Voiko äitipuolelta vaatia osallistumista lapsen hoitoon ja kasvatukseen?
Olen eronnut lapseni äidistä jo vuosia sitten, ja lapsi asuu nykyään pääasiassa minun ja nykyisen vaimoni kanssa. Vaimoni tulee lapsen kanssa ihan hyvin toimeen, mutta hän on alusta asti sanonut, ettei halua ottaa vastuuta lapsen kasvatuksesta tai hoidosta, koska kyseessä ei ole hänen oma lapsensa.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että lähes kaikki lapseen liittyvä jää minulle: kuskaamiset, ruuat, kouluhommat, harrastukset ja muut arjen asiat. Ymmärrän tietenkin, että ensisijainen vastuu on minulla ja lapsen äidillä, mutta tuntuu silti oudolta, että samassa taloudessa asuva puoliso haluaa täysin irtisanoutua lapsiperhearjesta.
Voiko mielestänne äitipuolelta kohtuudella odottaa jonkinlaista osallistumista lapsen hoitoon ja kasvatukseen, jos lapsi kuitenkin asuu suurimman osan ajasta meidän kanssamme?
Kommentit (120)
👴🏻Puppa voi auttaa🧺🕺🕺🕺🕺🕺🕺🕺🕺🕺🕺🕺🕺🕺🕺🕺🕺🕺🕺🕺🕺
Jos samassa taloudessa asutaan, ei voi jättäytyä täysin ulkopuoliseksi. Sinun olisi parempi etsiä samassa elämäntilanteessa oleva kumppani.
Vierailija kirjoitti:
Jos samassa taloudessa asutaan, ei voi jättäytyä täysin ulkopuoliseksi. Sinun olisi parempi etsiä samassa elämäntilanteessa oleva kumppani.
👴🏻Puppa on oivallisessa tilanteessa
Hoidin mieheni lapsia tarvittaessa kuin yhteisiäkin. Ovat jo aikuisia, välit hyvät. Hoidan heidän lapsiaankin tarvittaessa. Kuten yhteisiäkin lastenlapsiammen. Miehelle lapset ovat rakkaita, minulle mies on rakas ja minä miehelle. . Tuntuu luonnolliselta.
Ottaisiko joku naapurin vaari tai mummo sen hoitoon? Tota se voisi molempia pitistää. Onhan nykyään noita kouluvaateja ja -mummoja kans, vapaaehtoisena.
Siis miksi ap olet alkanut lähivanhemmaksi, jos vanhemmuus on jotain, josta et yksin suoriudu, vaikka lapsi on osan ajasta äidillään? Lapsen äitihän voisi vain ilmoittaa, ettei ota lasta enää luokseen ja siitäkin sinun olisi selvittävä, vaikka olisit itse sairastunut vakavasti. Ota ap itseäsi niskasta kiinni äläkä yritä delegoida omia vastuitasi henkilöille, joille ne eivät kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys omituinen ”voinko vaatia” ja yhtä omituisia useimmat vastaukset. Kun perheenä asutaan, asiat arjessa hoidetaan yhdessä. Isommat päätöksen tekevät lapsen vanhemmat paitsi jos vaikuttavat tämän perheen arkeen.
Eli hoitaa saa täysteholla, mutta täysiä oikeuksia ei saa.👌😇
Näinhän se menee.
Itse vastaavassa tilanteessa toimisin samoin kuin aloittajan avokki. Lapset ja heidän asiansa hoitaa vanhemmat.
Kyllähän lapseen kiintyy. Perhesuhteet on arvokkaita. Jos hoitaa asiansa hyvin, niin lapsi pitää omana vanhempanaan ja auttaa vanhana. Ei ihmissuhteet ole taakka.
Hiukan outo ajatus, että elätte samassa taloudessa perheenä, mutta naisystävä ei auta lapsen kanssa. Rahallisen puolen ymmärrän, että isänä maksat lapsen kulut kuten harrastukset jne.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys omituinen ”voinko vaatia” ja yhtä omituisia useimmat vastaukset. Kun perheenä asutaan, asiat arjessa hoidetaan yhdessä. Isommat päätöksen tekevät lapsen vanhemmat paitsi jos vaikuttavat tämän perheen arkeen.
Sivusta kyselen että miten tämä nainen eli äitipuoli sitten ei voi elää kun asutaan yhdessä perheenä? Itse olen löytänyt ihanan miehen jolla lapsia ja itse en omia lapsia halua. Nyt mietin että jos päädymme miehen ja kouluikäisten lapsien kanssa saman katon alle niin miten en sitten voi enää elää? Tai siis aion kyllä elää ja mennä miten haluan, kuten tähänkin asti ja mies kyllä on nähnyt elämäntyyliäni tässä yhdessä ollessa ja hänelle tuntuu olevan ihan ok. Olen sanonut että siksi en lapsia halua kun en halua vapauttani menettää. Oletan että hän ymmärtää että lapsiviikolla tulevat aikataulut eivät ole minun aikatauluja, vaan hänen ja minä sitten mukaudun niihin sen verran mitä sopivalta tuntuu. En esimerkiksi peru omaa harrastusta siltä päivältä jos lapsi tarvitsee kyydin johonkin vaan se on mies joka järjestelee asiat. Ruokaa tietysti teen kaikille sitä haluaville mutten mene aiemmin kotiin jostain siksi että siihen ja siihen aikaan pitäisi olla ruoka valmis. Näistäkin olen puhunut miehelle että en pysty elämään kellon perässä jatkuvasti ja sekin tuntuu olevan ok hänelle. Ja joo suurin osa varmaan sitä mieltä ettei minun kannattaisi tuollaiseen uusperhe-elämään edes yrittää.
