soittaa ja kysyä, että saako tulla käymään kotona.
Nuoret ajattelevat näitä asioita ehkä hiukan eri tavalla kuin kakaroiksi miehen lapsia nimittävät äitipuolet.
Totta kai sitä saa " raivota ja räyhätä" lapsillensa; biologisille ja puolison lapsille, jos ovat käyttäytyneet röyhkeästi. Ei se moukkamainen käytös murrosikäisiltä katso sitä onko lapsi omaa tuotosta vai toisen, -eikös?
Mutta eiköhän tuttava ymmärrä, jos näin on käynyt...? Tälläistä vain sattuu ja tapahtuu lapsien kanssa. Hiiltyä voi, mutta ei se maailma tämän takia seisahdu.
Mutta kun AP:n viestistä käy ilmi että eniten vituttaa vaan se kun eivät olleet omat kakarat ketkä jääkaapin tyhjensi. Omia ois vissiin vaan silitelty päälaelle. Jos ei kykene hyväksymään puolisonsa lapsia edellisestä liitosta, niin ei ehkä kannata hanhistella äitipuoleksi.
Vierailija:
Tehän ette koskaan raivostuisi teinille jos hän vahingossa (joopa joo) tyhjentäisi jääkaapin vieraille varatuista tarjoiluista?!!! Mutta äitipuolen tehtävähän ainakin tämän palstan mukaan on nöyristellä, palvella ja toimia likakaivona lopun ikäänsä miehensä ex-liiton kakaroille.
Vierailija:
Hän ei ehkä ajatellut asiaa niin,että jääkaappi ja ruoka on äitipuolen. Jos he ovat ajatelleet, että se on myös heidän koti ja heillä on sinne avaimet.
Samalla tavallahan he menevät myös äitinsä kotiin. Pitäisikö heidän myös äidilleen soittaa ja kysyä, että saako tulla käymään kotona.Nuoret ajattelevat näitä asioita ehkä hiukan eri tavalla kuin kakaroiksi miehen lapsia nimittävät äitipuolet.
herkut ja valmiiksi laitetut ruoat, tämä äiti suuttuu ja lujasti. Ihan sama, onko oma tai miehen tenava. Tuollaiset asiat tulee ottaa huomioon. Teineille siis tiukka puhuttelu, mutta ei tietenkään avaimia pois. Muutenhan voivat luulla että esim opiskeluaikana on solukämpässä luvallista syödä kämppiksen ruoat etc, jos riittävän tyhmiä ovat. Jos puhuttelu ei tepsi, niin sitten ko. teineillä viiraa muutenkin aika pahasti.
jos omat lapset olis syöneet herkut niin tuskin olis kirjoittanut palstalle. Mutta kun sen teki miehen ja EXÄN lapset niin siitä heti koneelle ja haukkumaan niitä.
Ihanaa tää uusperhe elämä
Eli etsitään oikein etsimällä syytä, että voidaan haukkua entisen liiton lapsia.
Nythän ongelma oli se, että ei ollut herkkuja. Mutta kyse onkin nyt ap:lla uusperheestä ja miehen lapsista. Se tässä ongelma on.
Ota ne avaimet pois, jos nuorilla ei ole asiaa tuohon toiseen " kotiin" muulloin kuin käskystä...
Vierailija:
Samalla tavallahan he menevät myös äitinsä kotiin. Pitäisikö heidän myös äidilleen soittaa ja kysyä, että saako tulla käymään kotona.Nuoret ajattelevat näitä asioita ehkä hiukan eri tavalla kuin kakaroiksi miehen lapsia nimittävät äitipuolet.
Tuskin ymmärsivät/tiesivät syövänsä vieraalle varattua ruokaa, jos yllättäin kotiinsa (sillä kotihan tämä ap:n kotikin on heille) tulivat käväisemään.
Kannattaa laatia tosiaan pelisäännöt vastaisuuden varalle ja keskustella näiden nuorten aikuisten kanssa siitä miten jatkossa haluatte kodissanne toimittavan.
Minun miehen lapset käyvät meillä kylässä ja näin tulee aina olemaankin. Koti heillä on oman äitinsä luona. Ja näin on kaikilla minun tuntemillani eronneilla ja uusperheellisillä (eli koti on lähivanhemman koti) . Yleensähän lapset itse mieltävät asian juuri näin. Suurimman ongelman ja kovimman metakan ko ongelmasta (?) pitävät juuri ex-vaimot jotka eivät voi sietää ex-miehensä uutta onnea, valitettavasti.
Vierailija:
Tuskin ymmärsivät/tiesivät syövänsä vieraalle varattua ruokaa, jos yllättäin kotiinsa (sillä kotihan tämä ap:n kotikin on heille) tulivat käväisemään.Kannattaa laatia tosiaan pelisäännöt vastaisuuden varalle ja keskustella näiden nuorten aikuisten kanssa siitä miten jatkossa haluatte kodissanne toimittavan.
Tässä on minusta nyt hivenen sekaisin asiat eli mikä on uusperheen aikaansaannosta ja mikä ylipäätään huonoa käytöstä.
