Millainen sijoitussuunnitelma sinulla on?
Sijoitatko joka kuukausi saman summan sen enempää asiaa miettimättä vai onko sinulla tarkempi suunnitelma? Seuraatko youtubesta sijoitusaiheisia kanavia? Tähtäätkö johonkin summaan, jonka jälkeen vähennät/lopetat kokonaan?
Kommentit (256)
Sijoitan asuntoon , autoon , lapsiin ja matkusteluun . Nautin elämästä .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahastoilla tienaa, osakkeilla ei. Alkuun sijoitin vuosia rahastoihin ja sieltähän tuli tonnikaupalla sitten voittoa lopuksi. Vuosien osakesijoittaminen taas ei ole tuottanut mitään.
Kyllä mulla on osakesalkku tuottanut yli 80 % osakkeiden hankintahinnasta, mutta onhan se ihan totta, että indeksirahastot ovat tuottaneet selvästi enemmän. (Osakesalkun tuotoksi olen tässä laskenut sekä saadut osingot että osakkeiden arvonnousun.)
No minun osakkeideni arvo ei ole noussut vuosien aikana ja vaikka onkin niin sen nousun on sitten joku toinen syöksyvä osake syönyt pois jolloin kokonaisuutena tulos plusmiinus nolla. Julkisuudessa palstoilla ja keskustelussa näkee kaltaisiasi +100% tuottoa osakkeilla takovia kaikkialla, mutta se ei todellakaan ole realismia jokaisella.
Sijoittamisessa on aina riskit, sanovat, mutta sitten kuitenkaan siinä ei ole muka mitään riskiä ja voi ainoastaan voittaa kun näkyy vaan huikeilla tuotoilla leveileviä. Kun menee omasta heikosta menestyksestää kertomaan niin sitä pidetään aivan ällistyttävänä, koska eihän osakkeilla voi muuta kuin voittaa. Paitsi siis joo niin, onhan siinä tietysti riski, mutta ei kuitenkaan!
Sijoittamiseen kannustava mainonta on näymmä räjähtänyt kaikkialla, enteilee varmaan sitä että kohta rysähtää vähän isommin mikäli vanhat merkit pitää paikkansa....
Vierailija kirjoitti:
Sijoittamiseen kannustava mainonta on näymmä räjähtänyt kaikkialla, enteilee varmaan sitä että kohta rysähtää vähän isommin mikäli vanhat merkit pitää paikkansa....
Ja jokaikiseen sijoitusketjuun pitää silti jaksaa tulla tästä jauhamaan? Milloin se rysähdys tapahtuu? Kyllä sitä on jo odoteltu niin pääsee ostamaan halvalla ja sen jälkeen noustaan taas. USAssa tilastointia löytyy 1800-luvun lopulta saakka nykypäivään eikä ole yhteenkään rysähdykseen jääty paikalleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jokaikiseen sijoitusketjuun pitää silti jaksaa tulla tästä jauhamaan? Milloin se rysähdys tapahtuu? Kyllä sitä on jo odoteltu niin pääsee ostamaan halvalla ja sen jälkeen noustaan taas. USAssa tilastointia löytyy 1800-luvun lopulta saakka nykypäivään eikä ole yhteenkään rysähdykseen jääty paikalleen.
Jaksan jauhaa ihan siinä missä sinäkin osakemarkkinoista pelkkänä rahantekokoneena jossa ei voi hävitä.
Vierailija kirjoitti:
Kun kukaan ei kerran voita indeksiä, niin miksi sitten sijoittaa huonommin tuottaviin osakkeisiin? Saako suorasta osakesijoittamisesta jotain "tein ihan itse"-viboja vai mikä siinä on sitten idea jos indeksirahastoilla saisi kuitenkin paremman tuoton.
Aina löytyy niitä, jotka uskovat voittavansa indeksin. Ja kyllä aina joku harva voittaakin.
Mutta on suorissa osakesijoituksissa toinenkin puoli: ne lisäävät yleistä mielenkiintoa taloutta ja yrityksiä kohtaan. On ihan eri lailla mielenkiintoista odottaa firmojen tuloskatsauksia ja katsoa ulkomailla matkustaessa, että täälläkin käytetään minun firmani hissejä ja liukuportaita, kuin seurata kännykästä, kuinka paljon indeksirahasto-osuuksieni arvo on kasvanut. Siksi en ole täysin luopunut suorista osakesijoituksista, vaikka pääosa sijoituksistani onkin indeksirahastoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahastoilla tienaa, osakkeilla ei. Alkuun sijoitin vuosia rahastoihin ja sieltähän tuli tonnikaupalla sitten voittoa lopuksi. Vuosien osakesijoittaminen taas ei ole tuottanut mitään.
Kyllä mulla on osakesalkku tuottanut yli 80 % osakkeiden hankintahinnasta, mutta onhan se ihan totta, että indeksirahastot ovat tuottaneet selvästi enemmän. (Osakesalkun tuotoksi olen tässä laskenut sekä saadut osingot että osakkeiden arvonnousun.)
No minun osakkeideni arvo ei ole noussut vuosien aikana ja vaikka onkin niin sen nousun on sitten joku toinen syöksyvä osake syönyt pois jolloin kokonaisuutena tulos plusmiinus nolla. Julkisuudessa palstoilla ja keskustelussa näkee kaltaisiasi +100% tuottoa osakkeilla takovia kaikkialla, mutta se ei todellakaan ole realismia jokaisella.
