Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ilmeisesti ihmiset haluaa päästä eroon hyvinvointivaltiosta

Vierailija
08.10.2026 |

ja ryhtyä maksamaan sairausvakuutuksia (joiden hinta tietenkin kohoaa kivasti kun kysyntä pakon edessä kasvaa), lukukausimaksuja, koululounaita, kymppitonnien erikoissairaanhoitoa, ja synnytyksiä ja sen sellaista, kun kerran persuja kannatetaan. Tai kokoomusta ja samaan kastiin menee keskusta. 

Eläkkeiden, varsinkin jo maksettujen, vieminen menee kyllä jo aika pitkälle. Sehän siinäkin on suunnitelmana kun pidennetään eläkeikä niin kauas että ihmiset joutuvat jäämään terveyssyistä jo ennen sitä. Tai saavat potkut. Sairauseläkkeitä ei enää tietenkään ole koska ei ole hyvinvointivaltiotakaan. Muiden tukien saamiselle vaaditaan omaisuuden myyntiä mutta sitä ei kukaan osta (kaikki raha menee itsensä hengissä pitämiseen). Eli ei taaskaan tarvitse maksaa. 

Palkat onkin jo suurtyöttömyyden avulla painettua alas niin eivät nekään rasita yrityksiä ja niiden osakkeenomistajia. 

Kommentit (166)

Vierailija
121/166 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kans huomannut että vasemmalla ei ole antaa mitään toimivaa suunnitelmaa. Mölisevät vain käsittämättömiä. Muka jokin yritystuen lakkauttaminen tai miljonäärivero 😂

Vierailija
122/166 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa kerran simpanssi. Se ei ollut mikä tahansa simpanssi, vaan aivan "erityinen" simpanssi jolla oli päässään sininen lippalakki jossa oli kultaisilla kirjaimilla aakkoset "PS". Se oli hyvin itsekäs simpanssi. Sillä oli runsaasti banaaneja ja pähkinöitä. Iso kasa, enemmän kuin se itse kykenisi syömään. Silti se ei suostunut jakamaan varastoaan lajitovereidensa kanssa. 

Eräänä päivänä muut simpanssit tulivat PS-lippis -simpanssin luo. Niillä oli mukanaan sairas ja nälkiintynyt lajikumppaninsa, joka tarvitsi apua. Viidakossa oli ollut katovuosi ja hedelmiä oli huonosti saatavilla. Toiset simpanssit rukoilivat auttamaan sairasta lajitoveriaan. Se oli heille rakas ystävä jonka kuolemaa he eivät tahtoneet. 

Mutta PS-lippissimpanssi hurjistui. Välittömästi sen karvat pörhistyivät ja se alkoi esitellä kulmahampaitaan uhkailevasti ja äännellä raivokkaasti noille tunkeilijoille joiden se koki yrittävän viedä itseltään jotain ja heitellä heitä kohti keppejä ja kiviä samalla uhkaavasti kiljuen. Sairaan lajikumppanin hätä ei sitä hetkauttanut. Empatia ei kuulunut viidakkoon. Itse asiassa, nähdessään sairaan lajikumppaninsa tuskat, se alkoi kokea sairasta, alkukantaisen sadistista tyydytystä tuon oksettava sairaan elukan hädästä ja kärsimyksestä. Olihan PS-simpanssi kuitenkin kaikkia muita parempi ja hyvempi. Hän oli ihan itse kiivennyt palmupuuhun hakemaan itse omat banaaninsa. Joten tottakai hän oli kaikkia muita apinoita parempi. 

Joten PS-simpanssi antoi oman lajitoverinsa, oman heimonsa jäsenen kuolla nälkään. Katovuosi paheni. Pian kaikki muutkin apinat olivat poissa. PS-simpanssi ihmetteli missä olivat kaikki muut lauman jäsenet joiden elämäntehtäväna olisi kuitenkin olla palvoa häntä. 

Pian tyhjää reviiriä saapuivat valloittamaan muut apinat. Nyt PS-simpanssi hätääntyi. Se tajusi että jos se vain olisi auttanut omiaan, sillä olisi nyt lauma puolellaan joka auttaisi sitä valloittajia vastaan. Sen sijaan se oli nyt täysin yksin. 