Uusperhe ei oikeuta huonoa käytöstä yhtään sen enempää kuin ydinperhekään. Nämä tietty vain mun mielipiteitä, mutta oli sitten kyseessä ydinperheen tai uusperheen lapset tai aikuiset, niin jotain käytöstapoja voisi olla:
1) jääkaappia ei tyhjennetä, jos näkee selvästi että toinen on varannut ruuat johonkin tiettyyn käyttötarkoitukseen (minusta on ymmärrettävää, että syö leipää yms. ja leikkeleitä, mutta jos äiti on kokannut vaikka seuraavaksi päiväksikin kinkkukiusausta, niin onhan se ikävää, jos joku vetäisee sen iltapalanaan ja toinen joutuu kokkaamaan taas uudestaan)
2) nykymaailmassa on helppo ilmoittaa kulkemisistaan vaikka kännykällä ja kysäistä myös mikä on ok
3) aikuinen ei viljele suuttumuksessakaan tämmöisiä " v***u p****e, s*****a"
4) aikuinen ei ole sitä mieltä, että perheen lapset voi ulkoistaa ja ottaa heitä luokseen vain silloin kun itselle sopii, koko paketti tulee mukana, kun uusperheen leikkiin ryhtyy - tämä siis viittauksena siihen, että lapset eivät saisi tulla toiseen kotiinsa silloin kun isä ei ole paikalla - tuon ikäiset kun ovat varmasti myös äitinsä kotona silloin kun äiti ei ole paikalla
Tuolla tämänhetkisellä tiellä ei ole kovin " ihania uusperhe-elämiä" teille tiedossa. Itse tuollaisen jälkeen haluaisin ihan rauhassa istua alas ja jutella teinin kanssa että mikä on ok ja mikä ei. Samoin miettisin itse tosi tarkkaan sitä, että mikä on lasten asema omassa kodissani - miltähän lapsista tuntuu, jos toinen koti ei selvästi olekaan koti vaan sinne ei ole tervetullut (minusta kodin ja kylän erottaa siitä).
Meillä on niin, että lapsilla on kaksi kotia
Meillä on yhteishuoltajuuskin 50/50
Tämä on toiminut meillä loistavasti vaikka
kodit ovat 150 km:n etäisyydellä toisistaan
Matka ei ole ollut rasite, vaan loistava tilaisuus
esimerkiksi keskuteluihin lasten kanssa.
Lapset meillä puhuvat aina vieraillekin kahdesta
kodistaan. Jo alunperin erotilanteessa on otettu se asenne, että on ihan kivaa vaihtelua kun on kaksi hyvin erilaista kotia. Kaikkien tässä laajassa perheessämme olevilla on loistavat välit keskenään ja kuka vain aikuisista voi ja saa tehdä lapsia koskevia päätöksiä, eikä niihin ole vielä tämän 10 vuoden aikana kertaakaan ole tarvinnut kenenkään puuttua tai sanoa vastaan. Kaikki ratkaisut eivät toki koskaan ole mielyttäneet, mutta on parempi niellä siinä tilanteessa ajatuksensa kuin lähteä pätemään omilla näkemyksillä. Ja mainittakoon, että meidän perheessämme on hyvinkin erilaisia kasvatusnäkemyksiä, mutta lapset ovat se tuotos niistä kompromisseista mitä on tehty. Ja ovat erittäinkin valoisia ja elämänmyönteisiä lapsia. Kaikkien persoonat on hyväksytty sellaisenaan perheisiin ja he ovat perheiden täysjäseniä, niin sanotusti. Eli lyhyesti, ei ole väliä onko meidän,heidän, sinun tai hänen lapsia, kaikki ovat perheenjäseniä. Ja kun on rajat ja on rakkautta niin niiden turvin jo pärjää ihan kummasti.
3) aikuinen ei viljele suuttumuksessakaan tämmöisiä " v***u p****e, s*****a"
Ei millään pahalla, mutta ei aikuisuuskaan mitään yli-ihmisyyttä ole. Pääasia, että ei viljele noita sanoja suoraan teineille. Minusta tuommoinen on yhtä hippokraattista kuin sanoa, että aikuinen osaa kakata ilman, että siitä tulee hajua tms. JOs täällä palstalla tuulettaa, niin siitä vaan!
Ap., en ole uusperheellinen, mutta ymmärrän suuttumuksesi. Kyllä käytöstapoja voi olettaa melkein aikuisilta teineiltä. Keskustelun paikka, sanoisin minä.
No jokainen tietty elää tavallaan, mutta ei ainakaan minulla ole tarpeen kirota omia tai muiden lapsia täällä tai irl, suututti tai ei. Ehkä en sitten ole ihan tavallinen... vaikka en kyllä missään nimessä yli-ihminen.
Mitä tuohon lähikoti - etällä kylässä -vertailuun tulee, niin varmasti näitäkin tapauksia on, mutta mielestäni ap:n kodin olisi syytä olla ihan oikeasti kodin tuntuinen paikka teineille, koska he siellä niin paljon aikaa viettävät. Samoin talon sääntöjen pitäisi olla myös teineille tuttuja. Eittämättä tulee mieleen, että kunnioitus puuttuu puolin ja toisin, mutta mistä sen nyt sitten hankkisi? Onkohan tämä uusperhe ollut jo pitkään olemassa?
Lapset asuvat äitinsä luona, mutta ovat olleet paljon, siis enemmän kuin alunperin oli sopimus, isällään. Siis enemmän kuin tapaamissopimuksissa yms on kirjattu. Mieheni maksaa kuitenkin isot elarit silti.
Jos mieheni asuisi yksin, ni tuskinpa lapset olis täällä tyhjässä asunnossa mieheni ollessa matkoilla. Joten en nyt ymmärrä, että mitä väärää on siinä, että ärsyynnyn tällaisista ylläreistä. He eivät ole minun lapsiani, mieheni ei ole kotona, heidän ei edes ole pitänyt tulla tänne, vierastarjottavat on syöty.
Kun mies on kotona, ni on ok, että tulevat tänne silloin kun on sovittu. Ovat mieheni lapsia ja hyväksyn sen. Mutta se tässä on ongelma, että minä en halua heitä tänne, jos mies ei edes ole tässä maanosassa. Kiitos.
Uskomattoman törkeää käytöstä jo lähes täysi-ikäisiltä. Ja selvää kiusantekoa sinua kohtaan.