Sijoittamisessa on aina riskit, sanovat, mutta sitten kuitenkaan siinä ei ole muka mitään riskiä ja voi ainoastaan voittaa kun näkyy vaan huikeilla tuotoilla leveileviä. Kun menee omasta heikosta menestyksestää kertomaan niin sitä pidetään aivan ällistyttävänä, koska eihän osakkeilla voi muuta kuin voittaa. Paitsi siis joo niin, onhan siinä tietysti riski, mutta ei kuitenkaan!
Viimeisen 7 vuoden keskimääräinen vuosituotto ollut 10-11%. Heikoin vuosi -12%.
Tavoittelen vain 8% vuosituottoa.
AI väittää että raha menettää merkityksensä kun tekoäly tästä vielä jonkun vuoden tai vuosikymmenen kehittyy.
Niin että mitä varten tässä kannattaa säästää ja sijoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoitin just lähikauppaan ja ostin ison pussillisen makaronia ja tarjous tonnikalapurkkeja kasan, ihan varmasti kannattava sijoitus, kun tulee nälkä.
Makaroni ei ole kovin terveellistä ja tonnikala ei itseasiassa ole edes mitään halpaa.Sesongin juureksia,kotimaista pottua ja muuta sato kauden tuotteita saa edullisesti ja on terveellistä.
Sivusta sanon, että sinkkuna teen yhdestä tonnikalapurkista 3 päivän sapuskan. Minusta se on erittäin halpaa syömistä. Kun täytyy päästä halvalla, niin tonnikala on aina silloin listalla.
Ja mitä tulee noihin satokauden tuotteisiin, niin oletan, että kommentoija osti sitä purkkikalaa ja makaroonia siksi, koska ne säilyvät varalla (myös kotivarana) kauan, toisin kuin ne kasvikset.
Vierailija kirjoitti:
AI väittää että raha menettää merkityksensä kun tekoäly tästä vielä jonkun vuoden tai vuosikymmenen kehittyy.
Niin että mitä varten tässä kannattaa säästää ja sijoittaa?
Jos uskot noin käyvän, niin ei kannata. Itse en usko.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vaan osakkeisiin ja sitten katson kun ne valuu alas -80% kun tulee joku finanssirysähdys.
Aivan. Sijoituksiin luottavat eivät ole ottaneet opiksi lamavuosista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vaan osakkeisiin ja sitten katson kun ne valuu alas -80% kun tulee joku finanssirysähdys.
Miten niin? Kyllä hyvin hajautettu osakesalkku on aina tähän mennessä noussut takaisin ja aikaisempaa korkeammalle lamavuosien jälkeen. Kunhan ei ole joutunut myymään osakkeitaan juuri laman iskiessä, on selvinnyt voitolle.
Tähän mennessä olen sijoittanut sen mitä elämiseltä on jäänyt. Juuri eilen tarkistin tiliotteet vuoden ajalta, ja olisi kyllä kannattanut ennemmin elää sillä mitä sijoittamiselta jää. Laittaa heti palkkapäivänä sivuun tulevan kuun lainanlyhennykset, talousrahat, ja tietenkin sijoitukset, ja jättää käyttötilille kiinteä summa.
Kuukaudessa näyttää menneen vähän päälle 400 euroa kaikkien pakollisten menojen jälkeen "omaan kulutukseen". Täällä joku sanoi 150-200 riittävän ja olisihan siinä haastetta. Meillä maksetaan yhteiseltä tililtä ruoat, sähköt, vakuutukset, suoratoistot, auton kulut, netit sun muut, ja omaa on sitten se mitä käyttää kun ei olla yhdessä liikkeellä tai osteta kotiin jotain. Satasenkin kun saisi tuosta kuukausittaisesta kulutuksesta nipistettyä säästöön, se poikisi pitkällä aikavälillä hyvän summan.
Eläkeikään on viitisentoista vuotta niin täytyy vain toivoa että pysyy terveenä ja töitä riittää. Nyt jos jäisi työttömäksi tai työkyvyttömäksi, eläke olisi aikanaan 1600/kk, mutta jos 66 vuoteen pystyy nykytahdilla painamaan, arvio on 3000. Ennemmin kyllä tekisin 80% työaikaa jo nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavoittelen vain 8% vuosituottoa.
Kas kas siellä kans yks voittaja. Kaikki nyt sijoittamaan kun sieltä vaan tulee rahaa sama miten teki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Kyllä hyvin hajautettu osakesalkku on aina tähän mennessä noussut takaisin ja aikaisempaa korkeammalle lamavuosien jälkeen. Kunhan ei ole joutunut myymään osakkeitaan juuri laman iskiessä, on selvinnyt voitolle.
Minulla kuulemma oli ylihajautettu salkku ja se syynä kun ei ole menestynyt :D Aina löytyy syy näymmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailmanindeksin 200 vuoden keskituotto 8%. Aina ne nousee takaisin
En enää sijoita vaan alan käyttämään sijoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavoittelen vain 8% vuosituottoa.Kas kas siellä kans yks voittaja. Kaikki nyt sijoittamaan kun sieltä vaan tulee rahaa sama miten teki.
No ei se nyt ihan sama ole mitä tekee. Järki päässä ja riittävästi hajautusta. Milläköhän sijoituksilla olet nyt hävinnyt lähes kaiken, jos puhut omasta kokemuksesta?
Kun kukaan ei kerran voita indeksiä, niin miksi sitten sijoittaa huonommin tuottaviin osakkeisiin? Saako suorasta osakesijoittamisesta jotain "tein ihan itse"-viboja vai mikä siinä on sitten idea jos indeksirahastoilla saisi kuitenkin paremman tuoton.