No, ei hätää, PS-simpanssi ajatteli. Senhän tarvitsisi vain ottaa itseään niskasta kiinni ja ryhdistäytyä. Vieraiden tunkeilijoiden häätäminen oli vain omasta halusta kiinni. 

Ilman muun lauman tukea PS-simpanssi revittiin pieniksi paloiksi, sen lihat kannibalisoitiin ja tunkeileva valloittajalauma vei sen vaivalla keräämän banaani- ja pähkinäkasan jota PS-simpanssi oli hädin tuskin päältä ehtinyt itse syömään. 

Suoraan roskiin lukematta.

U mad, bro? Kävikö tunteisiin. 

Tarinan opetus on että jokainen yhteiskunta joka ei opettele pois tuosta eläimellisestä, apinamaisesta itsekkyysvietistä on tuomittu romahtamaan. Näetkö vieläkään mitä USAlle on nyt tapahtunut kun siellä ei suitsittu tuota lapsellista, sairaan itsekästä "minäminäminä, mulle vaan eikä kenellekään muulle mitään" mentaliteettia? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/166 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kans huomannut että vasemmalla ei ole antaa mitään toimivaa suunnitelmaa. Mölisevät vain käsittämättömiä. Muka jokin yritystuen lakkauttaminen tai miljonäärivero 😂

Sosiaaliturvan leikkauksista tuli 100,000 uutta työtöntä, 50 miljardin velat ja ysärilaman verran uusia konkursseja. Asiayhteys on kiistaton. Rikkailla on joten rikkailta pitää ottaa. 

Vierailija
124/166 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on nerissä, että kuulolaitteen voi joutua jatkossa maksamaan itse. Maksaa noin 4000 euroa. Koska isommista eläkkeistä ei saa leikata.

Vierailija
125/166 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kävin koulua, oli lukukausimaksut  ja ruuastakin maksettiin sitten kansakoulun jälkeen. Hyvin voitiin silti.

Oliko käpylehmien tekemisen ohella myös muita huvituksia?

Tulen keksiminen. Pyörästäkin jo puhuttiin, harva silti uskoi siihen. 

Vierailija
126/166 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nykyhallituksella.ole mitään tekemistä tän alasajon kanssa. Kuka runnoi soten läpi? Terveydenhoitoo et saa, hammaslääkäriin et pääse, vanhusten hoito on mitä sattuu. Koulutuskin rappeutunut, itseopiskelua ja etäkursseja ja läpi vaan, sama se osaatko. Tarjolla on chättilääkäreitä. Kohta vesikin myydään ulkomaille. 

Lopeta nykyhallituksen moittiminen. 20 vuotta kasvatettu velkaa kun, ennen oli nollakorot. Ne eivät palaa enää koskaan. Nyt maksetaan pelkkää korkoa sellaisia summia että huh huh. Nykyhallituksen suurin virhe oli ettei leikannut enemmän menoja. No seuraava tekee sen, vaikka miten olisi vassaria vallassa. Ei ole mitään yltäkylläisyyttä luvassa kenenkään toimesta vaan vieläkin on liikaa tukia ja liian monelle.

Tuosta ajasta kokoomus on ollut aina joko pääministerinä tai valtionvarainministerinä. On harvinaisen selkeää kenen vika tämä on. 

Vierailija
127/166 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kävin koulua, oli lukukausimaksut  ja ruuastakin maksettiin sitten kansakoulun jälkeen. Hyvin voitiin silti.

Siltähän se gallupit näyttää että hyvinvointivaltiota ei enää kaivata. SDP voittamassa. Hyvin huomattu. 

Vierailija
128/166 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti, koska ainakin ihmiset ovat tulleet tyhmemmiksi, sillä Itsekeskeisyys on pelkkää tyhmyyttä.

Maailmansyleily meidät köyhdytti

Meidät köyhdyttivät kokoomuslaiset ja perussuomalaiset varkaat jotka eivät tyytyneet siihen että heillä oli jo paljon, vaan vielä piti saada muidenkin omat ja vielä velaksi verohelpotuksia joihin ei ole varaa. "Minäminäminä, minä vain olen hyvä, minä yksin vain olen tehnyt kovasti töitä eikä kukaan muu." Tyypillinen peruskokkareen ruikutus kun heiltä aletaan vaatia yhteiskuntavastuuta ja yhteiskuntasopimuksen noudattamista. 

