Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitkäaikastyöttömän elämä?

Vierailija
03.10.2026 |

Olen ollut pitkään pitkäaikaistyötön. Köyhyys vaivaa. Harmittaa joutua jatkuvasti miettimään miten rahat riittää. 

Mitä kokemuksia muilla pitkäaikaistyöttömillä on? Miksi et saa töitä? Vaivaako rahan vähyys? 

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutko yksin?

Vierailija
2/33 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asutko yksin?

Kyllä asun. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asutko yksin?

Kyllä asun. Ap

Kannattaa yrittää löytää puoliso. Varmasti jollekin kelpaat. Seuraava hallitus lopettaa tuet.

Vierailija
4/33 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitkäaikaistyötön ole houkutteleva työnantajan silmissä ja varsinkaan, kun ikää alkaa olemaan.

Vierailija
5/33 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menes töihin.

Vierailija
6/33 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asutko yksin?

Kyllä asun. Ap

Kannattaa yrittää löytää puoliso. Varmasti jollekin kelpaat. Seuraava hallitus lopettaa tuet.

En halua olla riippuvainen toisesta. Eikä lopeta. Ap

Vierailija
7/33 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonekalut alkaa olla kaatopaikka kamaa, onneksi sänky on vielä ehjä. Eikä tää muutenkaan monien kuvittelemaa juhlaa ole.

Vierailija
8/33 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pitkäaikaistyötön ole houkutteleva työnantajan silmissä ja varsinkaan, kun ikää alkaa olemaan.

Olen 41 mies. Ap

Vierailija
9/33 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonekalut alkaa olla kaatopaikka kamaa, onneksi sänky on vielä ehjä. Eikä tää muutenkaan monien kuvittelemaa juhlaa ole.

Hyvä juttu.

Vierailija
10/33 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka saat huonekalut huonoksi? Ehkä tuolit ymmärrän. Kai kirpputorilta tai netistä saa halvalla. Jopa jätepisteellä voi olla tuoleja. Ap

Vierailija
11/33 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta vuosi täyteen työttömyyttä. Ens viikolla eka työhaastattelu mihin pääsen ja tiedän että tyrin senkin kun olen niin ujo ja hiljainen enkä osaa myydä itseäni. Alakin on sellainen josta mulla ei mitään kokemusta mutta saanpahan kokemusta haastattelusta ja kohtaan pelkoni. Rahat riittää kyllä mutta ylimääräiseen ei ole varaa, vaatteet käytettynä Vintedistä ja seurailen tarjouksia ja yhtään ruokaa en heitä pois.

Vierailija
12/33 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta vuosi täyteen työttömyyttä. Ens viikolla eka työhaastattelu mihin pääsen ja tiedän että tyrin senkin kun olen niin ujo ja hiljainen enkä osaa myydä itseäni. Alakin on sellainen josta mulla ei mitään kokemusta mutta saanpahan kokemusta haastattelusta ja kohtaan pelkoni. Rahat riittää kyllä mutta ylimääräiseen ei ole varaa, vaatteet käytettynä Vintedistä ja seurailen tarjouksia ja yhtään ruokaa en heitä pois.

Tsemppiä ja voimia. Ap

Vierailija
13/33 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitkäaikaistyötön terveyssyistä (perinnöllinen sydänsairaus ja muutama muu diagnoosi). Minun pitäisi olla eläkkeellä, mutta eihän sille pääse. Vanhuuseläkkeeseen on muutama vuosi, joten odottelen sitä - jos yleensä elän niin pitkään. 

Taloudellinen tilanteeni on parempi kuin useimmilla pitkäaikastyöttömillä, koska olen saanut isoja perintöjä. En kuitenkaan pysty nauttimaan rahoistani, koska sairauksien takia en jaksa juhlia, matkustella tai shoppailla, en saa juoda alkoholia tai tupakoida, ja ruokavalionikin on hyvin rajoitettu. Siispä enimmäkseen vain nökötän kotona, teen kotitöitä sen minkä jaksan, katselen videoita, luen ja teen sudokuja. Minulla on hyvä puoliso, jonka kanssa olemme olleet yhdessä teini-iästä asti, ja vietämme hyvin rauhallista ja yksinkertaista elämää - tylsää ja ankeaa, sanoisi varmaan joku, mutta olemme ihan tyytyväisiä näin.

Olen pahoillani rahahuolistasi, sellainen kyllä stressaa ja masentaa. Olen joskus ajatellut, että voisin palkata jonkun työttömän avukseni sellaisiin asioihin, joita en itse kykene tekemään (esim. parvekkeen ja varaston siivous ja tavaroiden kantaminen paikasta toiseen). En vain tiedä, mistä voisin löytää sopivan apulaisen.

Vierailija
14/33 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota tämän viikon tehtäväksi etsiä keinoja miten voi itse työllistää itsensä

Vierailija
15/33 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
16/33 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pitkäaikaistyötön terveyssyistä (perinnöllinen sydänsairaus ja muutama muu diagnoosi). Minun pitäisi olla eläkkeellä, mutta eihän sille pääse. Vanhuuseläkkeeseen on muutama vuosi, joten odottelen sitä - jos yleensä elän niin pitkään. 

Taloudellinen tilanteeni on parempi kuin useimmilla pitkäaikastyöttömillä, koska olen saanut isoja perintöjä. En kuitenkaan pysty nauttimaan rahoistani, koska sairauksien takia en jaksa juhlia, matkustella tai shoppailla, en saa juoda alkoholia tai tupakoida, ja ruokavalionikin on hyvin rajoitettu. Siispä enimmäkseen vain nökötän kotona, teen kotitöitä sen minkä jaksan, katselen videoita, luen ja teen sudokuja. Minulla on hyvä puoliso, jonka kanssa olemme olleet yhdessä teini-iästä asti, ja vietämme hyvin rauhallista ja yksinkertaista elämää - tylsää ja ankeaa, sanoisi varmaan joku, mutta olemme ihan tyytyväisiä näin.

Olen pahoillani rahahuolistasi, sellainen kyllä stressaa ja masentaa. Olen joskus ajatellut, että voisin palkata jonkun työttömän avukseni sellaisiin asioihin, joita en itse kykene tekemään (esim. parvekkeen ja varaston siivous ja tavaroiden kantaminen paikasta toiseen). En vain tiedä, mistä voisin löytää sopivan apulaisen.

Kiva että on kumppani. Eikö nykyään ole yleistä olla henkilökohtainen avustaja. Voisit hakea sellaista. Hän voisi siivota tai palkata siivooja. 

Vierailija
17/33 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työläishullu taas vauhdissa.

Vierailija
18/33 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan pimeitä töitä. On minulla rahaa ja kaikkea. Olen säästänyt 15 vuotta ainakin. Lyhyitä työsuhteita raksahommissa. Korona aikana jouduin kokonaan työttömäksi mutta pimeitä töitä teen välillä. Työttömyysrahasta säästän 200 euroa kk. Säästän vuoden niin sitten kesällä voin lähteä johonkin reissuun.

Vierailija
19/33 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä olet tehnyt sen eteen, että pääsisit ujoudesta eroon? Oletko lukenut asiaa käsittelevää kirjallisuutta, mennyt kurssille, jossa opetetaan puhetaitoja ja esiintymistä, keskustellut asiasta psukologin tai lääkärin kanssa?

Vierailija
20/33 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menes töihin.

Oletko itse edes töissä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi