Voiko äitipuolelta vaatia osallistumista lapsen hoitoon ja kasvatukseen?
Olen eronnut lapseni äidistä jo vuosia sitten, ja lapsi asuu nykyään pääasiassa minun ja nykyisen vaimoni kanssa. Vaimoni tulee lapsen kanssa ihan hyvin toimeen, mutta hän on alusta asti sanonut, ettei halua ottaa vastuuta lapsen kasvatuksesta tai hoidosta, koska kyseessä ei ole hänen oma lapsensa.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että lähes kaikki lapseen liittyvä jää minulle: kuskaamiset, ruuat, kouluhommat, harrastukset ja muut arjen asiat. Ymmärrän tietenkin, että ensisijainen vastuu on minulla ja lapsen äidillä, mutta tuntuu silti oudolta, että samassa taloudessa asuva puoliso haluaa täysin irtisanoutua lapsiperhearjesta.
Voiko mielestänne äitipuolelta kohtuudella odottaa jonkinlaista osallistumista lapsen hoitoon ja kasvatukseen, jos lapsi kuitenkin asuu suurimman osan ajasta meidän kanssamme?
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Noin se meilläkin oli. Molemmat hoiti omansa mutta toista ja lapsia myös autettiin kun sen aika oli. Lasta ei siis jätetty kuskaamasta tai ruokkimasta jos oma vanhempi ei kerennyt.
Ap:kin sanoo, että lähes kaikki eli kyllä se puoliso silti ilmeisesti hätätilanteessa auttelee eli on yhtä osallistuva kuin moni ydinperheen isä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, hoida itse pentusi. Se ei ole kenenkään muun riesa. Itse olet lapsen tehnyt.
Niinhän sinäkin olet ollut vain oman äitisi ja isäsi riesa, et kenenkään muun. Äläkä nyt tule keulimaan että vanhempasi olivat onnellisesti naimisissa toistensa kanssa ja että teillä oli ehjä perhe.
Sivusta: en ymmärrä kommenttia.
Onks sun mutsi ja faija serkuksii, ap?
Ei hän ole äitipuoli eikä hän halua olla, minkä hän on kertonut sinulle ja tähän asti olet sen hyväksynyt. Et voi yhtäkkiä vaan ruveta kutsumaan häntä "äitipuoleksi" ja alkaa odottamaan äitimistä.
Toivottavasti toi nainen tajuaa lähtee veteleen!
Vastaus otsikon kysymykseen on ei, mutten noin yleisellä tasolla ymmärrä ihmisiä, jotka ryhtyvät suhteeseen ja etenkin muuttavat yhteen jonkun kanssa, jolla on lapsia, jolleivät halua ko. lasten olevan osa perhettään. Itse en halua lapsia, enkä halua olla vastuussa muiden lapsista, ja minulle on päivänselvää, etten koskaan alkaisi suhteeseen, edes kevyeen sellaiseen, miehen kanssa, jolla on lapsia.
Jos tykkäisin lapsista, voisin alkaa ja siinä tapauksessa kantaisin myös vastuuta kumppanin lapsista. Tosin tiettyyn rajaan asti; minusta elatusvastuu kuuluu yksinomaan lapsen vanhemmille, mutta kasvatus- ja hoitovastuun voisin äitipuolena jakaa.
Ootteks ap serkuksii sä ja sun lapsen äiti? Vai miks erositte?
Minusta olisi omituista jos ei osallistuisi. Kun yhdessä ollaan, toimitaan yhteiseksi parhaaksi. Ihan sama kuka on kenenkin biologinen lapsi.
Köytä se portaikkoon kiinni, anna vettä ja ruokaa. Kyl se siitä. Ehkä lopulta sun naisystävä suostuu vaihtamaan sille vedet välillä.
En odottaisi mitään uudelta vaimolta. Jos osallistuu, ok. Jos ei, ok.
Vierailija kirjoitti:
Vastaus otsikon kysymykseen on ei, mutten noin yleisellä tasolla ymmärrä ihmisiä, jotka ryhtyvät suhteeseen ja etenkin muuttavat yhteen jonkun kanssa, jolla on lapsia, jolleivät halua ko. lasten olevan osa perhettään. Itse en halua lapsia, enkä halua olla vastuussa muiden lapsista, ja minulle on päivänselvää, etten koskaan alkaisi suhteeseen, edes kevyeen sellaiseen, miehen kanssa, jolla on lapsia.
Jos tykkäisin lapsista, voisin alkaa ja siinä tapauksessa kantaisin myös vastuuta kumppanin lapsista. Tosin tiettyyn rajaan asti; minusta elatusvastuu kuuluu yksinomaan lapsen vanhemmille, mutta kasvatus- ja hoitovastuun voisin äitipuolena jakaa.
Ei mun äitipuoli kyllä "osallistunut mun kasvatukseen" millään tapaa eikä mun äiti sen miesystävien lasten kasvatukseen.
Vierailija kirjoitti:
Onko se lapsi vihainen?
en usko. ap
Kysymys omituinen ”voinko vaatia” ja yhtä omituisia useimmat vastaukset. Kun perheenä asutaan, asiat arjessa hoidetaan yhdessä. Isommat päätöksen tekevät lapsen vanhemmat paitsi jos vaikuttavat tämän perheen arkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se lapsi vihainen?
en usko. ap
Vie se hoitoon!
Vierailija kirjoitti:
Kysymys omituinen ”voinko vaatia” ja yhtä omituisia useimmat vastaukset. Kun perheenä asutaan, asiat arjessa hoidetaan yhdessä. Isommat päätöksen tekevät lapsen vanhemmat paitsi jos vaikuttavat tämän perheen arkeen.
Eli hoitaa saa täysteholla, mutta täysiä oikeuksia ei saa.👌😇
Ei voi odottaa mitään, eihän lapsi ole hänen vaan sinun ja hänelle vieraan naisen.
0/5. Tiesit millaisen naisen kanssa menet naimisiin ja nyt odotat jotain muuta.
Omaat jo toistamiseen täällä. Trolli.