Oikeistohan tätä hyvinvointivaltion alasajoa ajaa, se on osa uusliberalistista politiikkaa. Oikeiston etu on, että pääomia kasataan ennestään rikkaille eli heidän kannattajilleen=äänestäjilleen tai wannabe-rikkaille äänestäjille. Riittävä äänestäjämäärä ja elinkeinoelämän avokätinen vaalirahoitus pitää ko. puolueet vallassa, varakkaiden ja pääoman etuja ajamassa. 

"Rahaa ei ole". Sitä olisi, jos Suomessa veropohjaa ei olisi kavennettu, Suomessa mm. pääomaverotusta on madallettu ja listaamattomien yritysten verotus on alle 10%. Myös yritystukia maksetaan kannattaville suuryrityksille, jotka jakavat osan niistä osakkeenomistajilleen. Yritykset uhkaavat siirtää pääkonttorinsa Suomesta, jos niiden yritystuet lakkautetaan. Huom. en kannata vasemmistoa, vaikka arvostan heidän heikommassa asemassa olevien puolustamistaan. 

Ja kyllä, hybridivaikuttamista on tälläkin palstalla, ihan tutkitusti. Suomalaisia usutetaan toisiaan vastaan. Älkää menkö lankaan. 

Vierailija
129/166 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuulokojetta ei enää välttämättä kohta saa julkisesta terveydenhuollosta."

www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kymmenille-tuhansille-tarkea-apuvaline-saas…

Vierailija
130/166 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti, koska ainakin ihmiset ovat tulleet tyhmemmiksi, sillä Itsekeskeisyys on pelkkää tyhmyyttä.

Tai sitten se on muuttuneessa ympäristössä looginen eloonjäämistaktiikka. Ihmiset eivät hyötyneet yhtään mitään Neuvostoliitossa työnsä hedelmistä vaan kova työtulos lisäsi tavoitteita seuraavalle vuodelle. Tästä syystä ihmiset siellä loogisesti tekivät töitä laiskasti ja varastivat tietyn määrän jotta oma elämä olisi helpompaa. Tämä näytti tietenkin aivan kahjolta loogisesti ajattelevasta ihmisestä joka eli yhteiskunnassa jossa työstä sai edes jotain hyötyä itselle mutta kyse oli erilaisista olosuhteista. Sama pätee tähänkin asiaan, hyvinvointiyhteiskunta oli järkevä ja looginen niissä olosuhteissa joissa se rakennettiin mutta emme enää elä samanlaisissa olosuhteissa.

Juuri näinhän kapitalismikin toimii. Eivät työntekijät niistä työnsä hedelmistä pääse koskaan nauttimaan. Seuraavan vuoden tavoitteet ovat aina kovemmat kun haetaan kasvua. Kysymys ei ole talousjärjestelmästä vaan hierakiasta. Hyvinvointi ei synny talouskasvusta vaan matalasta hierarkiasta. Toisin sanoen kilpailun puutteesta. Hierarkia luo kilpailun.

Vierailija
131/166 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa kerran simpanssi. Se ei ollut mikä tahansa simpanssi, vaan aivan "erityinen" simpanssi jolla oli päässään sininen lippalakki jossa oli kultaisilla kirjaimilla aakkoset "PS". Se oli hyvin itsekäs simpanssi. Sillä oli runsaasti banaaneja ja pähkinöitä. Iso kasa, enemmän kuin se itse kykenisi syömään. Silti se ei suostunut jakamaan varastoaan lajitovereidensa kanssa. 

Eräänä päivänä muut simpanssit tulivat PS-lippis -simpanssin luo. Niillä oli mukanaan sairas ja nälkiintynyt lajikumppaninsa, joka tarvitsi apua. Viidakossa oli ollut katovuosi ja hedelmiä oli huonosti saatavilla. Toiset simpanssit rukoilivat auttamaan sairasta lajitoveriaan. Se oli heille rakas ystävä jonka kuolemaa he eivät tahtoneet. 