Jos tämä aloittaja ei olisi tavannut naistaan ja eläisi yksin niin olisihan silloinkin kaikki lasten hoidettavat asiat miehen vastuulla eli miksi ne nyt pitäisi jakaa kumppanin kanssa?
Selvittäkää nämä asiat ennen yhteenmenemistä, ettei tule yllätyksiä. Elämme itsekkyyden aikaa.
Äitini miesystävät eivät yrittäneet esittää meille isää. Arvostan sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivusta kyselen että miten tämä nainen eli äitipuoli sitten ei voi elää kun asutaan yhdessä perheenä? Itse olen löytänyt ihanan miehen jolla lapsia ja itse en omia lapsia halua. Nyt mietin että jos päädymme miehen ja kouluikäisten lapsien kanssa saman katon alle niin miten en sitten voi enää elää? Tai siis aion kyllä elää ja mennä miten haluan, kuten tähänkin asti ja mies kyllä on nähnyt elämäntyyliäni tässä yhdessä ollessa ja hänelle tuntuu olevan ihan ok. Olen sanonut että siksi en lapsia halua kun en halua vapauttani menettää. Oletan että hän ymmärtää että lapsiviikolla tulevat aikataulut eivät ole minun aikatauluja, vaan hänen ja minä sitten mukaudun niihin sen verran mitä sopivalta tuntuu. En esimerkiksi peru omaa harrastusta siltä päivältä jos lapsi tarvitsee kyydin johonkin vaan se on mies joka järjestelee asiat. Ruokaa tietysti teen kaikille sitä haluaville mutten mene aiemmin kotiin jostain siksi että siihen ja siihen aikaan pitäisi olla ruoka valmis. Näistäkin olen puhunut miehelle että en pysty elämään kellon perässä jatkuvasti ja sekin tuntuu olevan ok hänelle. Ja joo suurin osa varmaan sitä mieltä ettei minun kannattaisi tuollaiseen uusperhe-elämään edes yrittää.
Jos tämä aloittaja ei olisi tavannut naistaan ja eläisi yksin niin olisihan silloinkin kaikki lasten hoidettavat asiat miehen vastuulla eli miksi ne nyt pitäisi jakaa kumppanin kanssa?
Jos vaikka haluaa joskus vastavuoroisen ihmissuhteen lapsen kanssa? Voi olla, että myöhemmin sinua pitää kyyditä terveysasemalle, ja lapsi voi sen tehdä. Mutta ei ehkä tee, jos et ole koskaan itse antanut lapselle aikaasi. Voit joskus tarvita lapsen apua, muista se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka haluaa joskus vastavuoroisen ihmissuhteen lapsen kanssa? Voi olla, että myöhemmin sinua pitää kyyditä terveysasemalle, ja lapsi voi sen tehdä. Mutta ei ehkä tee, jos et ole koskaan itse antanut lapselle aikaasi. Voit joskus tarvita lapsen apua, muista se.
Ne lapset voi myös arvostaa isän antamaa huomiota ja aikaa.
Ap:n kumppani on jo seurustelun alussa tehnyt selväksi, että ei aio ottaa vastuuta lapsen kasvatuksesta tai hoidosta, jos muuttavat yhteen.
Ap, mikä tässä oli epäselvää? Ap on tyypillinen mies. Vaikka tehdään jokin asia selväksi jo alussa, niin joko mies ei kuuntele tai sitten mies kuvittelee, että ei siitä tarvitse välittää.
Ja vastaus typerään kysymykseen: ei voi. Mutta voi odottaa, että kuuntelet ensi kerralla, mitä sinulle sanotaan.
"Vaimoni tulee lapsen kanssa ihan hyvin toimeen, mutta hän on alusta asti sanonut, ettei halua ottaa vastuuta lapsen kasvatuksesta tai hoidosta, koska kyseessä ei ole hänen oma lapsensa."
Eli asia on ollut sinulle, ap, ok ja menit naimisiin. Ja nyt yhtäkkiä asia ei olekaan sinulle ok, vaan haluat vaimosi ottavan roolin, jota hän on alusta asti sanonut karttavansa. Sinä ap olet siis takinkääntäjäajatuksissa. Ei, et voi vaatia. Vaimosi on parisuhteessa sinun kanssasi, ei perhe-elämässä sinun ja lapsesi kanssa.
Minusta taas olisi mukavaa, että olisi paljon ihmisiä ympärillä. Miehen lapsia, myöhemmin lapsen lapsia. Ne olisi ikäänkuin omiani, vaikka niillä olisi oma äitikin.
AP, sinulla oli ydinperhe, jossa saatoit hoitaa yhdessä lapsen äidin kanssa arjen velvollisuuksia. Miksi tuli ero? Jätitkö vastuut lapsen äidille? Se selittäisi sen, että yrität delegoida niitä nyt kumppanillesi. Tämä uusikin kumppani voi lähteä, jos et itse opi vastaamaan omasta lapsestasi. Lapsettomien ei missään nimessä kannata, muuttaa eroisien kanssa yhteen. Pyrkivät hyötymään sekä taloudellisesti että kodinhoidollisesti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne lapset voi myös arvostaa isän antamaa huomiota ja aikaa.
Aivan varmasti. Mutta kun yhdessä eletään, niin asioita tehdään yhdessä.
Näinhän se menee.
Itse vastaavassa tilanteessa toimisin samoin kuin aloittajan avokki. Lapset ja heidän asiansa hoitaa vanhemmat.