Mutta PS-lippissimpanssi hurjistui. Välittömästi sen karvat pörhistyivät ja se alkoi esitellä kulmahampaitaan uhkailevasti ja äännellä raivokkaasti noille tunkeilijoille joiden se koki yrittävän viedä itseltään jotain ja heitellä heitä kohti keppejä ja kiviä samalla uhkaavasti kiljuen. Sairaan lajikumppanin hätä ei sitä hetkauttanut. Empatia ei kuulunut viidakkoon. Itse asiassa, nähdessään sairaan lajikumppaninsa tuskat, se alkoi kokea sairasta, alkukantaisen sadistista tyydytystä tuon oksettava sairaan elukan hädästä ja kärsimyksestä. Olihan PS-simpanssi kuitenkin kaikkia muita parempi ja hyvempi. Hän oli ihan itse kiivennyt palmupuuhun hakemaan itse omat banaaninsa. Joten tottakai hän oli kaikkia muita apinoita parempi. 

Joten PS-simpanssi antoi oman lajitoverinsa, oman heimonsa jäsenen kuolla nälkään. Katovuosi paheni. Pian kaikki muutkin apinat olivat poissa. PS-simpanssi ihmetteli missä olivat kaikki muut lauman jäsenet joiden elämäntehtäväna olisi kuitenkin olla palvoa häntä. 

Pian tyhjää reviiriä saapuivat valloittamaan muut apinat. Nyt PS-simpanssi hätääntyi. Se tajusi että jos se vain olisi auttanut omiaan, sillä olisi nyt lauma puolellaan joka auttaisi sitä valloittajia vastaan. Sen sijaan se oli nyt täysin yksin. 

No, ei hätää, PS-simpanssi ajatteli. Senhän tarvitsisi vain ottaa itseään niskasta kiinni ja ryhdistäytyä. Vieraiden tunkeilijoiden häätäminen oli vain omasta halusta kiinni. 

Ilman muun lauman tukea PS-simpanssi revittiin pieniksi paloiksi, sen lihat kannibalisoitiin ja tunkeileva valloittajalauma vei sen vaivalla keräämän banaani- ja pähkinäkasan jota PS-simpanssi oli hädin tuskin päältä ehtinyt itse syömään. 

Simpanssitarinan jälkeen tarina kommunismin lyhyestä oppimäärästä. Ja tiedoksi, että sivistysvaltiossa, kuten Suomessa pidetään huolta heikoimmista, mutta se ei tarkoita laiskoja.

Opettaja halusi, että oppilaat harjoittelisivat käytännössä kommunismia: Kokeen jälkeen kaikkien tulokset lasketaan yhteen. Kaikki saavat saman tuloksen keskiarvon mukaan.

Ensimmäisen kokeen jälkeen laiskat olivat tyytyväisiä ja ahkerat pettyneitä, kun keskiarvo oli noin 6.

Toisen kokeen jälkeen kaikki saivat vielä huonomman arvosanan ja alkoi toistensa syyttely ja riitely. Ahkerat sanoivat, ettei kannata edes yrittää enää.

Kolmannen kokeen jälkeen kaikki saivat hylätyn ja koko vuosikurssi hylättiin.

Jos ei kovaa työtä ja yrittämistä palkita mihin se johtaa?

Vierailija
132/166 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiverto ihminen on aika tyhmä ja sokea

Vierailija
133/166 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ilmaisia lounaita. Palvelut maksetaan joko itse tai veroina. Mutta maksetaan kuitenkin.

Mutta veroina maksat vähemmän. 

Riippuu verotettavasta tulosta.

Vierailija
134/166 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Simpanssitarinan jälkeen tarina kommunismin lyhyestä oppimäärästä. Ja tiedoksi, että sivistysvaltiossa, kuten Suomessa pidetään huolta heikoimmista, mutta se ei tarkoita laiskoja.

Opettaja halusi, että oppilaat harjoittelisivat käytännössä kommunismia: Kokeen jälkeen kaikkien tulokset lasketaan yhteen. Kaikki saavat saman tuloksen keskiarvon mukaan.

Ensimmäisen kokeen jälkeen laiskat olivat tyytyväisiä ja ahkerat pettyneitä, kun keskiarvo oli noin 6.

Toisen kokeen jälkeen kaikki saivat vielä huonomman arvosanan ja alkoi toistensa syyttely ja riitely. Ahkerat sanoivat, ettei kannata edes yrittää enää.

Niiden tyhmien paapominen voitaisiin lopettaa.

Ps. Lasken sinut tuohon kategoriaan

Vierailija
135/166 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta miljardia Suomen pitää olla miinuksella, että voitte tunnustaa sen tosi asian, että "hyvinvointivaltio" on myytti, ei toimi käytännössä ja on taloudellisesti kestämätön ajatus? 200 miljardia ollaan miinuksella nyt tällä hetkellä.

Ei sitä silti pidä kostaa niihin ketkä on osallistuneet ja maksaneet eläkemaksuja!!! Se on sopimus joka pitää eikä sitä voi noin vaan purkaa! Se on petos!

Eläkemaksut niille jotka on sitä jo maksaneet, muilta jotka eivät ole maksaneet voivat itse päättää haluavatko, vaiko eivät. Uusi verotus suunnitelma: Jokaisen pitää maksaa veroja, mutta ne verot kohteet on jaettu eri ryhmiin, tai esim. Kulttuuri ja koulutus, vanhusten hoito ja terveydenhuolto, kaupunkien kunnossa piti työt jne.  Ja niistä kohteista jokaisen pitäisi valita vähintään 3 kohdetta, jonne haluaa maksaa korvamerkittyä veroa. Ne jotka maksaisivat esim. Terveydenhuoltoon, saisivat palvelut alemmalla hintaluokalla, koska ovat jo maksaneet sen pyörittämistä veroilla. Tuo kaupunkien kunnossapito työt pitäisi kyllä varmaankin olla edelleenkin pakollinen vero-, sillä kaikki nyt käyttävät niitä teitä jne.

Vierailija
136/166 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietipä toisen kerran. Ne rikkaat saavat koko ajan lisää tekemättä mitään sen eteen. Eli laiskuudesta nimenomaan palkitaan ruhtinaallisesti.

Vierailija
137/166 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suoraan roskiin lukematta.

U mad, bro? Kävikö tunteisiin. 

Tarinan opetus on että jokainen yhteiskunta joka ei opettele pois tuosta eläimellisestä, apinamaisesta itsekkyysvietistä on tuomittu romahtamaan. Näetkö vieläkään mitä USAlle on nyt tapahtunut kun siellä ei suitsittu tuota lapsellista, sairaan itsekästä "minäminäminä, mulle vaan eikä kenellekään muulle mitään" mentaliteettia? 

Persu ei vaan tykkää siitä että kutsutaan persuksi

Vierailija
138/166 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskiverto ihminen on aika tyhmä ja sokea

Kyllä minä tiedän miten verotus täällä toimii ja mihin sitä menee ja jos se otetaan pois tulee vain se korruptio sieltä räikeästi esille, mitä Suomessa on jo. Plus, mitä ihmettä minä olen saanut silloin kun olisin apua tarvinnut? Sossusta vaan voi voi ja lämmintä kättä. Aika raaka tilanne oli kyllä. Ja sitten samalla katselin kahta yh-tuttavaani jotka joka vklppu kaljalla uudet kynnet ja ripset sekä hiukset, koska äiti tarvitsee, niillä perkeleen vauvoilla ei edes vaippoja ollut ja kaikki tuet maksettiin. Aivan mahtavaa katsella rääsyisissä vaatteissa kuinka maahanmuuttajat vaatekaupoissa satasilla uusia vaatteita ostivat. Ihan tajutonta, etten saanut silloin taloudellista apua kun sitä tarvitsin. Ennen sitä maksoin veroja ja nyt kun sain itse itseni yksin jaloilleni maksan veroja, mihin? Kyllä minun olisi silloin pitänyt saada jotain. Kun aloin saamaan asioitani paremmalle tilalle sain uuden työntekijän sosiaalitoimistosta ja hänkin katseli minun papereitani ja oli mitä helvettiä, kyllä minun olisi pitänyt saada väliaikaista/harkinnanvaraista tukea (työntekijä oli ihana) PS. Käyn yksityisillä, joten maksan nekin myös ihan itse. En luota yhteiskuntaan yhtään.

Vierailija
139/166 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kait Suomessa on tosi iso pelkillä pääomatuloilla pärjääviä kun katsoo persujen ja kokoomusten kannatuslukemia? 

Saavatpahan yllättyä. 

Vierailija
140/166 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi ilman hyvinvointivaltiota on tuhoon tuomittu elinkelvoton alue, joka kelpaa enintään ydinjätteen kaatopaikaksi.